Zonneboiler
Re: Zonneboiler
Ik wil ook zonneboiler, maar heb dezelfde bedenken als jou. Energie zal alleen maar duurder worden in toekomst. Maar in zomer geen chauffage nodig en in winter kan ik het er wsch niet uithalen. En tussenseizoen wordt chauffage niet extreem veel gebruikt.mjinde schreef:Wij hebben dit overwogen, maar om kostprijsredenen niet gedaan. In de zomer is er volop warmte, maar geen chauffage. In de winter is er te weinig zon om er profijt uit te halen. Ik heb toen wat zitten rekenen en tellen en mijn conclusie was dat ik nooit de investering zou terugwinnen. Enkel in tussenseizoen is zoiets interessant, maar zoals de zon al meer dan een maand schijnt ben ik al blij met 25° in mijn boiler.
Ik geloof daar niet in dat de energie duurder zal worden in de toekomst.
Er staan verschillende spelers te springen om een einde te maken aan de energiecrisis die in stand wordt gehouden door bepaalde instanties. De media is in hetzelfde bedje ziek en toont alleen wat hen interesseert of wat het van bepaalde bronnen te horen krijgt.
Er staan verschillende spelers te springen om een einde te maken aan de energiecrisis die in stand wordt gehouden door bepaalde instanties. De media is in hetzelfde bedje ziek en toont alleen wat hen interesseert of wat het van bepaalde bronnen te horen krijgt.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Electriciteit verwacht ik geen enorme stijging. De alternatieven zullen er wel komen. Maar fossiele brandstof (en kernenergie waar ik absoluut tegen ben): de bronnen geraken uitgeput. ik verwarm met gas. Ik denk niet dat gas nog goedkoper zal worden. Vandaar dat ik zonneboiler overweeg om ook bij te springen bij chauffage... maarja, die werkt goed op moment dat je het niet zo nodig hebt.
Is het niet interessanter om supergoed te isoleren en dan in combinatie met fotovoltaïsche panelen en warmtepomp? De stroom die je in de zomer teveel produceert, gebruik je in de winter voor de warmtepomp.
Een paar maanden terug nog zo'n (gerenoveerde!) woning gaan zien op de opendeur van ecobouwers http://www.ecobouwers.be/
Een paar maanden terug nog zo'n (gerenoveerde!) woning gaan zien op de opendeur van ecobouwers http://www.ecobouwers.be/
Dat is een interessante combinatie, maar vergt heel wat extra kapitaal.sleepnot schreef:Is het niet interessanter om supergoed te isoleren en dan in combinatie met fotovoltaïsche panelen en warmtepomp? De stroom die je in de zomer teveel produceert, gebruik je in de winter voor de warmtepomp.
In een hedendaagse nieuwbouw woning heb je eigenlijk erg weinig verwarming nodig, dus is het wel ironisch dat men net daar een installatie gaat plaatsen van €10.000 (WP)
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Dat is waar ja en ik denk niet dat ik ooit zover zou gaan. Maar dé gulden regel is en blijft dus om eerst te isoleren, isoleren, isoleren (en actieve ventilatie plaatsen) en dan pas eventueel verdere technische snufjes toe te passen.
Maar ik redeneer dan voor een renovatie. Bij nieuwbouw moet dat tegenwoordig sowieso al.
Maar ik redeneer dan voor een renovatie. Bij nieuwbouw moet dat tegenwoordig sowieso al.
Heb nog enkele vragen in verband met een zonneboiler:
- Is het plaatsen van een zonneboiler interessant of rendabel indien de huidige boiler (warm water en CV) werkt op gas? Op de website van energiesparen kom ik op een terugverdientijd van 20 jaar omdat ik het water opwarm met gas (geen opvangvat, maar een doorloopsysteem).
- Welke combinatie kan je het best aangaan zodat je ook in de winter het water kan warmen zonder gas?
Ooit stijgt de gasprijs wel. Is het verstandig om je woning onafhankelijk te maken zodat je zelf de elektriciteit en/of warmte kan voorzien?
Ooit worden er wel batterijen in de woningen geplaatst in combinatie met zonnepanelen zodat je het volledige jaar doorkomt met je elektriciteit. Of denk ik te ver?
Onze woning is volledig afhankelijk van gas/elektriciteit, maar ik weet niet of dit de beste keuze is om dit zo te laten in functie voor later.
- Is het plaatsen van een zonneboiler interessant of rendabel indien de huidige boiler (warm water en CV) werkt op gas? Op de website van energiesparen kom ik op een terugverdientijd van 20 jaar omdat ik het water opwarm met gas (geen opvangvat, maar een doorloopsysteem).
- Welke combinatie kan je het best aangaan zodat je ook in de winter het water kan warmen zonder gas?
Ooit stijgt de gasprijs wel. Is het verstandig om je woning onafhankelijk te maken zodat je zelf de elektriciteit en/of warmte kan voorzien?
Ooit worden er wel batterijen in de woningen geplaatst in combinatie met zonnepanelen zodat je het volledige jaar doorkomt met je elektriciteit. Of denk ik te ver?
Onze woning is volledig afhankelijk van gas/elektriciteit, maar ik weet niet of dit de beste keuze is om dit zo te laten in functie voor later.