Looptijd inkorten
TIP
Looptijd inkorten
Graag een beetje advies over wat het beste zou zijn in ons geval.
Wij hebben 5j. geleden 248000€ geleend
120000€ op 25j
128000€ op 30j
Beide leningen aan 2,35% jaarlijks aanpasbaar
Nu zitten wij al enkele jaren aan een zalige rentevoet van 1,38% en zouden nu gerust wat meer kunnen afbetalen.
Op advies van de bank zouden wij onze looptijd willen inkorten.
De lening van 120000€ naar 10j zetten ipv nu nog 20j af te betalen.
De lening van 128000€ zowieso behouden om de nog komende 25j belastingsvoordeel te blijven genieten want deze is voldoende om voor ons beide de fiscale korf te vullen.
Nu zie ik hier twee opties nl.
Of we korten de looptijd in met 10j en gaan dus meer per maand betalen of we gaan het bedrag dat we meer zouden betalen sparen in een Tak21 of dergelijke en betalen de lening van 120000€ binnen 10j met het opgebouwde kapitaal terug?
Tips dus altijd welkom!!
Grts
Geert
Wij hebben 5j. geleden 248000€ geleend
120000€ op 25j
128000€ op 30j
Beide leningen aan 2,35% jaarlijks aanpasbaar
Nu zitten wij al enkele jaren aan een zalige rentevoet van 1,38% en zouden nu gerust wat meer kunnen afbetalen.
Op advies van de bank zouden wij onze looptijd willen inkorten.
De lening van 120000€ naar 10j zetten ipv nu nog 20j af te betalen.
De lening van 128000€ zowieso behouden om de nog komende 25j belastingsvoordeel te blijven genieten want deze is voldoende om voor ons beide de fiscale korf te vullen.
Nu zie ik hier twee opties nl.
Of we korten de looptijd in met 10j en gaan dus meer per maand betalen of we gaan het bedrag dat we meer zouden betalen sparen in een Tak21 of dergelijke en betalen de lening van 120000€ binnen 10j met het opgebouwde kapitaal terug?
Tips dus altijd welkom!!
Grts
Geert
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Looptijd inkorten
1,38%. waarom zou je in godsnaam inkorten?
''op advies van de bank''?
Waarom betaal je niet gewoon een stuk kapitaal af? Of zet 'overschot' opzij en als de rente stijgt betaal dan stuk kapitaal af.
Weet je de kost al van een looptijdvermindering? Geven ze lagere rente?
''op advies van de bank''?
Waarom betaal je niet gewoon een stuk kapitaal af? Of zet 'overschot' opzij en als de rente stijgt betaal dan stuk kapitaal af.
Weet je de kost al van een looptijdvermindering? Geven ze lagere rente?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Looptijd inkorten
Ik zou niets doen zolang de referte-indices in de buurt staan van hun all-time lows. Je leent op dit moment zowat gratis geld. Niet verbazend dat de bank 'adviseert' je lening te herstructureren. Zij verdienen er op dit moment namelijk nagenoeg niets aan.
Persoonlijk zou ik wat je nu extra kan sparen behoorlijk agressief beleggen in obligatie- en aandelenfondsen met een goede (lage) kostenstructuur. Wij doen dat in een aantal ETF's. TAK 21/23 schrikken mij af door hun instap- en beheerskosten. Een rendement van 3-4% per jaar op een termijn van 10 jaar moet haalbaar zijn. Jaarlijks kan je dan, wanneer je lening aangepast wordt, evalueren of vervroegd kapitaal wil afbetalen. Ik zou dit enkel doen wanneer je belegde kapitaal minder opbrengt dan de kost van je lening.
Succes bij het maken van een geïnformeerde keuze. Doe vooral waar je jezelf goed en gerust bij voelt. Dat is het belangrijkste.
Persoonlijk zou ik wat je nu extra kan sparen behoorlijk agressief beleggen in obligatie- en aandelenfondsen met een goede (lage) kostenstructuur. Wij doen dat in een aantal ETF's. TAK 21/23 schrikken mij af door hun instap- en beheerskosten. Een rendement van 3-4% per jaar op een termijn van 10 jaar moet haalbaar zijn. Jaarlijks kan je dan, wanneer je lening aangepast wordt, evalueren of vervroegd kapitaal wil afbetalen. Ik zou dit enkel doen wanneer je belegde kapitaal minder opbrengt dan de kost van je lening.
Succes bij het maken van een geïnformeerde keuze. Doe vooral waar je jezelf goed en gerust bij voelt. Dat is het belangrijkste.