Beleggingsplan beginnende belegger
TIP
Re: Beleggingsplan beginnende belegger
BND keert maandelijks dividend uit, je kan dat zien op de website van Vanguard in de sectie "Distributions".Jan87 schreef: @ Hilfje: je hebt gelijk dat het aandeel VS dan wat groot wordt maar wat bedoel je eigenlijk met extra risicovol omdat we in Europa wonen ? En is de vanguard total bond market ETF er 1 die geen dividenden uitkeert (waar kan ik dat eigenlijk aan zien ?)
BND is trouwens 100% Amerikaans, vooral overheidsobligaties, kan je ook zien op de site.
BNDX is de internationale obligatietracker van Vanguard.
Vergeet ook niet dat beide trackers enkel in Amerika noteren en je dus twee keer roerende voorheffing op de dividenden betaalt.
Sommige Vanguard ETFs noteren ook op Euronext, groot voordeel daar is dat je enkel de Belgische roerende voorheffing betaalt.
Indien je dus bijvoorbeeld de populaire Vanguard S&P500 tracker wenst te kopen dan doe je dat beter op Euronext.
Je kan de Vanguard trackers die op Euronext noteren bekijken op de Nederlandse site van Vanguard (dot nl achteraan).
-
- Hero Member
- Contacteer:
Of ishares core s&p500 die geen dividend uitkeert. Waarom zou Vanguard s&p500 beter zijn? Grotere markt?
Je hebt gelijk Wim, je kan beter BNDX nemen.
Voor Belgie is inderdaad de ishares variant van s&p500 die geen dividend uitkeert beter, omdat je dan geen RV betaald.
Maar voor obligaties maakt dit niet uit, daar wordt het dividend altijd uitgekeerd.
Voor Belgie is inderdaad de ishares variant van s&p500 die geen dividend uitkeert beter, omdat je dan geen RV betaald.
Maar voor obligaties maakt dit niet uit, daar wordt het dividend altijd uitgekeerd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat de ishares core s&p betreft vind ik het enkel jammer dat die niet breder is. Hoe breder hoe beter bij etf's
Bedoel je die IVV iShares Core S&P 500 ?
Die keert toch wel dividend uit of zie ik dat verkeerd.
De jaarlijkse kosten op die IVV iShares is ook maar 0,07%, vergelijkbaar met Vanguard, kan dus een alternatief zijn.
Iemand trouwens een idee of index ETFs onder de speculatietax gaan vallen of niet, ik lees hierover veel tegenstrijdigheden, misschien is het zelfs nog niet duidelijk bepaald. Volgens laatste artikel in de Tijd zouden ETFs niet onder de tax vallen.
Voor mij is dit belangrijk omdat 95% van mijn portfolio uit ETFs bestaat die ik een paar keer per jaar deels herschik.
Die keert toch wel dividend uit of zie ik dat verkeerd.
De jaarlijkse kosten op die IVV iShares is ook maar 0,07%, vergelijkbaar met Vanguard, kan dus een alternatief zijn.
Iemand trouwens een idee of index ETFs onder de speculatietax gaan vallen of niet, ik lees hierover veel tegenstrijdigheden, misschien is het zelfs nog niet duidelijk bepaald. Volgens laatste artikel in de Tijd zouden ETFs niet onder de tax vallen.
Voor mij is dit belangrijk omdat 95% van mijn portfolio uit ETFs bestaat die ik een paar keer per jaar deels herschik.
Bedankt voor jullie aanvullingen. Heb weer wat te vergelijken =)