ECB verlaagt rente met 0.5%
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
Peewee
ECB verlaagt rente met 0.5%
Dit is waarschijnlijk slecht nieuws voor de spaarrentes op de spaarboekjes.
Enkel Deutsche en BKCP waarborgen hun basisrente voor een jaar. De rest zou hun rente wel eens kunnen verlagen nu.
Enkel Deutsche en BKCP waarborgen hun basisrente voor een jaar. De rest zou hun rente wel eens kunnen verlagen nu.
Re: ECB verlaagt rente met 0.5%
Een bron aub
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alleen "minder slecht" nieuws voor bezitters van aandelen: de koersen stijgen (tijdelijk) vrij stevig.Peewee schreef: Dit is waarschijnlijk slecht nieuws voor de spaarrentes op de spaarboekjes.
En idd, alleen DB en BKCP geven (gaven) een 1j rente garantie, de andere banken laten die rente natuurlijk niet alleen vd ECB rente afhangen,
maar ook vd lokale concurrentie en markt condities, de in/outflow van tegoeden, de Euribor, enz
Het blijkt nog even koffiedik kijken, maar we zitten in zeer extreme omstandigheden:
de banken kunnen (incl de prijsbrekers) semi-collectief de rente verlagen (ze hebben erg goeie theoretische argumenten), met
als direct gevolg een verdere waardevermindering van onze spaartegoeden bij de huidige hoge inflatie.
-
NUC426A
Kan iemand mij uitleggen waarom een renteverlaging van de ECB tot gevolg heeft dat de aandeelkoersen van de beurs stijgen ?
Alvast bedankt !
Een leergierige spaarder.
Alvast bedankt !
Een leergierige spaarder.
ik vermoed dat een renteverlaging door de ECB tot gevolg heeft dat de intresten op de spaarboekjes ook zullen dalen, en mensen vervolgens soms andere manieren (lees: aandelen) gaan zoeken om toch hun hoog rendement te verkijgen....meer vraag doet dan de prijs stijgen
maar misschien kan een expert hier beter op antwoorden ;-) (ben ook nog newbie :s)
maar misschien kan een expert hier beter op antwoorden ;-) (ben ook nog newbie :s)
Als de ECB de rente verlaagd kunnen banken en bedrijven goedkoper gaan lenen. Dit heef tot gevolg dat de economie aangemoedigd wordt om te investeren omdat lenen goedkoper is. Vandaar dat de beurs reageert, het was eerst positief maar blijkbaar zitten we terug in een neerwaartse trend. Dit is waarschijnlijk het gevolg omdat analisten een sterkere daling nodig achten in de huidige omstandigheden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
Peewee
Het gevolg van een renteverlaging is dat bedrijven goedkoper kunnen gaan lenen, dus dat ze minder intresten zullen betalen waardoor ze sneller investeringen zullen gaan doen. Althans dat is de bedoeling.
Als banken meer intrest geven op een spaarboek, dat zullen ze dat verlies aan inkomsten gaan compenseren door hogere intrest te vragen op leningen die ze verstrekken.
Als dus de intresten op die leningen zakken, dan zullen ze meestal ook de intresten die ze geven op spaarboekjes laten zakken, anders wordt het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van banken te groot.
Als banken meer intrest geven op een spaarboek, dat zullen ze dat verlies aan inkomsten gaan compenseren door hogere intrest te vragen op leningen die ze verstrekken.
Als dus de intresten op die leningen zakken, dan zullen ze meestal ook de intresten die ze geven op spaarboekjes laten zakken, anders wordt het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van banken te groot.
te klein zal je bedoelenPeewee schreef: anders wordt het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van banken te groot.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
-
pol
Dan met z'n allen naar die 2Peewee schreef: Dit is waarschijnlijk slecht nieuws voor de spaarrentes op de spaarboekjes.
Idd.Vaganzza schreef:te klein zal je bedoelenPeewee schreef: anders wordt het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van banken te groot.![]()
Misschien ook niet vergeten dat in VL/België nog steeds ontelbare grootbank klanten spaar rekeningen met een 1,75% basisrente aanhouden.
Er is (voor de crash) flink wat in de pot geroerd (de TV spotjes van KBC hebben sommigen eindelijk wakker gemaakt), maar
desondanks bestaan ze nog steeds:
ontelbare spaar rekeningen met een 1,75 rente.
Dexia is bv zo wanhopig op zoek naar cash dat ze afgelopen maandag de rente op online sparen verhoogden naar 4,25%+0,75 -
en niemand wil in deze barre tijden spaartegoeden verliezen.
Ik blijf nieuwsgierig naar de volgende dagen/weken:
hoe gaan de internet en grootbanken reageren met de spaar rentes:
de ECB rente op 3.75%,
maar de interbancaire Euribor op 1 maand staat vandaag
nog steeds licht gestegen op 5,197%
Ik heb vorige week mijn papieren opgestuurd voor de openingen van een DBm@x rekening. Stel dat DB morgen ook de basisintrest verlaagt dan ben ik gezien zeker? Maar als iemand vandaag zijn geld op de rekening zet en DB wijzigt de rente pas morgen, dan heeft hij toch voor één jaar 4,25% + 1% zeker?Peewee schreef:
Yep, het telt maar vanaf het geld erop staat.Timo schreef:Ik heb vorige week mijn papieren opgestuurd voor de openingen van een DBm@x rekening. Stel dat DB morgen ook de basisintrest verlaagt dan ben ik gezien zeker? Maar als iemand vandaag zijn geld op de rekening zet en DB wijzigt de rente pas morgen, dan heeft hij toch voor één jaar 4,25% + 1% zeker?Peewee schreef:
Direct verlagen zie ik niet snel gebeuren in de huidige omstandigheden.
Inderdaad, niemand wil momenteel tegoeden zien wegvloeien.Stijn1234 schreef: Direct verlagen zie ik niet snel gebeuren in de huidige omstandigheden.
Opvallend: de Euribor op korte termijn (al maanden stabiel of stijgend) ging vandaag 9 okt op 1m omlaag van 5,19 tot 5,12% -
waarsch deels tgv het ECB besluit.