[beginner] berekening kosten fondsen
TIP
[beginner] berekening kosten fondsen
Hello iedereen,
Nieuw in de fondsenwereld.
Ik vroeg me af, voor het berekenen van de netto winst op een fonds, hoe jullie te werk gaan?
Ik stel me vragen over hoe sommige kosten berekend worden, en hoe jullie het doen. Of welke berekening maken jullie om te zien wanneer je break even bent?
Heeft iemand hier toevallig een model van in excel ?
Tegenwoordig zie ik het bos door de bomen niet meer met al hun kosten... :
- instapkost: berekend op de aankoopkoers neem ik aan?
- uitstapkost: berekend op de verkoopkoers neem ik aan?
- meerwaardetaks: 25% op de meerwaarde afhankelijk van fonds tot fonds natuurlijk. Deze taks wordt berekend op de meerwaarde, maar wordt hier eerst de in- of uitstapkost afgehouden of niet?
- beurstaks 1% op verkoop (max 1500 euro): idem, is hier de in- en uitstapkosten reeds afgehouden?
- TER: wellicht onberekenbaar aangezien de bank dit reeds zelf incalculeert. Is hier een gemiddeld percentage in rekening te brengen om ongeveer juist te zitten?
Iemand nog tips?
Alvast bedankt!
Nieuw in de fondsenwereld.
Ik vroeg me af, voor het berekenen van de netto winst op een fonds, hoe jullie te werk gaan?
Ik stel me vragen over hoe sommige kosten berekend worden, en hoe jullie het doen. Of welke berekening maken jullie om te zien wanneer je break even bent?
Heeft iemand hier toevallig een model van in excel ?
Tegenwoordig zie ik het bos door de bomen niet meer met al hun kosten... :
- instapkost: berekend op de aankoopkoers neem ik aan?
- uitstapkost: berekend op de verkoopkoers neem ik aan?
- meerwaardetaks: 25% op de meerwaarde afhankelijk van fonds tot fonds natuurlijk. Deze taks wordt berekend op de meerwaarde, maar wordt hier eerst de in- of uitstapkost afgehouden of niet?
- beurstaks 1% op verkoop (max 1500 euro): idem, is hier de in- en uitstapkosten reeds afgehouden?
- TER: wellicht onberekenbaar aangezien de bank dit reeds zelf incalculeert. Is hier een gemiddeld percentage in rekening te brengen om ongeveer juist te zitten?
Iemand nog tips?
Alvast bedankt!
Re: [beginner] berekening kosten fondsen
Zit enigszins met dezelfde vragen i.v.m. kostenstructuur van fondsen. Iemand die dit met een concreet rekenvoorbeeldje kan toelichten? De meerwaardebelasting is ook enkel op het vastrentende gedeelte, dus extra moeilijk te berekenen voor mixfondsen 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: [beginner] berekening kosten fondsen
Ik denk dat je alle kosten opgenoemd hebt. misschien ook interessant om te melden dat de beheerskost ook belangrijk is want daar wordt meestal niet over gesproken. Kan toch ook een procent verschillen.