Nettoschuld
TIP
Nettoschuld
Ik lees in een jaarverslag van een onderneming:
Er zijn een aantal berichtjes op het forum die verwijzen naar "nettoschuld", maar is er een algemene definitie voor dit begrip, en/of wat is de (misschien in iets meer begrijpbare taal) bedoeling hiervan?
Uit de zinsbouw leid ik af dat dit een definitie is die specifiek werd opgebouwd door onderneming X. Als ik overigens de jaarrekeningen van enkele andere bedrijven uitpluis, dan is daar bijvoorbeeld niets terug te vinden in verband met dit begrip (noch geschreven als "nettoschuld", noch geschreven als "netto schuld" met een spatie tussen).X definieert de nettoschuld als financiële langetermijnschulden plus financiële kortetermijnschulden en afgeleide passiva, verminderd met afgeleide activa, beleggingen in effecten, termijndeposito’s, betaalde waarborgen op afgeleide instrumenten en geldmiddelen en kasequivalenten
Er zijn een aantal berichtjes op het forum die verwijzen naar "nettoschuld", maar is er een algemene definitie voor dit begrip, en/of wat is de (misschien in iets meer begrijpbare taal) bedoeling hiervan?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous9
Re: Nettoschuld
Fradaems, de generaal aanvaarde definitie is LTschuld + KT schuld - cash. Afhankelijk daarvan kom je op een positief getal (nettoschuld) of negatief getal (nettocash) uit.
Heel gemakkelijk te berekenen vanaf het balans blad. Veel bedrijven geven de nettoschuld niet weer in korte tussentijdse updates, maar in jaarverslagen zou je dit toch moeten kunnen terugvinden
Heel gemakkelijk te berekenen vanaf het balans blad. Veel bedrijven geven de nettoschuld niet weer in korte tussentijdse updates, maar in jaarverslagen zou je dit toch moeten kunnen terugvinden
Bedankt voor de info.
Terloops: ik heb in de jaarverslagen van 2013 tot en met 2015 van zowel Ackermans & van Haaren als van Ageas gezocht (via zoeken in PDF) naar "nettoschuld" (kwam bij AvH enkele keren voor, maar enkel in teksten en meestal gerelateerd aan DEME) en naar "netto schuld" (nul komma nul keren gevonden), dus blijkbaar is het toch niet zo evident dat dit in jaarverslagen vermeld wordt.
Terloops: ik heb in de jaarverslagen van 2013 tot en met 2015 van zowel Ackermans & van Haaren als van Ageas gezocht (via zoeken in PDF) naar "nettoschuld" (kwam bij AvH enkele keren voor, maar enkel in teksten en meestal gerelateerd aan DEME) en naar "netto schuld" (nul komma nul keren gevonden), dus blijkbaar is het toch niet zo evident dat dit in jaarverslagen vermeld wordt.
-
anonymous9
Ackermans is dan ook weer een gek beestje, omdat het een holding is. Zo kunnen bepaalde schulden geconsolideerd worden op de eigen balans, terwijl andere schulden dan weer op dochterniveau blijven.
Daarenboven boeken sommige holdings soms posities als 'korte termijn activa' of 'securities for sale', en dan is de vraag in hoeverre dat mag meegenomen worden in de cashberekeningen. heel verwarrend allemaal bij holdings, zodat er niet echt een eenduidig antwoord is.
Bij elke niet-holding zou je toch de nettoschuld moeten kunnen terugvinden.
Daarenboven boeken sommige holdings soms posities als 'korte termijn activa' of 'securities for sale', en dan is de vraag in hoeverre dat mag meegenomen worden in de cashberekeningen. heel verwarrend allemaal bij holdings, zodat er niet echt een eenduidig antwoord is.
Bij elke niet-holding zou je toch de nettoschuld moeten kunnen terugvinden.
Ik denk dat het andere voorbeeld wat ik gaf, Ageas dus, het tegendeel bewijst ... tenzij ik er echt ferm naast kijk (enfin de zoekfunctie van PDF) ...
PS: ik heb echt wel eerst gezocht in de jaarverslagen, vooraleer hierover een draadje te starten.
PS: ik heb echt wel eerst gezocht in de jaarverslagen, vooraleer hierover een draadje te starten.
-
anonymous9
Sorry, vervang 'niet-holding' door 'normaal bedrijf', dus geen financiële instellingen
-
anonymous9
En hier, het eerste het beste bedrijf dat ik opensla vermeld de schuld, dus die zou je snel moeten kunnen vinden: http://www.tessenderlo.com/binaries/PR% ... -31442.pdf