Zoete Belgische Dividend Aristocraten
TIP
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Zoete Belgische Dividend Aristocraten
Deze 2 noteren also op de Belgische beurs ...
Uiteraard het nadeel van deze aandelen is dat m'n onderworpen is aan 2 (r)overheden betreffende bijkomende RV.
Belgische 27% en de Franse 15% ... De Franse kan m'n uiteraard recupereren via de belastingen.
Uiteraard het nadeel van deze aandelen is dat m'n onderworpen is aan 2 (r)overheden betreffende bijkomende RV.
Belgische 27% en de Franse 15% ... De Franse kan m'n uiteraard recupereren via de belastingen.
Engie op de beurs van Parijs. Sommige brokers vragen zelfs jaarlijkse beheerkosten ervoor. Dus zo'n zoet aandeel is dat nu niet.
Franse bronheffing krijg je makkelijk naar 15 percent via Bolero. Een formuliertje invullen en zij doen de rest, geen gedoe met bezoekjes aan belastingkantoren voor een stempel te krijgen.quixoticme81 schreef:@ realisticview
het feit dat het over aandelen van Franse bedrijven gaat, heeft wel zijn impact op het dividend. Bij Total en Engie moet je dubbele RV betalen. Eerst 30 % RV aan de Franse staat, en daarna 27 % aan de Belgische staat.
Ook bij aankoop van deze aandelen moet men de Franse als de Belgische beurstaks betalen.
Elke belegger moet natuurlijk zijn huiswerk maken, maar het feit dat het hier over aandelen van Franse bedrijven gaat, is belangrijk, ongeacht aan welke beurs ze noteren.
Bedankt voor de lijst. Er is wel een verschil tussen hoog dividend en stijgend dividend. Aristocraten zijn naar mijn weten alleen dit laatste, niet?Belca2 schreef:Wat zijn ze? Wie zijn ze? Waarom zijn ze interessant?
Een (gedeeltelijk) antwoord in: Zoete Belgische Dividend Aristocraten
Mochten er foute cijfers staan bij uw geliefkoosd aandeel, wees dan zo vriendelijk ze te melden
in trends van een paar weken terug stond ook een artikel over "industriële" dividendbetalers en het "gevaar" hierachter waar te weinig rekening mee wordt gehouden, nl dat sommigen hun dividend nog steeds laten stijgen maar hun cashflow onvoldoende is en hiervoor dus reserves gaan aanspreken of gaan lenen, op termijn blijven de investeringen echter uit die nodig zijn om te kunnen blijven meespelen -- > zeer zeer korte samenvatting
heb het artikel helaas niet online om te delen
heb het artikel helaas niet online om te delen
De definitie van Aristocraten is afhankelijk van diegene die ze gebruikt. In de US betekent dit meestal dat het dividend gedurende 25 opeenvolgende kalenderjaren is verhoogd. In Europa is men lakser en betekent het meestal dat het dividend gedurende 10 opeenvolgende jaren minstens gelijk gebleven is. (zie ook tekst blz 4. en voetnota 5)omega6 schreef:... Er is wel een verschil tussen hoog dividend en stijgend dividend. Aristocraten zijn naar mijn weten alleen dit laatste, niet?
Bij de definitie wordt nergens rekening gehouden met de hoogte van het dividend. Dit is een lacune dat de Zoete Aristocraten probeert in te vullen. Vandaar ook de twee lijsten: blz 6 bevat Zoete Aristocraten, blz 10 de andere.
Zo is Sofina, bij velen de Aristocraat bij uitstek omwille van zijn jarenlange traditie, geen Zoete Aristocraat omdat het uitbetaalde rendement te laag is.
Dit betekent niet dat Sofina inherent 'slechter' zou zijn dan pakweg GBL (dat tot de eerste lijst behoort). Maar voor sommige beleggers, vooral diegenen met een kortere beleggingshorizon en die dividenden nodig hebben als een bron van aanvullende inkomsten, is het onmiddellijk rendement belangrijker dan de groei op langere termijn. Zie hierover ook mijn bericht in de draad Holdings van 4 mei 2015 11:18 (Misschien maak ik ooit wel een aparte bijdrage over deze thematiek)
Dat gevaar bestaat inderdaad. Bedrijven zullen er alles aan doen om hun status als Aristocraat te blijven behouden. De lijsten moeten dan ook gezien worden als een startpunt voor verder onderzoek - geen absolute aanbevelingen.nikske schreef:...dat sommigen hun dividend nog steeds laten stijgen maar hun cashflow onvoldoende is en hiervoor dus reserves gaan aanspreken of gaan lenen,...
De twee bedrijven die u viseert hebben wel een zeer sterke Belgische achtergrond. ENGI maakt zelfs deel uit van de Bel20. Hoe 'Belgischer' kan je nog? Er zijn trouwens nog andere bedrijven in de lijst die je strikt genomen zou kunnen discrimineren: DL, RTL Goup, INGA, ... en wie weet straks het oer-Belgische Delhaize?wivina schreef:...de titel luidt 'zoete BELGISCHE dividendaandelen'....daar moeten toch geen 2 Franse bedrijven tussen zitten...
Zoals reeds opgemerkt (o.a. realistview), en vermeld op blz 2, behandel ik zonder onderscheid de bedrijven die genoteerd zijn op de beurs van Brussel (in België). Maar als het je gemoedsrust kan bedaren ben ik bereid om een eventueel volgende maal (waarin je blijkbaar toch nog geïnteresseerd bent) te betitelen als: 'Zoete Brusselse Dividend Aristocraten'.

Belca2, dank U om deze post te delen! Zeer aangename lectuur om te lezen:)
Top lectuur, bedankt!
Ik vind het TOP dat iemand de moeite doet om deze info op te zoeken, te compileren en hier gratis / belangeloos ter beschikking te stellen.
Advies aan TS : betalende nieuwsbrief opstarten
Advies aan TS : betalende nieuwsbrief opstarten

@Belca,
Ik wou even het bestand terug openen om iets na te kijken, maar ik geraak niet verder dan een loginpagina van windows.
'k Laat het alvast maar weten.
Ik wou even het bestand terug openen om iets na te kijken, maar ik geraak niet verder dan een loginpagina van windows.
'k Laat het alvast maar weten.
annetje, sorry voor het ongemak. Normaal zou deze link moeten werken: Zoete Belgische Dividend Aristocraten
Vandaag nog in interessant artikel in Netto op de Tijd.
Dividendaandelen waar zelfs Trump een coupon van zou willen.
Dividendaandelen waar zelfs Trump een coupon van zou willen.
Vooral interessant de 7 aandelen die het de afgelopen 25 jaar volhielden om het dividend stabiel te houden of te laten stijgen:kazavubu schreef:Vandaag nog in interessant artikel in Netto op de Tijd.
Sofina
Ackermans & van Haaren
Lotus Bakeries
Solvay
UCB
Colruyt
Co.Br.Ha
Opvallend: op deze lijst dus geen 'zoete aristocraten';
wel: 1 'pseudo zoete aristocraat' (SOLB), 2 'aristocraten' (LOTB & SOF) en 4 'pseudo aristocraten' (de rest).