De intrinsieke waarde van een bedrijf.
TIP
De intrinsieke waarde van een bedrijf.
Ik zie sommige forumleden verkondigen wat volgens hen de correcte prijs is van een beursgenoteerd aandeel. Ik vraag me nu af hoe zij dat berekenen? Is er een "relatief simpele" methode om de intrinsieke waarde van een bedrijf te berekenen of wat de faire prijs van een aandeel is?
Re: De intrinsieke waarde van een bedrijf.
Een verdisconteerde cashflow methode is een mogelijkheid. Zie "DCF"
De aard van de business is wel even belangrijk. Sommige bedrijven zijn weinig cyclisch, hebben minder concurrentie, grotere marges.. andere bedrijven zitten in de omgekeerde situatie.
Hoe moeilijker het is voor een bedrijf om een positief resultaat keer op keer te herhalen omwille van allerhande factoren (management dat de firma uitholt, groei door massale dumping van producten, eenmalige boekhoudkundige truken, nieuwe concurrentie...) hoe minder betrouwbaar uw DCF resultaat zal zijn.
Vandaar dat een margin of safety nodig is.
Maar je kan heel wat bedrijven ook gewoon op de stapel "te moeilijk" gooien en focussen op een ander.
De aard van de business is wel even belangrijk. Sommige bedrijven zijn weinig cyclisch, hebben minder concurrentie, grotere marges.. andere bedrijven zitten in de omgekeerde situatie.
Hoe moeilijker het is voor een bedrijf om een positief resultaat keer op keer te herhalen omwille van allerhande factoren (management dat de firma uitholt, groei door massale dumping van producten, eenmalige boekhoudkundige truken, nieuwe concurrentie...) hoe minder betrouwbaar uw DCF resultaat zal zijn.
Vandaar dat een margin of safety nodig is.
Maar je kan heel wat bedrijven ook gewoon op de stapel "te moeilijk" gooien en focussen op een ander.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.