Pensioensparen - te veel gestort
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen - te veel gestort
Vorig jaar 2012 had ik 2000 euro gestort in mijn pensioenspaarverzekering van KBC met vast rendement van 4,25% + winstdeelname, aangegaan in 1986 (bij het begin dus). KBC heeft onmiddellijk àlles boven de limiet van910 teruggestort. (1090 euro dus)
Is dit normaal? Ik dacht dat je zoveel mocht sparen als je wil?
Re: Pensioensparen - te veel gestort
Dat is volledig volgens de regels, je kon in 2012 max. voor 910 euro aan pensioensparen doen.Marc M schreef:Vorig jaar 2012 had ik 2000 euro gestort in mijn pensioenspaarverzekering van KBC met vast rendement van 4,25% + winstdeelname, aangegaan in 1986 (bij het begin dus). KBC heeft onmiddellijk àlles boven de limiet van910 teruggestort. (1090 euro dus)
In 2013 is dat bedrag opgetrokken naar 940 euro.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Om de eenvoudige reden dat het bij wet verboden is:Yaris schreef:Waarom de banken niet toelaten dat je meer KUNT storten weet ik ook niet.
WIB 92 Artikel 145/10:
- De in artikel 145/15 vermelde instellingen en ondernemingen mogen, naar het geval, per belastingplichtige slechts één enkele collectieve of één enkele individuele spaarrekening openen of slechts één enkele spaarverzekering afsluiten. Zij mogen geen betalingen in ontvangst nemen die hoger zijn dan het in artikel 145/8, tweede lid, vastgestelde maximumbedrag. Deze instellingen en ondernemingen stellen de Minister van Financiën of zijn gedelegeerde in kennis:
1° van het openen van een spaarrekening of het aangaan van een spaarverzekering;
2° van het jaarbedrag van de betalingen van elke houder.
De in het eerste lid bedoelde kennisgeving geschiedt in de vorm en binnen de termijn die de Koning bepaalt.
Bedankt werkpaard, eindelijk weet ik waarom, want de bank zei helemaal niks. Ze stortten botweg het teveel betaalde terug.
In mijn geval zou het een reuzebelegging geweest zijn : levenslang een spaarboekje aan 4,25%, want dat staat kontraktueel vast.
Weet je per ongeluk ook de achterliggende reden van de wetgever voor dit verbod?
In mijn geval zou het een reuzebelegging geweest zijn : levenslang een spaarboekje aan 4,25%, want dat staat kontraktueel vast.
Weet je per ongeluk ook de achterliggende reden van de wetgever voor dit verbod?