Automatisch parkeren -- park assist
Automatisch parkeren -- park assist
Bestaat er al een wetgeving in de verzekeringen omtrent het automatisch parkeren van voertuigen ?
Ik heb recent een aangifte gehoord van een vrouw die alles instelt op het scherm van haar voertuig en krijgt dan de melding dat zij de handen van het stuur moet laten. 5 seconden later rijdt haar voertuig gewoon automatisch tegen een ander geparkeerd voertuig.
Is er dus al een regelgeving voor zo'n gevallen daar auto's die volledig zelf kunnen rijden misschien in de nabije toekomst onze wegen zullen "veiliger" maken ?
Ik heb recent een aangifte gehoord van een vrouw die alles instelt op het scherm van haar voertuig en krijgt dan de melding dat zij de handen van het stuur moet laten. 5 seconden later rijdt haar voertuig gewoon automatisch tegen een ander geparkeerd voertuig.
Is er dus al een regelgeving voor zo'n gevallen daar auto's die volledig zelf kunnen rijden misschien in de nabije toekomst onze wegen zullen "veiliger" maken ?

Re: Automatisch parkeren -- park assist
Verkeerd forum denk ik. Dit is er eentje om te besparen of om te sparen, beleggen en zo. Er zijn er ook die zich meer richten tot de wetgeving. http://www.juridischforum.be
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Volgens mij is het simpel en is er geen twijfel over mogelijk.
De bestuurder is altijd verantwoordelijk voor wat hij met de auto doet.
Bij het achteruitrijden / inparkeren duwt de bestuurder wel zelf op de gas.
Dus ... Zij heeft gereden.
Uiteraard moet je het stuur loslaten, anders kan de auto geen richting bepalen.
Autofabrikanten hebben hier ook al eens over nagedacht, zonder twijfel.
Aan de andere kant : ik heb al gezien in de praktijk dat de eerste systemen met automatisch parkeren niet feilloos slim zijn.
Eerder soms een beetje dom.
Of soms is het systeem iets te ingewikkeld voor de bestuurder en weet die niet precies hoe het moet gebruikt worden.
De bestuurder is altijd verantwoordelijk voor wat hij met de auto doet.
Bij het achteruitrijden / inparkeren duwt de bestuurder wel zelf op de gas.
Dus ... Zij heeft gereden.
Uiteraard moet je het stuur loslaten, anders kan de auto geen richting bepalen.
Autofabrikanten hebben hier ook al eens over nagedacht, zonder twijfel.
Aan de andere kant : ik heb al gezien in de praktijk dat de eerste systemen met automatisch parkeren niet feilloos slim zijn.
Of soms is het systeem iets te ingewikkeld voor de bestuurder en weet die niet precies hoe het moet gebruikt worden.
je krijgt voor zo'n systeem wel korting in de autoverzekering
Zit ook in mijn voertuig. Moet zeggen dat ik er best wel tevreden over ben. Ik gebruik het niet zo vaak, maar wanneer ik geen zin heb om te parkeren zet ik het af en toe eens op. In pakweg 95% van de gevallen lukt alles zonder problemen. Meestal sta ik zelfs van de eerste keer juist geparkeerd, ik moet dus niet opnieuw wat vooruit rijden om "perfect" te staan.haelewyn schreef: Aan de andere kant : ik heb al gezien in de praktijk dat de eerste systemen met automatisch parkeren niet feilloos slim zijn.
Er zijn een paar dingen die ik vervelend vind, deze deel ik even. Zoals gezegd ben ik over het algemeen wel tevreden
- Je moet helemaal voorbij de auto waarachter je wil parkeren rijden. Sommige chauffeurs hebben dan zo weinig geduld dat ze denken dat je toch niet wil parkeren en rijden dan tot achter je. Bijgevolg kan je niet meer in de parkeerplaats.
- Je moet wel heel dicht bij de auto's rijden wanneer park assist 'zoekt' naar een parkeerplek. Dit was op het begin even wennen.
- De auto waarachter je wil parkeren moet correct geparkeerd staan. Wanneer hij ver van de stoep staat (of net op de stoep) zal dat bij jouw ook het geval zijn.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Wat ik eerder zag in een Passat met eerste model van automatisch parkeren is :
- Ziet soms de parkeerplekken niet en parkeert ook niet zo nauw (plek moet zeker groot genoeg zijn) en dat vooral op een parking van bv een supermarkt waar autos haaks op de rijriching staan.
- Moet inderdaad soms nog eens vooruit en weer achteruit en dat in een parkeerplaats waarin ik zelf van de eerste keer zonder moeite in 1 poging juist sta geparkeerd.
Verder alleen problemen bij bediening ervan.. Je moet, dacht ik, de auto wel vertellen aan welke kant je wil parkeren door je
richtingaanwijzer te gebruiken nadat je het systeem hebt ingeschakeld.
Ik vind het een fantastisch systeem maar zoals ik het in die Passat zag is het nog zo hard in zijn kinderschoenen aan het staan dat ik er geen 1500 of meer euro zou aan geven.
- Ziet soms de parkeerplekken niet en parkeert ook niet zo nauw (plek moet zeker groot genoeg zijn) en dat vooral op een parking van bv een supermarkt waar autos haaks op de rijriching staan.
- Moet inderdaad soms nog eens vooruit en weer achteruit en dat in een parkeerplaats waarin ik zelf van de eerste keer zonder moeite in 1 poging juist sta geparkeerd.
Verder alleen problemen bij bediening ervan.. Je moet, dacht ik, de auto wel vertellen aan welke kant je wil parkeren door je
richtingaanwijzer te gebruiken nadat je het systeem hebt ingeschakeld.
Ik vind het een fantastisch systeem maar zoals ik het in die Passat zag is het nog zo hard in zijn kinderschoenen aan het staan dat ik er geen 1500 of meer euro zou aan geven.