Banken bereiden ons voor op negatieve rente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
anonymous
Banken bereiden ons voor op negatieve rente
Ik heb de indruk dat de banken ons stilaan beginnen voor te bereiden op negatieve rentes.
Heel af en toe sijpelen er zo berichten door.
Eerst Rabobank NL die "toevallig" in het nieuws kwam dat de IT systemen aangepast werden op een negatieve rente. (Toch raar want zie je anders berichten verschijnen van wat banken aanpassen in hun ITsystemen en die geen impact hebben aan de gebruikerservaring?)
Nu ook Keytradebank, die een nieuwsbrief stuurt, met volgende inhoud:
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... aarboekje/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... d-verlies/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele quotes uit deze artikels:
Heel af en toe sijpelen er zo berichten door.
Eerst Rabobank NL die "toevallig" in het nieuws kwam dat de IT systemen aangepast werden op een negatieve rente. (Toch raar want zie je anders berichten verschijnen van wat banken aanpassen in hun ITsystemen en die geen impact hebben aan de gebruikerservaring?)
Nu ook Keytradebank, die een nieuwsbrief stuurt, met volgende inhoud:
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... aarboekje/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.keytradebank.be/nl/support/ ... d-verlies/" onclick="window.open(this.href);return false;
Enkele quotes uit deze artikels:
We vinden het evident dat we onze materiële bezittingen verzekeren. Iedereen kent de voorbeelden van de wagen of de woning. Elke maand betaal ik bijvoorbeeld 110 euro voor mijn ondergrondse parkeerplaats in Brussel. Best veel geld, maar ik ben er tenminste zeker van dat ik elke ochtend mijn wagen onbeschadigd terugvind.
Voor mijn woningverzekering betaal ik elk jaar ongeveer 0,25% van de geschatte waarde. Een faire prijs vind ik, want als mijn woning afbrandt wil ik niet op straat staan.
Als het over onze tastbare bezittingen gaat, vinden we het de normaalste zaak van de wereld iets te betalen om er zeker van te zijn dat we het niet (gedeeltelijk) kwijtspelen. Maar bij het beveiligen van geld ligt dat anders.
Als het over het veilig bewaren van geld gaat, volgen we een omgekeerde redenering. We vinden dat de bewaarder (de bank) ons moet betalen om ons geld veilig te mogen bewaren, en dit onder de vorm van een spaarrente. Ik geef het toe, het vraagt wat hersengekronkel om eraan te wennen. Maar zoals het er nu naar uitziet zouden we wel eens te maken kunnen krijgen met negatieve spaarrentes. Dat wil zeggen dat u geld zal moeten betalen voor het bewaren van uw geld bij de bank.
Ondertussen schiet de ECB-Bazooka de marktrentes verder de dieperik in. Een topman van JP Morgan verwacht dat de ECB de rentes verder zal laten dalen tot minus 3 %! Het klink allemaal surrealistisch, maar je moet geen glazen bol hebben of een groot wiskundige zijn om de gevolgen voor de spaarder te voorspellen. De negatieve spaarrentes komen er aan!
Hoe hopeloos zijn we als spaarders en vastrentende beleggers geworden? We zijn nu zelfs bereid om te betalen om ons geld te mogen uitlenen. Tot 10 jaar toe!
De Zwitserse 10-jarige rente op overheidsobligaties is sinds de Zwitserse centrale bank met de verrassende 'move' van het loslaten van het plafond van 1,20 Zwitserse frank (CHF) voor 1 euro (EUR) negatief! En dat is geen alleenstaand geval. Ook wie een Duitse Bund (overheidsobligatie) koopt tot looptijden van 5 jaar en een Belgische overheidsobligatie tot 3 jaar wordt geconfronteerd met een negatieve rentevergoeding. Dat wil eigenlijk zeggen dat we akkoord gaan met een 'gegarandeerd' verlies op een belegging.
Re: Banken bereiden ons voor op negatieve rente
gezien het woordje "veiligheid" erin voorkomt ....
dezelfde strategie als in het verkeer dus we gaan er zowiezo niet onderuitkomen denk ik
dezelfde strategie als in het verkeer dus we gaan er zowiezo niet onderuitkomen denk ik
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat ze zich dan maar ook voorbereiden op een bankrun.
Dat ze dan maar eens tonen dat ze gemakkelijk aan geld geraken en de spaarder niet nodig hebben.
Wie gaat er nu zijn geld zetten op een spaarboek waar je geld moet toegeven.
?
Dat ze dan maar eens tonen dat ze gemakkelijk aan geld geraken en de spaarder niet nodig hebben.
Wie gaat er nu zijn geld zetten op een spaarboek waar je geld moet toegeven.
kapitaalcontroles ?
verbod op cash ?
blueprint is reeds klaar
verbod op cash ?
blueprint is reeds klaar
Dat is natuurlijk een beetje bij het haar getrokken. Da bank doet met dat geld immers wel wat meer dan het enkel maar bewaren. Ze verdient er ook aan.Als het over het veilig bewaren van geld gaat, volgen we een omgekeerde redenering. We vinden dat de bewaarder (de bank) ons moet betalen om ons geld veilig te mogen bewaren, en dit onder de vorm van een spaarrente.
Als je dan toch per se een analogie wil:
Het is alsof je je huis zou verhuren, en de huurder er nog voor betaalt ook, om jouw huis 'te bewaren'. Er zijn misschien wel situaties te bedenken waarin dit te verantwoorden is, maar dit afschilderen als de 'normale gang van zaken' is er toch wel over ...
Door die Europese Goldman-Italiaan ben ik pakken meer geld kwijt dan alle maatregelen van onze huidige regering inclusief indexsprong.
Europa naait ons niet één oor maar 20 oren aan.
Kunnen we dit Europa terugdraaien aub?
Een geluk dat ik de voorbije jaren op heel lange termijn heb belegd (zonder risico).
Europa naait ons niet één oor maar 20 oren aan.
Kunnen we dit Europa terugdraaien aub?
Een geluk dat ik de voorbije jaren op heel lange termijn heb belegd (zonder risico).
-
anonymous
TINA...?Lukske schreef:Dat ze zich dan maar ook voorbereiden op een bankrun.
Wie gaat er nu zijn geld zetten op een spaarboek waar je geld moet toegeven.?
Wat ga je doen?
* Al je geld afhalen en thuis bewaren? Dan is het maar kwestie van dagen voor de 1 of andere dief je weet te vinden. En slaap je dan gerust als je weet dat je geld onder je matras ligt?
* In een kluis bij diezelfde bank, waarvoor je ook nog moet betalen?
Stel dat je je geld in een kluis legt. Wat dan?
* Je kan er elke week geld uithalen voor je naar de winkel moet. Maar een grotere aankoop? Max 3000€ per aankoop in cash.
* Dus elke keer je meer geld nodig hebt, kan je geld gaan storten. + je moet al tijdens de openingsuren van de bank er geraken (om in je kluis te geraken en er geld uit te halen).
-
anonymous6
Ik heb een kluis waar vroeger effecten in lagen. Nu natuurljk niet meer. Maar wel de notariËle acte van m’n woning en bvb fotoboeken heb ik ook al overwogen. Ik zou op z’n minst een deel cash daar onderbrengen. Niet alles, om de ongemakken die je beschrijft. Meerkost is dan nul, want die kluis betaal ik nu ook al. En de winst is, als ze effectief richting -3% rente gaan, dan 3% per jaar. Op pakweg 10.000 € is dat dan 300 € winst, euh, ja, dat ga ik dan zeker overwegen. In hoofdzaak zal dat natuurlijk mensen motiveren om richting aandelen edm te bewegen, maar ik wens niet 100% in aandelen te gaan, dus dan is die kluis bij de bank zeker een optie. Een kluis thuis, of thuis geld verstoppen, nee, daar begin ik niet mee.
Natuurlijk, op zich ga je dan onrustige tijden tegemoet. Want ik kan dat wel zeggen dat ik niks thuis leg, maar een inbreker weet dat niet, die denkt “interessant, meer en meer mensen bewaren geld gewoon thuis”, en je riskeert een soort homejacking want geen dief die er zich gaat mee bezighouden urenlang uw ganse huis onderste boven te keren of uw tuin om te spitten etc. En leg dan maar uit aan zo’n homejacker dat uw geld veilig bij de bank zit…
Natuurlijk, op zich ga je dan onrustige tijden tegemoet. Want ik kan dat wel zeggen dat ik niks thuis leg, maar een inbreker weet dat niet, die denkt “interessant, meer en meer mensen bewaren geld gewoon thuis”, en je riskeert een soort homejacking want geen dief die er zich gaat mee bezighouden urenlang uw ganse huis onderste boven te keren of uw tuin om te spitten etc. En leg dan maar uit aan zo’n homejacker dat uw geld veilig bij de bank zit…
+1Zwiertje schreef: Dat is natuurlijk een beetje bij het haar getrokken. Da bank doet met dat geld immers wel wat meer dan het enkel maar bewaren. Ze verdient er ook aan.
Als je dan toch per se een analogie wil:
Het is alsof je je huis zou verhuren, en de huurder er nog voor betaalt ook, om jouw huis 'te bewaren'. Er zijn misschien wel situaties te bedenken waarin dit te verantwoorden is, maar dit afschilderen als de 'normale gang van zaken' is er toch wel over ...
Het is klinkklare onzin om een ondergrondse parking te vergelijken met spaargeld op de bank.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
anonymous schreef:TINA...?
Wat ga je doen?
* Al je geld afhalen en thuis bewaren? Dan is het maar kwestie van dagen voor de 1 of andere dief je weet te vinden. En slaap je dan gerust als je weet dat je geld onder je matras ligt?
* In een kluis bij diezelfde bank, waarvoor je ook nog moet betalen?
Stel dat je je geld in een kluis legt. Wat dan?
* Je kan er elke week geld uithalen voor je naar de winkel moet. Maar een grotere aankoop? Max 3000€ per aankoop in cash.
* Dus elke keer je meer geld nodig hebt, kan je geld gaan storten. + je moet al tijdens de openingsuren van de bank er geraken (om in je kluis te geraken en er geld uit te halen).
Er is dan volgens mij één alternatief en dat is goud.djtw schreef:Ik heb een kluis waar vroeger effecten in lagen. (...) Ik zou op z’n minst een deel cash daar onderbrengen. Niet alles, om de ongemakken die je beschrijft. Meerkost is dan nul, want die kluis betaal ik nu ook al. En de winst is, als ze effectief richting -3% rente gaan, dan 3% per jaar. Op pakweg 10.000 € is dat dan 300 € winst, euh, ja, dat ga ik dan zeker overwegen.
Cash aanhouden lijkt mij evenzeer zinloos want dat is heel eenvoudig op te lossen:
Eind 2015 zijn de huidige eurobiljetten niet meer geldig en moet je deze komen inruilen.
Voor elke 100 oude euro's krijg je 80 nieuwe euro's (en dan nog een deel geblokkeerd ofzo).
Voila
Hoe je je cash ook aanhoudt, het ontleent zijn koopkracht louter per gratie van de wet en die wet kan die koopkracht op verscheidene manieren zeer gemakkelijk doen afnemen.
Enkele opmerkingen:
1) Cash is natuurlijk niet per definitie hetzelfde als Euro's
2) Goudbezitters kan men het ook erg lastig maken hoor:
- verbod op betalingen in goud, met zware boetes/straffen. Hoeveel risico durf jij dan nog nemen? En hoeveel risico-premie zal de ontvanger eisen? Uiteindelijk zal je je goud toch ook moeten inwisselen in geld voor het dagelijks gebruik. Ze gaan u in den Aldi zien komen met uw gouden muntjes ;-)
- Als men al het vermogen in kaart brengt, wat ga je dan doen? Je goud aangeven = het belastbaar maken. Het niet aangeven = het zeer beperkt kunnen gebruiken, een beetje zoals zwart geld, maar dan nog moeilijker te gebruiken.
1) Cash is natuurlijk niet per definitie hetzelfde als Euro's
2) Goudbezitters kan men het ook erg lastig maken hoor:
- verbod op betalingen in goud, met zware boetes/straffen. Hoeveel risico durf jij dan nog nemen? En hoeveel risico-premie zal de ontvanger eisen? Uiteindelijk zal je je goud toch ook moeten inwisselen in geld voor het dagelijks gebruik. Ze gaan u in den Aldi zien komen met uw gouden muntjes ;-)
- Als men al het vermogen in kaart brengt, wat ga je dan doen? Je goud aangeven = het belastbaar maken. Het niet aangeven = het zeer beperkt kunnen gebruiken, een beetje zoals zwart geld, maar dan nog moeilijker te gebruiken.
Hebben ze hun systemen ook gelijk aangepast om bij kaskrediet rente te ontvangen?
Of wordt het -3% indien je positief staat en -6% als je negatief staat?
En wat met bedrijven die grote werkingskapitalen nodig hebben?
Het zal dus louter bedoeld zijn voor spaarrekeningen en bij hoge bedragen bij particuliere zichtrekeningen, vermoed ik.
Of wordt het -3% indien je positief staat en -6% als je negatief staat?
En wat met bedrijven die grote werkingskapitalen nodig hebben?
Het zal dus louter bedoeld zijn voor spaarrekeningen en bij hoge bedragen bij particuliere zichtrekeningen, vermoed ik.
"hoge bedragen bij particuliere zichtrekeningen"
ook bij LAGE bedragen, anders opent iedereen 75 spaarrrekeningen
ook bij LAGE bedragen, anders opent iedereen 75 spaarrrekeningen
Hoe gaan de politici (alsook elkeen met een hoger inkomen) die "belasting" weten te omzeilen? Het loon komt op een zichtrekening en vooraleer je het er kan afhalen, wordt het minstens voor 1 dag belast.
Het wordt wellicht weer een wetgeving met veel uitzonderingen en achterpoortjes.
Het wordt wellicht weer een wetgeving met veel uitzonderingen en achterpoortjes.
In Marokko geldt ook zoiets dacht ik : van alles dat op een rekening wordt gestort gaat 10% naar de Koning van Marokko
In dat geval laten wij ons loon met een postmandaat of cash uitbetalen ( voorlopig is dat nog niet wet verboden )
Er komt nog een tijd dat misschien niemand nog een bankrekening wil oa om de banken en de regeringen niet meer te vertrouwen zijn
In dat geval laten wij ons loon met een postmandaat of cash uitbetalen ( voorlopig is dat nog niet wet verboden )
Er komt nog een tijd dat misschien niemand nog een bankrekening wil oa om de banken en de regeringen niet meer te vertrouwen zijn