Omgekeerde tracker S&P
TIP
Omgekeerde tracker S&P
Ik denk erover om een omgekeerde tracker te kopen om de S&P 500. Ooit zal de beurs in Amerika wel een serieuze correctie (mogelijke crash) ondervinden lijkt me, eerder vroeger dan later.
Stel nu dat ik onderstaande tracker zou kopen. Komt het er dan gewoon op neer dat als de beurs 1% stijgt, ik 2% verlies (aangezien het een 2X tracker is), en omgekeerd? Of zijn er nog dingen die ik moet weten ?
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000V5I0" onclick="window.open(this.href);return false;
Stel nu dat ik onderstaande tracker zou kopen. Komt het er dan gewoon op neer dat als de beurs 1% stijgt, ik 2% verlies (aangezien het een 2X tracker is), en omgekeerd? Of zijn er nog dingen die ik moet weten ?
http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000V5I0" onclick="window.open(this.href);return false;
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Re: Omgekeerde tracker S&P
zo is het ongeveer voor zover ik weet.
Tijdje geleden even een double short op eurostox50 gehad. Is idd het dubbele van een gewone.
Wel speculatief hoor. Heb de mijne gelukkig na een dag terug weggedaan.
Tijdje geleden even een double short op eurostox50 gehad. Is idd het dubbele van een gewone.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
http://finviz.com/quote.ashx?t=spxs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://finviz.com/quote.ashx?t=PSQ" onclick="window.open(this.href);return false;
SPXS is een S&P 500 inverse tracker x3
PSQ is een Nasdaq-100 inverse tracker
Er zijn er echt heel veel, ook die specifiek op financiële aandelen gericht zijn zoals FAZ:
http://finviz.com/quote.ashx?t=faz&ty=c&ta=1&p=d" onclick="window.open(this.href);return false;
http://finviz.com/quote.ashx?t=PSQ" onclick="window.open(this.href);return false;
SPXS is een S&P 500 inverse tracker x3
PSQ is een Nasdaq-100 inverse tracker
Er zijn er echt heel veel, ook die specifiek op financiële aandelen gericht zijn zoals FAZ:
http://finviz.com/quote.ashx?t=faz&ty=c&ta=1&p=d" onclick="window.open(this.href);return false;
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Deze trackers lopen ook voor onbepaalde tijd ? Ik lees vaak dat trackers heel speculatief en korte termijn zijn. Maar dat snap ik niet echt. Als de S&P de komende 3 jaar bijvoorbeeld 30% stijgt en de 3 jaar daarna 60% zakt, ben ik toch nog altijd winnaar ?
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Als hij 30% stijgt, dan verlies je 60%. Dus $100 -> $40derocker schreef:Deze trackers lopen ook voor onbepaalde tijd ? Ik lees vaak dat trackers heel speculatief en korte termijn zijn. Maar dat snap ik niet echt. Als de S&P de komende 3 jaar bijvoorbeeld 30% stijgt en de 3 jaar daarna 60% zakt, ben ik toch nog altijd winnaar ?
Daalt hij daarna 60%, dan krijg je +120%: Dus $40 -> $88
Resultaat: verlies
De meeste kans om met shorten iets te verdienen heb je wanneer de beurzen (of bepaalde sectoren of aandelen) astronomisch hoog gewaardeerd staan. In alle andere gevallen is de kans groot dat je als verliezer eindigt.
Aandelenportefeuille netto met 1164% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,9% (tem 31 dec '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
gpv1 zijn uitleg klopt.
Hier heb je nog wat meer uitleg:
http://monevator.com/short-etf-maths/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier heb je nog wat meer uitleg:
http://monevator.com/short-etf-maths/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toch iets speculatiever dan ik verwacht had dus ... ik blijf er af, bedankt allemaal.
Opletten met eerdere posts hier; je mag het percentage over langere termijn niet zomaar x2 of x3 doen. Het verschil kan zeer sterk afwijken, en het is vitaal dat je dit inziet !
Leveraged ETF's proberen immers met een bepaalde factor hun gevolgde index (al dan niet invers) te volgen op dagbasis.
Dat laatste woord is zeer belangrijk, want dit creëert een wiskundig ander resultaat -over een termijn >1 dag- dan gewoon maal 2 of 3. Dit heet "compounding". Door compounding op langere termijn krijg je "slippage".
Zo is het mogelijk dat een inverse ETF met een hogere factor dan x2 of x3 daalt, en idem vooor een long. Dit is de reden waarom velen afraden om leveraged trackers op langere termijn te gebruiken.
Om het wiskundig nog verder door te trekken, speelt compounding niet altijd in je nadeel. Alles hangt af van welke opeenvolging van stijgingen of dalingen je over deze langere termijn ervaart, en hoe die elkaar afwisselen/hoe repititief ze zijn.
Zo zal bijvoorbeeld, wanneer je een short-leveraged ETF in portf hebt, en de onderliggende index klimt rustig maar standvastig door, er een groot lek op je ETF komen, waardoor die nog veel sneller in waarde daalt dan je verwacht (drie)dubbel verlies.
Leveraged ETF's zijn vaak fantastische tools voor de professional en ervaren belegger. Maar ga er zeker niet vanaf nul zeer wild mee aan de slag !
Edit: een niet-leveraged, inverse ETF heeft natuurlijk geen probleem met compounding/slippage. Index op een maand 10% omlaag = jouw ETF met 10% naar omhoog (kosten niet verrekend).
2 cent advies
Carl
Leveraged ETF's proberen immers met een bepaalde factor hun gevolgde index (al dan niet invers) te volgen op dagbasis.
Dat laatste woord is zeer belangrijk, want dit creëert een wiskundig ander resultaat -over een termijn >1 dag- dan gewoon maal 2 of 3. Dit heet "compounding". Door compounding op langere termijn krijg je "slippage".
Zo is het mogelijk dat een inverse ETF met een hogere factor dan x2 of x3 daalt, en idem vooor een long. Dit is de reden waarom velen afraden om leveraged trackers op langere termijn te gebruiken.
Om het wiskundig nog verder door te trekken, speelt compounding niet altijd in je nadeel. Alles hangt af van welke opeenvolging van stijgingen of dalingen je over deze langere termijn ervaart, en hoe die elkaar afwisselen/hoe repititief ze zijn.
Zo zal bijvoorbeeld, wanneer je een short-leveraged ETF in portf hebt, en de onderliggende index klimt rustig maar standvastig door, er een groot lek op je ETF komen, waardoor die nog veel sneller in waarde daalt dan je verwacht (drie)dubbel verlies.
Leveraged ETF's zijn vaak fantastische tools voor de professional en ervaren belegger. Maar ga er zeker niet vanaf nul zeer wild mee aan de slag !
Edit: een niet-leveraged, inverse ETF heeft natuurlijk geen probleem met compounding/slippage. Index op een maand 10% omlaag = jouw ETF met 10% naar omhoog (kosten niet verrekend).
2 cent advies
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
http://monevator.com/short-etf-maths/" onclick="window.open(this.href);return false;Boompie schreef:Opletten met eerdere posts hier; je mag het percentage over langere termijn niet zomaar x2 of x3 doen. Het verschil kan zeer sterk afwijken, en het is vitaal dat je dit inziet !
2 cent advies
Carl
In de link die ik poste staat berekend wat je uitlegt.
Wat je bij de edit schrijft klopt niet. Zie voorbeeld 2 in dat artikel:
De index daalt daar na een periode met 5,47%
De short ETF zonder hefboom haalt een rendement van "slechts" 4,48%
Punt, ReteiP.
Voor wie toch met leveraged ETF's bezig is, nog even deze 'tip': wie bang is voor slippage, kan ook de (evenzeer leveraged) inverse ETF shorten. Wil je long gaan, dan koop je niet de long-ETF maar short je de short-ETF. En vice-versa.
Allez, ik heb er nog nooit modelling op gedaan maar het is dus ook een mogelijkheid
Carl
Voor wie toch met leveraged ETF's bezig is, nog even deze 'tip': wie bang is voor slippage, kan ook de (evenzeer leveraged) inverse ETF shorten. Wil je long gaan, dan koop je niet de long-ETF maar short je de short-ETF. En vice-versa.
Allez, ik heb er nog nooit modelling op gedaan maar het is dus ook een mogelijkheid
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Via welke instellingen kan je deze leveraged ETF's aankopen?
DeGiro, Interactive Brokers.
Hah, een oud draadje van mezelf. Achteraf bekeken had het nog geen slecht idee geweest
ik blijf nu wel af van dit soort producten.
Als je zo'n (inverse) leveraged etf wil gebruiken zoals Direction Daily Gold Miners op een dag dat je denkt dat het goud gaat stijgen of dalen, op welk uur koop je die dan best aan en vooral op welk uur moet je die best verkocht hebben. Houdt het steek van bvb net voor sluiten beurs te verkopen om bij een sterke daling de volgende dag compounding te vermijden. Is tijdens de dag kopen nog zinvol als je op het einde van de dag al wil afsluiten? Begrijp dat dit soort dingen het beste werken als je ze per dag gebruikt.nickname schreef:zo is het ongeveer voor zover ik weet.
heb er geen ervaring mee, kan er dus niks zinnig over zeggen