berekening rendement obligaties secundaire markt
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
berekening rendement obligaties secundaire markt
Wellicht kent iemand de oplossing voor het volgende probleem:
Bij de aankoop van obligaties op de secundaire markt (via MeDirect in dit geval), vermeldt men de vervaldatum en de coupon. In combinatie met de huidige koers wordt de 'yield to maturity' berekend, ik veronderstel dat het gaat om het brutorendement tot de vervaldag.
Bijvoorbeeld obligatie van LAFARGE met vervaldag op 23 maart 2020 , coupon 4,75 % en yield 3,29 %. Maar we betalen 25 % RV op de coupons. Hoe kun je dan verschillende obligaties met elkaar vergelijken? Het is volgens mij niet mogelijk om gewoon 75 % te nemen van de 'yield to maturity' , want die wordt ook beïnvloed door de koers van de obligatie? Als het gaat om een obligatie met een hoge coupon, dan betaal je relatief meer RV dan bij een obligatie met een lagere coupon. De yield van twee obligaties kan dezelfde zijn, enkel door het feit dat de koers van de obligatie met de lagere coupon ook lager is. Moet je dan bij gelijkaardige 'yield' (en bij dezelfde looptijd) de voorkeur geven aan de obligatie met de laagste coupon?
Klopt mijn (ahum) redenering? En kan je dat berekenen?
Bij de aankoop van obligaties op de secundaire markt (via MeDirect in dit geval), vermeldt men de vervaldatum en de coupon. In combinatie met de huidige koers wordt de 'yield to maturity' berekend, ik veronderstel dat het gaat om het brutorendement tot de vervaldag.
Bijvoorbeeld obligatie van LAFARGE met vervaldag op 23 maart 2020 , coupon 4,75 % en yield 3,29 %. Maar we betalen 25 % RV op de coupons. Hoe kun je dan verschillende obligaties met elkaar vergelijken? Het is volgens mij niet mogelijk om gewoon 75 % te nemen van de 'yield to maturity' , want die wordt ook beïnvloed door de koers van de obligatie? Als het gaat om een obligatie met een hoge coupon, dan betaal je relatief meer RV dan bij een obligatie met een lagere coupon. De yield van twee obligaties kan dezelfde zijn, enkel door het feit dat de koers van de obligatie met de lagere coupon ook lager is. Moet je dan bij gelijkaardige 'yield' (en bij dezelfde looptijd) de voorkeur geven aan de obligatie met de laagste coupon?
En la vivo oni elektu inter enspezi monon aù elspezi monon. Tempo mankas por fari ambaù (L. Zamenhof)
Re: berekening rendement obligaties secundaire markt
Het probleem met uw redenering is dat je denkt op een obligatie met hoge coupon meer interest te krijgen. Nee dus, ge zal gewoon minder obligaties gekregen hebben voor hetzelfde bedrag. Je betaalt dus ook helemaal niet relatief meer RV en nee, het maakt dus geen fluit uit of je nu de hoge of lage coupon neemt 
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bereken de YTM op basis van de netto coupon en niet van de bruto coupon en kies dan het hoogste rendement.
Merk op dat het aankopen van obligaties onder pari heel interessant kan zijn, zelfs met een lage (netto) coupon, net wegens de reden die je aanhaalt. De coupon wordt in Belgie zwaar belast, de meerwaarde niet.
Tenslotte goed oppassen dat een buitenlandse obligatie niet aan een bronheffing is onderworpen, want dan blijft er qua rendement bijna niets over.
Merk op dat het aankopen van obligaties onder pari heel interessant kan zijn, zelfs met een lage (netto) coupon, net wegens de reden die je aanhaalt. De coupon wordt in Belgie zwaar belast, de meerwaarde niet.
Tenslotte goed oppassen dat een buitenlandse obligatie niet aan een bronheffing is onderworpen, want dan blijft er qua rendement bijna niets over.
Met als uitzondering dat wanneer de lening bij uitgifte, primaire markt dus, onder pari werd uitgebracht, het verschil wel belastbaar is aan 25% (RV) op einddatum.
Vergeet ook niet 0,2% (voor MeDirect) bij de aankoopkoers te voegen.
Vergeet ook niet 0,2% (voor MeDirect) bij de aankoopkoers te voegen.
hoe kan je weten dat een buitenlandse obligatie onderworpen is aan een bronheffing ?
ik heb dat, mijn insziens, niet op de obligaties van thomas cook en renault
ik heb dat, mijn insziens, niet op de obligaties van thomas cook en renault
Frankrijk kent inderdaad geen bronheffing op intresten. Je moet maar even googlen om te weten welke landen wel een bronheffing toepassen op obligaties.
http://www.oblis.be" onclick="window.open(this.href);return false; is een goede obligatiesite!