Fusie Keytrade en Arkéa (ex-Fortuneo)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Fusie Keytrade en Arkéa (ex-Fortuneo)
Zonet binnen via email:
De fusie dwingt mij tot actie. Door een stevige spaarrekening bij Fortuneo + flink wat producten bij Keytrade zit ik ver boven de staatswaarborgen. Zijn er nog spaargidsers klant bij Keytrade én Fortuneo?
Mijn probleem is nog groter doordat er eigen vermogen bij Fortuneo zit en gemeenschappelijk bij Keytrade.
Toegegeven, ik had dit moeten weten want al eerder gepost onder op spaargids (o.a. hier) maar door verblijf in het buitenland en drukte op het werk volledig aan mij voorbijgegaan.Vandaag ronden we een belangrijke etappe in ons groeiverhaal af. Keytrade Bank NV en Arkéa Direct Bank SA (vroeger Fortuneo SA), kredietinstelling naar Frans recht, smelten vandaag, 03/11/2016, samen tot één juridische entiteit.
Wat betekent dit voor u?
U behoudt dezelfde financiële producten en diensten:
Gratis rekeningen
- 5 cent per uitgevoerde banktransactie
- Efficiënt platform met verschillende investeringsmogelijkheden
Uw deposito’s en financiële instrumenten worden vanaf nu gegarandeerd door het Franse depositogarantiesysteem:
-Uw deposito’s zijn beschermd tot € 100.000 per titularis en uw financiële instrumenten tot € 70.000 per investeerder.
-Indien u zowel bij Keytrade Bank als Fortuneo Belgium cliënt bent dan betekent dit dat de totaliteit van uw deposito’s bij Keytrade Bank en Fortuneo Belgium gegarandeerd zijn tot maximaal € 100.000
De fusie dwingt mij tot actie. Door een stevige spaarrekening bij Fortuneo + flink wat producten bij Keytrade zit ik ver boven de staatswaarborgen. Zijn er nog spaargidsers klant bij Keytrade én Fortuneo?
Mijn probleem is nog groter doordat er eigen vermogen bij Fortuneo zit en gemeenschappelijk bij Keytrade.
Re: Fusie Keytrade en Arkéa (ex-Fortuneo)
Mail ook gehad. Nooit bij fortuneo geweest omdat ik zoveel klachten hoorde.
Vraag ik mij toch een paar dingen af. Hoe gaan ze dat doen met de spaarrekeningen? De rente zijn niet hetzelfde bij deze 2 banken. En wat met het online platform? Gaan deze van fortuneo voortaan moeten inloggen op dat van keytrade?
Wat bedoeld men met "uw financiële instrumenten tot € 70.000 per investeerder"?Als je dan voor 100k euro in aandelen zit ben je 30k kwijt?Dan kan toch niet?Aandelen kun niet zomaar verdwijnen en zijn geen eigendom van de bank.
ps.als je gemeenschappelijke rekening hebt bij keytrade verhoogt de garantie toch?
Vraag ik mij toch een paar dingen af. Hoe gaan ze dat doen met de spaarrekeningen? De rente zijn niet hetzelfde bij deze 2 banken. En wat met het online platform? Gaan deze van fortuneo voortaan moeten inloggen op dat van keytrade?
Wat bedoeld men met "uw financiële instrumenten tot € 70.000 per investeerder"?Als je dan voor 100k euro in aandelen zit ben je 30k kwijt?Dan kan toch niet?Aandelen kun niet zomaar verdwijnen en zijn geen eigendom van de bank.
ps.als je gemeenschappelijke rekening hebt bij keytrade verhoogt de garantie toch?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Aandelen van klanten moeten verplicht ondergebracht worden bij een zogenaamde custodian en zullen altijd buiten het faillissement van een bank vallen. Die 70k gaat dus over andere producten, bijvoorbeeld kasbons en notes.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad Didymus. Daarom vermeldde ik onze gemeenschappelijke aandelenportefeuille - die ook bij Keytrade zit - niet. Maar ook zonder de aandelenportefeuille is er een probleem:
De zaken bij keytrade zijn gemeenschappelijk; de helft van mij dus. Dit deel samen met de Fortuneo-rekening komt boven de 100k uit.
Dan is er het vermogensrechtelijk probleem: de eigen vermogens (EV) moeten eigen blijven. Je moet bewijzen dat iets eigen is bij huwelijk met gemeenschap; aparte banken voor de vermogens maakt dit een pak eenvoudiger. Vermenging van EV en gemeenschap zou wel het staatsgarantieprobleem oplossen maar die vermenging is absoluut niet wenselijk.
Het grootste probleem is praktisch: Aan die spaarrekening (EV) kan ik en ik alleen. Voor het gemeenschappelijk vermogen bij Keytrade hebben we beide onze login. Gezien de lage rentestand lijkt het mij het beste dat ik de Fortuneo-rekening afsluit voor de systemen van Keytrade en Arkéa samengevoegd zouden, als dat al in de nabije toekomst gebeurt.
Gezien de slechte communicatie van beide kanten zou ik ook hier wel eens plotseling voor een voldongen feit kunnen staan. Tijd voor actie dus.
Klopt, maar bij de spaarrekening bij Fortuneo is eigen vermogen van mij, één titularis dus. Die zit tegen de grens van de staatsgarantie aan.Denfi schreef:ps.als je gemeenschappelijke rekening hebt bij keytrade verhoogt de garantie toch?
De zaken bij keytrade zijn gemeenschappelijk; de helft van mij dus. Dit deel samen met de Fortuneo-rekening komt boven de 100k uit.
Dan is er het vermogensrechtelijk probleem: de eigen vermogens (EV) moeten eigen blijven. Je moet bewijzen dat iets eigen is bij huwelijk met gemeenschap; aparte banken voor de vermogens maakt dit een pak eenvoudiger. Vermenging van EV en gemeenschap zou wel het staatsgarantieprobleem oplossen maar die vermenging is absoluut niet wenselijk.
Het grootste probleem is praktisch: Aan die spaarrekening (EV) kan ik en ik alleen. Voor het gemeenschappelijk vermogen bij Keytrade hebben we beide onze login. Gezien de lage rentestand lijkt het mij het beste dat ik de Fortuneo-rekening afsluit voor de systemen van Keytrade en Arkéa samengevoegd zouden, als dat al in de nabije toekomst gebeurt.
Gezien de slechte communicatie van beide kanten zou ik ook hier wel eens plotseling voor een voldongen feit kunnen staan. Tijd voor actie dus.
Voor degenen die fondsen hebben bij PSA, Fortuneo en Keytrade zakt de garantie van 300.000 naar 100.000 €.
ING heeft een oogje op Belfius. BNPParibas Fortis spekt de Fransen, wat blijft er nog over in ons land?
ING heeft een oogje op Belfius. BNPParibas Fortis spekt de Fransen, wat blijft er nog over in ons land?
Daarstraks ben ik toevallig het Fortuneo kantoor binnengelopen, en had met een zeer vriendelijke man een goed gesprek.Denfi schreef:Vraag ik mij toch een paar dingen af. Hoe gaan ze dat doen met de spaarrekeningen? De rente zijn niet hetzelfde bij deze 2 banken. En wat met het online platform? Gaan deze van fortuneo voortaan moeten inloggen op dat van keytrade
Hij wist mij het volgende te vertellen :
Tot alles rond is (maart/april) mogen ze bij Fortuneo geen nieuwe beursrekeningen e.d. meer openen. Het volledige systeem van Fortuneo wordt overgepompt naar Keytrade. Daar zullen de klanten van Fortuneo met hun Fortuneo ID kunnen inloggen. Voor mensen die bij beiden klant zijn, is het momenteel nog niet duidelijk of die al meteen samengevoegd gaan worden of niet.
De tarieven blijven tot dan ook apart. Daarna zullen ze tot 1 tarief herleidt worden. Hij dacht dat het de tarieven van Fortuneo gingen worden.
Was dat een retorische vraag? Er is in ieder geval nog keuze hoor: Argenta, Crelan, KBC en VDK zijn bij mijn weten nog tamelijk 'Belgisch'. (Als beursgenoteerde bank kan je over KBC discussiëren.) En dan vergeet ik wellicht nog links of rechts een private bank.Flytox schreef:Voor degenen die fondsen hebben bij PSA, Fortuneo en Keytrade zakt de garantie van 300.000 naar 100.000 €.
Eigenlijk voltrekt zich niets anders dan wat analysten en toezichthouders al een hele poos voorspellen: een verdere consolidatie. Dat weerhoudt tal van buitenlandse spelers nochtans niet om hier in miniatuurversie actief te zijn: Deutsche Bank, ABN Amro, NIBC, Triodos, Monte Paschi,... Echt schraal kan je het bankenlandschap toch niet noemen?
Het aanbod lijkt mij toch ook nog groot genoeg. Als ik zie bij hoeveel banken ik klant bent door het bankschoppen. Bij sommige staat daar nu niks meer dus misschien eens opruimen.
Dankje annetje. Bij fortuneo liggen de rentes iets hoger dan keytrade. Beurskosten lijken ook lager bij fortuneo. Dus misschien nog een goede zaak vor keytrade klanten vanaf maart/april.annetje schreef:Daarstraks ben ik toevallig het Fortuneo kantoor binnengelopen, en had met een zeer vriendelijke man een goed gesprek.Denfi schreef:Vraag ik mij toch een paar dingen af. Hoe gaan ze dat doen met de spaarrekeningen? De rente zijn niet hetzelfde bij deze 2 banken. En wat met het online platform? Gaan deze van fortuneo voortaan moeten inloggen op dat van keytrade
Hij wist mij het volgende te vertellen :
Tot alles rond is (maart/april) mogen ze bij Fortuneo geen nieuwe beursrekeningen e.d. meer openen. Het volledige systeem van Fortuneo wordt overgepompt naar Keytrade. Daar zullen de klanten van Fortuneo met hun Fortuneo ID kunnen inloggen. Voor mensen die bij beiden klant zijn, is het momenteel nog niet duidelijk of die al meteen samengevoegd gaan worden of niet.
De tarieven blijven tot dan ook apart. Daarna zullen ze tot 1 tarief herleidt worden. Hij dacht dat het de tarieven van Fortuneo gingen worden.
Ik ben klant bij PSA + Fortuneo (beide voor spaargeld) en Keytrade (voor belegingen) en inderdaad, de 3 platformen smelten in feite samen tot 1 enkele: nu reeds PSA naar Keytrade, en dan binnenkort Keytrade met Fortuneo.Flytox schreef:Voor degenen die fondsen hebben bij PSA, Fortuneo en Keytrade zakt de garantie van 300.000 naar 100.000 €.
Een heel gedoe dus met verhuis van rekeningen, en een resem onduidelijke brieven (bedoeld om ons te verwarren en vooral niets te doen nu?) maar je kan er wel je voordeel mee doen, tenminste als je nu reeds klant bent bij hen, want nieuwe klanten aanvaarden ze helaas niet meer, dit omwille van logische redenen (zie hieronder)
Inderdaad, de rentes op de 'hoogrendementspaarrekeningen' zijn overal verschillend, maar de GETROUWHEIDSspremie moet ook na de overname wettelijk behouden blijven volgens de oorspronkelijke bank, gedurende de looptijd van die premie.Denfi schreef:Hoe gaan ze dat doen met de spaarrekeningen? De rente zijn niet hetzelfde bij deze 2 banken.
Het deeltje gewone rente kan wel gewijzigd worden (maar is trouwens al gelijk).
Wie dus nu nog snel geld parkeert bij het PSA-deel van die nieuwe fusiebank, krijgt over een goeie 3 weken dus een veel hogere getrouwheidspremie van die nieuwe fusiebank dan klanten die datzelfde geld via Keytrade of Fortuneo inbrengen in diezelfde bank. Daarenboven heeft die nieuwe fusiebank een zeer goede rating, dit in tegenstelling tot PSA, dus je geld zit zelfs 'safer' binnenkort.
Heb dan ook mijn rekentool bovengehaald en al mijn recente spaartegoeden van Fortuneo snel naar mijn PSA rekening overgeboekt, om ze dan over 3 weken -aan een hogere intrest- terug te zien keren.

Helaas gaat dit enkel voor mensen die al bestaande klanten zijn want PSA neemt geen nieuwe klanten meer aan, maar het scheelt wel 0,30% in getrouwheidspremie als je nu nog snel je Distingo + rekening volstort.
Mooi meegenomen tip, dacht ik.
Laatst gewijzigd door inquirer op 4 november 2016, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gaan ze die getrouwheidspremie sneller uitbetalen, bedoel je dat dan? Want anders is het sop de kolen toch niet waard?
Wie nu reeds een PSA hoogrendementsspaarekening heeft, kan die momenteel nog kortstondig gebruiken om een rente van 0,60% als getrouwheidspremie vast te klikken voor het komende jaar; stort je datzelfde geld echter op je hoogrendementsrekening bij Fortuneo, dan krijg je er over één jaar slechts 0,30% voor. Bij Ketrade zelfs maar 0,20%...bartgo schreef:Gaan ze die getrouwheidspremie sneller uitbetalen, bedoel je dat dan? Want anders is het sop de kolen toch niet waard?
Over een paar weken is het allemaal dezelfde bank hoor!
Een beetje rekenen en je kan zelfs zien dat het intressant is om reeds bestaande spaartegoeden nog snel naar PSA over te boeken, op voorwaarde dat deze niet te ver gevorderd zijn in hun getrouwheidsopbouw bij de huidige bank.
Mij lijkt het dat het wél de moeite is, maar elk zijn mening daarover: gewoon een goeie rekentool hebben en je ziet hoeveel 'winst' je maakt: 30 euro, resp. 40 euro per 10.000 euro voor nieuwe tegoeden vandaag gestort; pro rata temporis van hun reeds gelopen duur voor reeds bestaande tegoeden overgeboekt.

Ik vermoed dat je dat wel weet, maar als die 'zaken bij keytrade' zoals u ze cryptisch noemt, aandelen e.d. zijn, dan vallen ze buiten de regeling van de staatswaarborg, dus die moet u niet meetellen om te checken of u de grens van 100K overstijgt na fusie... Enkel de spaartegoeden dus.Oudere Jongere schreef: De spaarrekening bij Fortuneo is eigen vermogen van mij, één titularis dus. Die zit tegen de grens van de staatsgarantie aan. De zaken bij keytrade zijn gemeenschappelijk; de helft van mij dus. Dit deel samen met de Fortuneo-rekening komt boven de 100k uit.
Eenvoudiger maar niet strikt noodzakelijk: een aparte rekening -eventueel bij dezelfde bank- is voldoende, dacht ik?Oudere Jongere schreef:Dan is er het vermogensrechtelijk probleem: de eigen vermogens (EV) moeten eigen blijven. Je moet bewijzen dat iets eigen is bij huwelijk met gemeenschap; aparte banken voor de vermogens maakt dit een pak eenvoudiger.
Ik geef u wel gelijk dat het niet duidelijk is uit hun communicatie of ze bij de overzetting van uw spaartegoeden van de ene bank naar de andere, steeds zullen storten op een aparte en parallelle rekening, dan wel op een bestaande rekening mocht u daar nu reeds klant zijn.
In uw geval denk ik persoonlijk van niet, vermits de titularis niet identiek dezelfde is, maar helemaal duidelijk is dat inderdaad niet...
In principe kan u rekening per rekening bepalen wie toegang heeft, dus uw partner kan geen handelingen uitvoeren op rekeningen waarvan enkel u titularis bent, tenzij u daartoe volmacht geeft natuurlijk...Oudere Jongere schreef: Het grootste probleem is praktisch: Aan die spaarrekening (EV) kan ik en ik alleen. Voor het gemeenschappelijk vermogen bij Keytrade hebben we beide onze login.
Of die ook onzichtbaar zullen zijn in dat geval (mocht u dat wensen), dat weet ik niet.
U hebt gelijk: hun praktische communicatie is nogal vaag momenteel, waarschijnlijk omdat ze het zelf nog niet in alle details uitgewerkt hebben en vooral willen vermijden dat klanten weglopen en/of er hun kleine voordeel uit gaan slaan (zie vorige mail): ze willen momenteel vooral gerust stellen en duidelijk maken dat we vooral niets moeten doen.
Dat zou een mooie zaak zijn, natuurlijk.Denfi schreef:....Dankje annetje. Bij fortuneo liggen de rentes iets hoger dan keytrade. Beurskosten lijken ook lager bij fortuneo. Dus misschien nog een goede zaak vor keytrade klanten vanaf maart/april.annetje schreef:...De tarieven blijven tot dan ook apart. Daarna zullen ze tot 1 tarief herleidt worden. Hij dacht dat het de tarieven van Fortuneo gingen worden.
Maar, met alle respect voor jullie optimisme: ik geloof niet meer in Sinterklaas (en al zeker niet wanneer het over banken gaat).

Hoop doet leven hé
Maar waarschijnlijk maakt het tegen die tijd toch niet meer uit. De rentes zullen waarschijnlijk dan toch allemaal dicht bij elkaar liggen.Vanaf maandag halveert NIBC ook de rente van 2 spaarrekeningen. Voor 0,05% meer ga ik niet meer "bankshoppen".
Als je het nu al bekijkt zitten er niet meer verschil tussen de rentes. De hoogste zitten bij de 500/maand rekeningen wat ik niet moet hebben.
Voor de rest is er nog medirect maar is ook maar 0,8% meer in januari en je moet 3 maanden op voorhand opzeggen en de andere rekening zal onder 0,5% gaan door stijging van RV. Dan heb je de rekeningen bij fortis en fintro waar een max bedrag per kalenderjaar op gestort mag worden. Tenslotte heb je nog banca monte en Izola Bank...
Bij al de andere zit er nu al amper verschil en ik vrees dat het verschil alleen maar kleiner gaat worden tegen maart/april.
De enigst reden om dan nog geld te verplaatsen is van een bank met lage rating zoals NIBC naar een bank met hogere rating.
Toch frustrerend.Elk jaar meer spaargeld maar elke jaar minder intrest.Van sneeuwbal-effect is hier geen spraken meer

Maar waarschijnlijk maakt het tegen die tijd toch niet meer uit. De rentes zullen waarschijnlijk dan toch allemaal dicht bij elkaar liggen.Vanaf maandag halveert NIBC ook de rente van 2 spaarrekeningen. Voor 0,05% meer ga ik niet meer "bankshoppen".
Als je het nu al bekijkt zitten er niet meer verschil tussen de rentes. De hoogste zitten bij de 500/maand rekeningen wat ik niet moet hebben.
Voor de rest is er nog medirect maar is ook maar 0,8% meer in januari en je moet 3 maanden op voorhand opzeggen en de andere rekening zal onder 0,5% gaan door stijging van RV. Dan heb je de rekeningen bij fortis en fintro waar een max bedrag per kalenderjaar op gestort mag worden. Tenslotte heb je nog banca monte en Izola Bank...
Bij al de andere zit er nu al amper verschil en ik vrees dat het verschil alleen maar kleiner gaat worden tegen maart/april.
De enigst reden om dan nog geld te verplaatsen is van een bank met lage rating zoals NIBC naar een bank met hogere rating.
Toch frustrerend.Elk jaar meer spaargeld maar elke jaar minder intrest.Van sneeuwbal-effect is hier geen spraken meer

-
- Newbie
- Contacteer:
Welke gevolgen heeft dat nu ? Behalve dat de garantie gedekt wordt door Frankrijk ?
Worden nu alle gegevens van de klanten overgedragen naar een instelling in Frankrijk ? En welke instelling(en) zijn dat dan juist ?
Als je overschrijvingen verricht : een overschrijving naar een Belgische rekening wordt dat nu een internationale overschrijving ?
(nu normaal naar frans recht) en een overschrijving naar een franse rekening is dan nationaal ?
Keytradebankluxemburg/zwitserland valt daar nu ook onder ?
Wat indien andere banken binnenkort ook ten prooi vallen van het buitenland. Of is dit de bedoeling van de regering om alle banken buiten te zwieren zodat ze niet meer garant moeten staan?
Is Frankrijk beter bestand tegen het omvallen van Banken ? Hebben ze daar ook een Leterme rondlopen die banken weggeeft ?
Veel vragen, maar ik verwacht weinig antwoorden
Worden nu alle gegevens van de klanten overgedragen naar een instelling in Frankrijk ? En welke instelling(en) zijn dat dan juist ?
Als je overschrijvingen verricht : een overschrijving naar een Belgische rekening wordt dat nu een internationale overschrijving ?
(nu normaal naar frans recht) en een overschrijving naar een franse rekening is dan nationaal ?
Keytradebankluxemburg/zwitserland valt daar nu ook onder ?
Wat indien andere banken binnenkort ook ten prooi vallen van het buitenland. Of is dit de bedoeling van de regering om alle banken buiten te zwieren zodat ze niet meer garant moeten staan?
Is Frankrijk beter bestand tegen het omvallen van Banken ? Hebben ze daar ook een Leterme rondlopen die banken weggeeft ?
Veel vragen, maar ik verwacht weinig antwoorden