Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Vraag het aan de financiële instelling Vraag het aan Rabobank.be
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

rijkentaks ...4%

Rabobank.be geeft antwoord op je vragen omtrent hun producten
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
Coike

rijkentaks ...4%

• Citeer

Bericht door Coike » 1 oktober 2012, 23:58

Ik weet het niet , misschien heb ik reeds een bericht van Rabobank gehad hieromtrent , maar heb er dan langs gekeken : 'Tal van banken legden de voorbije maanden aan hun klanten de keuze voor om al dan niet voor de rijkentaks te kiezen. Maar wat als ik op die vraag nog niet hebt geantwoord?'

Ik heb waarschijnlijk het bericht hier omtrent verwijderd en had nog niet gereageerd op dit bericht .Nu weet ik niet wat het beste zou zijn voor mij ? Ik geraak er niet uit en ik begrijp al die teksten op jullie website niet zo goed .Ik zit een stuk onder die 20.000 euro intresten .Wat zou ik dan het beste doen ?

Hago
Sr. Member
Sr. Member

Re: rijkentaks ...4%

• Citeer

Bericht door Hago » 2 oktober 2012, 09:22

Coike, ik zou alvast niets doen, waarom zou je extra 4% betalen als je onder die grens valt, in de toekomst kun je dit nog altijd aanpassen. Zie ook kopie van het bericht dat ik heb ontvangen. Tenzij ik ooit de euro millions zou winnen, zal die 4% voor mij nooit van toepassing zijn.
Geachte klant,

Op het mailadres dat u ons hebt opgegeven, stuurden we u een informatief (en belangrijk) bericht over de bijkomende heffing van 4%. Hebt u dit niet ontvangen? Kopieer en plak dan volgende link in uw web-browser om het dossier Meldingsplicht en bijkomende heffing 4% te lezen: http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... iscaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiest u voor de bijkomende heffing van 4%? Antwoord dan voor 15 oktober 2012 op dit bericht en meld ons uw keuze: Ja, ik wens dat Rabobank.be de bijkomende heffing van 4% meteen afhoudt.
Wenst u liever niet dat Rabobank.be de bijkomende heffing inhoudt? Dan hoeft u niets te doen en mag u dit bericht verwijderen. Wij zorgen dan voor de verplichte meldingen van uw roerende inkomsten aan het Centraal Aanspreekpunt.
Voor toekomstige rente-uitbetalingen kunt u uw keuze steeds wijzigen
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 2 oktober 2012, 09:24

Vinden jullie het geen discriminatie dat sommigen 4 % meer mogen betalen en anderen niet ?
Men gaat je bestempelen als een sukkelaar !

Hago
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door Hago » 2 oktober 2012, 09:41

wat voor een reactie is dat nu weer, ik beschouw me zeker als geen sukkelaar, ben content met wat ik heb en dat de rest stoeft zal mij worst wezen, spaargids.be is toch niet alleen bedoeld voor rijke st...... ;D
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---

Rabobank.be
Woordvoerder
Woordvoerder
Contacteer:
Contacteer Rabobank.be
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Rabobank.be » 2 oktober 2012, 18:13

De bijkomende heffing is bedoeld voor mensen die méér dan 20.020 euro aan roerende inkomsten hebben. Zijn uw roerende inkomsten lager dan 20.020 euro, dan bent u niet verplicht de bijkomende heffing te betalen en lijkt het dan ook het meest logische om de automatische inhouding van de bijkomende heffing door de bank, niet te laten inhouden.
MAAR tegelijkertijd met de invoering van de bijkomende heffing werd ook de verplichting ingevoerd om voortaan uw roerende inkomsten (of tenminste een bepaald deel daarvan) elk jaar netjes in uw belastingaangifte aan te geven. En om dat te kunnen controleren voerde de overheid ook de verplichting in voor de banken om die inkomsten óók te gaan melden. U kan daarom niet anders dan uw inkomsten voortaan jaarlijks aan te geven.
Voor de meeste mensen is dat geen probleem: deze verplichte aangifte zal er niet toe leiden dat u meer moet betalen dan vroeger (tenzij u toch meer dan 20.020 euro aan inkomsten zou hebben) maar niet iedereen vindt het leuk dat de overheid voortaan zal weten hoeveel je roerende inkomsten nu eigenlijk jaarlijks bedragen. Immers als de overheid weet hoeveel je roerende inkomsten bedragen, is het niet zo moeilijk om in te schatten wat het vermogen is dat deze roerende inkomsten heeft opgeleverd. Met deze nieuwe wetgeving zal de overheid dus een stap dichter zijn bij het kennen van ieders persoonlijke vermogen. En dat zien een aantal mensen niet zitten. Enerzijds omdat ze vinden dat de overheid zich daar niet mee te moeien heeft, anderzijds omdat een aantal mensen vrezen dat deze meldingsplicht een eerste stap is naar het invoeren van een algemene vermogensbelasting, die mogelijk wel financieel voelbaar zal zijn.
Op vraag van enkele partijen werd daarom in de wet voorzien dat wie dat wil zijn anonimiteit over zijn inkomsten (en dus onrechtstreeks ook over zijn vermogen) kan afkopen. Dat kost dan wel extra: 4% bijkomende heffing zelfs als je geen 20.020 euro aan roerende inkomsten hebt.

DUS: als u absoluut wil dat de overheid geen inzage krijgt in uw roerende inkomsten dan kan u ervoor kiezen om de bijkomende heffing te betalen als afkoopsom. Maar daar komt nog de bijkomende bemerking bij dat u de anonimiteit enkel voor bepaalde inkomsten kan afkopen. Andere inkomsten worden sowieso altijd gemeld, en noch andere inkomsten worden sowieso nooit gemeld.

In het andere geval raden we u gewoon aan om niets te doen.

Uiteraard is het langs deze weg moeilijk om uw persoonlijke situatie te kunnen inschatten om u aan te geven welke inkomsten wel of niet zullen worden gemeld. Ik raad u aan om gewoon even telefonisch contact op te nemen met onze Klantendienst op het nummer 03/289.28.88. Daar zal men u meteen kunnen zeggen wat de meldingsplicht en bijkomende heffing specifiek voor u betekent.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 2 oktober 2012, 18:26

Annonimiteit afkopen is heel relatief en volgens sommige hier op spaargids.be - terecht zelfs een contradicitio in terminUS

Er zijn 2 meldpunten, en bij dat tweede meldpunt kan er al niets afgekocht worden.

Afkopen is ook geen synomiem van fiscale regularisatie.

Indien men met die centjes ooit boven water komt om er bv een huisje met zwembad, of een Porsche mee te kopen.
Dan kan men nog ter verwantwoording van de herkomst van die centjes door de fiscus geroepen worden.

Coike

• Citeer

Bericht door Coike » 2 oktober 2012, 20:53

Bedankt Hago en Rabobank ;)

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 2 oktober 2012, 21:02

paul schreef:Indien men met die centjes ooit boven water komt om er bv een huisje met zwembad, of een Porsche mee te kopen.
Dan kan men nog ter verwantwoording van de herkomst van die centjes door de fiscus geroepen worden.
Een huis met zwembad EN een Porsche aub! :D

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 3 oktober 2012, 03:51

Volgens de geldende regel zijn uitzonderlijk dit jaar ( inkomsten 2012) de extra 4% inhouding retroactief mogelijk tot einde september,en hebben de banken hun procedure afgesloten. Sommige banken behouden de aanvraag tot uitdrukkelijke herroeping van de klant,andere banken echter stellen dat de aanvraag éénmalig is voor 2012 en jaarlijks moet hernieuwd worden.
Echter stel ik mij de vraag voor de inkomsten van volgend jaar,wanneer de aanvraag hiertoe dan moet gedaan worden aan de bank ter inhouding van de extra 4%. Moet de keuze voor 1 januari 2013 beslist zijn,( voor de inkomsten van 2013 ) of kan die keuze op latere datum in het jaar plaatsvinden... Wie kan dit verduidelijken????

Coike

• Citeer

Bericht door Coike » 3 oktober 2012, 06:07

Spruitekop schreef: Een huis met zwembad EN een Porsche aub! :D
+ sauna and room for a pony ;)

Rabobank.be
Woordvoerder
Woordvoerder
Contacteer:
Contacteer Rabobank.be

• Citeer

Bericht door Rabobank.be » 5 oktober 2012, 10:59

ludo schreef:Volgens de geldende regel zijn uitzonderlijk dit jaar ( inkomsten 2012) de extra 4% inhouding retroactief mogelijk tot einde september,en hebben de banken hun procedure afgesloten. Sommige banken behouden de aanvraag tot uitdrukkelijke herroeping van de klant,andere banken echter stellen dat de aanvraag éénmalig is voor 2012 en jaarlijks moet hernieuwd worden.
Echter stel ik mij de vraag voor de inkomsten van volgend jaar,wanneer de aanvraag hiertoe dan moet gedaan worden aan de bank ter inhouding van de extra 4%. Moet de keuze voor 1 januari 2013 beslist zijn,( voor de inkomsten van 2013 ) of kan die keuze op latere datum in het jaar plaatsvinden... Wie kan dit verduidelijken????
Op een bepaald moment leek het alsof er sprake was van het op voorhand doorgeven van een keuze voor bijkomende heffing die dan telkens voor een gans jaar zou gelden en steeds op voorhand moest worden doorgegeven. Uiteindelijk bleek dit niet nodig.
Bij Rabobank.be maakt u een keuze die onbeperkt geldig blijft. U kan een gemaakte keuze op elk gewenst moment aanpassen, ook in de loop van het jaar, en desgewenst meerdere keren per jaar. De regel die daarbij geldt is: wij passen de bijkomende heffing al dan niet toe naargelang de keuze van de klant op het ogenblik van de uitbetaling van de roerende inkomsten. Het kan dus perfect voorvallen dat u, door uw keuze aan te passen, in de loop van een jaar bepaalde roerende inkomsten had waarop de bijkomende heffing werd toegepast, en andere roerende inkomsten waarop de bijkomende heffing niet, maar de meldingsplicht wèl werd toegepast. Na elk jaar krijgt u van ons een attest van de aan te geven inkomsten zodat u altijd op de hoogte blijft.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Vraag het aan Rabobank.be”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy