Waar valt er nog iets te rapen? :)
TIP
Waar valt er nog iets te rapen? :)
Pfffff, niet gemakkelijk om nog ergens degelijk rendement te halen en/of de index te verslaan...
Momenteel beleg ik maandelijks 150euro in het mixerfonds via ME. En telkens 50euro in elk KEYPLAN.
Daar er nog voldoende cash voorhanden is (en dit elke maand nog stijgt) ben ik op zoek naar extra rendement (zoals iedereen).
Wat is er aan te raden?
- Nieuwe modelportefeuille via ME openen?
- Inleg in mixerfonds en/of KEYPLAN verhogen?
- Rustig blijven afwachten met mijn cashgeld dat elke dag in waarde daalt?
Benieuwd wat jullie zouden doen.
Momenteel beleg ik maandelijks 150euro in het mixerfonds via ME. En telkens 50euro in elk KEYPLAN.
Daar er nog voldoende cash voorhanden is (en dit elke maand nog stijgt) ben ik op zoek naar extra rendement (zoals iedereen).
Wat is er aan te raden?
- Nieuwe modelportefeuille via ME openen?
- Inleg in mixerfonds en/of KEYPLAN verhogen?
- Rustig blijven afwachten met mijn cashgeld dat elke dag in waarde daalt?
Benieuwd wat jullie zouden doen.
Re: Waar valt er nog iets te rapen? :)
Waarom zo'n laag bedrag van 150 euro? Je kan toch een hoger bedrag investeren?
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Windenergie coöperanten? Daar gaat het nieuws in elk geval vandaag over.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Ja, je mag mijn aandelen van Groenkracht overkopen als je wil.
die van mij ook
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
ik volg de volgende aandelen
3D Systems 17.61 usd
Dominos Pizza 2.81 gbp
NXP Semiconductors 109.86 usd
Qorvo 69.29 usd hier verwacht ik veel van wat denken jullie? ontwikkeling van netwerken enz
3D Systems 17.61 usd
Dominos Pizza 2.81 gbp
NXP Semiconductors 109.86 usd
Qorvo 69.29 usd hier verwacht ik veel van wat denken jullie? ontwikkeling van netwerken enz
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission
Niet iedereen zal met deze mening akkoord gaan, maar met lage bedragen moet je (imo) niet echt spreiden. Ik zou tot €10.000 spaargeld gemakkelijk in 1 aandeel steken, zonder wakker te liggen.
't is makkelijker om 1 of 2 goeie bedrijven te vinden, goed je onderzoek te doen etc (nakijken jaarrekeningen, kwartaalresultaten, markt etc) en zo een mooie return te halen, dan 10 aandelen te kopen (of zo'n Me fonds) om het risico te "spreiden" in geval er iets mis gaat.
Spreiding is enkel belangrijk als je portefeuille wat aangroeit, tot bv. >€10-20.000.
't is makkelijker om 1 of 2 goeie bedrijven te vinden, goed je onderzoek te doen etc (nakijken jaarrekeningen, kwartaalresultaten, markt etc) en zo een mooie return te halen, dan 10 aandelen te kopen (of zo'n Me fonds) om het risico te "spreiden" in geval er iets mis gaat.
Spreiding is enkel belangrijk als je portefeuille wat aangroeit, tot bv. >€10-20.000.
Ja maar door in verschillende fondsen portefeuilles te beleggen die allemaal min of meer gekloond zijn op het MK mixerfonds ga je geen extra risico spreiding hebben. Risico spreiding moet je meer zien als in welke munt, regio, sector, aandelen, obligaties, enz een fonds moet beleggen. Het is niet hoe meer fondsen hoe minder risico, je hebt wellicht een betere risico spreiding met 5 fondsen die in totaal verschillende dingen beleggen dan met 20 fondsen die min of meer hetzelfde doen.
En dan nog iets over risico. Vaak wordt defensieve beleggers aangeraden om in mixfondsen met laag risicoprofiel te beleggen met als argument dat deze bij een crash of zware correctie minder verlies doen. Je kan evengoed met een kleiner bedrag in een fonds met hogere volatiliteit beleggen en onder de streep toch hetzelfde risico nemen. Een voorbeeldje, stel dat je 10.000 euro in een defensief mixfonds belegt dat bij een crash slecht 20% in waarde zakt (2000 euro verlies) of je belegt 4000 euro in een riskanter fonds dat 50% in waarde zou zakken (dan heb je eveneens een verlies van 2000 euro). Beide scenario's hebben dus hetzelfde risico alleen beschik je bij het tweede nog over cash die je kan inzetten wanneer er eens een terugval plaatsvindt.
Vortex: dat klopt inderdaad!
Als je soms ziet dat banken oudere mensen "defensieve" fondsen met beoogd 2-3% rendement en 1.5% management fee proberen aansmeren..
Als je soms ziet dat banken oudere mensen "defensieve" fondsen met beoogd 2-3% rendement en 1.5% management fee proberen aansmeren..
Dit is inderdaad ook iets waar ik mijn hoofd reeds heb proberen over breken: Zou je idd uiteindelijk minder verliezen als je dit hoger bedrag (10K in het vb. bij Vortes) defensief belegt in fondsen. Ipv een lager bedrag in aan agressievere portefeuille.vortex schreef: ↑22 juli 2017, 15:44 Vaak wordt defensieve beleggers aangeraden om in mixfondsen met laag risicoprofiel te beleggen met als argument dat deze bij een crash of zware correctie minder verlies doen. Je kan evengoed met een kleiner bedrag in een fonds met hogere volatiliteit beleggen en onder de streep toch hetzelfde risico nemen. Een voorbeeldje, stel dat je 10.000 euro in een defensief mixfonds belegt dat bij een crash slecht 20% in waarde zakt (2000 euro verlies) of je belegt 4000 euro in een riskanter fonds dat 50% in waarde zou zakken (dan heb je eveneens een verlies van 2000 euro). Beide scenario's hebben dus hetzelfde risico alleen beschik je bij het tweede nog over cash die je kan inzetten wanneer er eens een terugval plaatsvindt.
Ok, dat ME mixer is al aangegroeid tot 6000€ , idem voor de Keyplannen... Startbedrag + maandelijkse inleg sinds enkele jaren.
Jullie zouden dus eventueel de maandelijkse inleg verhogen?
Of is het interessanter een nieuwe modelportefeuille te openen? Flexer bijvoorbeeld?
Of is het interessanter een nieuwe modelportefeuille te openen? Flexer bijvoorbeeld?
Hallo MeOnline,
(*) Wat is de index die je als referentie gebruikt?
Welke zijn je huidige onderliggende effecten? Hoe zijn ze verdeeld? Wat is je huidige split tussen aandelen en obligaties+cash? Komt dit overeen met het risico dat je wenst, kunt en moet nemen om je doel te bereiken? Wens je, kun je en moet je meer risico nemen?
Wat zijn de kosten, voor aankoop maar ook zeker de jaarlijkse beheerskosten, die je momenteel betaald? Zou je een gelijkaardige portefeuille kunnen/willen opbouwen met minder kosten, en zodanig je eindresultaat kunnen verbeteren?
Als je ervan overtuigd bent dat de fondsen die je nu gekozen hebt aangepast zijn aan je risicoprofiel (*) dan kan je inderdaad je inleg erin verhogen. Het heeft weinig nut om een reeks andere fondsen te kopen waarvan de onderliggende aandelen uiteindelijk dezelfde zouden zijn.MeOnline schreef: ↑22 juli 2017, 16:40 Ok, dat ME mixer is al aangegroeid tot 6000€ , idem voor de Keyplannen... Startbedrag + maandelijkse inleg sinds enkele jaren.
(*) Wat is de index die je als referentie gebruikt?
Welke zijn je huidige onderliggende effecten? Hoe zijn ze verdeeld? Wat is je huidige split tussen aandelen en obligaties+cash? Komt dit overeen met het risico dat je wenst, kunt en moet nemen om je doel te bereiken? Wens je, kun je en moet je meer risico nemen?
Wat zijn de kosten, voor aankoop maar ook zeker de jaarlijkse beheerskosten, die je momenteel betaald? Zou je een gelijkaardige portefeuille kunnen/willen opbouwen met minder kosten, en zodanig je eindresultaat kunnen verbeteren?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
... én 7% instapkost, én (in het geval van een tak21) 2% taks. Bron: mijn ouders. Die hebben gelukkig de goeie gewoonte gekweekt mij eerst om mijn gedacht te vragen.
Ik heb hun eens een en ander nagerekend. Enkele weken later zijn ze na meer dan 40 jaar uit eigen beweging bij "hun" bank vertrokken.
-
robinvandyck
- Full Member

- Contacteer:
Mag ik vragen welke bank? Kwestie van deze te mijden. Mag ik ook weten naar waar ze zijn gegaan?