phishing-e-mail ontvangen
phishing-e-mail ontvangen
Vandaag heb ik deze mail ontvangen:
Beste Record Bank-klant,
De Record Bank spendeert veel aandacht en zorg aan de beveiliging en
integriteit van al onze bankrekeningen. Graag vragen wij u dan ook
aandacht voor het volgende.
Afgelopen jaar is de Record Bank, samen met veel andere Belgische banken,
doelwit geworden van grootschalige internetfraude. Daarom zijn wij de
afgelopen maanden een project gestart om dit te bestrijden. Alle online
bankrekeningen dienen te worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkeld
beveiligingssysteem, waarmee verdachte bewegingen en ontwikkelingen op uw
online bankrekening sneller worden getraceerd en opgelost.
Er is geconstateerd dat uw online Record Bank rekening nog niet voorzien
is van het nieuwe beveiligingssysteem. Wij vragen u dan ook 5 minuten van
uw tijd om deze update compleet te maken, om zo de beveiliging te
voltooien.
Klik hier: http://.." onclick="window.open(this.href);return false;.
(Let op: ondervindt u problemen met het klikken van de link, verplaats dan
de mail van uw SPAM naar uw PostvakIn)
Na de update zal er door een van onze medewerkers nog contact met u worden
opgenomen om het gehele proces te volbrengen. Zodra het gehele proces
gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van het online
bankieren via Record Bank. Onze dienstverlening draait om vertrouwen en
het dienen van uw belang. Daarop kunt u als klant vertrouwen.
Wij danken u alvast voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Klantcontact Record Bank België
© 2014 Record Bank NV, alle rechten voorbehouden
Van bpost bank heb ik ook al enkele phishing mails ontvangen!
En het beste van al is dat ik geen klant ben bij record of bpost bank
Die psishers kennen er toch niks van als ze al niet weten bij welke bank ik klant ben
Zijn er nog mensen bij wie dit het geval is??
Beste Record Bank-klant,
De Record Bank spendeert veel aandacht en zorg aan de beveiliging en
integriteit van al onze bankrekeningen. Graag vragen wij u dan ook
aandacht voor het volgende.
Afgelopen jaar is de Record Bank, samen met veel andere Belgische banken,
doelwit geworden van grootschalige internetfraude. Daarom zijn wij de
afgelopen maanden een project gestart om dit te bestrijden. Alle online
bankrekeningen dienen te worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkeld
beveiligingssysteem, waarmee verdachte bewegingen en ontwikkelingen op uw
online bankrekening sneller worden getraceerd en opgelost.
Er is geconstateerd dat uw online Record Bank rekening nog niet voorzien
is van het nieuwe beveiligingssysteem. Wij vragen u dan ook 5 minuten van
uw tijd om deze update compleet te maken, om zo de beveiliging te
voltooien.
Klik hier: http://.." onclick="window.open(this.href);return false;.
(Let op: ondervindt u problemen met het klikken van de link, verplaats dan
de mail van uw SPAM naar uw PostvakIn)
Na de update zal er door een van onze medewerkers nog contact met u worden
opgenomen om het gehele proces te volbrengen. Zodra het gehele proces
gereed is zal u weer als vanouds gebruik kunnen maken van het online
bankieren via Record Bank. Onze dienstverlening draait om vertrouwen en
het dienen van uw belang. Daarop kunt u als klant vertrouwen.
Wij danken u alvast voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Klantcontact Record Bank België
© 2014 Record Bank NV, alle rechten voorbehouden
Van bpost bank heb ik ook al enkele phishing mails ontvangen!
En het beste van al is dat ik geen klant ben bij record of bpost bank
Die psishers kennen er toch niks van als ze al niet weten bij welke bank ik klant ben
Zijn er nog mensen bij wie dit het geval is??
Re: phishing-e-mail ontvangen
Om de x aantal maanden ontvang ik een phishing-mail bij mijn oude hotmail-adres, eergisteren nog een van de Nederlanse bank ABN Amro.
Het is beter dat men mails ontvangt van banken waarbij men geen klant is.
Dan is het voor iedereen duidelijk: dit klopt niet én kan men niets verkeerd doen.
Vaak zie je het snel aan e-mailadressen dat er iets niet klopt: uw bank zal u geen mails sturen vanaf een hotmail-adres of vanuit Polen.
Grappig dat men in het mailtje zelf spreekt over internetfraude en over dat de mail bij SPAM kan staan
Het is beter dat men mails ontvangt van banken waarbij men geen klant is.
Dan is het voor iedereen duidelijk: dit klopt niet én kan men niets verkeerd doen.
Vaak zie je het snel aan e-mailadressen dat er iets niet klopt: uw bank zal u geen mails sturen vanaf een hotmail-adres of vanuit Polen.
Grappig dat men in het mailtje zelf spreekt over internetfraude en over dat de mail bij SPAM kan staan
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Enkele weken geleden eentje ontvangen die van KBC scheen te komen, in perfect NL was opgesteld, verzonden via skynet mailserver, etc..
Ik was er wel degelijk in getrapt. Reden : was op reis en had het niet met volle aandacht gelezen + mail was 100 procent professioneel opgesteld.
Ik had op de link geklikt maar deze was al niet meer actief.
Mijn KBC-kantoor had het snel door..
In de mail werd gezegd dat KBC overschakelt naar een nieuw model bankkaart (bestaat wel degelijk) en dat mijn oude kaart (inderdaad nog niet met alle functies uitgerust) moest worden vervangen voor eind april.
Als je dan even verder nadenkt ... Tja .. Ik had niets hierover ontvangen in Touch, Als KBC alle bankkaarten inruilt van het oude model, zouden ze dan aan de klanten vragen om daarvoor een aanvraag te doen ? Nee toch... ?
Copyright 1999-2016
WTF ?
Zou KBC je echt aanspreken met 'geachte relatie' of zouden ze toch je naam in de mail plakken ?
Mail doorgestuurd naar de dienst van KBC die zich bezighoudt met online veiligheid en na een paar uren al antwoord gekregen dat het om een geval van phishing ging.
Mooi en efficient van KBC, waarvoor dank.
Ik was er wel degelijk in getrapt. Reden : was op reis en had het niet met volle aandacht gelezen + mail was 100 procent professioneel opgesteld.
Ik had op de link geklikt maar deze was al niet meer actief.
Mijn KBC-kantoor had het snel door..
In de mail werd gezegd dat KBC overschakelt naar een nieuw model bankkaart (bestaat wel degelijk) en dat mijn oude kaart (inderdaad nog niet met alle functies uitgerust) moest worden vervangen voor eind april.
Als je dan even verder nadenkt ... Tja .. Ik had niets hierover ontvangen in Touch, Als KBC alle bankkaarten inruilt van het oude model, zouden ze dan aan de klanten vragen om daarvoor een aanvraag te doen ? Nee toch... ?
Copyright 1999-2016
Zou KBC je echt aanspreken met 'geachte relatie' of zouden ze toch je naam in de mail plakken ?
Mail doorgestuurd naar de dienst van KBC die zich bezighoudt met online veiligheid en na een paar uren al antwoord gekregen dat het om een geval van phishing ging.
Mooi en efficient van KBC, waarvoor dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Deze mail circuleert al sinds februari (is niet mijn blog). Ik heb hem toen ook gehad (zoals ik wel meer mails krijg van banken waar ik zogezegd klant zou zijn). Maar zoals steeds: check altijd de afzender en het url waarnaar verwezen wordt!
De eerste bank die verouderde of onveilige bankkaarten niet automatisch vervangt, moet nog opgericht worden...haelewyn schreef:Enkele weken geleden eentje ontvangen die van KBC scheen te komen, in perfect NL was opgesteld, verzonden via skynet mailserver, etc..
Ik was er wel degelijk in getrapt.
Ik ben er wel degelijk klant, dus dat was geloofwaardig.argov schreef:Deze mail circuleert al sinds februari (is niet mijn blog). Ik heb hem toen ook gehad (zoals ik wel meer mails krijg van banken waar ik zogezegd klant zou zijn). Maar zoals steeds: check altijd de afzender en het url waarnaar verwezen wordt!
De afzender was kbc@touchmail.be..
De gedetailleerde info over de afzender toonde :
Return-Path: <kbc@touchmail.be>
Received: from smtp.touchmail.be ([51.254.182.23])
by mx101.skynet.be with ESMTP; 11 Apr 2016 10:29:28 +0200
Received: from smtp.touchmail.be (smtp.touchmail.be [51.254.182.23])
by smtp.touchmail.be (Postfix) with ESMTP id A26BBC44446B
for <---------------@skynet.be>; Mon, 11 Apr 2016 04:29:27 -0400 (EDT)
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/simple; d=touchmail.be;
s=default; t=1460363367;
bh=cKW1jCBEBDADe1ttwmj5lSxPnq/y9EjxtsR7+gPYPwo=;
h=To:Subject:Date:From:Reply-To:List-Unsubscribe;
b=3MJGrGiBXd0dIgPqDpk8t0PI7yKx/CpiezikP0kqjzKqYpKmzmhpQOWbWmFHJPuST
4FHLwthd9F9AdnjY0sV/1d8POpZVQ7vjNX+u9wSGNIYa7osH6toPD+3zsJCaNGualt
tciRX5SS14x9Ie7Fd9mOdaoHKTq/R0z27tWF/Kmo=
Subject: Nieuwe mogelijkheden met onze vernieuwde bankkaart
Message-ID: <917b--------------------------9@smtp.touchmail.be>
Date: Mon, 11 Apr 2016 07:00:14 +0000
From: "KBC Bank" <kbc@touchmail.be>
Reply-To: kbc@touchmail.be
MIME-Version: 1.0
X-Mailer-LID: 1
List-Unsubscribe: <http://smtp.touchmail.be/unsubscribe.ph ... dc&L=1&N=3>
X-Mailer-RecptId: 4346
X-Mailer-SID: 3
X-Mailer-Sent-By: 1
Content-Type: text/html; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Antivirus: AVG for E-mail 2016.0.7497 [4545/12049]
X-AVG-ID: ID2206E19C-78A9DEF8
Leek me allemaal best in orde te zijn, met mijn hoofd vol vakantie en enkel de tablet erbij om even te controleren.
Lijkt zelfs in Belgie verzonden te zijn of toch via de mailserver van skynet. Tenzij dit ook gemaskeerd is of dat ik dat pad verkeerd begrijp (lang geleden niet meer mee gewerkt).. Alles is mogelijk, veronderstel ik.
@Pastr : Dacht ik ook, maar heb al meerdere onlogische dingen gezien bij KBC en heb nog gedacht : ze kunnen het weer eens niet eenvoudig maken. Het was nog een reden te meer om te denken dat het van KBC was omdat die ook zo onlogisch durven doen
Via de link " kbc @touchmail.be " zal kbc wel de nodige schikkingen doen zeker om dit IP adres te achterhalen, of ten minste dit door te geven aan de crime unit voor internetfraude.
Wat zoekwerk via http://network-tools.com:
smtp.touchmail.be lijkt niet (meer) te bestaan
51.254.182.23 verwijst naar
canonical name: smtp.maildiensten.nl
Registered Domain: maildiensten.nl
maar de site maildiensten.nl of http://www.maildiensten.nl werkt niet? Maar aan de naam te zien is dit gewoon een mailing provider waar iedereen tegn betaling een account kan aanmaken waar dan dit soort van mails worden mee verstuurd.
smtp.touchmail.be lijkt niet (meer) te bestaan
51.254.182.23 verwijst naar
canonical name: smtp.maildiensten.nl
Registered Domain: maildiensten.nl
maar de site maildiensten.nl of http://www.maildiensten.nl werkt niet? Maar aan de naam te zien is dit gewoon een mailing provider waar iedereen tegn betaling een account kan aanmaken waar dan dit soort van mails worden mee verstuurd.
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Gegevens van de domeinnaam (kunnen vals zijn uiteraard)
G Gerrie
Diependorst 158
3253VC Ouddorp
Nederland
+31 187681839
gekkegerrie51@gmail.com
Domein is geregistreerd op 6 april 2016 ('t kan dus een andere zijn dan ik had aangehaald)
G Gerrie
Diependorst 158
3253VC Ouddorp
Nederland
+31 187681839
gekkegerrie51@gmail.com
Domein is geregistreerd op 6 april 2016 ('t kan dus een andere zijn dan ik had aangehaald)
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Maildiensten.nl heeft dezelfde eigenaar.
Administratieve contactpersoon: gekkegerrie51@gmail.com
Reseller: Freaze
Zonnedauw 39
7217TP Harfsen
Nederland
Registrar: Mijn InternetOplossing B.V.
Markerkant 13 18
1314AN ALMERE
Nederland
Technische contactpersonen: abuse@freaze.nl
Domeinnaamservers:
ns1.ultramailblast.com
ns2.ultramailblast.com
Datum registratie 2016-04-13
Administratieve contactpersoon: gekkegerrie51@gmail.com
Reseller: Freaze
Zonnedauw 39
7217TP Harfsen
Nederland
Registrar: Mijn InternetOplossing B.V.
Markerkant 13 18
1314AN ALMERE
Nederland
Technische contactpersonen: abuse@freaze.nl
Domeinnaamservers:
ns1.ultramailblast.com
ns2.ultramailblast.com
Datum registratie 2016-04-13
Hey... thx voor de info.. Was zo ver nog niet gaan zoeken.
De naam TOUCHMAIL klonk voor de bediende van KBC zelfs als 'eigendom van de bank', al dacht ik dat niet echt zo.
Ze hadden er beter die 'gekkegerrie' onder gezet. Als dan je euro niet valt ....
Als ik hieronder in de commentaar van KBC zie spreken over een perfect NL sprekende oplichter, komt dat al wat logischer over.
Alles doorgegeven aan de dienst voor internetveiligheid van KBC. Die doen er misschien wel iets mee.
Antwoord kwam snel en duidelijk. Dat schept alleszins vertrouwen.
Uittreksel uit het antwoord van KBC :
Steeds vaker proberen internetcriminelen via valse e-mails en websites mensen te misleiden tot het overhandigen van persoonlijke informatie.
Deze vorm van internetcriminaliteit wordt phishing genoemd.
Er is momenteel een valse e-mail in omloop waarbij in naam van KBC -omwille van een zogenaamd “beveiligingsprobleem”- wordt gevraagd om persoonlijke informatie (naam, adres, telefoonnummer, kaartnummer van uw bankkaart, enz.) op een vervalste KBC-website in te voeren. Gaat u hierop in, dan loopt u het risico om enkele uren of dagen later opgebeld te worden door een vaak perfect Nederlands sprekende oplichter die u vraagt om met uw kaartlezer een aantal responsecodes aan te maken en door te geven.
Heel gewiekst, want met deze codes kan de internetcrimineel in uw naam aanmelden in uw abonnement internetbankieren en vervolgens een frauduleuze overschrijving handtekenen.
Waar moet u op letten?
• Geef nooit telefonisch de codes van uw kaartlezer door. Die responsecodes zijn even geheim als de pincode van uw bankkaart.
• KBC zal u nooit via e-mail contacteren met de vraag om persoonlijke informatie door te geven omwille van een ‘beveiligingsprobleem’. Hebt u toch zo’n mail ontvangen, dan weet u per definitie dat deze niet van KBC afkomstig kan zijn.
• KBC zal u nooit telefonisch contacteren met de vraag om responsecodes door te geven. Ontvangt u toch zo’n telefoontje, dan weet u per definitie dat u geen KBC-medewerker, maar een oplichter aan de lijn hebt. Twijfelt u, onderbreek dan het telefoongesprek en contacteer zelf KBC.
Wat moet u doen?
• Verwijder de e-mail. Klik niet op een link in de e-mail, zelfs al lijkt het erop alsof deze naar de echte KBC-website verwijst.
• Hebt u vanuit de e-mail toch op een link geklikt, voer dan op de vervalste KBC-website in geen geval uw persoonlijke gegevens in.
• Hebt u toch uw persoonlijke gegevens op een valse KBC-website ingevoerd of hebt u telefonisch responsecodes doorgegeven, contacteer ons dan onmiddellijk op het telefoonnummer 070 69 00 02.
Dat kan elke dag, de klok rond.
Meer informatie vindt u op https://secure4u.kbc.be/ .
De naam TOUCHMAIL klonk voor de bediende van KBC zelfs als 'eigendom van de bank', al dacht ik dat niet echt zo.
Ze hadden er beter die 'gekkegerrie' onder gezet. Als dan je euro niet valt ....
Als ik hieronder in de commentaar van KBC zie spreken over een perfect NL sprekende oplichter, komt dat al wat logischer over.
Alles doorgegeven aan de dienst voor internetveiligheid van KBC. Die doen er misschien wel iets mee.
Antwoord kwam snel en duidelijk. Dat schept alleszins vertrouwen.
Uittreksel uit het antwoord van KBC :
Steeds vaker proberen internetcriminelen via valse e-mails en websites mensen te misleiden tot het overhandigen van persoonlijke informatie.
Deze vorm van internetcriminaliteit wordt phishing genoemd.
Er is momenteel een valse e-mail in omloop waarbij in naam van KBC -omwille van een zogenaamd “beveiligingsprobleem”- wordt gevraagd om persoonlijke informatie (naam, adres, telefoonnummer, kaartnummer van uw bankkaart, enz.) op een vervalste KBC-website in te voeren. Gaat u hierop in, dan loopt u het risico om enkele uren of dagen later opgebeld te worden door een vaak perfect Nederlands sprekende oplichter die u vraagt om met uw kaartlezer een aantal responsecodes aan te maken en door te geven.
Heel gewiekst, want met deze codes kan de internetcrimineel in uw naam aanmelden in uw abonnement internetbankieren en vervolgens een frauduleuze overschrijving handtekenen.
Waar moet u op letten?
• Geef nooit telefonisch de codes van uw kaartlezer door. Die responsecodes zijn even geheim als de pincode van uw bankkaart.
• KBC zal u nooit via e-mail contacteren met de vraag om persoonlijke informatie door te geven omwille van een ‘beveiligingsprobleem’. Hebt u toch zo’n mail ontvangen, dan weet u per definitie dat deze niet van KBC afkomstig kan zijn.
• KBC zal u nooit telefonisch contacteren met de vraag om responsecodes door te geven. Ontvangt u toch zo’n telefoontje, dan weet u per definitie dat u geen KBC-medewerker, maar een oplichter aan de lijn hebt. Twijfelt u, onderbreek dan het telefoongesprek en contacteer zelf KBC.
Wat moet u doen?
• Verwijder de e-mail. Klik niet op een link in de e-mail, zelfs al lijkt het erop alsof deze naar de echte KBC-website verwijst.
• Hebt u vanuit de e-mail toch op een link geklikt, voer dan op de vervalste KBC-website in geen geval uw persoonlijke gegevens in.
• Hebt u toch uw persoonlijke gegevens op een valse KBC-website ingevoerd of hebt u telefonisch responsecodes doorgegeven, contacteer ons dan onmiddellijk op het telefoonnummer 070 69 00 02.
Dat kan elke dag, de klok rond.
Meer informatie vindt u op https://secure4u.kbc.be/ .
-
argov
- Full Member

- Contacteer:
Dit is een extreem standaard antwoord (waarschijnlijk automatisch verzonden). En of ze er iets aan gaan doen betwijfel ik. KBC niet en de Politie al veel minder. Online aangifte werkt reeds enkele maanden niet en in lokale politiekantoren gaan ze je ook niet verder helpen. 
Bwoah...ik heb het doorgestuurd naar KBC en daar mogen ze er van mij hun plan mee trekken.
Ik neem aan dat KBC beter geplaatst is dan mijzelf om er iets mee te doen. Naar de politie gaan zie ik niet zitten :
Aangezien ik niet benadeeld ben, lig ik er ook niet wakker van.
Er stond ook nog in de mail van KBC als reactie :
""""Bedankt voor uw melding.
Dit is een valse e-mail die niet door KBC, maar door oplichters werd verzonden.
We doen het nodige om deze vorm van internetcriminaliteit te bestrijden.""""
Het eerder geposte gedeelte van het antwoord was een quote uit een andere tekst van KBC welke men ook opgenomen heeft in de mail. De email en de snelheid van reageren geven me voldoende vertrouwen. Het was wel een persoonlijk beantwoorde email die ondertekend werd door een medewerker. Eerder had ik al een standaard email gekregen die vertelde dat men mijn vraag zou onderzoeken etc.
Ik vermoed dat KBC wel zal reageren op de phishing emails als ze het nodig vinden.
Voor mij is het al lang 'case closed'. Ik wou gewoon online iets achterlaten zodanig dat anderen die hier gaan naar zoeken al sneller vinden wat er aan de hand is met deze mail.
Ik neem aan dat KBC beter geplaatst is dan mijzelf om er iets mee te doen. Naar de politie gaan zie ik niet zitten :
Aangezien ik niet benadeeld ben, lig ik er ook niet wakker van.
Er stond ook nog in de mail van KBC als reactie :
""""Bedankt voor uw melding.
Dit is een valse e-mail die niet door KBC, maar door oplichters werd verzonden.
We doen het nodige om deze vorm van internetcriminaliteit te bestrijden.""""
Het eerder geposte gedeelte van het antwoord was een quote uit een andere tekst van KBC welke men ook opgenomen heeft in de mail. De email en de snelheid van reageren geven me voldoende vertrouwen. Het was wel een persoonlijk beantwoorde email die ondertekend werd door een medewerker. Eerder had ik al een standaard email gekregen die vertelde dat men mijn vraag zou onderzoeken etc.
Ik vermoed dat KBC wel zal reageren op de phishing emails als ze het nodig vinden.
Voor mij is het al lang 'case closed'. Ik wou gewoon online iets achterlaten zodanig dat anderen die hier gaan naar zoeken al sneller vinden wat er aan de hand is met deze mail.
Druk Druk druk vandaag.
Zowel een mail die doet uitschijnen van Rabobank te zijn en eentje die van BNP Paribas Fortis lijkt te komen.
Bij Rabobank komt hij van 'noreply@thehundreds.com'.
Voor BNP komt de mail van 'bnpinformatie@klanten.be'.
https://cenrdlk.com/bn is de bestemming van de link voor de BNP mail.
Bij Rabobank doet rechts klikken niets. Gewoon klikken heb ik nog niet gedaan.
Beide adressen zijn herkenbaar als bedrog.
Zowel een mail die doet uitschijnen van Rabobank te zijn en eentje die van BNP Paribas Fortis lijkt te komen.
Bij Rabobank komt hij van 'noreply@thehundreds.com'.
Voor BNP komt de mail van 'bnpinformatie@klanten.be'.
https://cenrdlk.com/bn is de bestemming van de link voor de BNP mail.
Bij Rabobank doet rechts klikken niets. Gewoon klikken heb ik nog niet gedaan.
Beide adressen zijn herkenbaar als bedrog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
best toch ook maar de berichtjes naar de echte banken doorsturen
dank je om dit te melden
die oplichters zouden toch wel eens een werkloze leraar Nederlands in dienst mogen nemen, het zou hun een pak geld kunnen opbrengen
Zal rabo eens voor de gek houden
dank je om dit te melden
die oplichters zouden toch wel eens een werkloze leraar Nederlands in dienst mogen nemen, het zou hun een pak geld kunnen opbrengen
Zal rabo eens voor de gek houden