erfgenaam zonder internet
erfgenaam zonder internet
Gesteld een erfgenaam die geen PC/Internet gebruikt erft geld op een "internetrekening" Hoe komt deze erfgenaam (e) aan dat geld?
Dank voor uitleg.
Rolf M
Dank voor uitleg.
Rolf M
Re: erfgenaam zonder internet
Dank U wel Yaris voor het enig juiste antwoord van de Rabobank. Het afhandelen van een nalatenschap is natuurlijk een bekende zaak daar ging het ook niet om, het ging over contactmogelijkheden ingeval van.. Toch Verfrissend na al het andere niet terzake gewauwel, zoals 100.000 belletjes die gaan rinkelen en wat voor meer fiscaal veronderstelde onzin. De vraag is inderdaad door een misverstand in de groep waar dit gevraagd werd wel 2x gesteld. Verschrikkelijk en mijn excuses!!
De eerste zin van het Rabobankverhaal is precies wat in de groep gevraagd werd. " Verwittig Rabobank.be" Maar hoe je dat als je geen PC en geen internet gebruikt????? Natuurlijk weet ik als internetgebruiker dat Rabobank een tel.nr en zelfs een kantoortje in Antwerpen heeft. Maar de vraag was : hoe weet iemand dat die deze geweldige technologie niet gebruikt? Dit is een voorbeeld, hetzelfde geldt voor meer en meer zg internetbanken,bv: Money@you (ergens in Maastricht ?en de evt communicatie is vreemd!?) enz.enz.
Het spijt mij dat ik op een forum terecht ben gekomen. Dat was niet de bedoeling: ik heb niet zoveel met al dat soort meninkjes, ik had gedacht mij direct tot de banken in kwestie te wenden. Niet dus....en nogmaals:sorry!
In ieder geval bedankt voor de moeite, U bent de enige die geprobeerd heeft normaal te antwoorden. Geen commentaar meer aub.
Vriendelijke groet
Rolf M.
De eerste zin van het Rabobankverhaal is precies wat in de groep gevraagd werd. " Verwittig Rabobank.be" Maar hoe je dat als je geen PC en geen internet gebruikt????? Natuurlijk weet ik als internetgebruiker dat Rabobank een tel.nr en zelfs een kantoortje in Antwerpen heeft. Maar de vraag was : hoe weet iemand dat die deze geweldige technologie niet gebruikt? Dit is een voorbeeld, hetzelfde geldt voor meer en meer zg internetbanken,bv: Money@you (ergens in Maastricht ?en de evt communicatie is vreemd!?) enz.enz.
Het spijt mij dat ik op een forum terecht ben gekomen. Dat was niet de bedoeling: ik heb niet zoveel met al dat soort meninkjes, ik had gedacht mij direct tot de banken in kwestie te wenden. Niet dus....en nogmaals:sorry!
In ieder geval bedankt voor de moeite, U bent de enige die geprobeerd heeft normaal te antwoorden. Geen commentaar meer aub.
Vriendelijke groet
Rolf M.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ondanks uw vraag om niet meer te reageren, doe ik het toch
Als je bij een overlijden als erfgenaam opmerkt dat de overledene een internetrekening heeft (aan de hand van een kaartlezer of dergelijke die u vindt, rekeninguittreksels die u vindt, overschrijvingen van de gewone rekening die u ziet naar z'n internet-rekening,...) d'er zal altijd 'n naam van de bank op staan (soms zelfs mét contactgegevens!). Op deze wereldbol hebben we nog zoiets als een telefoonboek, gouden gids, het nummer "1207", ... via al deze wegen gaat u een telefoonnummer van de bankinstelling te pakken kunnen krijgen waar ze u gaan kunnen verder helpen.

Als je bij een overlijden als erfgenaam opmerkt dat de overledene een internetrekening heeft (aan de hand van een kaartlezer of dergelijke die u vindt, rekeninguittreksels die u vindt, overschrijvingen van de gewone rekening die u ziet naar z'n internet-rekening,...) d'er zal altijd 'n naam van de bank op staan (soms zelfs mét contactgegevens!). Op deze wereldbol hebben we nog zoiets als een telefoonboek, gouden gids, het nummer "1207", ... via al deze wegen gaat u een telefoonnummer van de bankinstelling te pakken kunnen krijgen waar ze u gaan kunnen verder helpen.
post133694.html#p133694" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel heel merkwaardig dat de vraag in 2 verschillende draden werd gesteld, met telkens een andere naam van 'ondertekening' maar wel gemaakt door hetzelfde forumlid
Overigens een compleet onvolledige en verwarrende vraag
"Gesteld een erfgenaam die geen PC/Internet gebruikt erft geld op een "internetrekening" Hoe komt deze erfgenaam (e) aan dat geld?
Dank voor uitleg.
Rolf M"
"Gesteld een erfgenaam(e) die niet met een PC werkt en dus geen internet gebruikt! erft geld van een Internetrekening. Wat is in een dergelijk geval de procedure om dit geld te verkrijgen?
Dank voor uitleg
Nora"
Het is wel heel merkwaardig dat de vraag in 2 verschillende draden werd gesteld, met telkens een andere naam van 'ondertekening' maar wel gemaakt door hetzelfde forumlid
Overigens een compleet onvolledige en verwarrende vraag
"Gesteld een erfgenaam die geen PC/Internet gebruikt erft geld op een "internetrekening" Hoe komt deze erfgenaam (e) aan dat geld?
Dank voor uitleg.
Rolf M"
"Gesteld een erfgenaam(e) die niet met een PC werkt en dus geen internet gebruikt! erft geld van een Internetrekening. Wat is in een dergelijk geval de procedure om dit geld te verkrijgen?
Dank voor uitleg
Nora"
Bijkomend:
* Wie heeft er nu tegenwoordig geen toegang tot internet? Thuis, op het werk, bibliotheek, ...
* Ik denk dat je er ook vanuit kan gaan dat als er iemand sterft met een internet spaarrekening, dat de erfgenaam ook wel een internet verbinding heeft (daar het meestal wel zoon/dochter, ...) is.
* Anders zal je steeds wel iemand kennen met internet, niet?
* En een telefoon nummer zoeken kan je ook nog steeds op klassieke manieren.
* Wie heeft er nu tegenwoordig geen toegang tot internet? Thuis, op het werk, bibliotheek, ...
* Ik denk dat je er ook vanuit kan gaan dat als er iemand sterft met een internet spaarrekening, dat de erfgenaam ook wel een internet verbinding heeft (daar het meestal wel zoon/dochter, ...) is.
* Anders zal je steeds wel iemand kennen met internet, niet?
* En een telefoon nummer zoeken kan je ook nog steeds op klassieke manieren.
je zal sowieso naar notaris moeten als je " erft" De online rekening zal enkel mits document van de notaris kunnen gedeblokeerd worden. De notaris kan voor jou " erfgenaam " deze zaak in regel brengen.
Je kan eventueel de notaris het geld op zijn derdenrekening laten storten, en de notaris zal dan verder de zaak met jou
" erfgenaam " afhandelen, en de beschikbare fondsen op je rekening storten.
Je kan eventueel de notaris het geld op zijn derdenrekening laten storten, en de notaris zal dan verder de zaak met jou
" erfgenaam " afhandelen, en de beschikbare fondsen op je rekening storten.
In de meest eenvoudige gevallen, komt er geen notaris aan te pas.
(bijv. enige erfgenaam, zonder dat er onroerend goed is).
(bijv. enige erfgenaam, zonder dat er onroerend goed is).
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Waarom MOET je naar de notaris Ludo? Is een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het registratiekantoor niet meer voldoende?ludo schreef:je zal sowieso naar notaris moeten als je " erft" .

Waarom altijd geld door ramen en deuren gooien? Hier zitten vitten op 50€ intrestverschil en 1000€ tot 1500€ aan een notaris geven is precies de normaalste zaak.(akkoord voor complexe zaken, maar dan kom je ook met die 1.500€ niet toe.)
EDIT @ anonymous: waarom zou je voor 'n onroerend goed naar de notaris moeten? Enige uitleg? Ik denk het niet want die is er niet.

Ik meende dat een notaris verplicht was, als de overledene een onroerend goed (dus eigenaar is van huis/appartement/villa/...) bezat.
Ik ben er niet 100% zeker van, maar er stond me iets van bij (heb het gelukkig nog niet nodig gehad).
Bij de erfenis van een onroerend goed, gaat dat onroerend goed van eigenaar veranderen. Komt toch op hetzelfde neer als registratie bij een verkoop, niet? Daarvoor moet je toch ook bij een notaris passeren?
Ik ben er niet 100% zeker van, maar er stond me iets van bij (heb het gelukkig nog niet nodig gehad).
Bij de erfenis van een onroerend goed, gaat dat onroerend goed van eigenaar veranderen. Komt toch op hetzelfde neer als registratie bij een verkoop, niet? Daarvoor moet je toch ook bij een notaris passeren?
als je zelf het attest aanvraagt aan het registratie kantoor, moeten deze op hun beurt allerlei opzoekingen doen. En dit zou wel eens lang kunnen duren eer alles in regel komt..
Notaris zal misschien niet verplicht zijn, maar denk dat dit de simpelste en eenvoudigste weg is, om alles korrekt en snel af te handelen. Heb geen idéé wat een eenvoudige afhandeling bij erfenis kost bij de notaris.
Denk wel dat bij erven van onroerend goed je sowieso naar de notaris moet gaan.
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-281 ... schap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Notaris zal misschien niet verplicht zijn, maar denk dat dit de simpelste en eenvoudigste weg is, om alles korrekt en snel af te handelen. Heb geen idéé wat een eenvoudige afhandeling bij erfenis kost bij de notaris.
Denk wel dat bij erven van onroerend goed je sowieso naar de notaris moet gaan.
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-281 ... schap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door ludo op 23 oktober 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Notaris is nergens voor nodig bij het erven van roerend en/of onroerend goed. (spijtig genoeg uit eigen ervaring)
Een notaris zal hoogstwaarschijnlijk WEL nodig zijn als het onroerend goed deel uit maakt van een vennootschap, anders niet.
De aangifte is sterk vereenvoudigd. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden op het internet, pas het aan aan jouw situatie, laat het desnoods eerst eens nalezen op het ontvangstkantoor.
(ga steeds in de VM, in de NM drinken ze koffie. Ze eten je daar niet op, ook al zijn ze van de belastingen)
Nuttige links:
- Voorbeeld aangifte van KBC
- FAQ - Successierechten.
Een notaris zal hoogstwaarschijnlijk WEL nodig zijn als het onroerend goed deel uit maakt van een vennootschap, anders niet.
Dit is net zo snel in regel als via de notaris. Je krijgt wel nog 1 à 2 jaar (afhankelijk datum van overlijden tov van de betalingen van de onroerende voorheffing) de uitnodiging van betaling van de onroerende voorheffing op naam van de overledene, als: "nalatenschap M. xxxxxx" of "de erven van: M. xxxxxx", maar dat gaat ook zo zijn via de notaris.ludo schreef:als je zelf het attest aanvraagt aan het registratie kantoor, moeten deze op hun beurt allerlei opzoekingen doen. En dit zou wel eens lang kunnen duren eer alles in regel komt..
De aangifte is sterk vereenvoudigd. Er zijn voorbeelden genoeg te vinden op het internet, pas het aan aan jouw situatie, laat het desnoods eerst eens nalezen op het ontvangstkantoor.
(ga steeds in de VM, in de NM drinken ze koffie. Ze eten je daar niet op, ook al zijn ze van de belastingen)
Nuttige links:
- Voorbeeld aangifte van KBC
- FAQ - Successierechten.
Spruitekop heeft 100 % gelijk.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden tweemaal (ouders en schoonouders) de aangifte van de nalatenschap opgemaakt en ingediend (fluitje van een cent overigens). Zonodig ga je bij moeilijkheden te rade bij het registratiekantoor. ze hielpen mij daar overigens voortreffelijk.
Eigenlijk zouden notariaten voor deze dienstverlening niets moeten aanrekenen. Zo was het toch in mijn <jonge> tijd. Een notaris is ook een openbaar ambtenaar en dient gratis advies te verstrekken.
Ik heb zelf een aantal jaren geleden tweemaal (ouders en schoonouders) de aangifte van de nalatenschap opgemaakt en ingediend (fluitje van een cent overigens). Zonodig ga je bij moeilijkheden te rade bij het registratiekantoor. ze hielpen mij daar overigens voortreffelijk.
Eigenlijk zouden notariaten voor deze dienstverlening niets moeten aanrekenen. Zo was het toch in mijn <jonge> tijd. Een notaris is ook een openbaar ambtenaar en dient gratis advies te verstrekken.
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Je kunt inderdaad zelf de aangifte van nalatenschap invullen, je hebt daarvoor normaal 5 maanden de tijd na het overlijden (al kan het intussen ook 4 maanden geworden zijn). Het is wel aangewezen op voorhand een ontwerp van de aangifte voor te leggen op het registratiekantoor zodat tekortkomingen kunnen weggewerkt worden, anders zou goedkoop wel eens duur kunnen uitvallen.
MoneYou handelt de nalatenschap af net als andere (ook niet-internet)banken in België. Meestal gaat dit via de notaris. Op het moment dat na overlijden gelden worden uitgekeerd, kan hiervoor door de erfgenaam een rekening worden aangedragen. Dit kan ook een niet-MoneYou en niet-internet rekening zijn. Overigens kan een overlijden ook worden gemeld bij de Febelfin (federatie van banken in België), zodat centraal een bericht wordt gestuurd naar alle banken (ook MoneYou) om gelden uit te keren.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een goeie tip! Op die manier wordt het 'n stuk eenvoudiger wanneer je niet weet bij welke bank de overledene geld staan heeft.MoneYou schreef:Overigens kan een overlijden ook worden gemeld bij de Febelfin (federatie van banken in België), zodat centraal een bericht wordt gestuurd naar alle banken (ook MoneYou) om gelden uit te keren.
Als de banken dan nog zo fair zijn om contact op te nemen met de erfgenamen.