Bankonafhankelijke kredietkaart voordelig?
Bankonafhankelijke kredietkaart voordelig?
Hallo
Wij zijn absoluut geen kredietkaartgebruikers en hebben het tot nu toe altijd kunnen beredderen met een debetkaart.
Nu hebben we eentje nodig voor een trip naar de USA.
Ik zou geen speciale constructies willen opzetten.
Wij hebben een zichtrekening en het lijkt me ergens logisch bij die bank ING een kredietkaart te nemen (VISA Classic). Als je bij een andere bank een kaart neemt, moet je dan - tenzij ik het verkeerd zie - ook geld parkeren op een tweede rekening.
Nu zag ik dat er ook bankonafhankelijke kredietkaarten bestaan die je aan een willekeurige rekening kan koppelen. Zo zou ik een kredietkaart van Europabank aan een zichtrekening van ING kunnen koppelen (ook heel wat partijen waarvan ik nog nooit van de namen gehoord heb en zelfs niet-financiële instellingen zoals Carrefour, media markt, ...)
Op zich ziet dat er flexibel uit. Echter ik vraag mij af of zo'n combinatie finaal niet duurder uit komt.
Kan iemand mij wat zinvol inzicht geven?
Groeten
Tom
Wij zijn absoluut geen kredietkaartgebruikers en hebben het tot nu toe altijd kunnen beredderen met een debetkaart.
Nu hebben we eentje nodig voor een trip naar de USA.
Ik zou geen speciale constructies willen opzetten.
Wij hebben een zichtrekening en het lijkt me ergens logisch bij die bank ING een kredietkaart te nemen (VISA Classic). Als je bij een andere bank een kaart neemt, moet je dan - tenzij ik het verkeerd zie - ook geld parkeren op een tweede rekening.
Nu zag ik dat er ook bankonafhankelijke kredietkaarten bestaan die je aan een willekeurige rekening kan koppelen. Zo zou ik een kredietkaart van Europabank aan een zichtrekening van ING kunnen koppelen (ook heel wat partijen waarvan ik nog nooit van de namen gehoord heb en zelfs niet-financiële instellingen zoals Carrefour, media markt, ...)
Op zich ziet dat er flexibel uit. Echter ik vraag mij af of zo'n combinatie finaal niet duurder uit komt.
Kan iemand mij wat zinvol inzicht geven?
Groeten
Tom
Re: Bankonafhankelijke kredietkaart voordelig?
Europabank kredietkaart werkt met maandelijkse domiciliëring van je zichtrekening naar keuze. Dht werkt prima, alleen hun "web banking" om je uitgavenstaat na te kijken is vrij archaïsch.
Kosten van kredietkaarten in het buitenland lopen sterk uiteen, maar ik dacht dat deze van Europabank, na Argenta, bij de goedkoopste was. Bekijk zeker eens volgende tools op deze website:
https://www.spaargids.be/sparen/masterc ... ijken.html
https://www.spaargids.be/sparen/calcula ... lator.html
Kosten van kredietkaarten in het buitenland lopen sterk uiteen, maar ik dacht dat deze van Europabank, na Argenta, bij de goedkoopste was. Bekijk zeker eens volgende tools op deze website:
https://www.spaargids.be/sparen/masterc ... ijken.html
https://www.spaargids.be/sparen/calcula ... lator.html
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou voor de Beobank Extra World MasterCard gaan. Met de cashback is deze kredietkaart zeer interessant in het binnenland. Nu met 5% voor 3 maanden is hij ook voordelig buiten de Eurozone. Als je ervoor zorgt dat je trip naar de VS in die drie maanden valt kan je een fiks bedrag uitsparen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Na die 3 maanden blijf je wel achter met een kaart die een torenhoge wisselkoerscommissie van 2,10% heeft.
Waarvoor heb je de kredietkaart precies nodig? Als je er geen borg mee wil betalen (bv. voor een huurauto), dan is de Revolut prepaid Mastercard misschien een optie. 0% wisselkoerscommissie en geldafhalingen aan ATM's zijn gratis tot 500 GBP per maand. Je moet ze uiteraard wel op voorhand opladen door over te schrijven naar een Britse rekening. Ik heb dit in januari van dit jaar gebruikt in Australië en ik heb er verdomd veel geld mee uitgespaard.
Als je een "echte" kredietkaart wil, dan zou ik de gratis Europabank Mastercard aanraden. Wisselkoerscommissie is slechts 1,19% (bij ING 1,60%) en je kan die kaart gewoon aan je bestaande zichtrekening bij ING koppelen met een SEPA domiciliëring. Gebruik deze kaart liever niet om geld af te halen, want de kosten lopen op: 4% van het opgenomen bedrag + wisselkoerscommissie.
Waarvoor heb je de kredietkaart precies nodig? Als je er geen borg mee wil betalen (bv. voor een huurauto), dan is de Revolut prepaid Mastercard misschien een optie. 0% wisselkoerscommissie en geldafhalingen aan ATM's zijn gratis tot 500 GBP per maand. Je moet ze uiteraard wel op voorhand opladen door over te schrijven naar een Britse rekening. Ik heb dit in januari van dit jaar gebruikt in Australië en ik heb er verdomd veel geld mee uitgespaard.
Als je een "echte" kredietkaart wil, dan zou ik de gratis Europabank Mastercard aanraden. Wisselkoerscommissie is slechts 1,19% (bij ING 1,60%) en je kan die kaart gewoon aan je bestaande zichtrekening bij ING koppelen met een SEPA domiciliëring. Gebruik deze kaart liever niet om geld af te halen, want de kosten lopen op: 4% van het opgenomen bedrag + wisselkoerscommissie.
conclusie ; een bankonafhankelijke kaart maakt je afhankelijk van de uitgever ervan ; bijvoorbeeld carefour ; het is beter als je een bankaccount opent van een merkbank en daar je visa aanvraagt
Dat is wel heel kort door de bocht.
Waarom zou dat beter zijn? Door de band genomen duurder, ja, dat zeker.
Waarom zou dat beter zijn? Door de band genomen duurder, ja, dat zeker.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Na die drie maanden krijg je nog steeds 1% cashback. 2.1 -1= 1.1% => betekent dat zelfs na die 3 maanden de Extra World kredietkaart nog steeds voordeliger is buiten de Eurozone dan die van Europabank. Enkel voor bedragen boven de €100 zou de wisselkoerscommissie hoger uitvallen.Didymus schreef:Na die 3 maanden blijf je wel achter met een kaart die een torenhoge wisselkoerscommissie van 2,10% heeft.
Als je een "echte" kredietkaart wil, dan zou ik de gratis Europabank Mastercard aanraden. Wisselkoerscommissie is slechts 1,19% (bij ING 1,60%)
En binnen de Eurozone is het nog interessanter.
Dez kaart heeft mij al honderden Euro's cashback opgeleverd

Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 23 juni 2016, 18:10, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Nogal tegenstrijdige reacties.
Om op de vraag van Didymus te antwoorden, waarom heb ik ze nodig.
Eigenlijk om zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik leef niet graag op krediet.
We zouden ze enkel gebruiken als het echt noodzakelijk is.
Bv. Omdat debetkaart in een bepaald land zoals VS niet gebruikt kan worden om te betalen.
Of omdat op een website iets enkel dmv een kredietkaart kan afgerekend worden.
...
Groeten
Tom

Om op de vraag van Didymus te antwoorden, waarom heb ik ze nodig.
Eigenlijk om zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik leef niet graag op krediet.
Bv. Omdat debetkaart in een bepaald land zoals VS niet gebruikt kan worden om te betalen.
Of omdat op een website iets enkel dmv een kredietkaart kan afgerekend worden.
...
Groeten
Tom
Je vergeet er wel bij te vertellen dat het cashbackprogramma van Beobank het afgelopen (anderhalf) jaar stukken minder genereus is geworden. Ik vind alvast het sop de kolen niet meer waard, zeker niet als je moet rekening houden met onder/boven 100 EUR. De welkomstbonus is mooi, maar daarna is het huilen met de pet op.CarpeNoctem schreef:Na die drie maanden krijg je nog steeds 1% cashback. 2.1 -1= 1.1% => betekent dat zelfs na die 3 maanden de Extra World kredietkaart nog steeds voordeliger is buiten de Eurozone dan die van Europabank. Enkel voor bedragen boven de €100 zou de wisselkoerscommissie hoger uitvallen.
En binnen de Eurozone is het nog interessanter.
Dez kaart heeft mij al honderden Euro's cashback opgeleverd
De meeste kredietkaarten in België hebben geen kredietlijn*, je afrekening komt gewoon 1 keer per maand, maar moet wel ineens volledig worden betaald. Het is uitstel van betaling, maar geen krediet. Het zou dan ook correcter om ze uitgestelde debetkaart te noemen, maar dat bekt nu eenmaal niet.tomd schreef:Eigenlijk om zo weinig mogelijk te gebruiken. Ik leef niet graag op krediet.
*Uitgezonderd Beobank, Carrefour, Cofidis en andere aanbieders van consumentenkredieten die mensen proberen te verleiden tot uitgaven die zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
1) De relevantie van hoe het vroeger was ontgaat mij. Wat heeft de TS eraan te weten hoe de cashback vroeger was?Didymus schreef:Je vergeet er wel bij te vertellen dat het cashbackprogramma van Beobank het afgelopen (anderhalf) jaar stukken minder genereus is geworden.

2) Stukken minder genereus? Ik ben niet akkoord. En al helemaal niet voor wat de TS van plan is. Ik heb mij 2 jaar geleden die kredietkaart aangeschaft voor dezelfde reden als de TS ( trip naar de VS). Toen was het de eerste drie maanden 3% cashback. Dat heeft mij veel geld opgeleverd. Na drie maanden zakte de cashback naar 1%. Het enige verschil met nu is dat de cashback voor bedragen boven de €100 na drie maanden zakt naar 0.5%.
Nu krijg je de eerste 3 maanden 5%. Als de TS een beetje goed zijn planning maakt is het nu veel interessanter dan vroeger!
Dat is je volste recht maar waarom raad je dan die kredietkaart van Europabank aan, waar je helemaal niets voor terug krijgt?Didymus schreef:Ik vind alvast het sop de kolen niet meer waard, zeker niet als je moet rekening houden met onder/boven 100 EUR.
Als je het hebt over honderden Euro's dan heb je het onvermijdelijk over het verleden; cashback is gelimiteerd tot 100 EUR / jaar, wat betekent dat je 10.000 tot 20.000 EUR moet uitgeven met je kaart.
Mijn argumenten voor Europabank staan hierboven:
Mijn argumenten voor Europabank staan hierboven:
- Gratis kaart
- Lage wisselkoerscommissie
- Geen zichtrekening bij Europabank vereist
Laatst gewijzigd door Didymus op 24 juni 2016, 08:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Met die €100 heb je gelijk. Ik denk dat het vroeger €250 was. Maar als de TS in de eerste 3 maanden voor zijn trip naar de VS €2000 spendeert - wat probleemloos moet lukken - krijgt hij €100 cadeau.Didymus schreef:Als je het hebt over honderden Euro's dan heb je het onvermijdelijk over het verleden; cashback is gelimiteerd tot 100 EUR / jaar, wat betekent dat je 10.000 tot 20.000 EUR moet uitgegeven met je kaart.
Bij Beobank het eerste jaar gratis, daarna €5/jaar. Die haal je er met de cashback zo uit.Didymus schreef:Mijn argumenten voor Europabank staan hierboven:
- Gratis kaart
De eerste drie maanden zit je daar ruimschoots onder. Daarna kom je iets goedkoper uit met Beobank voor bedragen onder de €100, iets duurder voor die erboven.Didymus schreef:[*]Lage wisselkoerscommissie
Idem bij BeobankDidymus schreef:[*]Geen zichtrekening bij Europabank vereist[/list]
Ik ontken niet dat de welkomstbonus royaal is. Probleem is dat het daarna een beetje plat valt.CarpeNoctem schreef:Met die €100 heb je gelijk. Ik denk dat het vroeger €250 was. Maar als de TS in de eerste 3 maanden voor zijn trip naar de VS €2000 spendeert - wat probleemloos moet lukken - krijgt hij €100 cadeau.
Het is maar wat je zo noemt. Voor de intensieve gebruiker is het inderdaad geen issue, maar tegen die tijd heb je toch wel weer tussen 500 en 1.000 EUR uitgegeven.CarpeNoctem schreef:Bij Beobank het eerste jaar gratis, daarna €5/jaar. Die haal je er met de cashback zo uit.
Dus gemiddeld gesproken zit je bij Europabank safe.CarpeNoctem schreef:De eerste drie maanden zit je daar ruimschoots onder. Daarna kom je iets goedkoper uit met Beobank voor bedragen onder de €100, iets duurder voor die erboven.

Bedankt voor jullie feedback.
Ik heb sowieso besloten geen bankonafhankelijke kredietkaart te nemen die gelinkt is aan winkel of iets dergelijks.
Ook een prepaidkaart is geen optie. Dit lijkt me heel onflexibel voor het geval dat je onverwachte uitgaven hebt.
Belfius, Beobank, Europabank, KBC en Bpost schieten over.
Belfius en KBC zijn heel duur wat betreft het abonnement. Dus niet optimaal voor beperkte gebruikers.
Dus komen we dan o.a. bij Beobank en Europabank uit.
Moet eerlijk toegeven dat ik dat Beobank-verhaal toch een beetje ontransparant vind.
Ik hou niet zo van die cashbacks. Los hiervan zijn alle verrichtingen duurder dan bij Europabank.
Gebruiken om toch maar het bedrag terug te verdienen, lijkt me niet zo'n goede ingesteldheid voor ons die tot op heden altijd zonder kredietkaart weg konden.
Ook Bpost heeft precies dure tarieven.
Bij Europabank zie ik voor de verrichtingstarieven een enorm verschil tussen Mastercard en Visa.
Mastercard is veel goedkoper. Hoe zou dit komen?
Is de geografische dekkingsgraad van mastercard kleiner? Zijn er andere nadelen?
Groeten
Tom
Ik heb sowieso besloten geen bankonafhankelijke kredietkaart te nemen die gelinkt is aan winkel of iets dergelijks.
Ook een prepaidkaart is geen optie. Dit lijkt me heel onflexibel voor het geval dat je onverwachte uitgaven hebt.
Belfius, Beobank, Europabank, KBC en Bpost schieten over.
Belfius en KBC zijn heel duur wat betreft het abonnement. Dus niet optimaal voor beperkte gebruikers.
Dus komen we dan o.a. bij Beobank en Europabank uit.
Moet eerlijk toegeven dat ik dat Beobank-verhaal toch een beetje ontransparant vind.
Ik hou niet zo van die cashbacks. Los hiervan zijn alle verrichtingen duurder dan bij Europabank.
Gebruiken om toch maar het bedrag terug te verdienen, lijkt me niet zo'n goede ingesteldheid voor ons die tot op heden altijd zonder kredietkaart weg konden.
Ook Bpost heeft precies dure tarieven.
Bij Europabank zie ik voor de verrichtingstarieven een enorm verschil tussen Mastercard en Visa.
Mastercard is veel goedkoper. Hoe zou dit komen?
Is de geografische dekkingsgraad van mastercard kleiner? Zijn er andere nadelen?
Groeten
Tom
Mastercard voert al meerdere jaren een actieve campagne om Visa de loef af te steken, maar vooralsnog is en blijft Visa de meest verspreide en ook best geaccepteerde kredietkaart. Binnen Europa valt het onderscheid tussen beide echter nogal mee.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat één van beide wordt geaccepteerd terwijl de andere wordt geweigerd. In principe zou je dus prima moeten kunnen volstaan met een Mastercard, ook voor gebruik in de VS. Zelf heb ik op langere reizen wel altijd een Mastercard én Visa op zak, maar dat is primair om een backup te hebben mocht één van beide onverhoopt gestolen of kwijt raken.
Europabank is volgens mij sowieso een goede keuze. Tamelijk goedkoop en geen poespas.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat één van beide wordt geaccepteerd terwijl de andere wordt geweigerd. In principe zou je dus prima moeten kunnen volstaan met een Mastercard, ook voor gebruik in de VS. Zelf heb ik op langere reizen wel altijd een Mastercard én Visa op zak, maar dat is primair om een backup te hebben mocht één van beide onverhoopt gestolen of kwijt raken.
Europabank is volgens mij sowieso een goede keuze. Tamelijk goedkoop en geen poespas.