vraagje over sturen van codes via SMS
vraagje over sturen van codes via SMS
Hallo,
Ik ben een nieuwe klant bij MoneYou, en ben nog maar net te weten gekomen dat zij werken via sturen van codes via SMS naar GSM-nummer.
Ik vraag me af hoe veilig dit is. Stel, iemand met kwaadwillige bedoelingen bemachtigt op één of andere manier je login-gegevens. Hij slaagt erin in te loggen op je account. En eenmaal ingelogd, is het blijkbaar mogelijk om je persoonlijke gegevens te veranderen, waaronder dus het gsm-nummer.
Nu vraag ik mij af, eenmaal dat gsm-nummer wordt gewijzigd, worden vanaf dan die sms-codes dan gestuurd naar dit nieuwe gewijzigde nummer, of blijft dit onveranderd en worden de sms-codes enkel gestuurd naar het zogezegde "geregistreerde" gsm-nummer, dat je in het begin opgaf.
In het laatste geval, zou ik me geen zorgen maken omtrent de veiligheid van deze procedure vermits men dan toch niets kan doen zonder je wil, maar anders wél als vanaf dan die codes naar dat nieuwe gewijzigde nummer zouden worden gestuurd, want dan ben je de volledige controle over je account kwijt.
Kan iemand hier een sluitend antwoord op geven ?
mvg,
Chris
Ik ben een nieuwe klant bij MoneYou, en ben nog maar net te weten gekomen dat zij werken via sturen van codes via SMS naar GSM-nummer.
Ik vraag me af hoe veilig dit is. Stel, iemand met kwaadwillige bedoelingen bemachtigt op één of andere manier je login-gegevens. Hij slaagt erin in te loggen op je account. En eenmaal ingelogd, is het blijkbaar mogelijk om je persoonlijke gegevens te veranderen, waaronder dus het gsm-nummer.
Nu vraag ik mij af, eenmaal dat gsm-nummer wordt gewijzigd, worden vanaf dan die sms-codes dan gestuurd naar dit nieuwe gewijzigde nummer, of blijft dit onveranderd en worden de sms-codes enkel gestuurd naar het zogezegde "geregistreerde" gsm-nummer, dat je in het begin opgaf.
In het laatste geval, zou ik me geen zorgen maken omtrent de veiligheid van deze procedure vermits men dan toch niets kan doen zonder je wil, maar anders wél als vanaf dan die codes naar dat nieuwe gewijzigde nummer zouden worden gestuurd, want dan ben je de volledige controle over je account kwijt.
Kan iemand hier een sluitend antwoord op geven ?
mvg,
Chris
Re: vraagje over sturen van codes via SMS
cdupont,
Ik zou me daar echt niet al te veel zorgen over maken...
Want, in jouw theoretisch geval kan de fraudeur toch enkel geld overschrijven naar JOUW tegenrekening. En waarom zou hij dat nu willen doen, mag je je toch afvragen?!
Ik zou me daar echt niet al te veel zorgen over maken...
Want, in jouw theoretisch geval kan de fraudeur toch enkel geld overschrijven naar JOUW tegenrekening. En waarom zou hij dat nu willen doen, mag je je toch afvragen?!
Ooit was "Europa" een mooi project!
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Nu is het verworden tot een anti-democratisch "henhouse" gevuld met POSTJESPAKKERS...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien wel, maar dan heb ik toch liever dat een fraudeur helemaal NIETS kan doen op mijn account hoor !
Ik heb wel nog geen vraag op mijn antwoord gekregen
Ik heb wel nog geen vraag op mijn antwoord gekregen

Een GSMnr kan gewijzigd worden in het online bankieren, die GSM-code heb je alleen nodig voor overschrijvingen (niet om te raadplegen). Het lijkt mij in ieder geval een heel veilig systeem omdat het geld enkel naar de vaste tegenrekening of naar een rekening intern (= rekeningen die van jou zijn) kan worden overgeschreven. Een hacker zal niet in deze bank geïnteresseerd zijn, hij zal liever zijn pijlen richten naar de grootbanken omdat daar meer te verdienen valt.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Als je je gsm-nummer wil wijzigen, zal eerst een sms-code naar je oude gsm-nummer gestuurd worden.
Hiermee bevestig je de wijziging naar het nieuwe gsm-nummer.
Eens het nieuwe gsm-nummer bevestigd is met het oude gsm-nummer, worden de sms-codes naar je nieuwe gsm-nummer gestuurd.
http://www.moneyou.be/nl/klantenservice ... eid&q=5287" onclick="window.open(this.href);return false;
"Voor welke activiteiten heb ik een SMS-beveiligingscode nodig?
Voor alle transacties en wijzigingen van persoonlijke gegevens, die speciale veiligheidsmaatregelen vereisen, heeft u bij MoneYou een SMS-beveiligingscode of mTAN nodig. Deze worden onmiddellijk verzonden naar het door u opgegeven gsm-nummer."
Eens het nieuwe gsm-nummer bevestigd is met het oude gsm-nummer, worden de sms-codes naar je nieuwe gsm-nummer gestuurd.
http://www.moneyou.be/nl/klantenservice ... eid&q=5287" onclick="window.open(this.href);return false;
"Voor welke activiteiten heb ik een SMS-beveiligingscode nodig?
Voor alle transacties en wijzigingen van persoonlijke gegevens, die speciale veiligheidsmaatregelen vereisen, heeft u bij MoneYou een SMS-beveiligingscode of mTAN nodig. Deze worden onmiddellijk verzonden naar het door u opgegeven gsm-nummer."
Bij mij is het probleem dat ik niets ontvang omdat ik een GSM nummer heb bij telenet. Dus momenteel staat mijn geld geblokkeerd op mijn spaarrekening. Dit duurt nu al een maand. Na talloze telefoons naar Moneyou lijkt er geen einde te komen aan deze zaak. Ik ben dan ook van plan geen geld meer te storten naar Moneyou maar naar een andere bank. Ik ga mijn tak 21 verkopen in janauri en dan zal ik een groot deel van het geld naar een nieuwe spaarrekening van NIBC of Fortuneo overschrijven. Een teleurgestelde klant van MONEYOU.
NIBC werkt ook met SMS.
Maar daar zou het Telenetprobleem opgelost zijn?
nibc-overboeking-t13853.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeggen ze bij Telenet over dit probleem?
Maar daar zou het Telenetprobleem opgelost zijn?
nibc-overboeking-t13853.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat zeggen ze bij Telenet over dit probleem?
Check eens op "Mijn Telenet" bij "Je extra diensten" of niks van SMS berichten blokkeert.luc1961 schreef:Bij mij is het probleem dat ik niets ontvang omdat ik een GSM nummer heb bij telenet.
Er wordt niets geblokkeerd bij mijn "extra diensten". Bedankt.
@luc
Waarschijnlijk is je nummer overgedragen van een andere operator naar Telenet, ik zou maar eens horen bij hen. Ik ken spijtig genoeg mensen waar de transfer niet volledig is gebeurd, smsen van buitenlandse netwerken, of andere netwerken komen niet aan etc. Vaak kan de verzender hier niets aan doen.
Waarschijnlijk is je nummer overgedragen van een andere operator naar Telenet, ik zou maar eens horen bij hen. Ik ken spijtig genoeg mensen waar de transfer niet volledig is gebeurd, smsen van buitenlandse netwerken, of andere netwerken komen niet aan etc. Vaak kan de verzender hier niets aan doen.
door J Lawieck » 25 November 2012, 08:13
Als je je gsm-nummer wil wijzigen, zal eerst een sms-code naar je oude gsm-nummer gestuurd worden.
------------------------------
Ik vindt het systeem met sms naar gsm niet zo veilig of raadzaam. Wat als je gsm gestolen of verloren is, en je je gsm en of simkaart blokkeert??? Naar je oude nummer kunnen ze niet sms wegens geblokkeert en je nieuw nummer kunnen ze niet activeren zonder je oud nummer, toch maar raar gedoe. En wat gedoe heb je misschien niet om alles terug aktief te maken.
------------------------------
Ik vindt het systeem met sms naar gsm niet zo veilig of raadzaam. Wat als je gsm gestolen of verloren is, en je je gsm en of simkaart blokkeert??? Naar je oude nummer kunnen ze niet sms wegens geblokkeert en je nieuw nummer kunnen ze niet activeren zonder je oud nummer, toch maar raar gedoe. En wat gedoe heb je misschien niet om alles terug aktief te maken.
Als je je gsm-nummer kwijt bent, zal je het nieuwe moeten doorgeven zoals je je eerste aanvraag gedaan hebt, door bvb een copie van je identiteitskaart op te sturen.
Wat de exacte procedure is, zal MoneYou moeten zeggen, een vlugge zoek op hun site levert mij geen antwoord op.
Ik veronderstel dat je bij verlies van bankkaart, digipass ed ook een hoop gedoe hebt?
Wat de exacte procedure is, zal MoneYou moeten zeggen, een vlugge zoek op hun site levert mij geen antwoord op.
Ik veronderstel dat je bij verlies van bankkaart, digipass ed ook een hoop gedoe hebt?
Bij verlies/diefstal enz. van je bankkaart krijg je onmiddelijk in je kantoor een vervang-bankkaart mee. De nieuwe kaart wordt je dan per post opgestuurd. Digipas of kaartlezer wordt ook gratis vervangen indien nodig. Dus veel gedoe is er niet mee als je één van deze zaken wil vervangen.
Bovendien vrees ik, dat bij verlies van je bankkaart, de mogelijkheden om je te plukken reeel zijn, terwijl met het OTP-beveiligd systeem, je centen in het slechtste geval naar je tegenrekening "verdwijnen".
Ik zal hier nu niet zonder meer een lans breken voor internetbanking-beveiliging via OTP. Daar kunnen in vele gevallen reele gevaren aan verbonden zijn. In Thailand bvb wordt dit systeem bij minstens drie grootbanken gebruikt. De zwakte hiervan echter is dat naar om het even welke rekening kan overgeschreven worden, dus ook naar die van een potentiele oplichter.
Bij Moneyou en NIBC daarentegen, is de beveiliging optimaal, net omwille van de tegenrekening.
Bij Moneyou en NIBC daarentegen, is de beveiliging optimaal, net omwille van de tegenrekening.