Tool hypotheek/mandaat
TIP
-
Lieselotte
- Newbie

- Contacteer:
Tool hypotheek/mandaat
Beste,
Iemand een tool waar ik optimale hypotheek en mandaat kan uitrekenen?
Of kan iemand dit voor mij uitreken?
Het gaat over een herfinanciering van 216500 euro.
Die we zouden willen splitsen in hypotheek en mandaat.
Bijkomende informatie:
Huidige lening:
215 000 - 30 jaar - hypotheek
215 000 - 20 jaar - mandaat
Groetjes,
Iemand een tool waar ik optimale hypotheek en mandaat kan uitrekenen?
Of kan iemand dit voor mij uitreken?
Het gaat over een herfinanciering van 216500 euro.
Die we zouden willen splitsen in hypotheek en mandaat.
Bijkomende informatie:
Huidige lening:
215 000 - 30 jaar - hypotheek
215 000 - 20 jaar - mandaat
Groetjes,
Re: Tool hypotheek/mandaat
In google "hypotheek mandaat" intikken en dan op de eerste link (Hoeveel kost mijn huis?) klikken. Op deze site kan je een tool vinden.
Is wel niet 100% accuraat aangezien deze tool rekening houdt met een jaarlijkse indexatie van de fiscale korven (terwijl deze er hoogstwaarschijnlijk niet meer zal komen).
Ik wou de link posten, maar dat lukt blijkbaar niet aangezien ik een nieuw lid ben en dat aanzien wordt als spam
.
Succes!
Is wel niet 100% accuraat aangezien deze tool rekening houdt met een jaarlijkse indexatie van de fiscale korven (terwijl deze er hoogstwaarschijnlijk niet meer zal komen).
Ik wou de link posten, maar dat lukt blijkbaar niet aangezien ik een nieuw lid ben en dat aanzien wordt als spam
Succes!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Lieselotte
- Newbie

- Contacteer:
Heb ik onze gegevens al ingevuld, maar volgens mij is dat al volgens de nieuwe woonbonus?
Want ik zie er staan: 'na 10 jaar'
Want ik zie er staan: 'na 10 jaar'
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Zowel in oud als nieuw systeem zakt de hypotecaire aftrek na 10 jaar drastisch (of als je een tweede huis koopt). Volgend jaar zal dit voor de hypotheken uit 2005 gebeuren. Maar jij valt dus onder oude, huidige systeem.
De eerste 10j is het verhoogde aftrek. Zijnde 750eu die wsch tijdelijk niet meer geindexeerd wordt.
Als je hypotheek startte in bvb 2010 is dit tot 2020, en niet vanaf de nieuwe datum herfinanciering, hou daar rekening mee in je berekening
De eerste 10j is het verhoogde aftrek. Zijnde 750eu die wsch tijdelijk niet meer geindexeerd wordt.
Als je hypotheek startte in bvb 2010 is dit tot 2020, en niet vanaf de nieuwe datum herfinanciering, hou daar rekening mee in je berekening
-
Lieselotte
- Newbie

- Contacteer:
Optimale hypothecaire inschrijving 118 200
Optimaal hypothecair mandaat 98 300
De kapitaalaflossingen en interesten dekken de fiscale korf elk jaar. Je hebt dus een maximaal fiscaal voordeel.
Je kan bovendien € 709 besparen op de aktekosten voor de lening wanneer je beslist om € 118 200 van het te lenen bedrag onder te brengen in een hypothecaire inschrijvng en de rest in een hypothecair mandaat.
Kan dit kloppen? En mag mijn hypotheek 3200 euro meer zijn? Bij een herziening?
Om de oude woonbonus niet te verliezen?
Optimaal hypothecair mandaat 98 300
De kapitaalaflossingen en interesten dekken de fiscale korf elk jaar. Je hebt dus een maximaal fiscaal voordeel.
Je kan bovendien € 709 besparen op de aktekosten voor de lening wanneer je beslist om € 118 200 van het te lenen bedrag onder te brengen in een hypothecaire inschrijvng en de rest in een hypothecair mandaat.
Kan dit kloppen? En mag mijn hypotheek 3200 euro meer zijn? Bij een herziening?
Om de oude woonbonus niet te verliezen?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
In uw geval wel wbt die 3200. Je komt van 215000.
Al geef je nooit en nergens in je posts de cruciale info: wanneer is de oorspronkelijke hypotheek gestart.
Ik zou nu toch ook niet tot op de euro zoveel mogelijk in mandaat willen steken. Je kan niet weten hoe er in de toekomst geindexeerd zal worden. En zoveel scheelt dat dan toch niet qua aktekosten. 118000 of 119000.
Al geef je nooit en nergens in je posts de cruciale info: wanneer is de oorspronkelijke hypotheek gestart.
Ik zou nu toch ook niet tot op de euro zoveel mogelijk in mandaat willen steken. Je kan niet weten hoe er in de toekomst geindexeerd zal worden. En zoveel scheelt dat dan toch niet qua aktekosten. 118000 of 119000.
-
Lieselotte
- Newbie

- Contacteer:
De oorspronkelijke hypotheek is gestart op 02/2012.
Mag hypo dan nu 2000 - 3000 euro meer zijn? Want in een vorige post zei m'n om hier voor op te passen.
Mag hypo dan nu 2000 - 3000 euro meer zijn? Want in een vorige post zei m'n om hier voor op te passen.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Ja, je zegt dat oorspronkelijke hypotheek 215000 was (en nog eens 215k mandaat) waar je nu wil herfinancieren a 118000 + 90000.
Trouwens flink gekort in die 2 jaar. Van 430 naar 220?
Je moet gewoon kijken hoeveel kapitaal er nog openstaat vd oorspronkelijke hypotheek op moment v herfinanciering. Dat bedrag kan in oude systeem verder.
Trouwens flink gekort in die 2 jaar. Van 430 naar 220?
Je moet gewoon kijken hoeveel kapitaal er nog openstaat vd oorspronkelijke hypotheek op moment v herfinanciering. Dat bedrag kan in oude systeem verder.
-
Lieselotte
- Newbie

- Contacteer:
Oej, dan heb ik mij verkeerd duidelijk gemaakt. Oorspronkelijk kapitaal was 230 000 euro op 02/2012: 115 000 kapitaal + 115 000 mandaat.
Nu: 216500 (bedrag dat open staat.)
Dus (sorry voor de vele vragen, maar ik vind dit te belangrijk om niet op door te vragen):
1) > 115 000 op hypotheek kan niet e? Want dan zou de fiscus dit wel eens kunnen bekijken als nieuwe lening ipv herziening?
2) Hypotheek/mandaat moet sowieso in de herziening.
3) Het bedrag dat nu bij hypotheek open staat, gewoon terug her lenen.
Nu: 216500 (bedrag dat open staat.)
Dus (sorry voor de vele vragen, maar ik vind dit te belangrijk om niet op door te vragen):
1) > 115 000 op hypotheek kan niet e? Want dan zou de fiscus dit wel eens kunnen bekijken als nieuwe lening ipv herziening?
2) Hypotheek/mandaat moet sowieso in de herziening.
3) Het bedrag dat nu bij hypotheek open staat, gewoon terug her lenen.
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
216500 / 2 = 108250 kapitaal dat nog openstaat (en 108250 mandaat) Dit bedrag kan je als oude woonbonus herfinancieren. De rest zou "nieuw" zijn.
fiscus zal volgens mij alles onder de 108250 niet als nieuwe lening bezien.
Ik ga er niet bezig mee blijven, maar al eens het prijsverschil gevraagd of je nu 108000, 118000 of gelijk wat in de akte laat opnemen? Dat gaat toch in schijven? Dat verschil moet toch miniem zijn tussen 108 of 118?
Ten tweede, je verhoogde aftrek loopt nog 8 jaar, daarna gewone aftrek. Tegen dat die laatste 3000 of 10000 aan de beurt komt zijn we al 6 fiscale hervormingen verder en 15j verder. Je kan evengoed wederopname doen dan om je korf gevuld te houden. OF LT sparen, of wat ze tegen dan gaan uitgevonden hebben...
Maak je het niet moeilijker dan het is? Als het zo belangrijk is zou ik eens jullie notaris contacteren.
Succes
fiscus zal volgens mij alles onder de 108250 niet als nieuwe lening bezien.
Ik ga er niet bezig mee blijven, maar al eens het prijsverschil gevraagd of je nu 108000, 118000 of gelijk wat in de akte laat opnemen? Dat gaat toch in schijven? Dat verschil moet toch miniem zijn tussen 108 of 118?
Ten tweede, je verhoogde aftrek loopt nog 8 jaar, daarna gewone aftrek. Tegen dat die laatste 3000 of 10000 aan de beurt komt zijn we al 6 fiscale hervormingen verder en 15j verder. Je kan evengoed wederopname doen dan om je korf gevuld te houden. OF LT sparen, of wat ze tegen dan gaan uitgevonden hebben...
Maak je het niet moeilijker dan het is? Als het zo belangrijk is zou ik eens jullie notaris contacteren.
Succes