2e woning met lening op hypotheek 1e woning
TIP
2e woning met lening op hypotheek 1e woning
Hallo,
ik ga een 2e woning kopen als investering.
Nu heeft de bank mij voorgesteld om géén nieuwe hypotheek te nemen op het appartement, maar dit op mijn huidige hypotheek bij te schrijven (ofzo iets).
Het komt erop neer dat ik wel een hypothecair mandaat onderschrijf. Dit scheelt uiteraard in de kosten.
Nu vraag ik mij eigenlijk af of dit geen gevolgen heeft voor de belastingen?
Doet dit iets aan de fiscale aftrek van de lening en 30% van het kapitaal wat je kan inbrengen?
ik ga een 2e woning kopen als investering.
Nu heeft de bank mij voorgesteld om géén nieuwe hypotheek te nemen op het appartement, maar dit op mijn huidige hypotheek bij te schrijven (ofzo iets).
Het komt erop neer dat ik wel een hypothecair mandaat onderschrijf. Dit scheelt uiteraard in de kosten.
Nu vraag ik mij eigenlijk af of dit geen gevolgen heeft voor de belastingen?
Doet dit iets aan de fiscale aftrek van de lening en 30% van het kapitaal wat je kan inbrengen?
Re: 2e woning met lening op hypotheek 1e woning
waarschijnlijk gaat het hier over de wederopname van het stuk kapitaal van je eerste woning dat je reeds terugbetaald hebt,
doordat men gebruik maakt van die hypotheek (die 30 jaar loopt), moet je dus geen nieuwe nemen en dus minder kosten,
bij mijn weten maakt dat niet uit voor fiscale voordelen tweede woning (kapitaal in langetermijnsparen en gewone intrestaftrek),
maar indien je eerste woning minder dan 10 jaar geleden gekocht: verlies verhoging van 1ste 10 jaar
doordat men gebruik maakt van die hypotheek (die 30 jaar loopt), moet je dus geen nieuwe nemen en dus minder kosten,
bij mijn weten maakt dat niet uit voor fiscale voordelen tweede woning (kapitaal in langetermijnsparen en gewone intrestaftrek),
maar indien je eerste woning minder dan 10 jaar geleden gekocht: verlies verhoging van 1ste 10 jaar
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ondertussen ben ik reeds bij de bank geweest en is mijn lening zo goed als rond (nog wachten tot half mei om te kijken of de rentevoeten niet nog gezakt zijn ondertussen).
Ik ga dus een volmacht nemen op mijn huidige woning.
Ik blijf wel met de volgende vraag: mijn 2e woning wordt normalieter belast aan ki x 1,4 x index.
Neem voor 2016, 1000 x 1,4 x 1,62 = 2.268 euro.
Normaal komt dat bedrag bij mijn inkomen en betaal ik hierop +/- 50% belasting, rekening houdende met de PB.
Als ik een hypothecaire lening zou nemen kan ik de betaalde intresten in aftrek nemen en zou dit bedrag naar 0 herleid worden. Juist?
Maakt het nu een verschil of die lening op mijn eigen woning staat of op de woning die ik verhuur?
Zou het nuttig zijn om de hypothecaire volmacht op de 2e woning te nemen ipv op mijn huidige?
Ik ga dus een volmacht nemen op mijn huidige woning.
Ik blijf wel met de volgende vraag: mijn 2e woning wordt normalieter belast aan ki x 1,4 x index.
Neem voor 2016, 1000 x 1,4 x 1,62 = 2.268 euro.
Normaal komt dat bedrag bij mijn inkomen en betaal ik hierop +/- 50% belasting, rekening houdende met de PB.
Als ik een hypothecaire lening zou nemen kan ik de betaalde intresten in aftrek nemen en zou dit bedrag naar 0 herleid worden. Juist?
Maakt het nu een verschil of die lening op mijn eigen woning staat of op de woning die ik verhuur?
Zou het nuttig zijn om de hypothecaire volmacht op de 2e woning te nemen ipv op mijn huidige?
Je kan zonder problemen een tweede woning kopen, een lening aangaan (of heropenemen bij kredietopening) met eerste woning als hypotheek, en intresten inbrengen op de tweede woning. Voordeel: geen bijkomende kosten, geen belemmeringen als je binnen enkele jaren (dus zelfs als de lening nog loopt) de tweede eigendom te verkopen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan.