Marktorder VS limietorder
TIP
Marktorder VS limietorder
Er is mij iets onduidelijk over een marktorder. Tot nu toe heb ik dit altijd gebruikt omdat ik dacht dat je altijd de laagste prijs "ask" prijs uit het orderboekje krijgt.
Stel, ik wil 10 aandelen kopen van aandeel X. Het "ask" orderboekje ziet er zo uit :
Verkoop
10 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
Stel nu dat ik ook effectief 10 stuks wil kopen. Idealiter zou ik dan een limietorder plaatsen van 10 stuks @1,01 euro.
Maar wat als ik een marktorder plaats ? Volgens mij krijg ik dan toch ook gewoon de goedkoopste stuks die erin staan, dus zal mijn order toch ook uitgevoerd worden @1 euro ? Of zie ik dat verkeerd ?
Stel, ik wil 10 aandelen kopen van aandeel X. Het "ask" orderboekje ziet er zo uit :
Verkoop
10 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
Stel nu dat ik ook effectief 10 stuks wil kopen. Idealiter zou ik dan een limietorder plaatsen van 10 stuks @1,01 euro.
Maar wat als ik een marktorder plaats ? Volgens mij krijg ik dan toch ook gewoon de goedkoopste stuks die erin staan, dus zal mijn order toch ook uitgevoerd worden @1 euro ? Of zie ik dat verkeerd ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Re: Marktorder VS limietorder
@Derocker, ja dat klopt, maar hou ook rekening met het feit dat sommige orders niet zichtbaar zijn in het orderboek.derocker schreef:Er is mij iets onduidelijk over een marktorder. Tot nu toe heb ik dit altijd gebruikt omdat ik dacht dat je altijd de laagste prijs "ask" prijs uit het orderboekje krijgt.
Verkoop
10 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je marktorder wordt idd gevuld aan €1. Ook je limietorder van €1,01 zou gevuld worden aan €1 rond.
Maar veronderstel volgend orderboekje van aandeel X met koers €0,95 net voor de handel van start gaat. Jij hebt zelf een markt kooporder uitstaan van 10 stuks.
Bied:
MARKT 10 stuks
10 stuks @ 0,95 euro
20 stuks @ 0,93 euro
50 stuks @0,90 euro
Laat:
MARKT 50 stuks
20 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
Aan welke koers wordt je marktorder uitgevoerd?
Maar veronderstel volgend orderboekje van aandeel X met koers €0,95 net voor de handel van start gaat. Jij hebt zelf een markt kooporder uitstaan van 10 stuks.
Bied:
MARKT 10 stuks
10 stuks @ 0,95 euro
20 stuks @ 0,93 euro
50 stuks @0,90 euro
Laat:
MARKT 50 stuks
20 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
@Jens, simpel. @0,90 euro.jens_dev schreef:Je marktorder wordt idd gevuld aan €1. Ook je limietorder van €1,01 zou gevuld worden aan €1 rond.
Bied:
MARKT 10 stuks
10 stuks @ 0,95 euro
20 stuks @ 0,93 euro
50 stuks @0,90 euro
Laat:
MARKT 50 stuks
20 stuks @ 1 euro
10 stuks @ 1,10 euro
10 stuks @1,20 euro
Wat is je redenering dan? Dat de limietorders eerst uitgevoerd worden? Marktorders hebben nochtans altijd voorrang. Ik zou dan denken dat de order uitgevoerd wordt aan 0,95.
Iemand anders?
Iemand anders?
Reden is dat marktorders altijd voorrang hebben. Die 50 stuks aan marktkoers bepalen de koers.jens_dev schreef:Wat is je redenering dan? Dat de limietorders eerst uitgevoerd worden? Marktorders hebben nochtans altijd voorrang. Ik zou dan denken dat de order uitgevoerd wordt aan 0,95.
Iemand anders?
Je moet koersvorming grondig bestuderen. Dan zal jezelf vaststellen dat we in bovenstaand geval enkel kunnen openen @ 0,90 euro.
€0,90 zal effectief de koers worden, maar dat vraag ik niet.
De vraag is aan welke koers de marktorder van 10st wordt gevuld.
Er is maar één openingskoers. De marktorder van 10st in de bied wordt dus gevuld aan 0,90 euro.jens_dev schreef:€0,90 zal effectief de koers worden, maar dat vraag ik niet.
Zelfs in de loop van de dag bij deze marktsituatie wordt de koers 0,90 euro omdat market orders altijd voorrang hebben.
er is maar één openingskoers, als er meerdere mogelijke koersen zijn waarop men zou kunnen openen wordt het die waar de meeste aandelen aan verhandeld kunnen worden.
tijdens de dag heeft ieder order een time stamp marktorders worden dan één voor één uitgevoerd, één (markt)order kan dan uitgevoerd worden aan meerdere prijzen.
tijdens de dag heeft ieder order een time stamp marktorders worden dan één voor één uitgevoerd, één (markt)order kan dan uitgevoerd worden aan meerdere prijzen.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Mijn les is: nooit marktorders plaatsen, en al zeker niet voor kleine aandelen.
Daytraders zien beter dan jij wat er in bied en laat staat, en kunnen hun orders hierop aanpassen.
Als je die aandelen echt wil, zet dan een limietorder dat iets hoger is. Als jouw order mee uitgevoerd wordt, dan kan het zijn dat de uitvoeringsprijs ook iets lager is.
Als er ineens een jump is (wat bij kleine aandelen wel eens gebeurd), dan zit je niet met een onrealistische prijs.
Daytraders zien beter dan jij wat er in bied en laat staat, en kunnen hun orders hierop aanpassen.
Als je die aandelen echt wil, zet dan een limietorder dat iets hoger is. Als jouw order mee uitgevoerd wordt, dan kan het zijn dat de uitvoeringsprijs ook iets lager is.
Als er ineens een jump is (wat bij kleine aandelen wel eens gebeurd), dan zit je niet met een onrealistische prijs.