Goed of slecht bezig, risico?
TIP
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Goed of slecht bezig, risico?
Na wat gelezen te hebben op het forum in januari gestart met virtueel beleggen, bedoeling is om deze effectief te gaan aankopen, op basis van de resultaten had ik ze beter gekocht denk ik maar ja, dat zijn vijgen na Pasen natuurlijk
Omdat ik geen verstand heb van aandelen enzo zou ik toch eens willen polsen hoe de ervaren rotten onderstaande zouden inschatten, is dit evenwichtig of niet, hoog/laag risico .... Ikzelf vond het vrij sterk zulke verschillen te noteren op deze korte termijn - wellicht te wijten aan de wispelturigheid van de beurs in het algemeen of ligt het aan de aandelen die ik gekozen heb.
Sinds de maand Januari
De good:
Delhaize: +4.5
EVS: +5.7
Glencore: +35
Umicore: +10.5
Shell: +1.8
Bekaert: +8.5
Vale: +5
The bad:
Solvay: -12
BMW: -13
AB Inbev: -4
Omdat ik geen verstand heb van aandelen enzo zou ik toch eens willen polsen hoe de ervaren rotten onderstaande zouden inschatten, is dit evenwichtig of niet, hoog/laag risico .... Ikzelf vond het vrij sterk zulke verschillen te noteren op deze korte termijn - wellicht te wijten aan de wispelturigheid van de beurs in het algemeen of ligt het aan de aandelen die ik gekozen heb.
Sinds de maand Januari
De good:
Delhaize: +4.5
EVS: +5.7
Glencore: +35
Umicore: +10.5
Bekaert: +8.5
Vale: +5
The bad:
Solvay: -12
BMW: -13
AB Inbev: -4
Re: Goed of slecht bezig, risico?
Nogal veel focus op grondstoffen vind ik persoonlijk.
Sectoren die in elke portfolio zouden moeten zitten ontbreken dan weer:
- pharma
- financieel
- pharma
- financieel
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
reteiP: heb je voorbeelden voor deze 2 sectoren waar jij in geloofd?
- pharma
- financieel
- pharma
- financieel
-
anonymous9
Ik zou zeggen
- AbbVie
-Gilead
- AEgon
- Prudential
- AbbVie
-Gilead
- AEgon
- Prudential
Persoonlijk vind ik het geen goed idee om zomaar aandelen te kopen waarover je leest op een forum. Niet dat ik de kennis van de mensen hier in twijfel trek, maar ik vind dat je je huiswerk zelf moet leren maken. Bovendien kan een aandeel interessant zijn voor mij, maar niet voor jouw. Je moet kijken naar je risicobereidheid (Glenncore heeft een heel ander risicoprofiel dan bijvoorbeeld Solvay) en je looptijd kijken en nog zo veel andere dingen.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Had ik idd ook al vastgesteld, ik ben een technisch mens in een technisch beroep en dan krijg je dit uiteraardreteiP schreef:Nogal veel focus op grondstoffen vind ik persoonlijk.
- pharma
- financieel
Pharma sector is welkom.
Financiële sector laat ik liever links liggen, heb ik geen vertrouwen in, geen affiniteit mee. Nochtans heeft de rijkste familie ter wereld hier haar rijkdom gegenereerd en maak ik wellicht een fout door de sector links te laten liggen...
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
In de lijst zijn 2 stuks opgenomen die vrij opportunistisch zijn opgenomen: Glenncore en Vale, mijn fictieve portefeuille was als volgt verdeeld: 10 000 Euro voor elk aandeel behalve voor deze 2 waar ik 1 000 Euro had aan verbonden.derocker schreef:Persoonlijk vind ik het geen goed idee om zomaar aandelen te kopen waarover je leest op een forum. Niet dat ik de kennis van de mensen hier in twijfel trek, maar ik vind dat je je huiswerk zelf moet leren maken. Bovendien kan een aandeel interessant zijn voor mij, maar niet voor jouw. Je moet kijken naar je risicobereidheid (Glenncore heeft een heel ander risicoprofiel dan bijvoorbeeld Solvay) en je looptijd kijken en nog zo veel andere dingen.
je weet echter perfect een zwak punt aan te duiden - huiswerk maken is makkelijk gezegd maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit er praktisch uitziet.
Pharma zie ik wel wat in GSK, AstraZeneca & Novartis (los van aandelenkoersen).contextbinder schreef:Had ik idd ook al vastgesteld, ik ben een technisch mens in een technisch beroep en dan krijg je dit uiteraardreteiP schreef:Nogal veel focus op grondstoffen vind ik persoonlijk.
- pharma
- financieel
Pharma sector is welkom.
Financiële sector laat ik liever links liggen, heb ik geen vertrouwen in, geen affiniteit mee. Nochtans heeft de rijkste familie ter wereld hier haar rijkdom gegenereerd en maak ik wellicht een fout door de sector links te laten liggen...
Omdat zij de dominante merken zijn op gebied van respiratorische aandoeningen. Wat (jammer genoeg) een aziatisch groeiverhaal zal zijn.
GSK heeft ook een sterke vaccin en consumer afdeling, wat zeer constante bronnen van inkomsten zijn.
GSK en Novartis scoren de beste ROA & winstmarges van de grote pharmaspelers wat ik ook altijd graag zie.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Ik lees eigenlijk dat je dus je geld toevertrouwt aan andere mensen, aangezien je zelf niet over voldoende kennis beschikt om een aandeel te beoordelen. Overweeg dan om te beleggen in trackers en / of fondsen, maar wees toch voorzichtig met stock picking. Informeer je goed voor je een aandeel koopt.contextbinder schreef:je weet echter perfect een zwak punt aan te duiden - huiswerk maken is makkelijk gezegd maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit er praktisch uitziet.
Een boek lezen zou alvast geen kwaad kunnen
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow