Pensioenfondsen staan hoog: 1 jan direct 940e storten?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Pensioenfondsen staan hoog: 1 jan direct 940e storten?
Dus niet storten in Januari 2013, gezien die voor de Eurostoxx50 tegen de 70 leunt?HJG6500 schreef:Voor de instap in een pensioenspaarfonds, houden wij de RSI in de gaten van de beurs (ofwel BEL20 ofwel EUROSTOXX50 ; wegens gelijkaardig verloop van alle beurzen verloopt deze RSI ook gelijkaardig).
Als de RSI naar de 30 leunt is dit het moment om in te stappen. Maar dit betekent niet dat later op het jaar de beurs niet lager kan staan. RSI is dus enkel een INDICATOR, geen glazen bol.

Yaris, door gespreid te betalen zit je toch ook aan een gemiddelde koers, niet ?Yaris schreef:Bij mij is het juist omgekeerd. Ik betaal in één keer alles, dan ben ik er van af. Anders moet je iedere maand een stukje van dit betalen en een stukje van dat.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Even de test gedaan voor Argenta Pensioenspaarfonds:
Als je iedere 4e van de maand (of de bankwerkdag erop als dat niet gaat) €10 zou storten, had je in 2011 1,5259503459 deelbewijzen vast tegenover 1,4868046091 als je alles in januari kocht (€120)
Voor 2012 is dat anders: 1,5343306483 deelbewijzen door alles in januari te kopen, 1,4744230809 als je gespreid kocht. Feitelijk is het simpel: als je denkt dat het een goed beursjaar wordt, koop alles in het begin...
Als je iedere 4e van de maand (of de bankwerkdag erop als dat niet gaat) €10 zou storten, had je in 2011 1,5259503459 deelbewijzen vast tegenover 1,4868046091 als je alles in januari kocht (€120)
Voor 2012 is dat anders: 1,5343306483 deelbewijzen door alles in januari te kopen, 1,4744230809 als je gespreid kocht. Feitelijk is het simpel: als je denkt dat het een goed beursjaar wordt, koop alles in het begin...
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
En als Netto zegt dat je in een put moet springen?
Ik denk dat mijn rekenvoorbeeld toch aantoont dat dit niet altijd zo is, bv zoals in 2011. En dan heb ik rampjaar 2008 nog niet in aanmerking genomen. Daar had je beter alles eind december gestort, maar dat weet je pas achteraf.
Nu is het wel de bedoeling dat de beurs stijgt he... In die redenering kan ik Netto wel volgen, maar Netto heeft geen faxlijntje met de Alwetende he...
Ik denk dat mijn rekenvoorbeeld toch aantoont dat dit niet altijd zo is, bv zoals in 2011. En dan heb ik rampjaar 2008 nog niet in aanmerking genomen. Daar had je beter alles eind december gestort, maar dat weet je pas achteraf.
Nu is het wel de bedoeling dat de beurs stijgt he... In die redenering kan ik Netto wel volgen, maar Netto heeft geen faxlijntje met de Alwetende he...
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Wel, in deze situatie is dat inderdaad zo. Dat 2011 ging kwakkelen had ik niet gedacht, dus daar zou ik ook in het begin gestort hebben. Maar 2008 had ik zien aankomen, wie toen in het begin van het jaar had gestort, heeft er zijn broek dik aan gescheurd. Al zal tijd alle wonden helen.Yaris schreef:Tonijnbelegger, uitzonderingen bevestigen de regel.
Maar ik ga akkoord: globale regel, begin van het jaar...
Mijn 940 euro staat er al op! We zullen zien.
Ergens op dit forum, heb ik ooit een tabel gezien, als je 45 jaar aan pensioensparen deed, en ieder jaar op 01 januari volstort, hoeveel je op je 65 jaar meer had tegenover iemand die maandelijkse stortingen doet, het eindverschil was groot.
Weet iemand die tabel nog te vinden ? Thanks.
Weet iemand die tabel nog te vinden ? Thanks.
Gewoon voor de fun ... trek er eens de inflatie vanaf ... 940 euro nu is in december nog 922 euro ...
Met een historisch verloop van koersen of indices bewijs je niks. De logica zegt om zelf zo snel mogelijk in te stappen. Zo geniet je van de opwaartse prijsdruk van alle pensioenfondsinvesteringen die nog na je komen.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Er dat besluit je op basis van... het historisch verloop van koersen...336 schreef:Met een historisch verloop van koersen of indices bewijs je niks. De logica zegt om zelf zo snel mogelijk in te stappen. Zo geniet je van de opwaartse prijsdruk van alle pensioenfondsinvesteringen die nog na je komen.
Als je me woorden in de mond wil leggen, kan je dan even precisieren wat je bedoelt?
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Misschien heb ik je niet goed verstaan, ik ben niet zo vertrouwd met yuppietermen als "opwaartse druk", kun je dat even verduidelijken?
Yuppiewoorden? Mijn redenering maakt enkel gebruik van boerenverstand.
Als jij je pensioenspaarfonds al gekocht hebt voor de anderen zal je profiteren van de toekomstige vraag die er is naar de onderdelen van je fonds. De vraag naar een aandeel zet de prijs onder druk. Die 'vraag' komt in dit geval van alle pensioeninvesteringen na jouw inbreng. Dit zorgt voor een stijging van de aandeelprijs en dus het fonds.
Dit is het enige zinnige dat je kan zeggen over de timing van pensioenspaarfonds investeringen.
Als je toch denkt meer te weten, waarom zou je je geld dan (bijna levenslang) vastzetten in een pensioenspaarfonds ipv jouw kennis uit te buiten in beleggingen op korte termijn?
Als jij je pensioenspaarfonds al gekocht hebt voor de anderen zal je profiteren van de toekomstige vraag die er is naar de onderdelen van je fonds. De vraag naar een aandeel zet de prijs onder druk. Die 'vraag' komt in dit geval van alle pensioeninvesteringen na jouw inbreng. Dit zorgt voor een stijging van de aandeelprijs en dus het fonds.
Dit is het enige zinnige dat je kan zeggen over de timing van pensioenspaarfonds investeringen.
Als je toch denkt meer te weten, waarom zou je je geld dan (bijna levenslang) vastzetten in een pensioenspaarfonds ipv jouw kennis uit te buiten in beleggingen op korte termijn?
Inderdaad, heb zojuist nog 1/3 van het max.bedrag overgeschreven voor aankoop in mijn pensioenspaarfonds... Dit jaar had ik me voorgenomen om met 3 stortingen het max. bedrag te storten in mijn pensioenspaarfonds, dit allemaal in het prille begin van het jaar. Begin januari onmiddellijk 1/3 gestort, zojuist opnieuw 1/3 overgeschreven en in de loop van de komende weken / maand doe ik het laatste derde gedeelte...Yaris schreef:Vandaag is een goede dag om te storten want de Bel20 is 2,10% onderuit gegaan.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Waar was de logische opwaartse druk in 2000, 2008 en 2011?336 schreef:Yuppiewoorden? Mijn redenering maakt enkel gebruik van boerenverstand.
Leuk in theorie, maar in de praktijk zal één ordertje van pakweg Warren Buffett meer "opwaarste druk" veroorzaken dan alle pensioenspaarders samen. En als de enige reden is dat de koersen stijgen dat beleggers ze kopen, zijn we goed bezig met zeepbellen te creëren.