Aftrek Auto belastingen
Aftrek Auto belastingen
Beste,
Mijn zoon heeft verleden jaar een ECO Seat Ibiza auto gekocht.
Nu zegt hij me dat deze op zijn belastingbrief aangegeven worden omdat hij een ECO gekocht heeft?
Hij doet geen beroepskosten auto op zijn brief omdat afstand werk schat ik 18 km heen en terug
Is dit mogelijk of is het een fabeltje?
graag tips a.u.b.
Thanks
jempi 25
Mijn zoon heeft verleden jaar een ECO Seat Ibiza auto gekocht.
Nu zegt hij me dat deze op zijn belastingbrief aangegeven worden omdat hij een ECO gekocht heeft?
Hij doet geen beroepskosten auto op zijn brief omdat afstand werk schat ik 18 km heen en terug
Is dit mogelijk of is het een fabeltje?
graag tips a.u.b.
Thanks
jempi 25
Re: Aftrek Auto belastingen
De aankoop van een eco-vriendelijke auto heeft inderdaad niets te maken met beroepskosten. Het is een éénmailge aftrek die enkel geldt voor het jaar waarin de wagen aangekocht werd. Er zijn twee categoriën, die met een CO2 uitstoot onder de 100 g/km en die van100-115. Voor de laagste uitstoot krijg je uiteraard de grootste korting. Normaal gezien geef je dit zelf aan met de factuur als bewijsstuk. De autoverkoper zal dit natuurlijk ook doorgeven , vandaar...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij mijn weten wordt dat automatisch afgetrokken van de factuur, je moet dat niet meer aangeven.
Beste, Waar moet je dan dit bedrag inschrijven (code) op belastingbrief?
mvg
jempi25
mvg
jempi25
het is gedurende enkele jaren zo geweest dat als je een zogenaamde milieuvriendelijke wagen kocht, je dat inderdaad mocht inbrengen in je belastingsbrief en dat daarna verrekend werd,
nadeel was dat het lang duurde voor je het voordeel zag: je kocht je auto vb. in 2007, je belastingsbrief vulde je in in 2008 en pas in 2009 had je je voordeel,
daarom is men overgestapt (ik denk sinds inkomstenjaar 2009) naar het systeem van de directe korting op het moment dat je je wagen koopt bij de dealer
nadeel was dat het lang duurde voor je het voordeel zag: je kocht je auto vb. in 2007, je belastingsbrief vulde je in in 2008 en pas in 2009 had je je voordeel,
daarom is men overgestapt (ik denk sinds inkomstenjaar 2009) naar het systeem van de directe korting op het moment dat je je wagen koopt bij de dealer
Aftrek Auto belastingen
Bij de aankoop van een elektrische wagen moet het nog wel via de belastingsbrief gedaan worden, jammer genoeg.
Beste
Een tweedehandse wagen moet worden afgeschreven tegen het percentage dat overeenstemt met de vermoedelijke gebruiksduur van de auto. Dat geld waarschijnlijk voor een zelfstandige, maar is dat ook mogelijk voor een normale werknemer?
Groet
Jan
Een tweedehandse wagen moet worden afgeschreven tegen het percentage dat overeenstemt met de vermoedelijke gebruiksduur van de auto. Dat geld waarschijnlijk voor een zelfstandige, maar is dat ook mogelijk voor een normale werknemer?
Groet
Jan
Een tweedehandsauto of een nieuwe personenauto, kan in de fiscale aangifte opgenomen worden a rato van 15 cent per km woon-werkverkeer. De levensduur is hierbij niet van belang.
Andere beroepsmatige verplaatsingen zijn a rato van de werkelijke beroepskosten, maar naar ik meen wel slechts aan 75%.
Op zo'n korte afstand kom je zelden boven je forfaitaire beroepskost uit. Het is als gewone werknemer of bediende haast ondoenbaar om boven dat forfait uit te komen als je geen lange afstanden aflegt.
Andere beroepsmatige verplaatsingen zijn a rato van de werkelijke beroepskosten, maar naar ik meen wel slechts aan 75%.
Op zo'n korte afstand kom je zelden boven je forfaitaire beroepskost uit. Het is als gewone werknemer of bediende haast ondoenbaar om boven dat forfait uit te komen als je geen lange afstanden aflegt.
vraagje: ik krijg een treinabonnement van mijn werkgever twv 1250,33€.
en opteerde ik altijd voor de vrijstelling van openbaar vervoer. Door het vakje daaronder in te vullen.
nu zegt er iemand dat ik beter zou opteren om dit in te brengen als "andere vervoerswijze"
en per km zou berekenen. Dit zou voordeliger zijn. 70km*0.15*2*220 = 4620€
En diezelfde persoon raadde mij ook aan om nog andere beroepskosten te bewijzen.
Zoals de aankoop van een pc, aangezien ik toch in de informatica sector werk.
Een pc aankopen, deze voor 40% professioneel gebruiken.
En die 40% dan te spreiden over 3 of 4 jaar.
Moet die pc dan in België zijn aangekocht of mag dit bv. ook in NL, waar pc's toch een stuk goedkoper zijn?
en opteerde ik altijd voor de vrijstelling van openbaar vervoer. Door het vakje daaronder in te vullen.
nu zegt er iemand dat ik beter zou opteren om dit in te brengen als "andere vervoerswijze"
En diezelfde persoon raadde mij ook aan om nog andere beroepskosten te bewijzen.
Moet die pc dan in België zijn aangekocht of mag dit bv. ook in NL, waar pc's toch een stuk goedkoper zijn?
Volgens mij speelt het geen rol of je die PC nu in België aankoopt of in het buitenland. Zorg wel voor een bewijs op uw naam.
Ik zou het afschrijven op 3 jaar.
Ik zou het afschrijven op 3 jaar.
Reële beroepskosten bewijzen, ook al heb je treinabonnement. Je mag je km's inbrengen, plus 75% van al je bureaumateriaal, met inbegrip van internet-, TV- en telefoonabonnementlucent schreef:vraagje: ik krijg een treinabonnement van mijn werkgever twv 1250,33€.

Dat van de trein kan je inderdaad doen. Ik doe dit ook. Gewoon eens de twee mogelijkheden berekenen en de voordeligste nemen.
Da's toch wel erg, ik vroeg hiervoor jaarlijks advies aan mijn bank om te helpen invullen.
Het enige waar zij bij hielpen was voor hun pensioensparen.
Had ik dat eerder geweten, dat ik het treinabbonnement ook per km kon inbrengen....
Dus ne pc zou ik zelfs voor 75% kunnen aftrekken en afschrijven over 3 jaar.
Ook randapparatuur zoals een externe HDD voor mijn backups?
Ik ben ook toe aan ne nieuwe bureaustoel, die eis cht versleten.
Deze kan ik ook voor 75% aftrekken, en afschrijven over 8 jaar?
Moet je dan ieder jaar telkens die facturen als bijlage toevoegen?
Het enige waar zij bij hielpen was voor hun pensioensparen.
Had ik dat eerder geweten, dat ik het treinabbonnement ook per km kon inbrengen....
Dus ne pc zou ik zelfs voor 75% kunnen aftrekken en afschrijven over 3 jaar.
Ook randapparatuur zoals een externe HDD voor mijn backups?
Ik ben ook toe aan ne nieuwe bureaustoel, die eis cht versleten.
Deze kan ik ook voor 75% aftrekken, en afschrijven over 8 jaar?
Moet je dan ieder jaar telkens die facturen als bijlage toevoegen?
@ Lucent
Zo gemakkelijk aanvaarden de belastingen geen 220 werkdagen! Ze vragen bvb je prikkaart op en kijken je weddeuittreksels na of ze vragen een bewijs van je baas. Ze doen dat meestal pas na 3 jaar om tijd te besparen. Als ze zien dat er heel wat ziektedagen zijn uitbetaald, dan hang je al.
Je treintraject staat vermeld op je treinkaart. Staat daar wel 70km op? Je kan die afstand ook nog verlengen met de km's die je moet doen om naar 't station te gaan of te rijden, zowel die van thuis uit als van je werkplaats. Maar er wordt maximum 100 km aanvaard per enkele rit.
De tegemoetkoming in het woonwerkverkeer betaald door je werkgever wordt dan wel volledig belastbaar.
Computer mag je over 3 jaar afschrijven, maar dan moet je wel bewijzen dat die echt nodig is om je beroepsinkomsten te krijgen of te behouden. Meestal een attest nodig van je chef en als je thuis maar 1 computer hebt, zal je zelden 70% beroepsgebruik kunnen aantonen, vooral als vrouw en kinderen er ook gebruik van maken .
Ik raad je dan de aankoop van een belastinggids aan, want die geven nog veel meer tips en waarschuwingen. Die aankoop kan je ook als beroepskost opnemen, in het jaar van aankoop.
Zo gemakkelijk aanvaarden de belastingen geen 220 werkdagen! Ze vragen bvb je prikkaart op en kijken je weddeuittreksels na of ze vragen een bewijs van je baas. Ze doen dat meestal pas na 3 jaar om tijd te besparen. Als ze zien dat er heel wat ziektedagen zijn uitbetaald, dan hang je al.
Je treintraject staat vermeld op je treinkaart. Staat daar wel 70km op? Je kan die afstand ook nog verlengen met de km's die je moet doen om naar 't station te gaan of te rijden, zowel die van thuis uit als van je werkplaats. Maar er wordt maximum 100 km aanvaard per enkele rit.
De tegemoetkoming in het woonwerkverkeer betaald door je werkgever wordt dan wel volledig belastbaar.
Computer mag je over 3 jaar afschrijven, maar dan moet je wel bewijzen dat die echt nodig is om je beroepsinkomsten te krijgen of te behouden. Meestal een attest nodig van je chef en als je thuis maar 1 computer hebt, zal je zelden 70% beroepsgebruik kunnen aantonen, vooral als vrouw en kinderen er ook gebruik van maken .
Ik raad je dan de aankoop van een belastinggids aan, want die geven nog veel meer tips en waarschuwingen. Die aankoop kan je ook als beroepskost opnemen, in het jaar van aankoop.
bedankt voor de info :-)
die 220 heb ik genomen om makkelijk te rekenen. op mijn jaarlijkse fiche staat het exact aantal, schommelt altijd tussen 220 en 218.
google maps geeft 70km, het treinabbo zegt 64 km.
maar dan nog blijft het voordeliger om mijn km's te bewijzen.
wat die computer betreft, ik heb nog een 2de pc die ik alleen maar privé bezig.
maar mss idd om op veilig te spelen melden dat ik die maar 50% professioneel gebruik.
die 220 heb ik genomen om makkelijk te rekenen. op mijn jaarlijkse fiche staat het exact aantal, schommelt altijd tussen 220 en 218.
google maps geeft 70km, het treinabbo zegt 64 km.
maar dan nog blijft het voordeliger om mijn km's te bewijzen.
wat die computer betreft, ik heb nog een 2de pc die ik alleen maar privé bezig.
maar mss idd om op veilig te spelen melden dat ik die maar 50% professioneel gebruik.