Waarborg lening
TIP
Waarborg lening
Wij gaan via een sleutel-op-de-deur project een woning bouwen. De totaalprijs van het project ongeveer 300 000 zou zijn. Wij kunnen er momenteel zelf maar 25 000 € insteken, dus we zouden 275 000 € moeten lenen.
We zijn bij onze bank (Argenta) even langs geweest en we zouden dit op 30 jaar zonder problemen kunnen afbetalen.
Maar omdat de bank ons project op 260 000 € schat zouden we toch aan een hoger tarief moeten lenen dan eerst gedacht.
Volgende week gaan we nog even langs om de lening op te splitsen (grond en bouw) en uit te rekenen wat het ons dan zou kosten.
Maar ik zat nog aan enkele andere mogelijkheden te denken. Kan ik eventueel nog een extra waarborg aanbrengen van 15 000€?
Wij doen alletwee al aan pensioensparen, ik heb een groepsverzekering en onze ouders willen eventueel ook nog voor extra waarborg zorgen.
Maar ik vroeg mij af of dit allemaal kan. Ik wil dus met wat voorbereiding naar de bank volgende week.
Kan iemand wat raad geven aub?
Alvast bedankt
We zijn bij onze bank (Argenta) even langs geweest en we zouden dit op 30 jaar zonder problemen kunnen afbetalen.
Maar omdat de bank ons project op 260 000 € schat zouden we toch aan een hoger tarief moeten lenen dan eerst gedacht.
Volgende week gaan we nog even langs om de lening op te splitsen (grond en bouw) en uit te rekenen wat het ons dan zou kosten.
Maar ik zat nog aan enkele andere mogelijkheden te denken. Kan ik eventueel nog een extra waarborg aanbrengen van 15 000€?
Wij doen alletwee al aan pensioensparen, ik heb een groepsverzekering en onze ouders willen eventueel ook nog voor extra waarborg zorgen.
Maar ik vroeg mij af of dit allemaal kan. Ik wil dus met wat voorbereiding naar de bank volgende week.
Kan iemand wat raad geven aub?
Alvast bedankt
Re: Waarborg lening
of argenta de goede keuze is ?
trek tijd uit en ga eens langs bij kbc , ing , fortis.
ge zult direct wat wijzer worden.
vergelijk wel altijd dezelfde formule
en probeer op 25 jaar te ontlenen.
ga ook eens kijken op de website van http://www.defa.be/internalframe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ge kunt dan al simulatie's doen.
en uw schuldsaldo zal bij defa al een pak lager zijn.
en zeggen gaat x kosten tel daar maar 20000 € bij voor extra's.
succes
trek tijd uit en ga eens langs bij kbc , ing , fortis.
ge zult direct wat wijzer worden.
vergelijk wel altijd dezelfde formule
en probeer op 25 jaar te ontlenen.
ga ook eens kijken op de website van http://www.defa.be/internalframe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ge kunt dan al simulatie's doen.
en uw schuldsaldo zal bij defa al een pak lager zijn.
en zeggen gaat x kosten tel daar maar 20000 € bij voor extra's.
succes
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zoals platin zegt: ga langs zoveel mogelijk banken, niet alleen de big 4 (ING, Belfius, KBC en BNP) maar ook wat kleinere (Axa, Delta Lloyd, Fintro, Landbouwkrediet) en speel die tegen elkaar uit.
Los daarvan: denk ook eens na of je project wel écht zo ideaal is.
Volgens de analyse van Argenta zit je toch zo'n 40.000 euro "onder water": jij wil er 300.000 aan geven, volgens de bank is het maar 260.000 waard. Een bank zegt zoiets niet zomaar...
Misschien is een ander project beter, waar je dan geen waarborgen allerhande voor moet beginnen stellen?
Los daarvan: denk ook eens na of je project wel écht zo ideaal is.
Volgens de analyse van Argenta zit je toch zo'n 40.000 euro "onder water": jij wil er 300.000 aan geven, volgens de bank is het maar 260.000 waard. Een bank zegt zoiets niet zomaar...
Misschien is een ander project beter, waar je dan geen waarborgen allerhande voor moet beginnen stellen?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Nee, een bank zegt niet zomaar zoiets,
ze zijn zgz niet eens met de 300000, willen het wel uitlenen MAAR volgens hen is het 260000 waard DUS rekenen ze een hoger tarief.
In feite gaat TS zogezegd 'slechts' 15k onder water en geen 40k. Das al één.
Naar mijn gevoel is t laatste wat je moet doen luisteren naar de bank. Uiteraard schatten ze t lager in, maar dan wel om er nog iets extra aan te kunnen verdienen. De truken van de foor.
Tgaat om je eigen huis waarin je woont en wat jij financieel kan afbetalen.
In feite gaat TS zogezegd 'slechts' 15k onder water en geen 40k. Das al één.
Naar mijn gevoel is t laatste wat je moet doen luisteren naar de bank. Uiteraard schatten ze t lager in, maar dan wel om er nog iets extra aan te kunnen verdienen. De truken van de foor.
Tgaat om je eigen huis waarin je woont en wat jij financieel kan afbetalen.
Alvast bedankt voor de reacties. We zijn al een tijdje bezig en dit is het eerste project dat voor ons ook haalbaar is.
We blijven uiteraard niet bij 1 bank. Heb nu al Argenta en KBC gedaan. Volgende week volgen nog ING, AXA en VDK.
Dus we proberen ze toch nog wat uit te spelen. De schatting die de bank nu maakt is nog een ruwe schatting.
Zonder effectief naar ons lastenboek te kijken en een goede analyse te doen. Het kan zijn dat ze bij een grondige schatting nog een stuk erboven komen. (gebruikte materialen, afwerkingsgraad, ...)
Qua afbetaling kunnen we het aan. Zelfs in het "worst-case" scenario (rente stijgt naar het max) zouden we elke maand nog goed kunnen leven van wat we overhouden. Ik wil gewoon manieren zoeken om toch naar het laagste tarief te kunnen gaan voor het volledige bedrag.
Want natuurlijk "hoe lager, hoe beter"
Daarom dat ik eventueel naar een extra waarborg zou kijken voor het geval ze ons huis toch wat lager inschatten.
We blijven uiteraard niet bij 1 bank. Heb nu al Argenta en KBC gedaan. Volgende week volgen nog ING, AXA en VDK.
Dus we proberen ze toch nog wat uit te spelen. De schatting die de bank nu maakt is nog een ruwe schatting.
Zonder effectief naar ons lastenboek te kijken en een goede analyse te doen. Het kan zijn dat ze bij een grondige schatting nog een stuk erboven komen. (gebruikte materialen, afwerkingsgraad, ...)
Qua afbetaling kunnen we het aan. Zelfs in het "worst-case" scenario (rente stijgt naar het max) zouden we elke maand nog goed kunnen leven van wat we overhouden. Ik wil gewoon manieren zoeken om toch naar het laagste tarief te kunnen gaan voor het volledige bedrag.
Want natuurlijk "hoe lager, hoe beter"
Daarom dat ik eventueel naar een extra waarborg zou kijken voor het geval ze ons huis toch wat lager inschatten.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Tja, ze gaan je proberen op een zo hoog mogelijke quotiteit te zetten he. Zou je door waarborgen werkelijk een lagere % krijgen?
Dat verandert wel niks aan je quotiteit he.
Zijn er geen officiele onafhankelijle schatters hiervoor?
Dat de bank zomaar zonder het lastenboek in detail te bekijken er een bedrag opplakt lijken me autoverkoperspraktijken.
Maar ik loop niet echt wild van banken/bankiers, dus tkan aan mij liggen.
Dat verandert wel niks aan je quotiteit he.
Zijn er geen officiele onafhankelijle schatters hiervoor?
Dat de bank zomaar zonder het lastenboek in detail te bekijken er een bedrag opplakt lijken me autoverkoperspraktijken.
Maar ik loop niet echt wild van banken/bankiers, dus tkan aan mij liggen.
Het zou de bank toch extra zekerheid moeten geven op genoeg geld moest er iets mislopen.
Die extra waarborg is ook geld waar ze beroep kunnen op doen in geval dat we niet betalen. Ik zou dus toch verwachten dat ze dan iets extra kunnen doen qua rentevoet.
Die extra waarborg is ook geld waar ze beroep kunnen op doen in geval dat we niet betalen. Ik zou dus toch verwachten dat ze dan iets extra kunnen doen qua rentevoet.
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Een bank zal rekening houden met de waarde in gedwongen verkoop. Als iemand dus 300K betaalt, kan het dus heel goed zijn dat de bank het pand schat op 260K bij gedwongen verkoop. Een openbare verkoop levert immers altijd een lagere prijs op dan als je het vrijwillig te koop stelt.
Heeft dus niks te maken met dat de bank "een procentje meer wil rekenen", maar gewoon om zich waarborgmatig in te dekken.
Dat een bank dan ook niet het hele lastenboek zal bekijken is ook normaal, dat doen de kopers op een openbare verkoop ook niet. Meer nog, de tijd dat iedereen dacht dat vastgoed eeuwig zou stijgen ligt ook achter ons.
Qua waarborgen kunnen je ouders hypotheek op hun eigen woning geven (zou ik zelf niet doen) ofwel bv spaargeld in pand geven gedurende een bepaalde periode (goed afspreken hier met de bank!!).
Heeft dus niks te maken met dat de bank "een procentje meer wil rekenen", maar gewoon om zich waarborgmatig in te dekken.
Dat een bank dan ook niet het hele lastenboek zal bekijken is ook normaal, dat doen de kopers op een openbare verkoop ook niet. Meer nog, de tijd dat iedereen dacht dat vastgoed eeuwig zou stijgen ligt ook achter ons.
Qua waarborgen kunnen je ouders hypotheek op hun eigen woning geven (zou ik zelf niet doen) ofwel bv spaargeld in pand geven gedurende een bepaalde periode (goed afspreken hier met de bank!!).
Dit.Meer nog, de tijd dat iedereen dacht dat vastgoed eeuwig zou stijgen ligt ook achter ons.
De bouwfirma die onze sleutel-op-de-deur heeft gezet 10 jaar geleden vraagt nu voor een gelijkaardige woning op gelijkaardige oppervlakte in dezelfde regio 120000€ meer.
Bubbel. Afspraak in 2015 als hij uiteen spat.
Heb je je 10 jaar geleden ook afgevraagd hoeveel deze bouwfirma 10 jaar eerder vroeg voor een gelijkaardige woning?
Ronnie: zeer geldig argument.
Onze woning is op 10 jaar afbetaald. Dat gaat de originele poster niet lukken.
Onze woning is op 10 jaar afbetaald. Dat gaat de originele poster niet lukken.
Waarom ga je niet eens spreken met de http://www.immotheker.be" onclick="window.open(this.href);return false;
luisteren kost niets, je kan er alleen maar slimmer van worden. Op hun website vind je veel informatie en tips.
luisteren kost niets, je kan er alleen maar slimmer van worden. Op hun website vind je veel informatie en tips.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als dat je mening is... Misschien zijn je spaarcenten die je opzij hebt gezet om in 2015 een woning te kopen aan 80% van de huidige prijzen al met 30-40% verminderd om de banken te redden. (Dijsselbloem)Inmaken schreef:Bubbel. Afspraak in 2015 als hij uiteen spat.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Inmaken schreef:Dit.Meer nog, de tijd dat iedereen dacht dat vastgoed eeuwig zou stijgen ligt ook achter ons.
De bouwfirma die onze sleutel-op-de-deur heeft gezet 10 jaar geleden vraagt nu voor een gelijkaardige woning op gelijkaardige oppervlakte in dezelfde regio 120000€ meer.
Bubbel. Afspraak in 2015 als hij uiteen spat.
Hé gadver, weer een draad met 2 jaar lang allerhande bubbeltheorieën.
Alsof de materialen, de werkuren, de gronden,.. opeens zoveel goedkoper zullen worden.
Nieuwbouwwoningen zullen wel de laatste huizen zijn die in prijs zullen zakken.