goedkoop groot onderhoud wagen
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Motorolie was tot een paar jaren geleden ook wel best betaalbaar in Makro. Met voldoende keuze ook nog..
Let wel op dat je de goede kwaliteit olie koopt.
In andere landen zie je soms plaatsen waar ze een hefbrug verhuren per uur.. dan kan je het makkelijk zelf doen. Hier heb ik dat nog niet echt gezien.
ik heb een tijdje zelf mijn onderhoud gedaan met oprijplaten waardoor de neus van je auto hoger komt te staan. Maar ondertussen ben ik rond de 50 en heb ik geen zin meer om onder de auto op de grond op mijn rug te gaan liggen.
Voor mijn eigen gemoedsrust probeer ik de onderhoudsadviezen van de constructeur te volgen. Ieder zijn idee daarover.
Let wel op dat je de goede kwaliteit olie koopt.
In andere landen zie je soms plaatsen waar ze een hefbrug verhuren per uur.. dan kan je het makkelijk zelf doen. Hier heb ik dat nog niet echt gezien.
ik heb een tijdje zelf mijn onderhoud gedaan met oprijplaten waardoor de neus van je auto hoger komt te staan. Maar ondertussen ben ik rond de 50 en heb ik geen zin meer om onder de auto op de grond op mijn rug te gaan liggen.
Voor mijn eigen gemoedsrust probeer ik de onderhoudsadviezen van de constructeur te volgen. Ieder zijn idee daarover.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Toch algemeen geweten en zelfs bewezen feit dat garage's bende oplichters zijn... Je wordt daar geript waar je bij staat.De onbetrouwbare reputatie komt zo maar niet uit de lucht vallen.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Als het groot onderhoud van je VW maar om de 2 jaar moet gebeuren, zoals bij Ronnie, en je bespaart er "maar" 170 euro door, dan weet ik niet of dit wel echt een serieuze besparing is. Als je later je wagen wil verkopen en het onderhoudsboekje is niet door een erkende dealer ingevuld, is de kans groot dat men minder voor uw wagen wil geven.
De situatie is natuurlijk niet steeds dezelfde. Als Ronnie 18 jaar met een Lupo rijdt, mag je dat niet vergelijken met iemand die na 3 jaar zijn Golf GTI van de hand wil doen. Ronnie is beter af met zijn methode, de GTI-rijder betaald beter 1 keer 250 euro bij zijn officiële dealer...
De situatie is natuurlijk niet steeds dezelfde. Als Ronnie 18 jaar met een Lupo rijdt, mag je dat niet vergelijken met iemand die na 3 jaar zijn Golf GTI van de hand wil doen. Ronnie is beter af met zijn methode, de GTI-rijder betaald beter 1 keer 250 euro bij zijn officiële dealer...
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Als je dan eens voor 'n serieus probleem -met een leeg onderhoudsboekje in jouw handschoenkastje- naar de dealer moet en die geeft jouw kilometerteller door voor jouw car-pass... dan zal je ook wel weten hoeveel werkuren d'er extra zullen gerekend worden. En mogelijk zullen ze dan wel nog wat extra zaken aangeven (na een telefonisch contact) die dringend vervangen moeten worden onder het mom dat de vorige onderhoudsbeurten maar op 'n summier niveau werden doorgevoerd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Als je je wagen inruilt/verkoopt aan een garage krijg je toch maar de gecatalogiseerde waarde, met of zonder onderhoudsboekje.
Dat wordt gezegd ja, dat je meer krijgt met onderhoudsboekje,maar in realiteit is dit een fabeltje. Bij particuliere verkoop kan dit wel anders zijn.
En de carpass krijg je meestal maar te zien als je de wagen al gekocht hebt, en ze daags nadien ermee naar de controle gaan en daar de carpass vragen voor verkoop.Dan heb je de wagen al gekocht,en ben je al bedrogen.
Garagisten kennen als geen ander de trukken van de foor.
Hoe dikwijls dat ik al ben opgebeld door de garage als ik men wagen binnen deed voor onderhoud, en ze mij opbelden om bijkomende werken te doen, (waarvoor ze je toelating nodig hebben ) en altijd had het wel iets te maken met de veiligheid(om je bang te maken)
dan waren het remmen die versleten waren,dan waren het de ruitenwissers,dan de remolie,een andere keer weer de banden. In het begin trapte ik erin,en zei, " ja herstel maar " na een paar keer doorzie je hun trukjes wel.
Voor onderhoud ga ik nu naar een garage waar ik erbij mag blijven staan als ze aan mijn wagen werken. In de meeste garages wordt je in de werkplaats niet toegelaten.
Dat wordt gezegd ja, dat je meer krijgt met onderhoudsboekje,maar in realiteit is dit een fabeltje. Bij particuliere verkoop kan dit wel anders zijn.
En de carpass krijg je meestal maar te zien als je de wagen al gekocht hebt, en ze daags nadien ermee naar de controle gaan en daar de carpass vragen voor verkoop.Dan heb je de wagen al gekocht,en ben je al bedrogen.
Garagisten kennen als geen ander de trukken van de foor.
Hoe dikwijls dat ik al ben opgebeld door de garage als ik men wagen binnen deed voor onderhoud, en ze mij opbelden om bijkomende werken te doen, (waarvoor ze je toelating nodig hebben ) en altijd had het wel iets te maken met de veiligheid(om je bang te maken)
dan waren het remmen die versleten waren,dan waren het de ruitenwissers,dan de remolie,een andere keer weer de banden. In het begin trapte ik erin,en zei, " ja herstel maar " na een paar keer doorzie je hun trukjes wel.
Voor onderhoud ga ik nu naar een garage waar ik erbij mag blijven staan als ze aan mijn wagen werken. In de meeste garages wordt je in de werkplaats niet toegelaten.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
@Spruitekop
Denk ik ook, dan pakken ze u daarna dubbel terug.
Als je zelf het onderhoud doet, wat doe je dan als uw wagen ergens langs de baan in panne staat? Hem laten slepen naar een garage waar uw wagen nog nooit geweest is, zelfs niet op onderhoud? Ik kan erin komen dat je mits wat zoeken uiteindelijk zelf de olie kan verversen en de filters kan vervangen, maar bij andere problemen sta je daar dan te blinken...
Bij onze niet-officiële garage kunnen we ook altijd terecht. Dit op weekdagen van 7u-19u en op zaterdagmorgen. Is het iets dringend, dan bleek zaterdagnamiddag ook geen probleem en wordt er meteen naar gekeken en ook meteen gemaakt. Dit zonder spoedservice te betalen. Ben je geen klant bij een garage en jouw auto moet dringend nagekeken worden, zou je dan ook snel geholpen worden zonder extra kosten?
Voordeel bij kleine garages is ook dat het dikwijls dezelfde persoon is die de auto in ontvangst neemt, de auto repareert en u achteraf de sleutels terug geeft. Wat qua communicatie toch een pak vlotter/aangenamer/efficiënter is.
@Ludo
Ik blijf er ook vaak bij als de auto gemaakt wordt. Je kan niet zoveel verdienen in die tijd als dat je uitspaart.
Vroeger ging onze auto op onderhoud bij een Opel-garage in Gent. Als ik bleef wachten waren de werkuren altijd een pak minder dan dat de auto binnen ging voor hetzelfde onderhoud en ik er niet bij bleef.
Denk ik ook, dan pakken ze u daarna dubbel terug.
Als je zelf het onderhoud doet, wat doe je dan als uw wagen ergens langs de baan in panne staat? Hem laten slepen naar een garage waar uw wagen nog nooit geweest is, zelfs niet op onderhoud? Ik kan erin komen dat je mits wat zoeken uiteindelijk zelf de olie kan verversen en de filters kan vervangen, maar bij andere problemen sta je daar dan te blinken...
Bij onze niet-officiële garage kunnen we ook altijd terecht. Dit op weekdagen van 7u-19u en op zaterdagmorgen. Is het iets dringend, dan bleek zaterdagnamiddag ook geen probleem en wordt er meteen naar gekeken en ook meteen gemaakt. Dit zonder spoedservice te betalen. Ben je geen klant bij een garage en jouw auto moet dringend nagekeken worden, zou je dan ook snel geholpen worden zonder extra kosten?
Voordeel bij kleine garages is ook dat het dikwijls dezelfde persoon is die de auto in ontvangst neemt, de auto repareert en u achteraf de sleutels terug geeft. Wat qua communicatie toch een pak vlotter/aangenamer/efficiënter is.
@Ludo
Ik blijf er ook vaak bij als de auto gemaakt wordt. Je kan niet zoveel verdienen in die tijd als dat je uitspaart.
Vroeger ging onze auto op onderhoud bij een Opel-garage in Gent. Als ik bleef wachten waren de werkuren altijd een pak minder dan dat de auto binnen ging voor hetzelfde onderhoud en ik er niet bij bleef.

Re: goedkoop groot onderhoud wagen
@TNTim, Beter behandeld worden omdat je al klant bent? Een beetje zoals bij den banken?
Alle gekheid op een stokje, iedereen tracht nieuwe klanten binnen te trekken. Sommigen zijn natuurlijk gewoon correct (met iedereen), maar nieuwe klanten krijgen op vele plaatsen ook een voorkeursbehandeling, terwijl de trouwe klanten dikwijls gewoon gemolken worden (niet enkel bij garages).
Mocht ik ooit aan de rand van de weg in panne staan voert de depannage (assistance) mijn wagen naar de garage van mijn keuze als deze niet te ver is, dit kan ook de persoon zijn die het onderhoud aan mijn wagen doet.
Wat doe jij als je aan de rand van de weg in panne staat op 100 km van je garage? Ik doe hetzelfde.
Wat belet je om gewoon zelf het onderhoudsboekje in te vullen en af te tekenen.
Alle gekheid op een stokje, iedereen tracht nieuwe klanten binnen te trekken. Sommigen zijn natuurlijk gewoon correct (met iedereen), maar nieuwe klanten krijgen op vele plaatsen ook een voorkeursbehandeling, terwijl de trouwe klanten dikwijls gewoon gemolken worden (niet enkel bij garages).
Mocht ik ooit aan de rand van de weg in panne staan voert de depannage (assistance) mijn wagen naar de garage van mijn keuze als deze niet te ver is, dit kan ook de persoon zijn die het onderhoud aan mijn wagen doet.
Wat doe jij als je aan de rand van de weg in panne staat op 100 km van je garage? Ik doe hetzelfde.
Wat belet je om gewoon zelf het onderhoudsboekje in te vullen en af te tekenen.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
ik moet eens goed lachen met zo'n Carpass en met mensen die in "merkgarages" gaan 

Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Je kan idd een nieuw onderhoudsboekje kopen ( bvb op Ebay), het zelf invullen en aftekenen. Maar hoe ga je die stempels er in krijgen?
In elke branche zitten natuurlijk enkele meester-oplichters/vervalsers ...
Je kan idd ook lachen met mensen die naar de merkengarages gaan. Maar ik denk dat deze mensen ook eens goed gaan lachen met de auto waar jij mee rijdt (tenzij je zelf een garagist bent en alle toestellen in huis hebt om alle computers uit te lezen). Alle wagens, die weinig afschrijving hebben bij wederverkoop ( dus niet bij die VW Lupo die ik eerder aanhaalde), hebben een correcte carpass en een perfecte onderhoudshistorie bij een merkengarage. Bij de hele dure wagens alsook bij de oldtimers ben je al helemaal niets zonder deze zaken. Waarbij ik niet wil zeggen dat de prijzen die deze wagens halen, gerechtvaardigd zijn.


Je kan idd ook lachen met mensen die naar de merkengarages gaan. Maar ik denk dat deze mensen ook eens goed gaan lachen met de auto waar jij mee rijdt (tenzij je zelf een garagist bent en alle toestellen in huis hebt om alle computers uit te lezen). Alle wagens, die weinig afschrijving hebben bij wederverkoop ( dus niet bij die VW Lupo die ik eerder aanhaalde), hebben een correcte carpass en een perfecte onderhoudshistorie bij een merkengarage. Bij de hele dure wagens alsook bij de oldtimers ben je al helemaal niets zonder deze zaken. Waarbij ik niet wil zeggen dat de prijzen die deze wagens halen, gerechtvaardigd zijn.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
@ronnie
Je kan inderdaad zowel door een nieuwe als door uw vertrouwde garage in 't zak gezet worden.
Zowel bij banken als bij garages als bij ...... moet je af en toe uw mond durven opendoen. Staat het u niet aan of ben je ergens anders goedkoper/beter gediend, dan ben je weg met uw klandizie. Dit af en toe laten merken dat je hiertoe bereid bent, kan wonderen doen.
"Wat belet je om gewoon zelf het onderhoudsboekje in te vullen en af te tekenen."
Artikel 196 van het Strafwetboek.
Je kan inderdaad zowel door een nieuwe als door uw vertrouwde garage in 't zak gezet worden.
Zowel bij banken als bij garages als bij ...... moet je af en toe uw mond durven opendoen. Staat het u niet aan of ben je ergens anders goedkoper/beter gediend, dan ben je weg met uw klandizie. Dit af en toe laten merken dat je hiertoe bereid bent, kan wonderen doen.

"Wat belet je om gewoon zelf het onderhoudsboekje in te vullen en af te tekenen."
Artikel 196 van het Strafwetboek.

Re: goedkoop groot onderhoud wagen
mis Pukkie, jij houdt immers geen rekening met het feit dat er manieren zijn van onderhoud doen die VEEL BETER gedaan zijn dan in een officiële garage, dat is waar ik op doelde. Niet op de klasse eronder.
Toevallig rij ik met zo'n "dure oldtimer", daarom hou ik netjes alles zelf bij.
Mijn merkgarage lacht inderdaad als ze mijn wagen zien, GROEN namelijk
Maar je hebt gelijk, het overgrote deel van de mensen is te dom om te begrijpen wat een "goed onderhouden wagen is" en koopt zichzelf dan maar wat gemoedsrust met zo'n "geel papierke".
Toevallig rij ik met zo'n "dure oldtimer", daarom hou ik netjes alles zelf bij.
Mijn merkgarage lacht inderdaad als ze mijn wagen zien, GROEN namelijk

Maar je hebt gelijk, het overgrote deel van de mensen is te dom om te begrijpen wat een "goed onderhouden wagen is" en koopt zichzelf dan maar wat gemoedsrust met zo'n "geel papierke".
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Zoals ik al zei: de uitzondering bevestigt de regel.
99% van de Belgen rijdt niet met een oldtimer. Het merendeel van de huidige wagens zit vol elektronica waar ook jou vriend/garagist niet aan kan werken.
Als jij straks uw oldtimer aan een vreemde wil verkopen, en jij komt met je eigen knipsels komen, dan vrees ik dat je niet dezelfde prijs zal krijgen dan mocht je officiële documenten kunnen voorleggen ...
Maar we dwalen af van het topic. Zoals hierboven al geschreven kies je beter eerst een goede garagist ipv een mooie of goedkope wagen. Als je niet tevreden bent dan moet je het ook aan iedereen laten weten: garagist zelf, verdeler of importeur, vrienden en familie, potentiële klanten. Niet dat je met borden moet staan zwaaien aan de toonzaal van deze garagist natuurlijk ...
Gewoon goede en slechte ervaringen met elkaar wisselen. Nog altijd de beste manier om het kaf van het koren te scheiden ...
99% van de Belgen rijdt niet met een oldtimer. Het merendeel van de huidige wagens zit vol elektronica waar ook jou vriend/garagist niet aan kan werken.
Als jij straks uw oldtimer aan een vreemde wil verkopen, en jij komt met je eigen knipsels komen, dan vrees ik dat je niet dezelfde prijs zal krijgen dan mocht je officiële documenten kunnen voorleggen ...
Maar we dwalen af van het topic. Zoals hierboven al geschreven kies je beter eerst een goede garagist ipv een mooie of goedkope wagen. Als je niet tevreden bent dan moet je het ook aan iedereen laten weten: garagist zelf, verdeler of importeur, vrienden en familie, potentiële klanten. Niet dat je met borden moet staan zwaaien aan de toonzaal van deze garagist natuurlijk ...

Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Nogmaals, niets belet u zelf uw onderhoudsboekje in te vullen, (of een merkloze garage) Als er iets staat in de lijn van "stempel xxx concessiehouder" plaatst u daar natuurlijk geen stempel (of schrap dit). Gewoon niets invullen dat niet waar is, dat boekje is uw eigendom, dus ... Dan zijn er telkens die verhalen over "dure computers" die nodig zouden zijn. Voor vw/audi/skoda/seat bestaat er zoiets als vcds, kost minder dan een iphone en kan meer als de dealer..... Dus kleine garages kunnen ook alles.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Er ijn ook universele toestellen van Bosch die nagenoeg alle merken kunnen uitlezen.
Wat je dan soms wel kan zien is dat je niet tot de exacte fout komt maar wel ergens in de buurt.
In geval van een storing kan je nog altijd laten uitlezen bij de officiele dealer. Of gewoon, als dat betaalbaar is, een paar stukken tegelijk omwisselen / vervangen.
Goed onderhouden voertuig : ik denk, als Susu zijn oldtimer later verkoopt , dat voor iemand die er wat van kent wel zichtbaar is of er goed onderhoud aan gedaan is of niet.
Dat er bij een oldtimer geen onderhoudshistoriek is van de laatste 25 jaar is geen minpunt.
Een volledig door de garage ingevuld onderhoudsboekje lijkt me, als je auto bv 6 jaar oud is, meer een verliespost.
Onderhoud in de merkgarage is gewoon waanzinnig duur bij de meeste merken.
Vaak krijg je in een autoleven wel kleine storingen of rammeltjes waar ze in een merkgarage direct weten wat er moet vervangen worden.
En waar ze bij beun de haas verschillende uren vruchteloos naar zoeken.
Coulance (bv versnellingsbak stuk 2 jaar na einde garantie) krijg je ook makkelijker als je al jaren klant bent in een merkgarage dan wanneer je voor de eerste keer langskomt.
Naar midas of auto5 lopen is al even onzinnig. Daar zijn ze ook meer dan duur genoeg en ontbreekt de kennis om iets meer te doen dan olie en filters, remmen of uitlaat en schokdempers te vervangen.
Er bestaat geen ideale oplossing voor de prijsbewuste consument, tenzij hij alles zelf kan doen en beschikt over een hefbrug.
Wat je dan soms wel kan zien is dat je niet tot de exacte fout komt maar wel ergens in de buurt.
In geval van een storing kan je nog altijd laten uitlezen bij de officiele dealer. Of gewoon, als dat betaalbaar is, een paar stukken tegelijk omwisselen / vervangen.
Goed onderhouden voertuig : ik denk, als Susu zijn oldtimer later verkoopt , dat voor iemand die er wat van kent wel zichtbaar is of er goed onderhoud aan gedaan is of niet.
Dat er bij een oldtimer geen onderhoudshistoriek is van de laatste 25 jaar is geen minpunt.
Een volledig door de garage ingevuld onderhoudsboekje lijkt me, als je auto bv 6 jaar oud is, meer een verliespost.
Onderhoud in de merkgarage is gewoon waanzinnig duur bij de meeste merken.
Vaak krijg je in een autoleven wel kleine storingen of rammeltjes waar ze in een merkgarage direct weten wat er moet vervangen worden.
En waar ze bij beun de haas verschillende uren vruchteloos naar zoeken.
Coulance (bv versnellingsbak stuk 2 jaar na einde garantie) krijg je ook makkelijker als je al jaren klant bent in een merkgarage dan wanneer je voor de eerste keer langskomt.
Naar midas of auto5 lopen is al even onzinnig. Daar zijn ze ook meer dan duur genoeg en ontbreekt de kennis om iets meer te doen dan olie en filters, remmen of uitlaat en schokdempers te vervangen.
Er bestaat geen ideale oplossing voor de prijsbewuste consument, tenzij hij alles zelf kan doen en beschikt over een hefbrug.
Re: goedkoop groot onderhoud wagen
Die uitleestoestellen geven enkel maar een indicatie waar het probleem zich kan bevinden. En meestal verschijnen er dan meerdere mogelijkheden/oplossingen, het is dan aan de garagist om zijn ervaring te doen, om direct het juiste stuk te vervangen. Meestal is dat niet zo, en worden er stukken vervangen die helemaal niet nodig waren voor men tot het juiste item komt... Met gevolg dat je daar ook nog is de werkuren voor kan betalen.