Langetermijnsparen voor "jongere"
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Langetermijnsparen voor "jongere"
Dag allemaal
Even de situatie schetsen: ik ben 22 jaar, en zou graag aan fiscaal langetermijnsparen doen. Ik heb geen lopende hypotheeklening maar doe wel al aan pensioensparen (fonds).
Nu is mijn vraag. Stel, ik kies voor Fiscaal LTS, maar na 7 jaar ben ik van plan om een huis te kopen.
Kan ik dan op één of andere manier aan het geld dat ik tot dan gespaard heb in het Fiscaal LTS?
Waarschijnlijk wel, maar wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn?
Alsook: kan ik het gespaarde geld gebruiken om een deel van mijn hypotheeklening of schuldsaldo af te lossen? En is dit ook overdraagbaar naar een andere bank? Ook hier: wat zijn de kosten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Even de situatie schetsen: ik ben 22 jaar, en zou graag aan fiscaal langetermijnsparen doen. Ik heb geen lopende hypotheeklening maar doe wel al aan pensioensparen (fonds).
Nu is mijn vraag. Stel, ik kies voor Fiscaal LTS, maar na 7 jaar ben ik van plan om een huis te kopen.
Kan ik dan op één of andere manier aan het geld dat ik tot dan gespaard heb in het Fiscaal LTS?
Waarschijnlijk wel, maar wat zijn de kosten die hieraan verbonden zijn?
Alsook: kan ik het gespaarde geld gebruiken om een deel van mijn hypotheeklening of schuldsaldo af te lossen? En is dit ook overdraagbaar naar een andere bank? Ook hier: wat zijn de kosten?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: Langetermijnsparen voor "jongere"
Er zijn grootbanken, waaronder BNP (Home Invest Plan), die een langetermijn/bouwspaarformule hebben, die langetermijn bieden (tot 65 jaar) en de mogelijkheid bieden, om de premies te converteren naar een schuldsaldoverzekering.
Nu of het interessant is om die conversie te doen, laat ik in het midden, daar SSV bij de ene bank duurder is, dan bij de andere, en dan kan je het plan laten staan, om dan later (na leningafbetaling) terug verder aan te vullen.
Overdragen naar andere bank is niet mogelijk.
Nu of het interessant is om die conversie te doen, laat ik in het midden, daar SSV bij de ene bank duurder is, dan bij de andere, en dan kan je het plan laten staan, om dan later (na leningafbetaling) terug verder aan te vullen.
Overdragen naar andere bank is niet mogelijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld.
Is het eigenlijk wel logisch om aan LTS te doen in mijn situatie?
Binnen een termijn van 8j ga ik een eigendom kopen. Kan ik dan op één of andere manier over het gespaarde bedrag beschikken?
Binnen een termijn van 8j ga ik een eigendom kopen. Kan ik dan op één of andere manier over het gespaarde bedrag beschikken?
-
- Full Member
- Contacteer:
ik zou het niet doen als je van plan bent om te lenen binnekort.
In jou plaats zou ik nu niet aan LTS beginnen, waarom, eenvoudig, als je binnenkort een hyp. lening neemt kun je niet blijven cumuleren met fiscale aftrekken.aelyon schreef:Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld.
Hou wel in de gaten dat vanaf 01 januari 2014 deze materie, hyp. aftrek, van Federaal naar Vlaanderen verhuist, en de voorwaarden en modaliteiten mogelijks sterk kunnen wijzigen. Dus, kijk nog even de kat uit de boom, binnenkort weten we met zijn allen meer, en kun je in functie van de nieuwe mogelijkheden of beperkingen beginnen plannen.
Inderdaad, die woonbonus is misschien binnenkort weg.
Is er eigenlijk geen mogelijkheid om het gespaarde bedrag te gebruiken om mijn schuldsaldo mee te financieren?
Ik kan natuurlijk ook gewoon aan LTS doen, en dan stoppen met hier geld in te steken als ik een hypotheeklening aanga, en er weer bijstorten als er terug ruimte is in de fiscale korf. (Hopelijk zijn er tegen dan wel weer LTS'en met een hoger rendement
)
- onder voorbehoud van beslissing van de Vlaamse Overheid... -
Is er eigenlijk geen mogelijkheid om het gespaarde bedrag te gebruiken om mijn schuldsaldo mee te financieren?
Ik kan natuurlijk ook gewoon aan LTS doen, en dan stoppen met hier geld in te steken als ik een hypotheeklening aanga, en er weer bijstorten als er terug ruimte is in de fiscale korf. (Hopelijk zijn er tegen dan wel weer LTS'en met een hoger rendement

aelyon schreef:Inderdaad, die woonbonus is misschien binnenkort weg.
Ik kan natuurlijk ook gewoon aan LTS doen, en dan stoppen met hier geld in te steken als ik een hypotheeklening aanga, en er weer bijstorten als er terug ruimte is in de fiscale korf. (Hopelijk zijn er tegen dan wel weer LTS'en met een hoger rendement)
Nadeel aan deze constructie is dat je dan bij dezelfde maatschappij moet, en de concurrentie niet kan laten spelen. Indien u bijvoorbeeld 200.000 € leent op 25 jaar, en nog maar 0.10 % goedkoper kan lenen, moet u eens het verschil, + rente op rente uitrekenen na 25 jaar. Als u 0.50 % goedkoper kan spaart u een heel mooie auto uit, zelfs twee kleine auto's. Doe zelf maar eens de simulatie bijvoorbeeld via http://www.defa.be" onclick="window.open(this.href);return false; succes
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik ben ooit op gesprek geweest bij KBC omtrent het pensioenspaar en langetermijnspaarproduct. Ik vroeg hen toen ook hoe het zat met het langetermijnsparen en als je dat ergens anders hebt en je wil dat toch gebruiken voor SSV op een lening bij hun. Ze zeiden dat ze dan het hele langetermijnsparen over nemen en dan het over zetten naar SSV. Dus op zich kan je nog steeds onderhandelen met langetermijnsparen ook al heb je dat reeds bij andere bank. Misschien dat ze er wel kosten voor kunnen aanrekenen.
Ik ben dit jaar ook gestart met LTS omdat ik nog geen hypotheek heb, ik denk niet dat dat zo slecht is, als je graag wat meer wil terugtrekken van belastingen, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
Ik ben dit jaar ook gestart met LTS omdat ik nog geen hypotheek heb, ik denk niet dat dat zo slecht is, als je graag wat meer wil terugtrekken van belastingen, het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt.
Ik heb besloten om er niet in te stappen. Op korte termijn kan ik het geld beter gebruiken.
Alsook heb ik reeds een groepsverzekering + pensioenspaarfonds, dus qua pensioen zit het wel goed.
Alsnog bedankt voor jullie reacties.
Alsook heb ik reeds een groepsverzekering + pensioenspaarfonds, dus qua pensioen zit het wel goed.
Alsnog bedankt voor jullie reacties.