Hoe werkt KBC ES QS 1 fonds (volledig beschermde inleg)
TIP
Hoe werkt KBC ES QS 1 fonds (volledig beschermde inleg)
Beste,
Meerdere malen al gelezen dat dergelijke beleggingsfondsen bij grootbanken niet interessant zijn door allerhande kosten.
Toch vroeg ik mij af of iemand mij kan verduidelijken hoe volgend fonds van medio 2011 werkt.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 254_NL.pdf
Kort samengevat:
- 20 aandelen
- inleg is gewaarborgd
Voor zover ik had begrepen zou bij een gewaarborgde startinleg als volgt gewerkt worden. Een groot deel wordt in obligaties belegd zodat na de looptijd van het gestructureerde beleggingsfonds de startinleg op een (relatief) veilige manier bekomen wordt. De overschot wordt met groot risico belegd in de hoop een extra som te creëren die bij de startinleg wordt opgeteld.
Maar hoe komt het dat, zoals op pagina 3 weergeven, bij een stijging van de aandelenkorf met 10%, de startinleg ook met 10% stijgt. Op dit moment staat dit fonds op iets meer dan 20% winst. En inderdaad, als ik de koersen van alle aandelen optel voor juli 2011 en nu, is er een stijging van 20%.
Is dit niet enkel mogelijk wanneer de startinleg volledig belegd wordt in de aandelenkorf?
Maar dan is deze startinleg toch niet beschermd?
Ben benieuwd of iemand met zekerheid weet hoe dit werkt.
Meerdere malen al gelezen dat dergelijke beleggingsfondsen bij grootbanken niet interessant zijn door allerhande kosten.
Toch vroeg ik mij af of iemand mij kan verduidelijken hoe volgend fonds van medio 2011 werkt.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 254_NL.pdf
Kort samengevat:
- 20 aandelen
- inleg is gewaarborgd
Voor zover ik had begrepen zou bij een gewaarborgde startinleg als volgt gewerkt worden. Een groot deel wordt in obligaties belegd zodat na de looptijd van het gestructureerde beleggingsfonds de startinleg op een (relatief) veilige manier bekomen wordt. De overschot wordt met groot risico belegd in de hoop een extra som te creëren die bij de startinleg wordt opgeteld.
Maar hoe komt het dat, zoals op pagina 3 weergeven, bij een stijging van de aandelenkorf met 10%, de startinleg ook met 10% stijgt. Op dit moment staat dit fonds op iets meer dan 20% winst. En inderdaad, als ik de koersen van alle aandelen optel voor juli 2011 en nu, is er een stijging van 20%.
Is dit niet enkel mogelijk wanneer de startinleg volledig belegd wordt in de aandelenkorf?
Maar dan is deze startinleg toch niet beschermd?
Ben benieuwd of iemand met zekerheid weet hoe dit werkt.
Re: Hoe werkt KBC ES QS 1 fonds (volledig beschermde inleg)
Het antwoord staat in uw uitleg. De meeste fondsen met bescherming werken met opties.
vb.:
90% van het kapitaal wordt belegd in een zero coupon obligatie die op vervaldag 100% wordt
10% wordt belegd in opties die een grote hefboom hebben.
De voorwaarden op vandaag zijn ronduit slecht doordat zero coupon obligaties door de lage rente niet veel opbrengst geven..
vb.:
90% van het kapitaal wordt belegd in een zero coupon obligatie die op vervaldag 100% wordt
De voorwaarden op vandaag zijn ronduit slecht doordat zero coupon obligaties door de lage rente niet veel opbrengst geven..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ok, nu begrijp ik het.
Dus men belegt bv 10% van de startinleg op zo een manier dat dit deel 10 x de grootte van de koersverandering in het fonds ondergaat.
De sleutel is dus de hefboom waaraan men belegt, maar men belegt niet puur in de aandelen.
Dus men belegt bv 10% van de startinleg op zo een manier dat dit deel 10 x de grootte van de koersverandering in het fonds ondergaat.
De sleutel is dus de hefboom waaraan men belegt, maar men belegt niet puur in de aandelen.
Nog even een verduidelijking gevraagd
Bedrag X van startinleg 1000€ wordt belegd zodat men zeker na de looptijd terug 1000€ heeft
Rest (1000€ - X) wordt belegd in opties.
In de uitleg staat dat als de aandelenkorf met 15% gedaald is, je de gegarandeerde 1000€ terugkrijgt.
Maar stel dat het resultaat min 15% is tegen de looptijd, is dan het bedrag belegd in opties :
1) volledig weg door bv stoploss bij turbo's,...
2) gedaald met -15%, waarbij de bank deze korf in eigen zak steekt

Bedrag X van startinleg 1000€ wordt belegd zodat men zeker na de looptijd terug 1000€ heeft
Rest (1000€ - X) wordt belegd in opties.
In de uitleg staat dat als de aandelenkorf met 15% gedaald is, je de gegarandeerde 1000€ terugkrijgt.
Maar stel dat het resultaat min 15% is tegen de looptijd, is dan het bedrag belegd in opties :
1) volledig weg door bv stoploss bij turbo's,...
2) gedaald met -15%, waarbij de bank deze korf in eigen zak steekt
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
De optie vervalt op de eindvervaldag van het fonds. Als de korf dan 15% of meer gedaald is , is deze optie dan waardeloos ja.
Door de huidige lage rente kan men slechts een heel klein percentage van het fonds in aandelen of opties beleggen, immers men geeft u de kapitaalsgarantie.
Daardoor is de kans om winst te maken, die naam waardig, bijna onmogelijk. Persoonlijk koop ik dit soort fondsen nooit, alleen de bank is er goed mee, instapkosten + beheerskosten, de bank passeert dubbel langs de kassa, daarom geven de banken 'en massa' deze fondsen uit.
Mijn mening, afblijven
Daardoor is de kans om winst te maken, die naam waardig, bijna onmogelijk. Persoonlijk koop ik dit soort fondsen nooit, alleen de bank is er goed mee, instapkosten + beheerskosten, de bank passeert dubbel langs de kassa, daarom geven de banken 'en massa' deze fondsen uit.
Mijn mening, afblijven
Zowiezo alles wat van KBC is : afblijven.
De enige zekerheid met KBC is dat je altijd gerold bent.
De bank met het brave pater-imago.
Maar opletten van paters.
De enige zekerheid met KBC is dat je altijd gerold bent.
De bank met het brave pater-imago.
Maar opletten van paters.
Op die zero coupon obligaties moet je op het einde van de rit dan nog RV betalen en in het slechtste geval gaat dat bedrag nog af van je inbreng !Dreamo87 schreef:Het antwoord staat in uw uitleg. De meeste fondsen met bescherming werken met opties.
vb.:
Heb ik zelf meegemaakt, ik was toen ' not amused ' hoor ! Met alle Chinezen, maar niet meer met den deze !
Ik ga zeker niet beleggen in deze producten, maar uit interesse vroeg ik mij af hoe ze precies werkten.
Bedankt voor de antwoorden...en de waarschuwingen
Bedankt voor de antwoorden...en de waarschuwingen