Wanneer obligaties verkopen ???
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Wanneer obligaties verkopen ???
Ik bezit obligaties met eindvervaldatum 16/1/2017, en een jaarlijkse coupon van 4,25% bruto.
Momenteel staan deze obligaties genoteerd aan 112,17% op de secundaire markt.
Bij de verkoop verlies ik in principe 0,5% makelaarskost, en 0,09% beurstaks op de totale verkoopssom.
Maar behalve de meerwaarde van 12,17%, ontvang ik ook de reeds verlopen rente ( in dit geval 359 dagen )
Indien ik deze nu verkoop, en ik herbeleg mijn vrijgekomen kapitaal bvb aan 2% netto jaarlijks, denk ik daar extra rendement te kunnen maken.
Mijn vraag: Hoe bereken je dit precies, bovenstaande gegevens in acht genomen ?
Momenteel staan deze obligaties genoteerd aan 112,17% op de secundaire markt.
Bij de verkoop verlies ik in principe 0,5% makelaarskost, en 0,09% beurstaks op de totale verkoopssom.
Maar behalve de meerwaarde van 12,17%, ontvang ik ook de reeds verlopen rente ( in dit geval 359 dagen )
Indien ik deze nu verkoop, en ik herbeleg mijn vrijgekomen kapitaal bvb aan 2% netto jaarlijks, denk ik daar extra rendement te kunnen maken.
Mijn vraag: Hoe bereken je dit precies, bovenstaande gegevens in acht genomen ?
Re: Wanneer obligaties verkopen ???
Je berekent dit met de excel formule YIELD.
Het restrendement is in dit geval 0,15%. Iedere herbelegging met een hoger rendement dan 0,15% is dus winst.
Het restrendement is in dit geval 0,15%. Iedere herbelegging met een hoger rendement dan 0,15% is dus winst.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waar staat deze formule Robokat ?robokat schreef:Je berekent dit met de excel formule YIELD.
Ik denk dat in een Nederlandstalige excel de formule "rendement" heet.
Zie excel help voor het gebruik ervan.
Zie excel help voor het gebruik ervan.
OK, bedankt.
Zie http://www.oblis.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false; en gebruik de OBLIS calculator
AMA schreef:Zie http://www.oblis.be/nl" onclick="window.open(this.href);return false; en gebruik de OBLIS calculator
mm, net even die calbulator getest met volgende waarde:
27/11/2014
coupon 4,6%
prijs 2000 euro
Geeft mij zowel bij netto als bruto 0 0
De prijs is niet in euro, maar is gewoon hoeveel de obligatie genoteerd staat. In dit geval dus 112.17
Voor de originele vraag gooi je dus iets als:
=YIELD("09/01/2013";"16/01/2017";4,25%;112,17;100;1)
in een excel cel, en zie je direct het rest rendement.
Voor de originele vraag gooi je dus iets als:
=YIELD("09/01/2013";"16/01/2017";4,25%;112,17;100;1)
in een excel cel, en zie je direct het rest rendement.
mm, straks eens opzoeken hoeveel de obligatie dan staat die ik wil uitrekenen.gg001a schreef:De prijs is niet in euro, maar is gewoon hoeveel de obligatie genoteerd staat. In dit geval dus 112.17
Gewoon om die calculator eens te testen, want mijn berekening is bijzonder simpel. :-)
//EDIT:
Net eventjes manueel uitgerekend, als ik mijn obligatie nu zou verkopen doe ik 20 euro verlies. (interest op spaarrekening, makelaarskosten, .. enzo ingecalculeerd).
Iemand een idee waar ik een calculator kan vinden, die van OBLIS en Rabo zijn verdwenen.
Kan je niet bij je eigen broker terecht? Bolero bvb geeft bij elke obligatie het rendement weer. ( Antwoord zal wrs te simpel zijn ...
)
ik ben ook op zoek naar een dergelijke calculator