vevroegde terugbetaling dossierkosten?
TIP
vevroegde terugbetaling dossierkosten?
Weet iemand of een bank (buiten de wederbeleggingsvergoedining) ook dossierkosten mag aanrekenen bij een gedeeltelijke terugbetaling?
Er vanuitgaande dat duurtijd en rentevoet ongewijzigd blijven.
Mijn vorige poging tot herziening 3 j geleden is op niets gedraaid en toen heb ik een gedeeltelijke terugbetaling gedaan en looptijd aangepast. De rente wijzigen lijkt me dus moeilijk
Mijn huidige situatie is dan ook 40600€ nog 7 j en 4 maanden aan 3.746%
Een herfinanciering bij een andere bank is dus bijna nooit rendabel (en ik kan de tariefwijziging van cleran moeilijk kan verteren)
De vraag komt omdat ik de maandlast van mijn huidige lening wil verlagen naar het max bedrag dat ik (2ontleners) fiscaal kan inbrengen. Dus een ~509 € maandlast. Binnen 2 jaar stopt voor mij ook de verhoogde woonbonus (10j) en dan zou ik die oefening opnieuw willen doen. Op de bank brengt spaargeld niets op , maar als ik ook dossierkosten moet betalen zal een gedeetelijke terugbetaling ook bijna niets opleveren
Er vanuitgaande dat duurtijd en rentevoet ongewijzigd blijven.
Mijn vorige poging tot herziening 3 j geleden is op niets gedraaid en toen heb ik een gedeeltelijke terugbetaling gedaan en looptijd aangepast. De rente wijzigen lijkt me dus moeilijk
Mijn huidige situatie is dan ook 40600€ nog 7 j en 4 maanden aan 3.746%
Een herfinanciering bij een andere bank is dus bijna nooit rendabel (en ik kan de tariefwijziging van cleran moeilijk kan verteren)
De vraag komt omdat ik de maandlast van mijn huidige lening wil verlagen naar het max bedrag dat ik (2ontleners) fiscaal kan inbrengen. Dus een ~509 € maandlast. Binnen 2 jaar stopt voor mij ook de verhoogde woonbonus (10j) en dan zou ik die oefening opnieuw willen doen. Op de bank brengt spaargeld niets op , maar als ik ook dossierkosten moet betalen zal een gedeetelijke terugbetaling ook bijna niets opleveren
Re: vevroegde terugbetaling dossierkosten?
Filip,
Ik volgde dezelfde redenering recent. Optimaliseren in functie van de fiscaliteit.
Om te antwoorden op je vraag: ik heb geen dossierkost betaald bij mijn vervroegde terugbetaling.
Ik las ook van andere banken (AXA, ING) dat ze enkel een WB vergoeding rekenen.
De 'kost' bij mij was beperkt tot 3 maand interest op de vervroegde aflossing (wederbeleggingsvergoeding).
Je hebt de keuze tussen looptijd in kosten of maandbedrag naar beneden.
Ik zou voor deze laatste opteren zodat je zo lang mogelijk je hypotheeklening ook fiscaal kan inbrengen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes!
Bart
Ik volgde dezelfde redenering recent. Optimaliseren in functie van de fiscaliteit.
Om te antwoorden op je vraag: ik heb geen dossierkost betaald bij mijn vervroegde terugbetaling.
Ik las ook van andere banken (AXA, ING) dat ze enkel een WB vergoeding rekenen.
De 'kost' bij mij was beperkt tot 3 maand interest op de vervroegde aflossing (wederbeleggingsvergoeding).
Je hebt de keuze tussen looptijd in kosten of maandbedrag naar beneden.
Ik zou voor deze laatste opteren zodat je zo lang mogelijk je hypotheeklening ook fiscaal kan inbrengen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Succes!
Bart
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: vevroegde terugbetaling dossierkosten?
Voor zover ik me kan herinneren heb ik 3 j geleden (toen gekozen voor looptijd in te korten) ook geen dossierkosten moeten betalen. (maar toen was het opzet om een herziening te krijgen van de rentevoet, wat niet lukte. Gelukkig had ik een deeltje variabel staan).
Ik vroeg me vooral af of het wettelijk mag om dossierkosten aan te rekenen als er geen looptijd of rentewijziging is.
Ik zal het volgende keer eens voorleggen aan oorspronkelijke kantoorhouder die de lening heeft gemaakt (dorp ouders) en laat de afloop nog wel weten.
In de stad hier heb ik het voorlopig gehad met de crelan kantoren.
Ik vroeg me vooral af of het wettelijk mag om dossierkosten aan te rekenen als er geen looptijd of rentewijziging is.
Ik zal het volgende keer eens voorleggen aan oorspronkelijke kantoorhouder die de lening heeft gemaakt (dorp ouders) en laat de afloop nog wel weten.
In de stad hier heb ik het voorlopig gehad met de crelan kantoren.