BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Geachte,
Sinds kort heeft BKCP nieuweregelgevingen.
Zo rekent BKCP kosten aan voor producten die bij het ondertekenen volledig gratis waren.
BKCP Renta Opportunity
Bij het ondertekenen van de Renta opportunity 2 bij BKCP in 2009 voor een periode van 5 jaar, werd er gegarandeerd dat er geen beheerskosten of bewaarloon was op dit product. Sinds vorig jaar rekent BKCP ineens 3 maandelijks en beheerskost en een bewaarloon aan van ongeveer 15euro per jaar. Zelf ben ik nog aan dit product gebonden tot half 2014
Wat kan ik ertegen doen? Dat is toch niet eerlijk?
Identiek hetzelfde verhaal voor kasbons.
Stel je koopt een kasbon van 10000 euro voor 10 jaar. De intrestvoet is 2%. Na 5 jaar rekent BKCP ineens jaarlijks 15euro kosten aan. Toch zit je nog vast aan het product voor ettelijke jaren. En om die kosten te voorkomen stelt BKCP je voor om nog een kasbon van minstens hetzelfde bedrag te kopen. Wie zegt dat ik dat geld heb? Wie zegt dat ik dat product wel interessant vond als ik wist dat er kosten zouden worden aangerekend na X jaar. Bij het ondertekenen was er geen sprake van bewaarloon of beheerskosten etc
Ondertussen heb ik van iemand vernomen die in het bezit is van het expansion product. Dat BKCP daar ook ineens kosten begint aan te rekenen. Nochthans was er bij de ondertekening beloofd dat er geen kosten aan gekoppeld waren. Jaren heeft men geen kosten aangerekend en nu ineens doet men dat wel. Voor de expension zit die persoon ook nog ettelijke jaren aan dat product vast.
Besluit: BKCP verkoopt producten zonder kosten met zeer mooie prospectussen en enkele jaren later wijzigt men eenzijdig de voorwaarden en ramt men ineens onaangekondigd kosten in je maag en je kan er niets tegen doen. Tijdens het ondertekenen van de betreffende producten was er totaal geen sprake van kosten die na X jaar zouden worden ingevoerd of aangerekend.
Persoonlijk vind ik dat een misbruik van macht. BKCP weet perfect dat je niet weg kan voor de vervaldatum van je product tenzij je verbrekingsvergoeding etc betaalt. Als je er niet uitstapt vullen ze hun zakken op de kost van de klanten.
Ik ben van mening dat elk product dat ondertekend werd vóór de wijziging van hun reglementen, tenminste tot de vervaldag moet blijven voldoen aan de voorwaarden geldend en gekend op de dag van ondertekening. Wie zegt dat die producten wel interessant genoeg waren als je rekening houdt met de huidige kosten die ze nu ineens aanrekenen. Vooraleer je intekent op een product maak je toch snel de berekening tussen rendement en kosten als beheerskost, bewaarkost, instapkost ...
Het is mijn inziens totaal ongeoorloofd dat BKCP achteraf deze voorwaarden eenzijdig veranderd en dat ten koste van de klant.
Het strafte komt nog
BKCP stelde me voor om meer te investeren in de bank.
Vanaf dan zouden mijn producten terug gratis zonder kosten zijn. Dus zonder bewaarloon of beheerskost of ...
Bij het ondertekenen van de producten was daar totaal geen sprake van.
Met andere woorden willen ze dat ik nog investeer nieuwe aandelen of fondsen ...
Persoonlijk voelt dit aan als oplichting, bedrog, bedrieglijke praktijken.
Je ondertekend een product voor ettelijke jaren met de gekende kosten en rendement en achteraf gaat BKCP eenzijdig de kosten opdrijven op diezelfde producten. Om die kosten te voorkomen stellen ze je dan voor om nog meer te investeren in BKCP.
Is een Bank als BKCP nog wel te vertrouwen?
Sinds kort heeft BKCP nieuweregelgevingen.
Zo rekent BKCP kosten aan voor producten die bij het ondertekenen volledig gratis waren.
BKCP Renta Opportunity
Bij het ondertekenen van de Renta opportunity 2 bij BKCP in 2009 voor een periode van 5 jaar, werd er gegarandeerd dat er geen beheerskosten of bewaarloon was op dit product. Sinds vorig jaar rekent BKCP ineens 3 maandelijks en beheerskost en een bewaarloon aan van ongeveer 15euro per jaar. Zelf ben ik nog aan dit product gebonden tot half 2014
Wat kan ik ertegen doen? Dat is toch niet eerlijk?
Identiek hetzelfde verhaal voor kasbons.
Stel je koopt een kasbon van 10000 euro voor 10 jaar. De intrestvoet is 2%. Na 5 jaar rekent BKCP ineens jaarlijks 15euro kosten aan. Toch zit je nog vast aan het product voor ettelijke jaren. En om die kosten te voorkomen stelt BKCP je voor om nog een kasbon van minstens hetzelfde bedrag te kopen. Wie zegt dat ik dat geld heb? Wie zegt dat ik dat product wel interessant vond als ik wist dat er kosten zouden worden aangerekend na X jaar. Bij het ondertekenen was er geen sprake van bewaarloon of beheerskosten etc
Ondertussen heb ik van iemand vernomen die in het bezit is van het expansion product. Dat BKCP daar ook ineens kosten begint aan te rekenen. Nochthans was er bij de ondertekening beloofd dat er geen kosten aan gekoppeld waren. Jaren heeft men geen kosten aangerekend en nu ineens doet men dat wel. Voor de expension zit die persoon ook nog ettelijke jaren aan dat product vast.
Besluit: BKCP verkoopt producten zonder kosten met zeer mooie prospectussen en enkele jaren later wijzigt men eenzijdig de voorwaarden en ramt men ineens onaangekondigd kosten in je maag en je kan er niets tegen doen. Tijdens het ondertekenen van de betreffende producten was er totaal geen sprake van kosten die na X jaar zouden worden ingevoerd of aangerekend.
Persoonlijk vind ik dat een misbruik van macht. BKCP weet perfect dat je niet weg kan voor de vervaldatum van je product tenzij je verbrekingsvergoeding etc betaalt. Als je er niet uitstapt vullen ze hun zakken op de kost van de klanten.
Ik ben van mening dat elk product dat ondertekend werd vóór de wijziging van hun reglementen, tenminste tot de vervaldag moet blijven voldoen aan de voorwaarden geldend en gekend op de dag van ondertekening. Wie zegt dat die producten wel interessant genoeg waren als je rekening houdt met de huidige kosten die ze nu ineens aanrekenen. Vooraleer je intekent op een product maak je toch snel de berekening tussen rendement en kosten als beheerskost, bewaarkost, instapkost ...
Het is mijn inziens totaal ongeoorloofd dat BKCP achteraf deze voorwaarden eenzijdig veranderd en dat ten koste van de klant.
Het strafte komt nog
BKCP stelde me voor om meer te investeren in de bank.
Vanaf dan zouden mijn producten terug gratis zonder kosten zijn. Dus zonder bewaarloon of beheerskost of ...
Bij het ondertekenen van de producten was daar totaal geen sprake van.
Met andere woorden willen ze dat ik nog investeer nieuwe aandelen of fondsen ...
Persoonlijk voelt dit aan als oplichting, bedrog, bedrieglijke praktijken.
Je ondertekend een product voor ettelijke jaren met de gekende kosten en rendement en achteraf gaat BKCP eenzijdig de kosten opdrijven op diezelfde producten. Om die kosten te voorkomen stellen ze je dan voor om nog meer te investeren in BKCP.
Is een Bank als BKCP nog wel te vertrouwen?
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
geachte,
zijn er effectief kosten afgehouden? Bij de meeste banken zijn er alleen maar kosten op effecten die niet door hen worden verdeeld.
en vanaf wanneer?
zijn er effectief kosten afgehouden? Bij de meeste banken zijn er alleen maar kosten op effecten die niet door hen worden verdeeld.
en vanaf wanneer?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
volgens de tarieflijst die ik heb zíjn deze kosten alleen maar voor de effectenrekening en niet voor de termijn en kasbon rekeningen en ook niet voor de BKCP Expansion tak 21 verzekering
men kan de kosten op de effectenrekening inderdaad vermijden door Excellence klant te worden dwz meer dan 30000 euro.
men kan de kosten op de effectenrekening inderdaad vermijden door Excellence klant te worden dwz meer dan 30000 euro.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Ik heb alles nog eens goed nagekeken.
Ik heb enkel Renta opportunity bij BKCP en de daarbij horende effectenrekening. Dit moest zo om kosten te voorkomen. Beiden waren tot voor kort 100% gratis. => Zonder bewaarloon of beheerskost.
Ik mag volgens mij verwachten dat deze voorwaarden blijven gelden tot de eindvervaldag van het product.
Wat is anders een overeenkomst nog waard als de bank eenzijdig de voorwaarden kan en mag veranderen tijdens de duur van de overeenkomst.
Het is anders ook onmogelijk om nog uit te maken of een product wel interessant genoeg is om te ondertekenen en je geld vast te leggen voor een lange termijn.
Er waren zeker geen extra voorwaarden aan verbonden tijdens de ondertekening.
Er was helemaal geen sprake van dat ik minstens 30 000 euro bij die bank zou moeten hebben binnen de X jaar om te voorkomen dat er onkosten worden aangerekend.
Ik vind deze praktijken gewoon schandalig!
Ik begrijp totaal niet dat men zoiets de normaalste zaak van de wereld vindt.
Hoeveel mensen worden er op deze manier niet geript?
Ikzelf heb sterke twijfels over BKCP. Voor mij is die bank totaal niet te vertrouwen.
Ik ken nog andere mensen die hetzelfde voorhebben bij BKCP.
Ik heb enkel Renta opportunity bij BKCP en de daarbij horende effectenrekening. Dit moest zo om kosten te voorkomen. Beiden waren tot voor kort 100% gratis. => Zonder bewaarloon of beheerskost.
Ik mag volgens mij verwachten dat deze voorwaarden blijven gelden tot de eindvervaldag van het product.
Wat is anders een overeenkomst nog waard als de bank eenzijdig de voorwaarden kan en mag veranderen tijdens de duur van de overeenkomst.
Het is anders ook onmogelijk om nog uit te maken of een product wel interessant genoeg is om te ondertekenen en je geld vast te leggen voor een lange termijn.
Er waren zeker geen extra voorwaarden aan verbonden tijdens de ondertekening.
Er was helemaal geen sprake van dat ik minstens 30 000 euro bij die bank zou moeten hebben binnen de X jaar om te voorkomen dat er onkosten worden aangerekend.
Ik vind deze praktijken gewoon schandalig!
Ik begrijp totaal niet dat men zoiets de normaalste zaak van de wereld vindt.
Hoeveel mensen worden er op deze manier niet geript?
Ikzelf heb sterke twijfels over BKCP. Voor mij is die bank totaal niet te vertrouwen.
Ik ken nog andere mensen die hetzelfde voorhebben bij BKCP.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Ik was bij OBK , maar mijn kantoorhouder wou geen BKCP kantoorhouder worden omdat
hij een ander idee heeft over bankieren (hij heeft mij dan ook info verstrekt wat men wou dat hij als bankier zou doen).
Ik ben dus geen klant bij BKCP.
Ik heb voor twee internetbanken gekozen naast mijn hoofdbank en ben zeer tevreden.
hij een ander idee heeft over bankieren (hij heeft mij dan ook info verstrekt wat men wou dat hij als bankier zou doen).
Ik ben dus geen klant bij BKCP.
Ik heb voor twee internetbanken gekozen naast mijn hoofdbank en ben zeer tevreden.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Geachte heer,
BKCP bank tracht haar klanten steeds zo correct mogelijk te informeren. Maar soms loopt goed bedoelde communicatie mis. Daarom even dit bericht.
Het is belangrijk op te merken dat er twee types van klantenstatuten zijn binnen BKCP Bank; de "Classic" klant en de "Excellence" klant. Wanneer uw tegoeden bij ons meer dan 30.000 euro bedragen, komt u in aanmerking om "Excellence" cliënt te worden. Uiteraard zijn in dat bedrag de tegoeden van al uw familieleden ingecalculeerd. De precieze voorwaarden kan u lezen op onze website: https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/part ... rvice.html
Als "Classic" klant rekenen we inderdaad €1,25 bewaarloon aan per kwartaal en per titel en €2,50 per kwartaal voor het beheer van effectenrekeningen. Voor "Excellence" klanten echter zijn zowel deze beheerskosten als de bewaarkosten gratis. Vandaar ook dat uw bank u aanraadde om een upgrade naar Excellence te overwegen door uw kapitaal te verhogen tot 30.000 Euro. We hebben dit goed bedoelde advies wellicht onhandig gecommuniceerd, waarvoor onze excuses.
Verder rekent BKCP Bank geen beheerskosten aan op obligaties zoals Renta Opportunity of andere gelijkaardige producten.
Wat betreft BKCP Expansion en BKCP Horizon zijn de jaarlijkse beheerskosten reeds lange tijd vastgelegd op 0,75% van de inleg. Deze worden afgehouden vóór dat wij het jaarlijks rendement van het product communiceren aan de cliënt. Het rendement dat wij communiceren is dus wel degelijk gelijk aan het rendement dat de klant ontvangt. Bij BKCP Horizon konden cliënten in 2012 van een netto rendement van 3,05% genieten (dit werd correct aan onze klanten gecommuniceerd en vervolgens op hun rekening gestort) - het bruto rendement (inclusief de beheerskosten van 0,75%) was 3,80%.
Wat de voorwaarden van het Renta Opportunity product betreft worden de volgende tarieven en kosten aan klanten gerekend:
1. De overheid heft een taks van 2% op het startkapitaal. Deze taks is een legislatieve maatregel die toegepast moet worden op alle producten in tak 21.
2. 1% instapkosten voor "Excellence" cliënten, en 2% voor “Classic” cliënten. De kosten die we aanrekenen zijn in vergelijking tot de markt beperkt.
Wij hopen dat wij uw vragen over onze tarieven hebben kunnen beantwoorden. Indien u nog vragen hebt, of over meer informatie wenst te beschikken, kan u steeds contact opnemen met uw BKCP kantoor ( https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/stuu ... schap.html of https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/part ... toren.html ) of met de BKCP Bank Client Center op 078/155 144. Zij staan u graag te woord.
Met vriendelijke groeten,
V. Lahaut,
Marketing BKCP Bank
BKCP bank tracht haar klanten steeds zo correct mogelijk te informeren. Maar soms loopt goed bedoelde communicatie mis. Daarom even dit bericht.
Het is belangrijk op te merken dat er twee types van klantenstatuten zijn binnen BKCP Bank; de "Classic" klant en de "Excellence" klant. Wanneer uw tegoeden bij ons meer dan 30.000 euro bedragen, komt u in aanmerking om "Excellence" cliënt te worden. Uiteraard zijn in dat bedrag de tegoeden van al uw familieleden ingecalculeerd. De precieze voorwaarden kan u lezen op onze website: https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/part ... rvice.html
Als "Classic" klant rekenen we inderdaad €1,25 bewaarloon aan per kwartaal en per titel en €2,50 per kwartaal voor het beheer van effectenrekeningen. Voor "Excellence" klanten echter zijn zowel deze beheerskosten als de bewaarkosten gratis. Vandaar ook dat uw bank u aanraadde om een upgrade naar Excellence te overwegen door uw kapitaal te verhogen tot 30.000 Euro. We hebben dit goed bedoelde advies wellicht onhandig gecommuniceerd, waarvoor onze excuses.
Verder rekent BKCP Bank geen beheerskosten aan op obligaties zoals Renta Opportunity of andere gelijkaardige producten.
Wat betreft BKCP Expansion en BKCP Horizon zijn de jaarlijkse beheerskosten reeds lange tijd vastgelegd op 0,75% van de inleg. Deze worden afgehouden vóór dat wij het jaarlijks rendement van het product communiceren aan de cliënt. Het rendement dat wij communiceren is dus wel degelijk gelijk aan het rendement dat de klant ontvangt. Bij BKCP Horizon konden cliënten in 2012 van een netto rendement van 3,05% genieten (dit werd correct aan onze klanten gecommuniceerd en vervolgens op hun rekening gestort) - het bruto rendement (inclusief de beheerskosten van 0,75%) was 3,80%.
Wat de voorwaarden van het Renta Opportunity product betreft worden de volgende tarieven en kosten aan klanten gerekend:
1. De overheid heft een taks van 2% op het startkapitaal. Deze taks is een legislatieve maatregel die toegepast moet worden op alle producten in tak 21.
2. 1% instapkosten voor "Excellence" cliënten, en 2% voor “Classic” cliënten. De kosten die we aanrekenen zijn in vergelijking tot de markt beperkt.
Wij hopen dat wij uw vragen over onze tarieven hebben kunnen beantwoorden. Indien u nog vragen hebt, of over meer informatie wenst te beschikken, kan u steeds contact opnemen met uw BKCP kantoor ( https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/stuu ... schap.html of https://www.bkcp.be/bkcp/nl/banken/part ... toren.html ) of met de BKCP Bank Client Center op 078/155 144. Zij staan u graag te woord.
Met vriendelijke groeten,
V. Lahaut,
Marketing BKCP Bank
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Geachte, bij de ondertekening van de producten was er helemaal geen sprake van 2 type klanten. Er staat ook nergens vermeldt dat je binnen x jaar 30000 euro zou moeten hebbben zodat ze gratis zouden blijven. Daarom vindt ik dat de voorwaarden die van kracht waren op het moment van ondertekenen van kracht moeten blijven tot de vervaldag.
Ik kan best begrijpen dat de regelgeving met huidige kostenstructuur geldig zou zijn op producten die werden ondertekend na invoeren van de nieuwe voorwaarden, maar niet op de producten die reeds werden ondertekend vóór de wijziging.
Volgens mij gaat het niet om slechte communicatie, maar om een slechte attitude van de bank.
Ik vind het totaal niet kunnen dat ik nu ineens moet betalen voor iets dat altijd gratis was en waar ik nog jaren aan vast zit. Ik heb getekend op een product voor x jaar en dit aan de hand van alle beschikbare informatie. Dat BKCP nu tijdens de periode de regels verandert is schandalig!
Het is onvoorstelbaar dat een bank verwacht dat haar bestaande klanten zich volledig schikken naar de nieuwe regels voor producten die reeds ettelijke jaren geleden werden aangegaan. Die producten werden toen echter aan de man gebracht door zich te profileren tegenover andere banken door te zeggen dat ze geen kosten aanrekenen.
Ik kan best begrijpen dat de regelgeving met huidige kostenstructuur geldig zou zijn op producten die werden ondertekend na invoeren van de nieuwe voorwaarden, maar niet op de producten die reeds werden ondertekend vóór de wijziging.
Volgens mij gaat het niet om slechte communicatie, maar om een slechte attitude van de bank.
Ik vind het totaal niet kunnen dat ik nu ineens moet betalen voor iets dat altijd gratis was en waar ik nog jaren aan vast zit. Ik heb getekend op een product voor x jaar en dit aan de hand van alle beschikbare informatie. Dat BKCP nu tijdens de periode de regels verandert is schandalig!
Het is onvoorstelbaar dat een bank verwacht dat haar bestaande klanten zich volledig schikken naar de nieuwe regels voor producten die reeds ettelijke jaren geleden werden aangegaan. Die producten werden toen echter aan de man gebracht door zich te profileren tegenover andere banken door te zeggen dat ze geen kosten aanrekenen.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Bij nazicht van mijn rekeningen (kasbonrekening en excellence spaarrekening) heb ik volgende gezien.
Op het rekeninguittreksel waar de berekening bruto / netto rente van mijn kasbon staat, staat er volgens mijn berekeningen een juist bedrag. Als ik dit bedrag vergelijk met de netto rente die er werkelijk op mijn spaarrekening komt, zie ik dat er systematisch 0.15% à 0.16% minder op onze spaarrekening gestort wordt dan waar we recht op hebben.
Ik veronderstelde dat dit ook allemaal gratis en zonder kosten zou zijn, nergens is er iets te merken van kosten.
Wij zijn excellence klanten.
Hebben jullie dit ook al opgemerkt?
Op het rekeninguittreksel waar de berekening bruto / netto rente van mijn kasbon staat, staat er volgens mijn berekeningen een juist bedrag. Als ik dit bedrag vergelijk met de netto rente die er werkelijk op mijn spaarrekening komt, zie ik dat er systematisch 0.15% à 0.16% minder op onze spaarrekening gestort wordt dan waar we recht op hebben.
Ik veronderstelde dat dit ook allemaal gratis en zonder kosten zou zijn, nergens is er iets te merken van kosten.
Wij zijn excellence klanten.
Hebben jullie dit ook al opgemerkt?
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
zullen zegelkosten zijn, niks met postzegels te maken.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Het gaat niet over 0,15€, bij ons loopt het verschil op tot een paar euros minder rente, bij andere banken krijg je wel de volledige netto rente op je rekening gestort.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Is er echt niemand die ook dit ook vaststelt?
Toch eigenaardig dat wij dit enkel voorhebben dat we minder rente uitgekeerd krijgen op onze spaarrekening dan wat er vermeld is op de afrekening van de netto rente.
Nergens een spoor te vinden van de rechtvaardiging van dit verschil.
Ons verschil varieert tussen 0.15% en 0.18%.
Toch eigenaardig dat wij dit enkel voorhebben dat we minder rente uitgekeerd krijgen op onze spaarrekening dan wat er vermeld is op de afrekening van de netto rente.
Nergens een spoor te vinden van de rechtvaardiging van dit verschil.
Ons verschil varieert tussen 0.15% en 0.18%.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
als ge de juiste uitleg daarover wil, zul je kontakt moeten opnemen met je bank.
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
ik heb al contact opgenomen, maar er komt geen antwoord, lijkt mij niet echt normaal dat er een verschil is zonder dat er ergens een verantwoording staat
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Vrienden van ons zijn uitleg gaan vragen naar hun kantoor, de kantoorhouder wist hen niet onmiddellijk te antwoorden, maar ze gingen hun een antwoord per brief opsturen. Ze hebben het volgende antwoord gekregen : de verklaring was, vorig jaar was een schrikkeljaar en dit jaar niet.ludo schreef:als ge de juiste uitleg daarover wil, zul je kontakt moeten opnemen met je bank.
Op deze stelling zijn verschillende opmerkingen te formuleren :
1 rente op een kasbon is toch voor 1 jaar
2 de periode waarover sprake was, daar viel 29 februari 2012 niet in, dus stelling klopt niet
3 op de detail van de kasbon staat de rente die volgend jaar gaat uitgekeerd worden, omdat er volgend jaar geen schrikkeldag bijzit, zou je dan volgend jaar minder rente uitgekeerd krijgen dan dit jaar? Dit bedrag is hoger dan wat ze dit jaar kregen
Re: BKCP te vertrouwen of bedrog, oplichting? Kosten?
Klopt wel dat de rente dan volgend jaar ietsje hoger ligt, met die gebruikte methode.
De intrestvoet is op jaarbasis, maar wordt eerst omgezet naar dagintrestvoet door te delen door aantal dagen. Omdat 2012 een dag meer telt waarover de intrest moet verdeeld worden, blijft er minder intrest per dag over.
Stel dat van de periode van 1 jaar (365 dagen) er 200 in 2012 lagen en 165 in 2013.
Dan is berekening:
intrest / 366 * 200 voor het stukje in 2012
en intrest / 365 * 165 voor het stukje in 2013
Als je uitrekent, heb je eigenlijk geen volledig jaar intrest.
Andersom heb je ietsje meer wanneer 29 februari er wel in valt.
Voor een periode waarin geen schrikkeljaar zit, bestaat dat probleem niet omdat de beide jaren evenveel dagen tellen, waardoor je effectief voor exact 1 jaar intrest krijgt.
De intrestvoet is op jaarbasis, maar wordt eerst omgezet naar dagintrestvoet door te delen door aantal dagen. Omdat 2012 een dag meer telt waarover de intrest moet verdeeld worden, blijft er minder intrest per dag over.
Stel dat van de periode van 1 jaar (365 dagen) er 200 in 2012 lagen en 165 in 2013.
Dan is berekening:
intrest / 366 * 200 voor het stukje in 2012
en intrest / 365 * 165 voor het stukje in 2013
Als je uitrekent, heb je eigenlijk geen volledig jaar intrest.
Andersom heb je ietsje meer wanneer 29 februari er wel in valt.
Voor een periode waarin geen schrikkeljaar zit, bestaat dat probleem niet omdat de beide jaren evenveel dagen tellen, waardoor je effectief voor exact 1 jaar intrest krijgt.