Effectenrekening als huurwaarborg
TIP
Effectenrekening als huurwaarborg
Is er iemand die weet bij welke banken je een effectenrekening kan gebruiken als huurwaarborg?
De bedoeling is om een etf te kopen en die dan 9 jaar te laten staan als huurwaarborg.
Reeds gevraagd bij Binck en Rabo, daar gaat het niet.
Bij Argenta gaat het enkel via een Maxi-spaarrekening, geen fonds of effectenrekening.
De bedoeling is om een etf te kopen en die dan 9 jaar te laten staan als huurwaarborg.
Reeds gevraagd bij Binck en Rabo, daar gaat het niet.
Bij Argenta gaat het enkel via een Maxi-spaarrekening, geen fonds of effectenrekening.
Re: Effectenrekening als huurwaarborg
Er zijn maar drie wettelijke soorten huurwaarborgen ///
Het principe van de huurwaarborg is simpel. De huurder geeft u een waarborg, zodat u eventuele huurachterstand of schade kunt recupereren. Is er op het einde van het huurcontract geen schade, dan krijgt de huurder de waarborg terug. Er zijn 3 soorten huurwaarborgen:
1/ De huurwaarborg wordt op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder gestort:
die waarborg mag niet meer bedragen dan twee maanden huur. Dat bedrag moet verplicht bij een financiële instelling geplaatst worden op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. De wet verbiedt u inderdaad om het geld op uw eigen rekening te plaatsen. Als u dat als verhuurder toch doet, bent u aan de huurder de gemiddelde marktrente op de waarborg schuldig.
2/ Een bankwaarborg die de huurder in schijven betaalt:
die waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen. In dit geval garandeert een financiële instelling het totale bedrag van de waarborg bij de afsluiting van de huurovereenkomst. De huurder betaalt het binnen de drie jaar zonder rente terug aan de financiële instelling. Vanaf dan heeft hij recht op rente. Ook als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren.
3/ Een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen het OCMW en een financiële instelling:
het OCMW moet een verzoek indienen bij de financiële instelling. Ook daar mag de waarborg niet meer dan drie maanden huur bedragen.
De huurwaarborg cash betalen is een veelvoorkomende praktijk. Ook al is dat in België al 25 jaar verboden. Die vorm wordt niet erkend door de huurwet en mag niet geëist worden van de huurder.
Het principe van de huurwaarborg is simpel. De huurder geeft u een waarborg, zodat u eventuele huurachterstand of schade kunt recupereren. Is er op het einde van het huurcontract geen schade, dan krijgt de huurder de waarborg terug. Er zijn 3 soorten huurwaarborgen:
1/ De huurwaarborg wordt op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder gestort:
die waarborg mag niet meer bedragen dan twee maanden huur. Dat bedrag moet verplicht bij een financiële instelling geplaatst worden op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. De wet verbiedt u inderdaad om het geld op uw eigen rekening te plaatsen. Als u dat als verhuurder toch doet, bent u aan de huurder de gemiddelde marktrente op de waarborg schuldig.
2/ Een bankwaarborg die de huurder in schijven betaalt:
die waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen. In dit geval garandeert een financiële instelling het totale bedrag van de waarborg bij de afsluiting van de huurovereenkomst. De huurder betaalt het binnen de drie jaar zonder rente terug aan de financiële instelling. Vanaf dan heeft hij recht op rente. Ook als de huurder niet kredietwaardig is, kan de financiële instelling de waarborg niet weigeren.
3/ Een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen het OCMW en een financiële instelling:
het OCMW moet een verzoek indienen bij de financiële instelling. Ook daar mag de waarborg niet meer dan drie maanden huur bedragen.
De huurwaarborg cash betalen is een veelvoorkomende praktijk. Ook al is dat in België al 25 jaar verboden. Die vorm wordt niet erkend door de huurwet en mag niet geëist worden van de huurder.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat klopt allemaal, maar als je het zo niet doet, heb je 1001 situaties waar je als verhuurder geschoren kan worden. Ooit een pand via immo aan een koppel Portugezen verhuurt. Brave mensen, betaalden correct, tot de dag dat ze van vandaag op morgen met de noorderzon naar Zwitserland verdwenen. Daar sta je dan met je geblokkeerde huurwaarborg van pakweg € 1000! Officieel moet je dan naar het vredegerecht gaan om eerst het huurcontract te laten ontbinden, er moet een gerechtsdeskundige aangesteld worden die de nodige vaststellingen ter plaatse komt doen, nieuwe sloten (sleutels weg), terug vredegerecht en pas dan kan de waarborg vrijgegeven worden. Tegen dat je doorhebt dat de vogels gaan vliegen zijn en de verdere wettelijke stappen doorlopen hebt (je kan het niet verhuren zolang het contract niet ontbonden is), ben je in het beste geval 3 maanden verder. Moet ik er een tekening bij maken hoeveel er nog van die huurwaarborg over blijft? Of beter tel uit je gederfde inkomsten! Dus ja, de waarborg komt op mijn rekening te staan of de huurder krijgt geen sleutels ... als de wet je niet beschermt moet je helaas zelf het heft in handen nemen ...ludo schreef: De huurwaarborg cash betalen is een veelvoorkomende praktijk. Ook al is dat in België al 25 jaar verboden. Die vorm wordt niet erkend door de huurwet en mag niet geëist worden van de huurder.
Bedankt voor de reacties, maar het gaat mij niet over het al dan niet wettelijk zijn (dat is het, net zoals de verzekeringsbon van Korfina waardoor meer dan 2 maanden huur kan geblokkeerd worden) of het wenselijk zijn (dat is het ook, zowel voor mezelf als de verhuurder).
Ik zou vooral willen weten bij welke bank(en) het mogelijk is...
Ik zou vooral willen weten bij welke bank(en) het mogelijk is...
Een bank ga je misschien wel vinden, maar de verhuurder gaat daar niet mee akkoord gaan met een effekten rekening waarop je ETF ( exchange-traded fund ) plaatst, gezien dit geen wettelijke huurwaarborg is.
Bedankt Ludo, maar het is perfect wettelijk, dat heb ik al uitgezocht.
Zie bv. http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... nden-zijn/
Ik zoek gewoon bij welke banken het in de praktijk mogelijk is.
Het is de verhuurder die als hij méér dan twee maanden waarborg wilt vragen, dit systeem kan voorstellen..darzavac schreef:Bedankt Ludo, maar het is perfect wettelijk, dat heb ik al uitgezocht.
Het is echter niet aan de huurder dit af te dwingen... vergis U daar niet in/////
Dat klopt Ludo. Maar zoals ik in de 4de post zeg, zowel huurder als verhuurder zijn akkoord.
Ik zoek enkel waar het in de praktijk mogelijk zou zijn.
Denk dat je weinig verhuurder gaat vinden die voor dergelijke huurwaarborg gaat akkoord zijn. Alsnog veel sukses.darzavac schreef:Dat klopt Ludo. Maar zoals ik in de 4de post zeg, zowel huurder als verhuurder zijn akkoord.
Als de verhuurder 4 of 5 maanden waarborg krijgt in een gediversifieerde ETF bv. IWDA (iShares Core MSCI World UCITS ETF) , die nu trouwens al 25% onder het vorige hoogtepunt staat, denk ik dat hij meer huurwaarborgzekerheid heeft dan 2 maanden huur op een 0,5% spaarrekening.
Op korte termijn, en zeker na een aantal jaren.
Op korte termijn, en zeker na een aantal jaren.
Ludo, als er een akkoord is tussen huurder en verhuurder, hebben wij ons daar verder niet mee te bemoeien. Ik vind het alleszins creatief en nog niet eens zo dwaas.
Om op de vraag terug te komen: bij de grootbanken maak je het meeste kans. BNP of Belfius al eens geprobeerd? Die zouden daar hun neus niet voor mogen ophalen. Of Deutsche Bank, die zijn soms ook best creatief. Heel erg creatief zelfs
Om op de vraag terug te komen: bij de grootbanken maak je het meeste kans. BNP of Belfius al eens geprobeerd? Die zouden daar hun neus niet voor mogen ophalen. Of Deutsche Bank, die zijn soms ook best creatief. Heel erg creatief zelfs