Beleggen
TIP
-
Vinny70
Beleggen
Wat ik mij afvraag!Waarom maken ze mij in de bank wijs dat als ik wil beleggen in bv een fonds,om uw geld rendabel te maken, het geld voor min 6 jaar moet blijven staan?
Als je goedkoop inkoopt,is het toch de bedoeling te verkopen als je zelf vind dat je op dat moment mooie winst maakt!
Wat voor zin heeft het om uw geld 8 jaar te laten staan als uw fonds na 8 jaar een gemiddeld jaarlijks rendement van bv 8% heeft.
Als je na 8 jaar verkoopt dan heb je toch maar 1x 8% winst.Je wordt immers niet elk jaar interest uitbetaald.
Of zie ik het plaatje verkeerd?
Als je goedkoop inkoopt,is het toch de bedoeling te verkopen als je zelf vind dat je op dat moment mooie winst maakt!
Wat voor zin heeft het om uw geld 8 jaar te laten staan als uw fonds na 8 jaar een gemiddeld jaarlijks rendement van bv 8% heeft.
Als je na 8 jaar verkoopt dan heb je toch maar 1x 8% winst.Je wordt immers niet elk jaar interest uitbetaald.
Re: Beleggen
Vinny70 schreef:Wat ik mij afvraag!Waarom maken ze mij in de bank wijs dat als ik wil beleggen in bv een fonds,om uw geld rendabel te maken, het geld voor min 6 jaar moet blijven staan?
Als ge zelf zegt dat je gemiddeld 8% jaarlijks als rendement hebt dan heb je niet 1 keer 8% he slimme.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
jantubaman
- Full Member

- Contacteer:
Blijkbaar een forum voor slimme mensen dus... sommige hebben toch weinig respect...
Een fonds maakt niet elk jaar winst. Het ene jaar is goed, het jaar erop misschien slecht. Maar normaal moeten de positieve jaren de negatieve overtreffen, zowel in aantal als in procent rendement. Hoe langer je een fonds bijhoudt, hoe meer de negatieve uitschieters uitgevlakt worden en hoe hoger tenslotte je gemiddeld jaarlijks rendement.
-
Vinny70
Blijkbaar verkeerd uitgelegd.Een interest in fondsen wordt niet jaarlijks uitbetaald toch.Je hebt toch enkel het rendement die dat fonds op het moment van verkoop heeft.Wat voor zin heeft het dan om het geld 8 jaar te laten staan?
Mooi voorbeeld van hoe een bank tegenwoordig toch niets goed kan doen. Een horizon van 8 jaar lijkt me prima voor een fonds en toch zijn ze je "iets aan het wijsmaken".
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Je MOET het niet 6 of 8 jaar laten staan als je denkt een betere belegging te weten of iets anders met het geld wil doen. Maar je zou het geld wel best voor die termijn moeten kunnen missen voor je in dergelijke producten instapt.
Dat noemt beleggingshorizon: "De beleggingshorizon is de termijn of periode waarvoor de belegger zijn beleggingen plaatst. Over het algemeen kunnen beleggingen op langere termijn beter de dalen en pieken van de effectenmarkten opvangen. Anders gesteld: het risico van beleggen neemt af als de beleggingshorizon toeneemt."
@derocker wantrouwen tegenover (groot)banken vind ik een zeer goede eigenschap
Dat noemt beleggingshorizon: "De beleggingshorizon is de termijn of periode waarvoor de belegger zijn beleggingen plaatst. Over het algemeen kunnen beleggingen op langere termijn beter de dalen en pieken van de effectenmarkten opvangen. Anders gesteld: het risico van beleggen neemt af als de beleggingshorizon toeneemt."
@derocker wantrouwen tegenover (groot)banken vind ik een zeer goede eigenschap
Klopt. Op dit forum (en vooral op spaargids.be zelf) lijkt het echter meer een wedstrijd om zo veel mogelijk posts te maken over grootbanken. Vaak posts met 0,0 diepgang en slechte zinsbouw. Als ik op het algemeen overzicht een post zie "grootbank X verlaagt de rente" kan ik op voorhand 10 leden noemen die ongetwijfeld zullen posten "grootbank X is een echte roversbank, ze zouden beter mijn geld van belegging Y eens teruggeven", vaak in hoofdletters geschreven. Mag je gerust eens posten, maar als dat je enige bijdrage is en je hetzelfde elke keer weer copy/paste ...JW1 schreef:@derocker wantrouwen tegenover (groot)banken vind ik een zeer goede eigenschap
In de vergelijking van leningen zie je dan vaak dat diezelfde mensen een lening zijn gaan vragen bij een grootbank. Wees dan consequent en leen niet van de "rovers".
Dit even terzijde, wou niet off-topic gaan.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Vinny70 schreef: Wat voor zin heeft het om uw geld 8 jaar te laten staan als uw fonds na 8 jaar een gemiddeld jaarlijks rendement van bv 8% heeft.
Je ziet het plaatje verkeerd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Samengestelde_interest" onclick="window.open(this.href);return false;
('t is niet echt intrest waar we het over hebben maar het komt op hetzelfde neer).
Een fonds geeft geen gegarandeerde 'interest', maar kan dalen of stijgen in waarde. Omdat het niet te voorspellen is wanneer het fonds zal stijgen of dalen, zal men aanraden om het lang genoeg bij te houden.
Als een fonds 'gemiddeld' 8% rendement haalt (wat veel is), dan betekent dit dat dat rendement op lange termijn wordt gehaald. Misschien ging het de vorige 2 jaren met 10% naar beneden. Maar als je alle winsten en verliezen van de laatste 10 jaar optelt, dan is heb je evenveel alsof je elk jaar 8% intrest hebt gekregen.
Als je 100 € in dat fonds steekt en na 1 jaar verkoopt met 8% winst, dan is dat heel mooi, maar dan zit je met 108 € die verder niets meer opbrengt, en na 10 jaar zit je dan nog steeds met 108 €.
Als je dat fonds 10 jaar bijhoud, en gesteld dat het weer een gemiddelde van 8% haalt, dan heb je na 10 jaar ong. 215 €
Fondsen die op lange termijn 8% halen, zullen doorgaans best wel risicovol zijn.
Als een fonds 'gemiddeld' 8% rendement haalt (wat veel is), dan betekent dit dat dat rendement op lange termijn wordt gehaald. Misschien ging het de vorige 2 jaren met 10% naar beneden. Maar als je alle winsten en verliezen van de laatste 10 jaar optelt, dan is heb je evenveel alsof je elk jaar 8% intrest hebt gekregen.
Als je 100 € in dat fonds steekt en na 1 jaar verkoopt met 8% winst, dan is dat heel mooi, maar dan zit je met 108 € die verder niets meer opbrengt, en na 10 jaar zit je dan nog steeds met 108 €.
Als je dat fonds 10 jaar bijhoud, en gesteld dat het weer een gemiddelde van 8% haalt, dan heb je na 10 jaar ong. 215 €
Fondsen die op lange termijn 8% halen, zullen doorgaans best wel risicovol zijn.