Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Pensioensparen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
148 berichten
  • Pagina 4 van 10
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 10
  • Volgende
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering - pensioensparen via fonds
annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

Re: Gemiddeld rendement van pensioenspaarfonds?

• Citeer

Bericht door annetje » 30 juli 2017, 11:13

Je mag al blij zijn dat je een 2e pensioenpijler hebt.
Er zijn heel wat mensen, zoals ik bv., die dat niet hebben.

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 30 juli 2017, 15:48

Ik herinner mij vaag dat deze is bekomen door een sectoraal akkoord.
Latere akkoorden hebben ons oa eco cheques opgeleverd. Iedereen heeft daar steen en been om geklaagd. Niet iedereen heeft een tuin om deze cheques ten volle mee te benutten...

Wat mij betreft mag men met een volgend akkoord terug de groepsverzekering laten stijgen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 2 augustus 2017, 18:32

B7H4long schreef: ↑29 juli 2017, 18:30
Yaris schreef: ↑29 juli 2017, 14:41 Zelfs als ze de groepsverzekering in rente uitbetalen is het nog voordelig en een welkome aanvulling op het wettelijk pensioen. Wellicht beter voor mensen die niet met geld kunnen omgaan. Ik heb eens een collega gehad die bij zijn pensionering 7 miljoen frank kreeg en zich afvroeg wat hij ermee moest doen.
Ook, rente is voordelig voor mensen die lang gaan leven. Kijk naar je ouders of grootouders en vergelijk met de Belgische sterftetabel. Als je korter dan het gemiddelde gaat leven is het beter de volledige som te ontvangen.
Laat me dit even verder verduidelijken: Met een echte lijfrente geef je aan de andere partij een som geld in ruil voor een maandelijks bedrag. De hoogte van het bedrag hangt af van de markrente en van je leeftijd. Deze laatste bepaald je levensverwachting. Hoe ouder je bent, hoe meer rente je ontvangt. Alle personen van dezelfde leeftijd ontvangen dezelfde rente. Als je dus vroeg sterft dan krijg je minder, als je lager leeft dan krijg je meer maanden de rente. Zij die vroeger sterven subsidiëren dan zij die langer level. Rente is dus interessant als je lang gaat leven. Een mogelijke indicatie is de leeftijd van je ouders en grootouders.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 3 augustus 2017, 10:15

Mijn persoonlijk geannualiseerd rendement van mijn pensioensparen (eerst Pricos dan overgezet naar ARPE) is vandaag 6,6%
Dat is zonder rekening te houden met belastingsvoordelen of (toekomstige) kosten. Aangezien het rendement hoger is dan het fictief rendement waarop belast wordt van 4,75% ga ik ervan uit dat mijn 6,6% dus een onderschatting is en het werkelijk profijt hoger zal liggen.

Ondanks de vele argwaan die al vele jaren rond dit type belegging hangt, is dit toch wel een heel leuk rendement voor een spaarpot. En ik denk dat het feit dat je dit varkentje niet zomaar kunt slachten voor vele Belgen eerder een zegen dan een vloek is.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

drako
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer drako
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door drako » 20 oktober 2017, 21:50

vortex schreef: ↑26 juli 2017, 11:22
Kevva schreef: ↑26 juli 2017, 10:22
Fiscaal is het interessanter om 10 jaar voor je 65ste te storten in een verzekering. Dus op zijn 55ste zou hij eigenlijk de overstap moeten maken. Dit vind ik hier niet uit maar is gewoon zo.
Ten eerste is dat niet van te moeten en ten tweede kan je niet overstappen van een fonds naar een verzekering, zonder dat fonds te verkopen, wat gewoon dom zou zijn wegens 33% taks. Wat wel kan is niet meer storten in het fonds en een verzekering starten voor de laatste tien jaar maar of dat onder de streep meer gaat opbrengen is nog maar de vraag. Verzekeringen brengen momenteel tussen de 1 en 2% op, fondsen meer dan 6% op de verzekering betaal je op het eind 8% op het kapitaal gevormd door door de gewaarborgde intrest, op de fondsen 8% op de fictief kapitaal aan 4,75%. Met andere woorden, je betaalt inderdaad minder taks op een verzekering maar die brengt onder de streep ook een pak minder op.
Stap gewoon over van een dynamisch naar een meer defensief fonds.
Dan heb je die kosten niet en speel je ook meer op veilig.

Dat is toch hoe ik het zie te doen: +- 5 a 10 jaar voor men pensioen mijn dynamisch naar een defensief overzetten bij dezelfde bank (rekenen daar ook geen kosten voor aan).

drako
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer drako
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door drako » 20 oktober 2017, 22:00

jonash schreef: ↑27 juli 2017, 15:53 Mag je zelfs niet op rekenen. Reken je wettelijk pensioen dat je van de overheid (al dan niet krijgt) als een bonus.

Je moet rekenen 1500 EUR per maand de dag van vandaag en daar 3% inflatie bijrekenen tot het jaar dat je op pensioen wilt gaan. Reken dan dat je 20-30 jaar zou leven en dat bedrag moet je toch opzij gezet kunnen hebben.

In de V.S. rekende ik op 2-3 miljoen USD.
Ik weet niet wat jij verdient, maar wat jij hier allemaal neerpent is toch onhaalbaar voor 80-90% van de werkende belgen hoor.
Yaris schreef: ↑29 juli 2017, 12:52 500.000 is veel, maar na een volledige loopbaan zal ik wel een kleine 300.000 krijgen hoor. Ik werk in de petroleumsector.
Jij zit dan wel in een sector die gekend is voor hoge lonen dus verbaast me niet dat je dan een relatief hoog bedrag kan bijeen sparen.
Maar jij zit al vrij hoog, de meesten halen dat niet. Die 500.000 is ook serieus van de pot gerukt.
bertVW schreef: ↑29 juli 2017, 09:13 Een groepsverzekering is toch een serieuze troef, bij pensioenleeftijd beschik je toch over 200k-500k. Dit is toch een mooi opgebouwd kapitaal. Is dit dan niet best te vergelijken met een goeie TAK21 verzekering? Want uiteindelijk heb je bij een groepsverzekering ook kapitaalgarantie.
Check dit eens bv.
https://www.pv.be/web/private-individua ... -pensioen-
of dit: https://www.vacature.com/nl-be/carriere ... ring-waard
Die 200.000 is dus al een vrij hoog getal.

Jij mag mij is uitleggen hoe je aan 200.000 tot 500.000!
Volgens mij schiet jij serieus met spek.

Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 21 oktober 2017, 00:39

annetje schreef: ↑30 juli 2017, 11:13 Je mag al blij zijn dat je een 2e pensioenpijler hebt.
Heel wat mensen hebben ook een hoger wettelijk pensioen. Mijn vrouw is ambtenaar en zal met haar pensioensparen haar levensstandaard kunnen verder zetten... Geen nood aan een tweede pijler want die overleeft de 80% regel niet.

Inversor
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Inversor
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Inversor » 21 oktober 2017, 00:43

drako schreef: ↑20 oktober 2017, 22:00
Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.
Daar gaan we weer... ::)

ratpack1

• Citeer

Bericht door ratpack1 » 21 oktober 2017, 07:05

annetje schreef: ↑30 juli 2017, 11:13 Je mag al blij zijn dat je een 2e pensioenpijler hebt.
Ik heb dat ook niet, ook geen hospitalisatie of maaltijdcheques. Feitelijk moet ik mijn diesel ook nog van mijn nettoloon trekken.’’’

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 21 oktober 2017, 16:04

Hetzelfde hier : geen maaltijdcheques, geen ecocheques, geen hospitalisatieverzekering, groepsverzekering, bedrijfswagen, enz....

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 22 oktober 2017, 10:26

Drako schreef.

Ik heb hier nog van die berichten gelezen met bedragen die serieus van de pot gerukt zijn en die enkel gehaald kunnen worden door de rijkeren met een serieus loon! Mensen die doorgaans eigenlijk zoiets niet nodig hebben met hun loon als ze zelf wat sparen.Jij mag mij is uitleggen hoe je aan 200.000 tot 500.000!
Volgens mij schiet jij serieus met spek.

Zoals Yaris vertelde petrol - chemie sector.
Of 500 spek schieten is hogere kaders 30 j dienst of langer gaan daar heel vlot over.
Maar dat zijn zo van die geheimpjes die goede vrienden elkaar niet vertellen.

En uwe frank zal nu wel beginnen vallen waarom sommige( politici )dromen dit in rente om te zetten.
Of het nu 100 - 200 - 300 - 400 - 500 of meer is. ( en is helaas geen spek schieten hoor)

Dat dit niet in alle sectoren zo is dat is een feit.
Maar voor iets , staat wel iets in de plaats bvb 40 jaar ploegen arbeid.
Dus kom uit jullie comfortzone , men smeekt heden en de komende jaren om goede werk krachten in die sectoren.
Natuurlijks het zondags drankje of feestje zal af en toe zonder uw aanwezigheid plaats hebben, het grote voordeel van weekend + nacht werk.
En al die andere voordelen er zo maar boven op.
Estate Guru believer.

mc992
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer mc992
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mc992 » 22 oktober 2017, 14:35

ik ben pas 24 jaar. en sta op het punt om een huis te kopen.
als ik mijn huisje heb, en alles loopt lekker. dan wil ik ook gaan voor een pensioenspaarfonds of beleggen via mijn bank in een beleggingsfonds. iemand die mij hier in kan adviseren?
denk persoonlijk aan een 1000 euro aan start kapitaal en dan met een maandelijkse inleg van 50 euro ongeveer
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission

annetje
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door annetje » 22 oktober 2017, 15:00

Een bank en fondsen, dat staat garant voor hoge kosten. Niet alleen de kosten eigen aan het fonds, maar ook hoge instapkosten.
Als je voor dergelijke kleine bedragen wilt kopen, zijn de mogelijkheden beperkt. Bij MeDirect heb je verschillende modelportefeuilles, maar daar is het startbedrag 2500 euro en minimaal 100 euro per maand.
Je kan ook voor Keyplan van Keytrade kiezen. Geen startbedrag verplicht, en dit kan al vanaf 25 euro per maand. Hier heb je keuze uit 40 fondsen. Heel flexibel en vol-automatisch systeem. Zoek eens op Keyplan, en je komt in de verschillende topics de plannen van de spaargidsers tegen.
Je kan best eens een kijkje nemen op de site van Mijnkapitaal.be. Daar staat een cursus op voor beginners. Zo krijg je wat meer inzicht in alles wat daarbij komt kijken.

mc992
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer mc992
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mc992 » 22 oktober 2017, 15:13

bedankt voor de info, bedankt voor de tips. ik beleg al een kleine 2 jaar. maar ik wil mijn geld een beetje opzij zetten voor later iets naar waar ik niet om hoef te kijken maar wel met een ( klein ) rendement
There’s a powerfull group of people out there that are secretely running the world. I’m talking ’bout the guys noone knows about, the guys that are invisible. The top 1% of the top 1%. The guys that play God without permission

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 22 oktober 2017, 15:16

annetje schreef: ↑22 oktober 2017, 15:00 Een bank en fondsen, dat staat garant voor hoge kosten. Niet alleen de kosten eigen aan het fonds, maar ook hoge instapkosten.
Als je voor dergelijke kleine bedragen wilt kopen, zijn de mogelijkheden beperkt. Bij MeDirect heb je verschillende modelportefeuilles, maar daar is het startbedrag 2500 euro en minimaal 100 euro per maand.
Je kan ook voor Keyplan van Keytrade kiezen. Geen startbedrag verplicht, en dit kan al vanaf 25 euro per maand. Hier heb je keuze uit 40 fondsen. Heel flexibel en vol-automatisch systeem. Zoek eens op Keyplan, en je komt in de verschillende topics de plannen van de spaargidsers tegen.
Je kan best eens een kijkje nemen op de site van Mijnkapitaal.be. Daar staat een cursus op voor beginners. Zo krijg je wat meer inzicht in alles wat daarbij komt kijken.
De mixer is manueel op te starten aan 100 € per maand.
Wel zelf aankoop order in te geven elke maand.
Een exell tabel is hierbij heel handig om verhouding aan te houden.
Is van belang bij start met 100 € per maand.
Estate Guru believer.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

148 berichten
  • Pagina 4 van 10
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • …
  • 10
  • Volgende

Terug naar “Pensioensparen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy