Fiscale korf / Aftrek hypothecair krediet
TIP
Fiscale korf / Aftrek hypothecair krediet
Na een hele avond te hebben zitten rekenen, wend ik mij bij deze tot de experts;
Ik had graag geweten hoe ik mijn 'fiscaal voordeel' kan berekenen in volgende gevallen;
Hypothecaire lening voor aanschaf woning, 2 personen, zelfde verloning & verhouding aflossing
// EDIT \\
Alvast bedankt!
Wordt geaprecieerd!
Ik had graag geweten hoe ik mijn 'fiscaal voordeel' kan berekenen in volgende gevallen;
Hypothecaire lening voor aanschaf woning, 2 personen, zelfde verloning & verhouding aflossing
// EDIT \\
Alvast bedankt!
Wordt geaprecieerd!
Laatst gewijzigd door brechtvm op 14 februari 2014, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiscale korf / Aftrek hypothecair krediet
Al eens geprobeerd via:
http://www.belgium.be/nl/online_dienst/app_tax_calc.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/online_dienst/app_tax_calc.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
--Quote verwijderd. Het is niet nodig een bericht te quoten dat er net boven staat, dat vermindert de leesbaarheid van het forum--
Thx!
Intussen ben ik echter een stap verder;
Het bedrag dat gerecupereerd wordt is niet de referentie.
Wat wel de referentie is, is de -voor de belastingen- in te brengen afbetalingen.
In het geval van volledige hypothecaire inschrijving is dit dus 100% van alle aflossingen..
In mijn geval echter maar 57,47% (verhouding Hyp.Inschr. op totaal bedrag)...
Ik vermoed dus dat dit procentueel/pro rata berekend wordt op de afgeloste som?
Thx!
Intussen ben ik echter een stap verder;
Het bedrag dat gerecupereerd wordt is niet de referentie.
Wat wel de referentie is, is de -voor de belastingen- in te brengen afbetalingen.
In het geval van volledige hypothecaire inschrijving is dit dus 100% van alle aflossingen..
In mijn geval echter maar 57,47% (verhouding Hyp.Inschr. op totaal bedrag)...
Ik vermoed dus dat dit procentueel/pro rata berekend wordt op de afgeloste som?
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Moeilijk om jouw specifiek geval te beoordelen: je hebt de bedragen verwijderd
Dat je lening maar gedeeltelijk hypothecait gedekt is maakt niet uit, als "je korf" maar vol zit.
Voor ee lening van 100 000 euro waarvan 60 000 gedekt door hypothecaire inschrijving waarop 10 000 afgelost hebt in een belastbaar tijdperk kan je 60% van die 10 000 inbrengen.
In dit voorbeeld zit voor een alleenstaande de korf vol, voor een koppel niet.
Of misschien verwar je de hoogte van je in te brengen korf met het eigenlijk belastingvoordeel?

Dat je lening maar gedeeltelijk hypothecait gedekt is maakt niet uit, als "je korf" maar vol zit.
Voor ee lening van 100 000 euro waarvan 60 000 gedekt door hypothecaire inschrijving waarop 10 000 afgelost hebt in een belastbaar tijdperk kan je 60% van die 10 000 inbrengen.
Of misschien verwar je de hoogte van je in te brengen korf met het eigenlijk belastingvoordeel?
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 14 februari 2014, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP member
- Contacteer:
Het was 100k en de rest onder mandaat. De 100k is meer dan voldoende voor een koppel om de korf maximaal te vullen. Nu ligt die op 2990eu?
Het mandaat zal nooit recht geven op aftrek.
Geef je lening hier es in en vink aan 'fiscaal voordeel meerekenen' (wel voor nieuwe lening hetzelfde invullen), tool dient niet voor dit maar zal t wel jaarlijks visualiseren
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het mandaat zal nooit recht geven op aftrek.
Geef je lening hier es in en vink aan 'fiscaal voordeel meerekenen' (wel voor nieuwe lening hetzelfde invullen), tool dient niet voor dit maar zal t wel jaarlijks visualiseren
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Intussen zit ik met een verschil van € 1000 op het totale bedrag, in vgl met de berekening van RODV.Oudere Jongere schreef:Moeilijk om te beantwoorden: je hebt bedragen zijn verwijderd.
Dat komt dus al vrij aardig in de buurt

Wat je aanhaalt heb ik inderdaad toegepast;
Verhouding HI op TotaalBedrag is 57,47%
Als ik dan alle aflossingen samentel, om zo het jaartotaal te bekomen (bv €10'000)
Dan doe ik 57.47% van € 10'000 = € 5747
Dit bedrag kan aangegeven worden aan de belastingen maar is ONDER de € 6080 die voor dit jaar kan ingebracht worden.
Bijgevolg fiscaal gezien niet optimaal.
Klopt lijkt me?
@reppiepeppie;
Als ik 100k HI neem, kom ik er nog niet..
Vandaar mijn berekening.
ik zou kleine 110k moeten nemen om volledig gedekt te zijn (rekening houdend met inflatie van 2% op jaarbasis!)
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Jep, klopt. Dit geval is niet fiscaal optimaal, het hypothecair deel had hoge moeten liggen. Perfect optimaliseren kan je nooit, de index is een onzekere variabele.
@reppiepeppie: 2280 € +760 €= 3 040 € pp voor dit jaar hé (IJ 2014, AJ 2015)
Tip van de dag: als je een andere woning hebt kan je de intresten op mandaat gebruiken voor de gewone intrstaftrek, het "surplus" op het deel ingebracht onder systeem woonbonus mag je daarvoor niet gebruiken.

Tip van de dag: als je een andere woning hebt kan je de intresten op mandaat gebruiken voor de gewone intrstaftrek, het "surplus" op het deel ingebracht onder systeem woonbonus mag je daarvoor niet gebruiken.
Laatst gewijzigd door Oudere Jongere op 14 februari 2014, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Thx!Oudere Jongere schreef:Jep, klopt
Alweer heel wat bijgeleerd :-)
-
- VIP member
- Contacteer:
Tgaat wel over je werkelijke afbetalingen he! Geen 57 komma zoveel van je geleend kapitaal.
? ik volg niet ?reppiepeppie schreef:Tgaat wel over je werkelijke afbetalingen he! Geen 57 komma zoveel van je geleend kapitaal.
als ik de verhouding "HI / Totaal Ontleend bedrag" neem, en dat vermenigvuldig met de totale aflossingen op jaarbasis, bekom ik toch het "in te brengen" bedrag? (door HI gedekt) ?
Graag correctie indien mijn redenering foutief blijkt te zijn, waarvoor dank!
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Je redenering is correct hoor. Verhouding HI/totaal lening toepassen op je totale jaaraflossing.
Hou je voor de optimalisatie er wel rekening mee dat je maar 10 jaar verhoogde woonbonus hebt, vanaf het 11e jaar enkel nog de gewone?
Hou je voor de optimalisatie er wel rekening mee dat je maar 10 jaar verhoogde woonbonus hebt, vanaf het 11e jaar enkel nog de gewone?
Jazeker, waarbij ik zelf het basisbedrag geindexeerd heb voor de eerste 10j waardoor ik na 10j niet terugval op het initiele bedrag, maar wel op het initiële bedrag + jaarlijkse indexatie van 2%
(dit zit fout volgens mij op RODV, daar vallen ze na 10j terug op € 2280)
(dit zit fout volgens mij op RODV, daar vallen ze na 10j terug op € 2280)
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Just checking 
Ik denk niet dat er ergens een online fiscale optimalisatietool te vinden is waar je met complexe scenario's kan werken zoals verschillende inflatiescenario's.

Ik denk niet dat er ergens een online fiscale optimalisatietool te vinden is waar je met complexe scenario's kan werken zoals verschillende inflatiescenario's.
...inderdaad, vandaar mijn initiatief
Mede door het feit dat ik die online tools niet vertrouw, gezien je niet weet welke berekening er achter schuilgaat...
Ik reken op 2% inflatie, wat -links & rechts- toch als maatstaf aangehaald wordt.
Alles in rekening brengen kan je sowieso niet, maar probeer de variatie toch zo beperkt mogelijk te houden...
Bedankt alleszins voor de geboden hulp!
Mede door het feit dat ik die online tools niet vertrouw, gezien je niet weet welke berekening er achter schuilgaat...
Ik reken op 2% inflatie, wat -links & rechts- toch als maatstaf aangehaald wordt.
Alles in rekening brengen kan je sowieso niet, maar probeer de variatie toch zo beperkt mogelijk te houden...
Bedankt alleszins voor de geboden hulp!
in onze simulator wordt inflatiepercentage meegenomen en is aan te passen
alle berekeningen die we maken zijn transparant te bekijken
alle berekeningen die we maken zijn transparant te bekijken