Sparen in Turkse Lira
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Sparen in Turkse Lira
Beste forumleden,
Wat denken jullie op deze moment van sparen in Turkse Lira, - > niet via een Belgische bank, maar in Turkije ter plaatse een rekening openen, en vervolgens de euro's omzetten in Lira, en deze op de Turkse rekening zetten, - > momenteel zijn er termijnrekeningen (Garantibank Turkije) van een maand aan 9,9% rente op jaarbasis, termijnrekening van een jaar geeft 11% rente op jaarbasis, toch niet slecht dunkt me.
Ik weet niet of hier ter plaatse nog belastingen op geheven worden.
Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?
Wat denken jullie op deze moment van sparen in Turkse Lira, - > niet via een Belgische bank, maar in Turkije ter plaatse een rekening openen, en vervolgens de euro's omzetten in Lira, en deze op de Turkse rekening zetten, - > momenteel zijn er termijnrekeningen (Garantibank Turkije) van een maand aan 9,9% rente op jaarbasis, termijnrekening van een jaar geeft 11% rente op jaarbasis, toch niet slecht dunkt me.
Ik weet niet of hier ter plaatse nog belastingen op geheven worden.
Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben?
Re: Sparen in Turkse Lira
Je zit met een dubbel risico:
- risico van insolvabiliteit van de bank: de credit ratings zijn niet om over naar huis te schrijven http://www.garanti.com.tr/en/our_compan ... tings.page" onclick="window.open(this.href);return false;
- valutarisico: moeilijk in te schatten, maar afgaande op de laatste maanden ziet ook dat er niet bijzonder goed uit - en dat is een understatement. http://www.brecorder.com/markets/fxmm/e ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false; Anderzijds: nu kan je laag inkopen, onder het motto "het kan alleen maar stijgen"
Mijn bescheiden conclusie: heel speculatief - m.i. zijn er, als je bereid bent om zo een risico te nemen, betere deals te vinden.
- risico van insolvabiliteit van de bank: de credit ratings zijn niet om over naar huis te schrijven http://www.garanti.com.tr/en/our_compan ... tings.page" onclick="window.open(this.href);return false;
- valutarisico: moeilijk in te schatten, maar afgaande op de laatste maanden ziet ook dat er niet bijzonder goed uit - en dat is een understatement. http://www.brecorder.com/markets/fxmm/e ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false; Anderzijds: nu kan je laag inkopen, onder het motto "het kan alleen maar stijgen"

Mijn bescheiden conclusie: heel speculatief - m.i. zijn er, als je bereid bent om zo een risico te nemen, betere deals te vinden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En toch verbaast het me dat Turkije zijn munt diende te devalueren..
Ik ben er al een paar keer geweest en 'k heb er verschillende duizenden km van bezocht.
Overal zie je er firma's (bvb Mercedes, Fiat, Renault, textiel,....) uitbreiden en wegenwerken alsook bouwwerken oprichten.
Ze zijn op het vlak van landbouw 95% onafhankelijk van import, want bijna alles kweken en telen ze er zelf, tot de bananen toe.
Ze hebben goudmijnen en zelfs petroleumvoorraden (Op weg naar Capadocië enkele ja-knikkers opgemerkt)
Toerisme is er niet eens de hoofdeconomie.
Ik blijf geloven in Turkije, maar onder Ataturk was er meer stabiliteit en vrijzinnigheid dan onder de huidige machthebber Erdogan.
Ik ben er al een paar keer geweest en 'k heb er verschillende duizenden km van bezocht.
Overal zie je er firma's (bvb Mercedes, Fiat, Renault, textiel,....) uitbreiden en wegenwerken alsook bouwwerken oprichten.
Ze zijn op het vlak van landbouw 95% onafhankelijk van import, want bijna alles kweken en telen ze er zelf, tot de bananen toe.
Ze hebben goudmijnen en zelfs petroleumvoorraden (Op weg naar Capadocië enkele ja-knikkers opgemerkt)
Toerisme is er niet eens de hoofdeconomie.
Ik blijf geloven in Turkije, maar onder Ataturk was er meer stabiliteit en vrijzinnigheid dan onder de huidige machthebber Erdogan.
Even dit topic terug vanonder het stof halen. Aangezien de Lira op zijn gat zit is het voor tegendraadse beleggers misschien het moment om in te stappen. Een familielid heeft zopas een termijnrekening in Lira geopend voor 4m aan 10.4% bruto.
Wie ter plaatse in Turkije een rekening opent betaald maar 15% rv. Nog iemand die de Turkse Lira opvolgt?
Wie ter plaatse in Turkije een rekening opent betaald maar 15% rv. Nog iemand die de Turkse Lira opvolgt?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bij welke bank kun je zoiets zonder zware kosten doen?
Fintro (1.25%) instapkosten. Vanaf 100000€ geen uitstapkosten. 

Eventueel eens kijken naar een obligatie in TRY?
In ieder geval minder gedoe in mijn ogen (open rekening in het buitenland, credit ratings van de banken toch niet dat, ...).
In ieder geval minder gedoe in mijn ogen (open rekening in het buitenland, credit ratings van de banken toch niet dat, ...).
Je moet wel heel tegendraads zijn om in Lira te beleggen, 10,4% bruto stelt niks voor als je weet dat de Lira op 1 jaar ong. 13% in waarde is gezakt tov de euro en de inflatie in Turkije momenteel 8,5% bedraagt.Davy V schreef:Even dit topic terug vanonder het stof halen. Aangezien de Lira op zijn gat zit is het voor tegendraadse beleggers misschien het moment om in te stappen. Een familielid heeft zopas een termijnrekening in Lira geopend voor 4m aan 10.4% bruto.
Dit!vortex schreef:Je moet wel heel tegendraads zijn om in Lira te beleggen, 10,4% bruto stelt niks voor als je weet dat de Lira op 1 jaar ong. 13% in waarde is gezakt tov de euro en de inflatie in Turkije momenteel 8,5% bedraagt.Davy V schreef:Even dit topic terug vanonder het stof halen. Aangezien de Lira op zijn gat zit is het voor tegendraadse beleggers misschien het moment om in te stappen. Een familielid heeft zopas een termijnrekening in Lira geopend voor 4m aan 10.4% bruto.
Ik zou zeker nu niet instappen aangezien de trend nog steeds stijgend is en er enorme instabiliteit is in Turkije. Ik geloof dat de Lira nog meer gaat dalen...
Wat je wel kunt gaan doen, is maandelijks storten een x aantal bedrag storten. Zo ben je minder blootgesteld aan de hoge schommelingen.
Klopt. Maar in de andere richting is het wel 2x kassa kassa. Hoge intrest + koerswinst. Als je dan nog termijnrekeningen opent op 3 weken heb je ook nog de samengestelde intrest die winst genereerd.
Is niks mis mee, ik heb België al jaren vaarwel gezegd wegens corrupte politiek en zakkenvullers alom, ik leef hier in Antalya zeer luxueus van de intresten van mijn spaarrekeningen in Turkse lira, mijn kapitaal laat ik onberoerd. Groetjes uit Antalya.
Wat Davy V. zegt klopt voor de volle 100% de Lira is onderhevig aan grote schommelingen, maar daar moet je gebruik van maken om buiten de netto intrest van 7.25% nog extra winst te nemen op de koers door aankoop en verkoop Lira - Euro
Dan moet je in Turkije geloven. Een rente van 10.5%, dat krijg je enkel bij munten met hoge inflatie en/of zware dalingen. "Sparen" in een buitenlandse emerging market munt lijkt mij, eerlijk gezegd, een slecht idee. Maar to each it's own. Ik ben niet echt risico avers, en dit lijkt mij een gek risico.
Hoeveel krijg je op Turkse obligaties? Dat zou in principe dan meer moeten zijn dan die spaarrekening.
Dan lijkt mij het kopen van vastgoed mogelijk een beter idee. De munt staat laag, dus het vastgoed is nu goedkoper. Ik heb ooit eens iets zien passeren van een kerel die een perceel grond in Turkije na enkele jaren kon verkopen voor 30x de aankoopwaarde, dus daar zit wel nog mogelijk potentieel.
Edit:
De Lira heeft over een periode van 5 jaar ongeveer de helft van zijn waarde verloren tov. de euro.
M.a.w. voor 1 euro krijg je bijna 2x zoveel lira als 5 jaar geleden. Dat komt overeen met een rendement van (iets minder dan) 20% per jaar. Gewoon je geld in euro houden had beter geweest dan het 5 jaar geleden om te wisselen in Lira en "interesten" erop te ontvangen. En dan spreek ik nog niet van de roerende voorheffing die je waarschijnlijk hebt moeten betalen op die interesten.
Hoeveel krijg je op Turkse obligaties? Dat zou in principe dan meer moeten zijn dan die spaarrekening.
Dan lijkt mij het kopen van vastgoed mogelijk een beter idee. De munt staat laag, dus het vastgoed is nu goedkoper. Ik heb ooit eens iets zien passeren van een kerel die een perceel grond in Turkije na enkele jaren kon verkopen voor 30x de aankoopwaarde, dus daar zit wel nog mogelijk potentieel.
Edit:
De Lira heeft over een periode van 5 jaar ongeveer de helft van zijn waarde verloren tov. de euro.
M.a.w. voor 1 euro krijg je bijna 2x zoveel lira als 5 jaar geleden. Dat komt overeen met een rendement van (iets minder dan) 20% per jaar. Gewoon je geld in euro houden had beter geweest dan het 5 jaar geleden om te wisselen in Lira en "interesten" erop te ontvangen. En dan spreek ik nog niet van de roerende voorheffing die je waarschijnlijk hebt moeten betalen op die interesten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Succesvol investeren in vastgoed vereist wel dat je zowel het land als het stadje en zelfs de straat waar je koopt door en door kent (of veel geluk hebben, dat werkt ook). Is het echt een groeiend, up-and-coming plaatsje of gewoon een zoveelste witte olifant?
Vastgoed is imo nog een groter risico dan hoogrenderende rekeningen. Je hebt én het wisselkoersrisico én het risico dat je in het foute vastgoedproject investeert.
Obligaties van de overheid of grote Turkse bedrijven lijken mij de veiligste manier om in Turkse lira te belggen, als je het dan toch wilt doen. Maar ik zou Turkije eerlijk gezegd links laten liggen. Turkije is geopolitiek, economisch en sociaal onstabiel. De meeste andere emerging markets hebben hoogstens twee van die drie problemen.
Vastgoed is imo nog een groter risico dan hoogrenderende rekeningen. Je hebt én het wisselkoersrisico én het risico dat je in het foute vastgoedproject investeert.
Obligaties van de overheid of grote Turkse bedrijven lijken mij de veiligste manier om in Turkse lira te belggen, als je het dan toch wilt doen. Maar ik zou Turkije eerlijk gezegd links laten liggen. Turkije is geopolitiek, economisch en sociaal onstabiel. De meeste andere emerging markets hebben hoogstens twee van die drie problemen.
Uiteraard. Goed investeren is hard werken. Dat moet je allemaal onderzoeken, ter plaatse, door met mensen te praten en daar rond te reizen. Maar het is wel zo dat je in die emerging markets nog een perceel grond kan kopen, en dat dat vervolgens x30 of x50 in waarde kan gaan in een relatief korte periode.dw schreef:Succesvol investeren in vastgoed vereist wel dat je zowel het land als het stadje en zelfs de straat waar je koopt door en door kent (of veel geluk hebben, dat werkt ook). Is het echt een groeiend, up-and-coming plaatsje of gewoon een zoveelste witte olifant?
In België (behoudens omvormen van landbouwgrond en/of natuurgrond in bouwgrond met een lange arm) kan dat niet meer. Ten tijde van mijn grootvader kon dat wel nog.
De gemiddelde particulier zal uiteraard nooit zo'n perceel (kunnen) kopen, want hij wilt er de moeite niet insteken om dat allemaal te onderzoeken.