Welke banken doen nog aan telefonisch bankieren?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Welke banken doen nog aan telefonisch bankieren?
Voor een ouder (+/- 80 jaar), maar nog bijzonder kranig familielid, zoek ik een antwoord op deze vraag.
Ze deed dit vroeger bij Argenta, maar die hebben dit een aantal jaren geleden afgeschaft.
Ze heeft dan noodgedwongen een aantal jaren alles per overschrijvingsformulier gedaan, en stak dit dan binnen bij het plaatselijke Argenta-kantoor.
Maar ook dit wordt nu moeilijker en moeilijker. Ze wil absoluut zelf volledig de controle over haar geld in handen hebben, wat wij ten zeerste toejuichen. Het internet is voor haar totaal uitgesloten - vanuit haar standpunt bezien, volledig terecht.
Ze zou dan ook graag terug willen telefonisch bankieren. Maar als ik dit google waar dit nog kan, dan stel ik ten eerste al vast dat onder phone banking nu iets totaal anders bedoeld wordt (betalen via een app op een smartphone) dan zij bedoelt. Ten tweede: bij de banken die dit nu nog echt aanbieden zoals zij het bedoelt, kom ik dan alleen uit bij BNP Paribas Fortis en Bank van de Post.
Ze heeft alleen een zichtrekening en een spaarrekening nodig, en een debet-kaart die aan de zichtrekening is gekoppeld.
Zijn er hier mensen die weten of dit nog bij andere banken kan - liefst met een betere reputatie dan de hogervermelde twee? Indien die er niet zijn, wat kiest ze dan best BNP P Fortis of Bank van de Post?
Ze deed dit vroeger bij Argenta, maar die hebben dit een aantal jaren geleden afgeschaft.
Ze heeft dan noodgedwongen een aantal jaren alles per overschrijvingsformulier gedaan, en stak dit dan binnen bij het plaatselijke Argenta-kantoor.
Maar ook dit wordt nu moeilijker en moeilijker. Ze wil absoluut zelf volledig de controle over haar geld in handen hebben, wat wij ten zeerste toejuichen. Het internet is voor haar totaal uitgesloten - vanuit haar standpunt bezien, volledig terecht.
Ze zou dan ook graag terug willen telefonisch bankieren. Maar als ik dit google waar dit nog kan, dan stel ik ten eerste al vast dat onder phone banking nu iets totaal anders bedoeld wordt (betalen via een app op een smartphone) dan zij bedoelt. Ten tweede: bij de banken die dit nu nog echt aanbieden zoals zij het bedoelt, kom ik dan alleen uit bij BNP Paribas Fortis en Bank van de Post.
Ze heeft alleen een zichtrekening en een spaarrekening nodig, en een debet-kaart die aan de zichtrekening is gekoppeld.
Zijn er hier mensen die weten of dit nog bij andere banken kan - liefst met een betere reputatie dan de hogervermelde twee? Indien die er niet zijn, wat kiest ze dan best BNP P Fortis of Bank van de Post?
Re: Welke banken doen nog aan telefonisch bankieren?
Ook ooit geprobeerd voor mijn grootmoeder en bij bpost bank kenden ze het verschil niet eens tussen internet en telefonisch bankieren. Klantonvriendelijkste bank ooit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ondertussen gevonden dat ook Beobank dit nog aanbiedt.
Ik weet niet in hoeverre dit nu een betere bank is dan toen ze nog Citibank heetten? Dat was - toen toch - op ethisch vlak één van de verderfelijkste banken die er maar waren. Doelbewust mensen met een laag inkomen persoonlijke leningen aansmeren, waarvan men quasi automatisch wist dat zij dit toch niet konden terug betalen, waardoor ze nog veel meer in de miserie kwamen.
Ook teruggevonden dat het absoluut noodzakelijk zijn van telefonisch bankieren niet alleen voor ouderen zo is, maar ook voor slechtzienden en blinden.
Ik stuit hier blijkbaar op een prangend probleem voor een aantal mensen in onze maatschappij, die op het vlak van zelfstandig kunnen bankieren dreigen uit de boot te vallen.
Ik weet niet in hoeverre dit nu een betere bank is dan toen ze nog Citibank heetten? Dat was - toen toch - op ethisch vlak één van de verderfelijkste banken die er maar waren. Doelbewust mensen met een laag inkomen persoonlijke leningen aansmeren, waarvan men quasi automatisch wist dat zij dit toch niet konden terug betalen, waardoor ze nog veel meer in de miserie kwamen.
Ook teruggevonden dat het absoluut noodzakelijk zijn van telefonisch bankieren niet alleen voor ouderen zo is, maar ook voor slechtzienden en blinden.
Ik stuit hier blijkbaar op een prangend probleem voor een aantal mensen in onze maatschappij, die op het vlak van zelfstandig kunnen bankieren dreigen uit de boot te vallen.
Beobank is alleszins minder gul bij het uitdelen van creditcards dan vroeger het geval was. Maar dat is een algemene trend bij de banken, dat ze die kaarten minder tolerant toestaan.
Belfius heeft die phonebanking ook nog en dan wel degelijk die die je met je telefoontoestel moet uitvoeren.
Google even op 'belfius direct phone' voor meer informatie.
Het was me opgevallen toen ik aan het lezen was over hun promotie die nog een maand actief is : gratis 25 euro cadeau als je een rekening opent die tevens gratis is. Let wel : na activatie even een overschrijving doen om de 25 euro nadien te ontvangen.
Fintro heeft het ook nog. Hello Bank ook.. Redelijk logisch als BNP Paribas en Bpost Bank het hebben.. Allen behoren tot dezelfde bankgroep, namelijk BNP Paribas Fortis.
ING en AXA zijn met bankieren via de telefoon gestopt in 2013.
Internet is niet iets waar die persoon van +80 nog wil mee beginnen maar heb je al eens gezien hoe simpel bankieren via tablet is ? Indien niet mogelijk : vergeet het maar ! Als ze de phonebanking nog kan doen, kan ze de tablet zeker ook leren.. Maar wil ze wel internet in huis en wil ze wel nog een tablet kopen, vraag ik me af.
Belfius heeft die phonebanking ook nog en dan wel degelijk die die je met je telefoontoestel moet uitvoeren.
Google even op 'belfius direct phone' voor meer informatie.
Het was me opgevallen toen ik aan het lezen was over hun promotie die nog een maand actief is : gratis 25 euro cadeau als je een rekening opent die tevens gratis is. Let wel : na activatie even een overschrijving doen om de 25 euro nadien te ontvangen.
Fintro heeft het ook nog. Hello Bank ook.. Redelijk logisch als BNP Paribas en Bpost Bank het hebben.. Allen behoren tot dezelfde bankgroep, namelijk BNP Paribas Fortis.
ING en AXA zijn met bankieren via de telefoon gestopt in 2013.
Internet is niet iets waar die persoon van +80 nog wil mee beginnen maar heb je al eens gezien hoe simpel bankieren via tablet is ? Indien niet mogelijk : vergeet het maar ! Als ze de phonebanking nog kan doen, kan ze de tablet zeker ook leren.. Maar wil ze wel internet in huis en wil ze wel nog een tablet kopen, vraag ik me af.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 3 oktober 2015, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
@haelewijn: bedankt voor de informatie. Had het ook gezien van Hello en Fintro, maar dacht dat dit sloeg op de 'nieuwe generatie' Phone Banking.
De vrouw in kwestie zelf wil absoluut niet van het Internet weten. Zelf als ze de tablet cadeau zou krijgen en het nog simpeler zou blijken te zijn dan telefonisch bankieren, dan wijst ze dit gegarandeerd kordaat af. Dat is voor haar een principekwestie.
Welke bank zou je zelf haar kunnen aanraden om dan dit telefonisch bankieren te doen? Het moet ten eerste gebruiksvriendelijk zijn, ten tweede zo goedkoop mogelijk zijn, en ten derde zou ook de spaarrekening nog iet of wat moeten rente geven. Rekening houdende met die factoren en de volgorde van belangrijkheid, wat zou je kunnen aanbevelen?
De vrouw in kwestie zelf wil absoluut niet van het Internet weten. Zelf als ze de tablet cadeau zou krijgen en het nog simpeler zou blijken te zijn dan telefonisch bankieren, dan wijst ze dit gegarandeerd kordaat af. Dat is voor haar een principekwestie.
Welke bank zou je zelf haar kunnen aanraden om dan dit telefonisch bankieren te doen? Het moet ten eerste gebruiksvriendelijk zijn, ten tweede zo goedkoop mogelijk zijn, en ten derde zou ook de spaarrekening nog iet of wat moeten rente geven. Rekening houdende met die factoren en de volgorde van belangrijkheid, wat zou je kunnen aanbevelen?
Dat is heel persoonlijk..Diane1 schreef:@haelewijn: bedankt voor de informatie. Had het ook gezien van Hello en Fintro, maar dacht dat dit sloeg op de 'nieuwe generatie' Phone Banking.
Vandaar mijn heel persoonlijke mening : ik ben zelf ingegaan op het aanbod van Belfius omwille van de 25 euro premie, de lage kosten voor gebruik van de kaarten buiten de eurozone, de mogelijkheden en user interface van het bankieren via Pc, tablet en gsm.. en de goede openingusren van het kantoor in mijn gemeente (in tegenstelling tot mijn huisbankier ING die alsmaar meer sluitingsuren heeft dan openingsuren).
Ook de spaarrekening in het pakket (spaarrekening +) zit in de top van wat ik zoek : 0.1 + 1.4 % rente.
Waarom vertel ik dit ? Gewoon om aan te duiden dat voor iedereen de keuze verschillend is. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Ik denk dat een dame van +80 misschien niet meer echt aan lange termijnsparen wil doen ?
Deze spaarrekening + geeft zijn rendement per storting maar een jaar nadien. Of haar dat interesseert ? Geen idee..
In haar plaats zou ik eens kijken in het lijstje .. en dan moeten we Hello Bank ergens al schrappen omwille van het feit dat dit een echte internetbank is. Wel alles gratis. Eens geopend kan het wel lopen als een trein. Voordeel : gratis zichtrekening. Nadeel : geen goed aanbod qua spaarrekeningen.
- Bpost bank : mijn ervaring ermee is dat je aan de loketbedienden van Bpost best niets vraagt dat servicegericht is ivm zichtrekening of andere bankproducten. Men zal je er met veel plezier een prepaid creditcard verkopen maar daar houdt het naar mijn gevoel wel op.
Dus die zou ik ook laten afvallen (persoonlijk idee weer). Als je nooit in het kantoor moet komen hebben ze wel het voordeel van een gratis rekening aan te bieden. Loketservice is dan niet inbegrepen (geld storten - ook niet aan automaat beschikbaar voor zover ik weet).
- Beobank : als die in de buurt gevestigd zijn.. waarom niet. Ze zal misschien toch ook eens willen langsgaan ooit in een kantoor en als ze daarvoor 3 gemeenten verder zou moeten rijden.. (?). Beobank heeft een gratis zichtrekening ook, dus dat maakt het verhaal weer goedkoper dan bij sommige concurrenten. Soaarrekening is slechts max 0.55 %. Af te raden indien saldo minder dan 10.000 euro wegens nog kleinere intrest. Beobank zou ook kosten rekenen indien de inleg op de spaarrekening te klein is <500 euro (15 euro - bron tabel spaarrekeningen Spaargids - bijkomende voorwaarden zijn van toepassing). Valt af naar mijn gevoel.
- Fintro heeft meestal (dacht ik toch) zelfstandige kantoorhouders en die gaan wel eens de extra mile om een klant te verwerven en te behouden. Is er een kantoor in haar buurt ? Kent ze de kantoorhouder of klanten die er tevreden zijn ? Dat zou een goede stap vooruit zijn.
Ik heb het nog eens nagekeken : FIntro biedt nog de klassieke phonebanking aan, althans toch volgens de website.
Fintro heeft geen gratis zichtrekening. Kostprijs : 1 eur per maand voor de zichtrekening, 0.58 Eur om geld af te halen aan Fintro en BNP Fortis automaten + bij handelaars (kostprijs per maand) en 0.58 voor niet-BNP of Fintro- automaten. Rare prijspolitiek wel :-)
Spaarrekening : idem product als BNP. Zelfs de website van Fintro is bijna een copy-paste van BNP

- BNP Paribas Fortis : in mijn gemeente hebben ze goede openingsuren, centraal gelegen (ver van haar thuis ?). De kostprijs van een zichtrekening met bankkaart ligt rond de 2.60 euro per maand. Wil ze dat ervoor betalen ?
Fortis heeft ook een spaarrekening (STER) waarbij je 1.4 % jaarlijkse intrest krijgt maar waarbij je het maximumbedrag van 9000 euro in één keer mag volstorten. Dat maakt de reële intrest die zal worden uitgekeerd hoger als je het volledige bedrag ineens stort. Het is ook een spaarrekening waarbij je pas na één jaar een goede rente krijgt. (0.1 + 1.3). Automaten zijn beschikbaar voor het storten van geld, indien nodig. Persoonlijke assistentie aan 80+ is normaal gezien ook inbegrepen, zowel telefonisch als in het kantoor. De laatste jaren moet ik trouwens vaststellen dat de telefonische klantendienst van de meeste banken prima werkt en mijn voorkeur wegdraagt tov kantoormedewerkers. De laatste categorie is meer uit op verkoop (aansmeren) van nieuwe producten. Nadeel : geen gratis zichtrekening.
- Belfius : idem commentaar als BNP. Kent zij de kantoorhouder ? Is er een kantoor vlakbij ? Kent ze tevreden klanten van het kantoor ? Het ene kantoor is het andere niet.. bij alle banken is dat zo. Zichtrekening is gratis bij Belfius.
Bij de keuze van een bank speelt ook een stukje gevoel mee, denk ik.
Eerder had ik een innerlijke afkeer van de grootbanken maar ik heb die ingeslikt omdat het op dit moment meer winstgevend is voor mij om klant te zijn bij één of meerdere van hen. Hoe denkt zij daarover ? Welke bank draagt in haar gevoel haar voorkeur weg ?
Tijd speelt ook een rol in deze zin : het beste aanbod vandaag is niet noodzakelijk nog het beste aanbod van morgen.
Als ik alles op een rijtje zet in wat ze zoekt denk ik dat Belfius en BNP Paribas Fortis als 'aan te bevelen' naar voor komen.
Belfius op de eerste plaats wegens gratis en nu 25 euro gratis op rekening gestort. Fortis ook op de eerste plaats wegens een nog iets gebruiksvriendelijker spaarrekening met hoge (?!) intrest (STER). Fintro : identiek aan BNP - te overwegen indien vlakbij.
@haelewyn: bedankt voor de uitvoerige duiding.
Alle genoemde banken hebben wel een kantoor in haar min of meer nabije omgeving.
Haar kennende wordt het dan gegarandeerd BNP Paribas Fortis. Ze kent die nog vanuit de tijd van de ASLK, al is het haar wel onduidelijk hoe die geëvolueerd zijn (Generale Bank erbij, ook verzekeraar AG erbij, hier dan onderweg ergens naamsverandering naar Fortis AG, en dan Fortis, ook ergens onderweg Bank van de Post erbij, enz.) Ze had het er in elk geval zelf al over of die geen telefonisch bankieren hebben. De STER-rekening heeft als groot voordeel t.o.v. andere banken, die een gelijkaardig initiatief hebben, dat ze effectief €9.000 in één keer kan storten, i.p.v. maandelijks bijv. €500. Zo is ze in elk geval zeker dat als die €9.000 één jaar onaangeroerd blijft, dat ze dan ook de rente hiervan krijgt uitbetaald. Ze kan dan ook altijd na een jaar zien, of ze dit nog eens een jaar wil doen. Tegelijkertijd blijft het geld ook direct beschikbaar voor noodgevallen. Alles boven de €9.000 brengt dan wel helaas amper nog iets op bij de andere spaarrekeningen van BNP Paribas Fortis. Maar als ze wil kan ze volgend jaar nog eens €9.000 bijstorten in de STER rekening.
Ze kent ongeveer in grote lijnen heel de historie van het bijna failliet zijn van Dexia (nu Belfius) en heeft daar maar weinig vertrouwen in. Eigenlijk zijn zij nu de minst gevaarlijke Belgische bank omdat die in de handen zijn van de staat. Het Fortis drama is evenwel aan haar voorbijgegaan. Ze gaat nog geregeld naar bijeenkomsten van OKRA, en ik heb al vastgesteld door de boekjes van deze vereniging die ik bij haar zie, en wat ik van haar hoor, dat die nogal 'selectief' durven zijn in het verstrekken van informatie. Laat staan als dan andere OKRA leden elkaar beginnen 'advies' te geven. Wie weet komt het dan daardoor, dat ze wel wantrouwend is t.o.v. Belfius en niet t.o.v. BNP Paribas Fortis. Haar kennende is het dus bijna 100% zeker dat het dus die laatste bank zal worden.
Nogmaals bedankt voor de uitvoerige duiding!
Alle genoemde banken hebben wel een kantoor in haar min of meer nabije omgeving.
Haar kennende wordt het dan gegarandeerd BNP Paribas Fortis. Ze kent die nog vanuit de tijd van de ASLK, al is het haar wel onduidelijk hoe die geëvolueerd zijn (Generale Bank erbij, ook verzekeraar AG erbij, hier dan onderweg ergens naamsverandering naar Fortis AG, en dan Fortis, ook ergens onderweg Bank van de Post erbij, enz.) Ze had het er in elk geval zelf al over of die geen telefonisch bankieren hebben. De STER-rekening heeft als groot voordeel t.o.v. andere banken, die een gelijkaardig initiatief hebben, dat ze effectief €9.000 in één keer kan storten, i.p.v. maandelijks bijv. €500. Zo is ze in elk geval zeker dat als die €9.000 één jaar onaangeroerd blijft, dat ze dan ook de rente hiervan krijgt uitbetaald. Ze kan dan ook altijd na een jaar zien, of ze dit nog eens een jaar wil doen. Tegelijkertijd blijft het geld ook direct beschikbaar voor noodgevallen. Alles boven de €9.000 brengt dan wel helaas amper nog iets op bij de andere spaarrekeningen van BNP Paribas Fortis. Maar als ze wil kan ze volgend jaar nog eens €9.000 bijstorten in de STER rekening.
Ze kent ongeveer in grote lijnen heel de historie van het bijna failliet zijn van Dexia (nu Belfius) en heeft daar maar weinig vertrouwen in. Eigenlijk zijn zij nu de minst gevaarlijke Belgische bank omdat die in de handen zijn van de staat. Het Fortis drama is evenwel aan haar voorbijgegaan. Ze gaat nog geregeld naar bijeenkomsten van OKRA, en ik heb al vastgesteld door de boekjes van deze vereniging die ik bij haar zie, en wat ik van haar hoor, dat die nogal 'selectief' durven zijn in het verstrekken van informatie. Laat staan als dan andere OKRA leden elkaar beginnen 'advies' te geven. Wie weet komt het dan daardoor, dat ze wel wantrouwend is t.o.v. Belfius en niet t.o.v. BNP Paribas Fortis. Haar kennende is het dus bijna 100% zeker dat het dus die laatste bank zal worden.
Nogmaals bedankt voor de uitvoerige duiding!
Graag gedaan hoor... en neem het ook voor wat het waard is. Het is niets meer dan mijn persoonlijke mening :-)
Wat je zegt over de oudjes : ja .. ik zie ook hoe mijn ouders denken. En zelf krijg ik ook al een beetje een 'oudere' mening.
Mijn moeder zweert nog bij 'DE POST' omdat ze in haar schooltijd volgens haar spaarde op een boekje van De Post.
Of De Post in mijn moeders tijd spaarboekjes had weet ik niet, maar toch zweert ze erbij.
Ik herinner me nog uit mijn kindertijd dat we in de klas het geld aan onze schoolmeester gaven en die gaf je er dan kleurige zegeltjes voor in de plaats. Eigenlijk (in mijn tijd toch) werd dat geld dan gespaard bij de ASLK..
Dat daarna overging in Fortis..
Ik herinner me nog dat ik zelf een 12-21 rekening mocht openen bij die andere Fortis partner, de Generale Bank.. en dat was voor mij een enorm mooi cadeau om mee te werken en te spelen.
Zelf heb ik ook een slecht gevoel over Belfius en Fortis. Maar wel vertrouwen.
Ik had me ten tijde van de bankencrisis voorgenomen dat ik nooit bij die banken klant zou worden. Met al die eigendunk die er in die tijd af liep..
Nu draait mijn maag er een beetje van dat ik bij mezelf constateer dat de wonden grotendeels geheeld zijn.. en dat ik er nu toch langsga om te bankieren. Ach ja.. De grootbanken zijn samen nog wel een grote werkgever in ons land. Daar troost ik mezelf dan maar mee.
Wat je zegt over de oudjes : ja .. ik zie ook hoe mijn ouders denken. En zelf krijg ik ook al een beetje een 'oudere' mening.
Mijn moeder zweert nog bij 'DE POST' omdat ze in haar schooltijd volgens haar spaarde op een boekje van De Post.
Of De Post in mijn moeders tijd spaarboekjes had weet ik niet, maar toch zweert ze erbij.
Ik herinner me nog uit mijn kindertijd dat we in de klas het geld aan onze schoolmeester gaven en die gaf je er dan kleurige zegeltjes voor in de plaats. Eigenlijk (in mijn tijd toch) werd dat geld dan gespaard bij de ASLK..
Dat daarna overging in Fortis..
Ik herinner me nog dat ik zelf een 12-21 rekening mocht openen bij die andere Fortis partner, de Generale Bank.. en dat was voor mij een enorm mooi cadeau om mee te werken en te spelen.
Zelf heb ik ook een slecht gevoel over Belfius en Fortis. Maar wel vertrouwen.
Ik had me ten tijde van de bankencrisis voorgenomen dat ik nooit bij die banken klant zou worden. Met al die eigendunk die er in die tijd af liep..
Nu draait mijn maag er een beetje van dat ik bij mezelf constateer dat de wonden grotendeels geheeld zijn.. en dat ik er nu toch langsga om te bankieren. Ach ja.. De grootbanken zijn samen nog wel een grote werkgever in ons land. Daar troost ik mezelf dan maar mee.
KBC bank heeft ook nog phone banking, mijn moeder maakt daar gebruik van.
KBC-Phone (telefoonbankieren)
Via KBC-Phone kunt u uw rekeninginformatie opvragen en een medewerker van KBC-Telecenter bereiken.
De link is https://www.kbc.be/PBL/CC028/Particulie ... /KBC-Phone" onclick="window.open(this.href);return false;
En het nummer van phone banking is afhankelijk van je locatie.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 10554d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus voor mijn regio Roeselare is het nummer 051 43 11 11
Voor de andere regio's zijn dat:
02 305 11 11 016 89 11 11
03 290 11 11 051 43 11 11
09 330 11 11 064 63 11 11
011 74 11 11 086 87 11 11
KBC-Phone (telefoonbankieren)
Via KBC-Phone kunt u uw rekeninginformatie opvragen en een medewerker van KBC-Telecenter bereiken.
De link is https://www.kbc.be/PBL/CC028/Particulie ... /KBC-Phone" onclick="window.open(this.href);return false;
En het nummer van phone banking is afhankelijk van je locatie.
https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/ ... 10554d.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus voor mijn regio Roeselare is het nummer 051 43 11 11
Voor de andere regio's zijn dat:
02 305 11 11 016 89 11 11
03 290 11 11 051 43 11 11
09 330 11 11 064 63 11 11
011 74 11 11 086 87 11 11
Via kbc-phone kan je blijkbaar geen overschrijvingen doen. En da's toch de bedoeling, als ik het goed begrepen heb.