Uit elkaar - wat met woningkrediet?
TIP
Uit elkaar - wat met woningkrediet?
Dag iedereen,
Mijn partner en ik (wettelijk samenwonend) gaan uit elkaar. We hebben een huis gebouwd waar een stevig woningkrediet op loopt. Zij wil het huis graag behouden en alleen verder afbetalen mits zoeken naar extra financiële hulpmiddelen (hulp familie, bijberoep...)
Ze zou me in ieder geval moeten uitkopen; maar hoe werkt dit precies?
- Sommigen zeggen dat ze me dan mijn inbreng in de afbetalingen van het woningkrediet tot nu moet terugbetalen?
- Anderen zeggen dan weer dat we het huis moeten laten schatten, en dat ik daar dan mijn deel van moet krijgen?
Mijn partner en ik (wettelijk samenwonend) gaan uit elkaar. We hebben een huis gebouwd waar een stevig woningkrediet op loopt. Zij wil het huis graag behouden en alleen verder afbetalen mits zoeken naar extra financiële hulpmiddelen (hulp familie, bijberoep...)
Ze zou me in ieder geval moeten uitkopen; maar hoe werkt dit precies?
- Sommigen zeggen dat ze me dan mijn inbreng in de afbetalingen van het woningkrediet tot nu moet terugbetalen?
- Anderen zeggen dan weer dat we het huis moeten laten schatten, en dat ik daar dan mijn deel van moet krijgen?
Re: Uit elkaar - wat met woningkrediet?
Er zijn verschillende mogelijkheden. Maar diegene die je het meeste waarborg bied, is dat je partner je uitkoopt en de lening volledig op haar naam neemt.
Je laat het huis schatten, en je komt met je ex partner een prijs overeen voor welk bedrag ze het huis koopt.Ze moet dan ook op jouw deel verminderde registratie kosten betalen.
Met jouw deel betaal je dan jouw helft van de totale lening terug. De waarborgregeling gaat de bank niet zo snel schrappen, dus als je ex de lening niet betaald, kunnen ze aan uw deur komen kloppen.
Je laat het huis schatten, en je komt met je ex partner een prijs overeen voor welk bedrag ze het huis koopt.Ze moet dan ook op jouw deel verminderde registratie kosten betalen.
Met jouw deel betaal je dan jouw helft van de totale lening terug. De waarborgregeling gaat de bank niet zo snel schrappen, dus als je ex de lening niet betaald, kunnen ze aan uw deur komen kloppen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben zelf jaren geleden gescheiden met onderlinge toestemming. Dat ligt niet helemaal hetzelfde dan wettelijk samenwonenden die uiteengaan, maar wat betreft de verdeling van de gemeenschappelijke goederen (die nog niet afbetaald zijn, zoals woning en auto) is er toch veel overeenstemming.
Vanuit mijn ervaring zou ik aanraden om daarvoor bij een notaris te gaan.
Indien beide partners niet tot overeenstemming komen, kunnen ze beiden een aparte notaris nemen.
Vanuit mijn ervaring zou ik aanraden om daarvoor bij een notaris te gaan.
Indien beide partners niet tot overeenstemming komen, kunnen ze beiden een aparte notaris nemen.
Voor de verdeling van een woonhuis, kàn je niet anders dan naar een notaris gaan, en de nodige kosten ophoesten om de aktes aan te passen. Niet voor niets heet die procedure de 'miserietaks'. Minstens 6000€ kost dat!
Men wou dat afschaffen, doch dat is nog niet gebeurd.
Men wou dat afschaffen, doch dat is nog niet gebeurd.
Hier kan je een simulatie van de verdeling en kosten maken. Maar ga zeker eens langs bij een notaris, advies is gratis.
- Neem als eerste contact op met notaris. Als jullie nog door eenzelfde deur kunnen zou ik aanraden om de notaris te nemen die jullie dossier heeft beheert bij aankoop (indien jullie toen tevreden waren van notaris uiteraard). Laat hem/haar zeker ook al eens bekijken wat de haalbaarheid van de wens van uw ex-partner is. Banken hebben nu eenmaal hun regels/voorwaarden en het zou zonde zijn eerst vanalles te regelen (kosten te maken) om nadien voor voldongen feiten te staan bij afrekening met de bank.
- Laat de woning schatten door een schatter en bepaal op basis van die schatting de verdeling.
- Uw ex-partner zal dan moeten bekijken of zij de helft van de woningwaarde kan uitbetalen.
- Met die geldsom zou ik je dan ten stelligste aanraden om jou deel van het openstaande kapitaal (lening) meteen uit te betalen en de waarborgregeling te laten schrappen (zal niet makkelijk worden en vooral afhangen van kapitaalkrachtigheid van je partner).
In het begin na een breuk wordt er nogal snel geopperd door één van de partners dat zij hun wederhelft wel zullen uitkopen, maar meestal draait het in 95% van de gevallen uit op een verkoop van het pand aan een derde partij. Zeker aangezien je zelf al spreekt van een aanzienlijk woonkrediet, zal het hier waarschijnlijk niet echt anders zijn. Of het zou moeten zijn dat je ex-partner een serieuze schenking krijgt van ouders/familie ofzo.
- Laat de woning schatten door een schatter en bepaal op basis van die schatting de verdeling.
- Uw ex-partner zal dan moeten bekijken of zij de helft van de woningwaarde kan uitbetalen.
- Met die geldsom zou ik je dan ten stelligste aanraden om jou deel van het openstaande kapitaal (lening) meteen uit te betalen en de waarborgregeling te laten schrappen (zal niet makkelijk worden en vooral afhangen van kapitaalkrachtigheid van je partner).
In het begin na een breuk wordt er nogal snel geopperd door één van de partners dat zij hun wederhelft wel zullen uitkopen, maar meestal draait het in 95% van de gevallen uit op een verkoop van het pand aan een derde partij. Zeker aangezien je zelf al spreekt van een aanzienlijk woonkrediet, zal het hier waarschijnlijk niet echt anders zijn. Of het zou moeten zijn dat je ex-partner een serieuze schenking krijgt van ouders/familie ofzo.