Zijn Amazon en Lotus overgewaardeerd?
TIP
Zijn Amazon en Lotus overgewaardeerd?
Mij heeft men altijd geleerd dat de K/W ratio normaal tussen 10-20 ligt, eronder kan ondergewaardeerd zijn, +20 vrij duur, +25 overgewaardeerd. Wat ik dan wel niet begrijp is dat mensen Amazon (K/W 500!) of zelfs Lotus (K/W 32) blijven kopen. Bij Lotus zullen er hier wel veel zeggen dat het bedrijf sterk aan het groeien is. Dat wil ik best geloven maar met ook een PEG ratio van 2,45 lijkt het mij eerder dat de koers in het verleden te vlug gestegen is tov de winst die het bedrijf overigens redelijkerwijs kan maken. Of hebben al die ratio geen belang meer en koopt en houdt men maar zolang er goed nieuws is over een bedrijf.
Wat zijn voor jullie goede K/W, EV/EBITDA en PEG ratios als je aandelen beoordeeld?
Wat zijn voor jullie goede K/W, EV/EBITDA en PEG ratios als je aandelen beoordeeld?
Laatst gewijzigd door Mark01 op 1 oktober 2015, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zijn Amazon en Lotus overgewaardeerd?
Lotus is hoger gewaardeerd qua K/W omdat je bij de bepaling van cashflows naar vandaag verrekend ook moet rekening houden met een groeifactor. Een hoge groei, betekent dat de netto waarde van de toekomstige cashflows vandaag veel hoger is tov het gemiddelde bedrijf op de beurs. Persoonlijk vind ik ze echter te hoog gewaardeerd.
Amazon en andere snelle groeiers steken elke cent in uitbreiding (van hun magazijnen) of in investeringen.
K/W is dus niet zinnig voor deze firma's. Als ze die uitgaven in de toekomst verminderen, puren ze binnen x jaar wel winst uit hun giga omzet. Je zou je kunnen afvragen waarom ze zo snel willen groeien, maar dat biedt prijszettingsmacht en schaalvoordelen in deze snel groeiende markten. Zie het verhaal van Paypal, zij deelden zelfs geld uit om zo snel mogelijk gebruikers te winnen.
Amazon en andere snelle groeiers steken elke cent in uitbreiding (van hun magazijnen) of in investeringen.
K/W is dus niet zinnig voor deze firma's. Als ze die uitgaven in de toekomst verminderen, puren ze binnen x jaar wel winst uit hun giga omzet. Je zou je kunnen afvragen waarom ze zo snel willen groeien, maar dat biedt prijszettingsmacht en schaalvoordelen in deze snel groeiende markten. Zie het verhaal van Paypal, zij deelden zelfs geld uit om zo snel mogelijk gebruikers te winnen.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En wat bij bedrijven die verlies draaien, koers/winst verhouding is dan negatief/oneindig 
- stockzombie
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga nu even heel kort door de bocht gaan (en ben er zeker van dat anderen het te simplistisch gaan vinden) maar een snelle juistere manier is:Mark01 schreef:Mij heeft men altijd geleerd dat de K/W ratio normaal tussen 10-20 ligt, eronder kan ondergewaardeerd zijn, +20 vrij duur, +25 overgewaardeerd. Wat ik dan wel niet begrijp is dat mensen Amazon (K/W 500!) of zelfs Lotus (K/W 32) blijven kopen. Bij Lotus zullen er hier wel veel zeggen dat het bedrijf sterk aan het groeien is. Dat wil ik best geloven maar met ook een PEG ratio van 2,45 lijkt het mij eerder dat de koers in het verleden te vlug gestegen is tov de winst die het bedrijf overigens redelijkerwijs kan maken. Of hebben al die ratio geen belang meer en koopt en houdt men maar zolang er goed nieuws is over een bedrijf.
aanvaardbare market cap = (cash + andere assets - debt) + verwachte groei komende jaren*earnings (of beter earnings volgende jaar indien reeds beschikbaar)
BV AAPL = 22 + 14,71*9,77 = 165,72$
Indien geen winsten kunnen er zich toch koopjes voordoen onder bookvalue.
Ik vind voor dit soort bedrijven de P/S verhouding soms interessanter, maar toch altijd opletten.reteiP schreef:
K/W is dus niet zinnig voor deze firma's. Als ze die uitgaven in de toekomst verminderen, puren ze binnen x jaar wel winst uit hun giga omzet.
Euhm... Die 14,71, dat is toch in procent je groei, niet? Zo ja, dan scheelt er iets met je berekening en zit je op 23,43$.stockzombie schreef: Ik ga nu even heel kort door de bocht gaan (en ben er zeker van dat anderen het te simplistisch gaan vinden) maar een snelle juistere manier is:
aanvaardbare market cap = (cash + andere assets - debt) + verwachte groei komende jaren*earnings (of beter earnings volgende jaar indien reeds beschikbaar)
BV AAPL = 22 + 14,71*9,77 = 165,72$
Indien geen winsten kunnen er zich toch koopjes voordoen onder bookvalue.
Je redenering is goed, alleen schort er iets met je formule. Als je redenering is dat een bedrijf zijn inboedel en geld waard is alsook alle toekomstige winsten (naar centen van vandaag). Google eens op DCF... Want dat uitrekenen is niet zo simpel.
Heel kort door de bocht kan je de faire waarde dan ook gaan rekenen als de mediaan van de K/W verhoudingen van de laatste jaren maal de winst/vrije kasstroom (wat je ding is). Dat is wel heel poepsimpel. Bij Apple kom je dan op 147$ uit...