Met vennootschap beleggen in ETFs
TIP
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Re: Met vennootschap beleggen in ETFs
Met het zomerakkoord in het achterhoofd acht ik het interessant om deze (zeer interessante) topic nieuw leven in te blazen.
Voor diegenen die het nog niet zouden weten: voorstel is om -vanaf 2019- ALLE meerwaarden uit beleggingen met een vennootschap 25% te belasten. Voorlopig kunnen we nog aandelen zonder meerwaardebelasting verkopen indien ze minstens 1 jaar worden bijgehouden. Dit zou vanaf 2019 dus veranderen.
De wetteksten moeten nog geschreven worden maar indien het er echt van komt zal ik niet aarzelen om de grens over te steken met mijn (beleggings)vennootschap. Ideeën? Meningen?
Voor diegenen die het nog niet zouden weten: voorstel is om -vanaf 2019- ALLE meerwaarden uit beleggingen met een vennootschap 25% te belasten. Voorlopig kunnen we nog aandelen zonder meerwaardebelasting verkopen indien ze minstens 1 jaar worden bijgehouden. Dit zou vanaf 2019 dus veranderen.
De wetteksten moeten nog geschreven worden maar indien het er echt van komt zal ik niet aarzelen om de grens over te steken met mijn (beleggings)vennootschap. Ideeën? Meningen?
Kan in principe, doch zal de fiscus vennootschappen zonder substantie en lokaal bestuurder veelal niet accepteren. Dat brengt een kostprijs met zich mee.
Tenzij je zelf mee zal verhuizen, dan is er uiteraard geen probleem. In sommige landen is het aangenaam vertoeven.
Tenzij je zelf mee zal verhuizen, dan is er uiteraard geen probleem. In sommige landen is het aangenaam vertoeven.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Geen kinderen, internationale activiteiten en bereid om ook elders vastgoed aan te kopen. Laat ze maar komen. Ik zit al lang genoeg rond de 55% totale belastingdruk (en niemand van mijn buitenlandse vrienden gelooft dit).
Valt zeker te overwegen dan. Welk land had je in gedachte?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ken persoonlijk één euro-land heel goed waar het fiscaal aangenaam toeven is. Stuur me gerust een privé-bericht als je daar tips over wil. Een degelijke boekhouder vinden bijvoorbeeld die je als buitenlander een correcte prijs betaalt is niet altijd makkelijk...stockzombie schreef: ↑16 augustus 2017, 15:48 Geen kinderen, internationale activiteiten en bereid om ook elders vastgoed aan te kopen. Laat ze maar komen. Ik zit al lang genoeg rond de 55% totale belastingdruk (en niemand van mijn buitenlandse vrienden gelooft dit).
Ik ben nieuwsgierig. Is het Cyprus? Bulgarije en Hongarije zijn immers geen Eurolanden.
Zijn geen euro landen, wel EU landen. Niks zou je tegenhouden om daar te domiciliëren en Belgische aandelen aan te houden, zonder de beurstaks en taks op effectenrekeningen te moeten betalen.
Er zijn veel EU landen waar het met kapitaal aangenaam vertoeven is.
Je kan evengoed op de Kanaaleilanden of in Monaco gaan wonen dan trouwens. Liggen buiten de EU, maar meerwaarden zijn niet onderhevig aan belasting.
Er zijn veel EU landen waar het met kapitaal aangenaam vertoeven is.
Je kan evengoed op de Kanaaleilanden of in Monaco gaan wonen dan trouwens. Liggen buiten de EU, maar meerwaarden zijn niet onderhevig aan belasting.
-
- Newbie
- Contacteer:
@fropskottel: in welk land (buiten Monaco, Andorra die ook wel zeer duur zijn) is het aangenaam om fiscaal te resideren?
De enige manier om roerende voorheffing op aandelen te recupereren lijkt mij het oprichten van een vennootschap: echter dan val je onder de vennootschapsbelasting...
De enige manier om roerende voorheffing op aandelen te recupereren lijkt mij het oprichten van een vennootschap: echter dan val je onder de vennootschapsbelasting...
Ik gok op Portugal (of in mindere mate, Malta) laatste tijd veel goed over gehoord. Ierland kan ook, maar daar is het minder goed 'vertoeven' als je de weersomstandigheden mee in rekening neemt 

Voor buitenlanders (dus ook Belgen): Uk, Ierland, Italië, Malta, Cyprus, Portugal, Spanje, Zwitserland, alsook quasi alle landen in Oost-Europa. Valt wel deels te zien hoe je inkomsten verwerft (en van welke bron)
Ook België heeft een gunstregime voor expats.
Ook België heeft een gunstregime voor expats.
-
- Newbie
- Contacteer:
@Fropskottel : ben benieuwd naar zo'n land; ik gok op Cyprus
echter als men werkt met een vennootschap mag men ook niet de kosten vergeten voor boekhouding, administratieve verplichtingen etc...
echter als men werkt met een vennootschap mag men ook niet de kosten vergeten voor boekhouding, administratieve verplichtingen etc...
In het licht van de wijzigende regels voor beleggen in kleine vennootschappen vraag ik mij af of het nu beter is om dividendaandelen te kiezen?
Is het eigenlijk al geweten wanneer die regel rond meerwaarde > 1j wegvalt? Stel dat ik vandaag een aandeel koop en volgend jaar gaat de nieuwe regeling in voege, gaan ze de meerwaarde dan aan 25% belasten?
Wat kan je doen wanneer je een belgische vennootschap nodig hebt om te factureren aan uw klanten? Boekhouders spreken veelal in hun eigen voordeel.
Is het eigenlijk al geweten wanneer die regel rond meerwaarde > 1j wegvalt? Stel dat ik vandaag een aandeel koop en volgend jaar gaat de nieuwe regeling in voege, gaan ze de meerwaarde dan aan 25% belasten?
Wat kan je doen wanneer je een belgische vennootschap nodig hebt om te factureren aan uw klanten? Boekhouders spreken veelal in hun eigen voordeel.
Meerwaarden zijn altijd belastbaar vanaf 1 januari 2018, behoudens aan de DBI aftrek is voldaan (participatie >10%, of €2.5m aanschafwaarde). Dividenden zijn ook belastbaar binnen de vennootschap.bertd schreef: ↑10 oktober 2017, 10:29 In het licht van de wijzigende regels voor beleggen in kleine vennootschappen vraag ik mij af of het nu beter is om dividendaandelen te kiezen?
Heb je dus een (niet gerealiseerde) meerwaarde binnen je vennootschap, dan kan je deze beter vastklikken voor 31 december (verkopen, dus). Meteen daarna terug inkopen is misschien ook niet zo'n goed idee, gelet op het feit dat de fiscus fiscaal misbruik zou kunnen inroepen.
Wat bedoel je met "wat kan je doen wanneer je een belgische vennootschap nodig hebt om te factureren aan uw klanten"? Moest je in het buitenland gaan wonen, bedoel je?
In mijn geval kan ik om diverse redenen niet verhuizen naar het buitenland. Ik hoorde wel dat je de winsten van uw vennootschap in een tweede vennootschap kan steken en deze in het buitenland beleggen maar wat er van aan is weet ik zelf niet. In dat scenario betaal je natuurlijk wel nog steeds de volle pot.