Wat is de beste formule : cash of lening
TIP
Wat is de beste formule : cash of lening
Wat is het beste het volledig bedrag betalen voor de aankoop van een woning cash of toch best een lening aangaan?
Wij kunnen een huis kopen ter waarde van 285.000€ (all in) zonder een lening te moeten aangaan en we stelden ons de vraag wat is de beste formule .....alles cash betalen of toch een lenig aangaan van bijvoorbeeld 1000.000€.
Is een lening voordeliger qua belastingvermindering ? Graag zou ik jullie ideen willen weten wat feitelijk het beste is, wat zijn de voordelen of nadelen van cash of lening aangaan ?
Bedankt voor de tips
Wij kunnen een huis kopen ter waarde van 285.000€ (all in) zonder een lening te moeten aangaan en we stelden ons de vraag wat is de beste formule .....alles cash betalen of toch een lenig aangaan van bijvoorbeeld 1000.000€.
Is een lening voordeliger qua belastingvermindering ? Graag zou ik jullie ideen willen weten wat feitelijk het beste is, wat zijn de voordelen of nadelen van cash of lening aangaan ?
Bedankt voor de tips
- realisticview
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Wat is de beste formule : cash of lening
Hmmm ... waarom het belastingsvoordeel laten liggen?
Leen desnoods op 10j met een optimale aftrek en betaal deze af met je huidige reserven die in tussentijds toch ook nog iets kan opbrengen.
In geval van nood kan m'n de lening onmiddellijk afbetalen.
Heb dit alzo gedaan ... lenen bracht in mijn geval meer op dan een spaarboekje.
Leen desnoods op 10j met een optimale aftrek en betaal deze af met je huidige reserven die in tussentijds toch ook nog iets kan opbrengen.
In geval van nood kan m'n de lening onmiddellijk afbetalen.
Heb dit alzo gedaan ... lenen bracht in mijn geval meer op dan een spaarboekje.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
100.000 cash betalen zal allezins goedkoper zijn dan ervoor hypothecair te lenen op 10 jaar.
Bij lening zit je met intresten van pakweg 5000 euro + aktekosten lening 3600 euro + schattingskosten + schuldsaldo/
Bij lening zit je met intresten van pakweg 5000 euro + aktekosten lening 3600 euro + schattingskosten + schuldsaldo/
- realisticview
- Sr. Member

- Contacteer:
Idd ... in den beginne heb je deze kosten MAAR indien enige woning heb je alreeds 10j je aftrek van rond 3040 die je eventueel kunt verdubbelen indien je een partner hebt.
In de nieuwe woonbonus is de aftrek wel beperkt tot 1520 € (= basis) + 760 € (bijkomend, indien enige eigen woning) = 2280 € per persoon. Als je als koppel een vaste maandelijkse afbetaling doet van 380 €, dan wordt je fiscale korf juist gevuld en heb je jaarlijks een fiscale terugbetaling van 1824 (2 x 912€ per persoon) vermeerderd met nog eens de opdeciemen die van toepassing zijn in je stad/gemeente.
Wij hebben onze woning indertijd cash betaald.popken schreef: ... , wat zijn de voordelen of nadelen van cash of lening aangaan ? ...
De fiscale voordelen van toen, kan men niet meer vergelijken met die van tegenwoordig.
Enkele kennissen vonden dat we ongelijk hadden om daar geen gebruik van te maken door cash te willen betalen.
Toch hebben we voet bij stuk gehouden.
We waren beiden al rond de 40 en pas (her)getrouwd, nadat we elk een mislukt huwelijk achter de rug hadden. We hebben ál ons spaargeld bijeengelegd en kwamen daar nét mee toe om een "bescheiden" woning-met-ideale-ligging te kopen; die later met beetjes opgeknapt werd, naarmate onze financiën het toelieten.
En we hebben ons dat achteraf nooit beklaagd. We konden samen een nieuwe start nemen, zónder schulden. Alles wat we vanaf dan terug konden sparen was volledig van ons. We moesten niet meer wakker liggen, over hoe de toekomst zou evolueren in verband met een schuldaflossing tot tegen onze pensioenleeftijd, en of onze relatie wel zo lang zou standhouden.
Het directe financieel voordeel dat we haalden uit onze cash betaling was, dat we geen extra notariskosten moesten betalen op een hypotheeklening (en dat zou een flinke hap uit ons budget geweest zijn).
Dus wij kozen voor direct voelbaar financieel voordeel i.p.v. verspreid over 10-tallen jaren, waarvan men de toekomst niet kan voorspellen.
Je kan de "tijd van toen" niet vergelijken met nu.
Ik heb "intertijd" wel geleend voor een grote verbouwing aan 9.75% hypo op tien jaar 5/5.
Gelijktijdig hetzelfde spaarbedrag vastgezet aan 9.5% voor tien jaar vast.
Na 5 jaar de lening herzien op 6.5% voor de laatste 5 jaar. Het spaarkapitaal bleef wel vast renderen aan 9.5%.
Ook nooit spijt van gehad. 10 jaar belastingsaftrek in de zak gestoken + na 10 jaar "schuldenvrij" (eigenlijk nooit schulden gehad gezien het spaarkapitaal hoger werd dan de af te lossen schuld) + mooie spaarpot er bovenop.
Nu ben ik terug voor vastgoed aan het lenen geslagen gezien de belachelijk lage intresten.
Ondertussen zijn de intresten weer licht aan het stijgen.
Ik vermoed dat ik daar over 10 jaar ook geen spijt van ga hebben.
@TS: de eerste vraag die je je moet stellen is: je cash, aan welke voorwaarden staan die nu vast en voor hoe lang nog?
Welke eventuele leningkost staat daar tegenover?
Als je cash bv. 0.11% "opbrengt" en je moet lenen aan 2% is het een heel ander verhaal dan als je cash nog x aantal jaren aan 3.5% zou vast staan en je kan, lenen aan 1.20%.
Zonder details te kennen kan je ook geen goede raad krijgen die er toe doet, noch zomaar stellen dat het ene goedkoper/duurder is dan het andere. Al bij al is het voor jou een redelijk eenvoudige berekening gezien jij alle details kent of kan verkrijgen.
Ik heb "intertijd" wel geleend voor een grote verbouwing aan 9.75% hypo op tien jaar 5/5.
Gelijktijdig hetzelfde spaarbedrag vastgezet aan 9.5% voor tien jaar vast.
Na 5 jaar de lening herzien op 6.5% voor de laatste 5 jaar. Het spaarkapitaal bleef wel vast renderen aan 9.5%.
Ook nooit spijt van gehad. 10 jaar belastingsaftrek in de zak gestoken + na 10 jaar "schuldenvrij" (eigenlijk nooit schulden gehad gezien het spaarkapitaal hoger werd dan de af te lossen schuld) + mooie spaarpot er bovenop.
Nu ben ik terug voor vastgoed aan het lenen geslagen gezien de belachelijk lage intresten.
Ondertussen zijn de intresten weer licht aan het stijgen.
Ik vermoed dat ik daar over 10 jaar ook geen spijt van ga hebben.
@TS: de eerste vraag die je je moet stellen is: je cash, aan welke voorwaarden staan die nu vast en voor hoe lang nog?
Welke eventuele leningkost staat daar tegenover?
Als je cash bv. 0.11% "opbrengt" en je moet lenen aan 2% is het een heel ander verhaal dan als je cash nog x aantal jaren aan 3.5% zou vast staan en je kan, lenen aan 1.20%.
Zonder details te kennen kan je ook geen goede raad krijgen die er toe doet, noch zomaar stellen dat het ene goedkoper/duurder is dan het andere. Al bij al is het voor jou een redelijk eenvoudige berekening gezien jij alle details kent of kan verkrijgen.