Preferred VS Common shares
TIP
Preferred VS Common shares
Nogmaals goedemiddag,
Ik heb een aandeel op het oog, Samsung, dat twee soorten aandelen heeft: de preferred en de common shares. Het verschil tussen beide is de moeite: de preferred zijn $129 goedkoper. Dat vind ik raar, aangezien naar ik meende, de preferred in geval de onderneming over de kop gaat, het eerste in het rijtje komen (na de bank en de obligatiehouders) en de preferred méér dividend zouden moeten ontvangen.
Hoe kan het dan dat dit goedkoper is? Is de onderliggende waarde niet gelijk (bv een grotere proportie)? Of maakt het lagere volume dat dit minder liquide is en daardoor minder aantrekkelijk?
Dank u voor de antwoorden.
Ik heb een aandeel op het oog, Samsung, dat twee soorten aandelen heeft: de preferred en de common shares. Het verschil tussen beide is de moeite: de preferred zijn $129 goedkoper. Dat vind ik raar, aangezien naar ik meende, de preferred in geval de onderneming over de kop gaat, het eerste in het rijtje komen (na de bank en de obligatiehouders) en de preferred méér dividend zouden moeten ontvangen.
Hoe kan het dan dat dit goedkoper is? Is de onderliggende waarde niet gelijk (bv een grotere proportie)? Of maakt het lagere volume dat dit minder liquide is en daardoor minder aantrekkelijk?
Dank u voor de antwoorden.
Re: Preferred VS Common shares
Ik ben geen expert, want ik heb zelf geen preferred shares, maar dit is hoe ik het zie: een preferred share is een soort obligatie zonder einddatum. Het is minder volatiel dan een common share, omdat je recht hebt op het dividend (terwijl een bedrijf kan beslissen om het dividend van common shares te verminderen of zelfs af te schaffen), en je hebt inderdaad meer zekerheid bij een faillissement. Maar je bent geen aandeelhouder met stemrecht, en je profiteert niet mee wanneer het erg goed gaat met het bedrijf. Dit laatste lijkt mij het grootste nadeel: preferred shares hebben een hoger dividend dan obligaties, maar gedragen zich verder zo'n beetje hetzelfde. De prijs bij verkoop is normaal gezien ongeveer gelijk aan de aankoopprijs. Als je in aandelen wilt beleggen zijn common shares dus waar je het eigenlijk over hebt. Preferred shares passen m.i. beter in het 'fixed income' deel van je portefeuille, samen met obligaties, spaarboekjes, etc.
Bv: http://www.moneycrashers.com/what-is-preferred-stock/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.investopedia.com/ask/answers/182.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Bv: http://www.moneycrashers.com/what-is-preferred-stock/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.investopedia.com/ask/answers/182.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt karo9 voor de uitleg.
Je uitleg doet me denken aan aandelen van coöperatieve bedrijven zoals Ecopower. Echter, dit lijkt voor Samsung niet op te gaan. De bevoorrechte aandelen stegen op een 5 jaar tijd met 104%, terwijl de gewone aandelen met 72% stegen. Dit bleef dus zeker niet +/- gelijk. Het dividendrendement is inderdaad groter, maar dat komt grotendeels door de lagere prijs van bevoorrechte aandelen, want het dividend per aandeel is nauwelijks 50 Won groter (4c€) (bv 2014: 20000W -20050W).
(hier wou ik een link naar de grafieken zetten, maar dat mag niet)
In de statuten van Samsung (normaal link, maar mag niet) staan duidelijk de juridische verschillen: geen stemrecht. Dat is voor mij geen probleem, ik was toch niet van plan naar de jaarvergadering te gaan. Ook gaat het om converteerbare aandelen: na 10 jaar worden dit gewone aandelen. Zou dit ook gelden voor GDS? Of doet de bank (in dit geval Citibank) onderliggende transacties zodat je altijd met preferred shares blijft zitten?
Dat lijkt ook zeer vreemd: stel dat morgen je aandeel 10 jaar oud is, dan zou het opeens $130 in prijs toenemen.
Sorry voor al de vragen, ik probeer bij te leren en te begrijpen waarin ik wil investeren.
Je uitleg doet me denken aan aandelen van coöperatieve bedrijven zoals Ecopower. Echter, dit lijkt voor Samsung niet op te gaan. De bevoorrechte aandelen stegen op een 5 jaar tijd met 104%, terwijl de gewone aandelen met 72% stegen. Dit bleef dus zeker niet +/- gelijk. Het dividendrendement is inderdaad groter, maar dat komt grotendeels door de lagere prijs van bevoorrechte aandelen, want het dividend per aandeel is nauwelijks 50 Won groter (4c€) (bv 2014: 20000W -20050W).
(hier wou ik een link naar de grafieken zetten, maar dat mag niet)
In de statuten van Samsung (normaal link, maar mag niet) staan duidelijk de juridische verschillen: geen stemrecht. Dat is voor mij geen probleem, ik was toch niet van plan naar de jaarvergadering te gaan. Ook gaat het om converteerbare aandelen: na 10 jaar worden dit gewone aandelen. Zou dit ook gelden voor GDS? Of doet de bank (in dit geval Citibank) onderliggende transacties zodat je altijd met preferred shares blijft zitten?
Dat lijkt ook zeer vreemd: stel dat morgen je aandeel 10 jaar oud is, dan zou het opeens $130 in prijs toenemen.
Sorry voor al de vragen, ik probeer bij te leren en te begrijpen waarin ik wil investeren.
Dat ze converteerbaar zijn is normaal gezien een voordeel, maar je moet wel de kleine lettertjes lezen. Is het enkel dat jij de optie hebt om ze om te zetten (gebeurt niet vanzelf, voor zover ik weet: je zit 10 jaar vast in preferred shares en je kunt daarna kiezen om ze om te zetten aan de prijs van dat moment) of heeft Samsung ook de optie om jou te dwingen om te schakelen? De waarde bij conversie hangt af van de resultaten (na 10 jaar) van de common shares.
Ik hoop dat een meer ervaren belegger wat meer info zal kunnen geven.
Ik hoop dat een meer ervaren belegger wat meer info zal kunnen geven.
Aansluitend bij bovenstaande, zijn er nog heelwat duidelijke artikels over geschreven, bijvoorbeeld http://www.investorguide.com/article/15 ... ock-d1412/" onclick="window.open(this.href);return false;
Carl
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Toch besloten om er niet in te investeren aangezien ik het product niet zo goed snap. Toch bedankt voor de info.