Wanneer winst nemen
TIP
Wanneer winst nemen
Ik vraag mij af aan welke winst jullie aandeelfondsen verkopen. Ik zie hier regelmatig in topics dat de meesten hun fondsen op een heel lange termijn zien maar wat als het fonds je vb ineens 30% opbrengt ? Wachten jullie dan nog jaren want voor hetzelfde geld staat het binnen 5 jaar in het rood. Of verkopen jullie vanaf een bepaald procent winst of een bepaald bedrag. Wat is jullie strategie ?
Re: Wanneer winst nemen
Ik heb reeds winst door geen aandelenfondsen te kopen.
Zo bespaar je de enorme kosten.
Zo bespaar je de enorme kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Goed voor u maar dat was natuurlijk de vraag niet :-)
Daar is al een lang topic over met dezelfde titel: wanneer-winst-verlies-nemen-t15941.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oei die heb ik blijkbaar gemist Yaris. Merci
Wanneer winst nemen
je moet het per fonds/aandeel bekijken. Wat is een verwacht jaarlijks rendement? Als je +5% verwacht op jaarbasis en je staat plots op +15%, zal het allicht zichzelf corrigeren, dan pak je beter de winst volgens mij. Ik reken steeds om naar een geannualiseerd rendement. Ander zit je met +6% op 2.5 maand en +10% op 8maand, dat verwerkt het gemakkelijker. De grillen van een fonds kunnen meer of minder uitgesproken zijn.
Men stelt vaak dat een buy & hold meer opbrengt dan een actief beleid, maar ikzelf ben niet overtuigd. Als ik er een te plotse stijging is, kan je zowel de winst nemen dan ze te laten halveren tegen het jaareinde. Dan heb je wat extra om goede zaakjes mee te doen. Natuurlijk moet je rekening houden met eventueele in/uitstap kost en beurstaks. Als het om aandelen gaat is er ook de speculoostaks..
wanneer je precies dan kan verkopen is moeilijk in te schatten, er zijn wel weerstandniveau's en dergelijke, maar die zijn zeker niet altijd correct. Gewoon niet te hebberig zijn.
Men stelt vaak dat een buy & hold meer opbrengt dan een actief beleid, maar ikzelf ben niet overtuigd. Als ik er een te plotse stijging is, kan je zowel de winst nemen dan ze te laten halveren tegen het jaareinde. Dan heb je wat extra om goede zaakjes mee te doen. Natuurlijk moet je rekening houden met eventueele in/uitstap kost en beurstaks. Als het om aandelen gaat is er ook de speculoostaks..
wanneer je precies dan kan verkopen is moeilijk in te schatten, er zijn wel weerstandniveau's en dergelijke, maar die zijn zeker niet altijd correct. Gewoon niet te hebberig zijn.
Je moet niet alleen de vraag stellen hoeveel verwacht je op jaarbasis. Een belangrijkere vraag is wat is het doel van het vrijgekomen geld? Je belegging verkopen en vervolgens op een spaarrekening moeten parkeren is ook zonde.