Met vennootschap beleggen in ETFs
TIP
Re: Met vennootschap beleggen in ETFs
Die provisie is enkel op het bedrag dat ik maandelijks zou investeren - alles boven een bepaalde ondergrens. Er blijft sowieso voldoende cash in de vennootschap om alle kosten, belastingen en onvoorziene omstandigheden te dekken. Je maakt wel een punt waaraan ik niet had gedacht, maar ik kan altijd mijn strategie bijsturen. De verworpen kosten zijn ongeveer 3% van mijn omzet (enkel diensten).
Ik verdiep me deze week eens in de tarieven en gamma van de verschillende brokers: Binck, Keytrade, MeDirect, Lynx, Bolero.
Ik verdiep me deze week eens in de tarieven en gamma van de verschillende brokers: Binck, Keytrade, MeDirect, Lynx, Bolero.
Gewoon uit het WIB92.
Dat uw boekhouder dit niet kan bevestigen verwondert mij niet, hoewel het zeer zou moeten verwonderen. Hij/zij kan natuurlijk wel tot op de cent de verworpen uitgaven mbt uw wagenpark uittellen maar owee wanneer het wat minder alledaags wordt. Mijn boekhouder had indertijd al mijn beleggingen met de vennootschap verkeerd geboekt. Tenminste, zijn personeel. Toen ik eindelijk mijn eigen boekhouding na veel zagen mocht zien en hem wees op wat mij onmiddelijk in het oog sprong trok hij ook ogen. Later thuis op mijn gemak mijn boekhouding door pluizend kwam ik nog meer onregelmatigheden tegen, m.a.w. alledaagse zaken die gewoon compleet verkeerd geboekt waren. Heeft hem nochtans niet tegen gehouden van de zoveelste vette rekening te sturen om niks uit te richten. Kortom, ik heb toen 2 boekhouders kunnen betalen, eentje om er een soep van te maken en eentje, waar ik hard naar heb moeten zoeken, om het op te lossen.
Probleem in België is het monopolie dat ze voor zichzelf gecreëerd hebben, dus een kleine pool mensen voor een best wel complexe materie en dan nog een pool die zeer subjectief bepaald wordt. Een goede boekhouder sterft in het werk en kost stukken van mensen waardoor hij personeel gaat aannemen en de kwaliteit naar beneden gaat. Voorlopig is het nog de klant die bij een controle de rekening gepresenteerd krijgt, hier komt gelukkig wel langzamerhand verandering in.
Misschien moet u van boekhouder veranderen? Maar dat weet u het beste. Of als u veel belegt met uw vennootschap zorgen dat u dat stukje boekhoudkundig en fiscaal goed onder de knie heeft, jammer genoeg om werk te controleren dat correct zou moeten zijn (de prijs is anders altijd 'correct'). Ook de nijd van boekhouder en personeel niet onderschatten als u erin slaagt van uw liquide nog wat extra te laten opbrengen, vandaar controle.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
mijn vennootschap is voor de rest vrij eenvoudig (consultancy met slechts een paar vaste klanten), dus ik ga niet per se veranderen en weinig kosten of zo. de bedoeling is wel om te beleggen in de (3-4-jarige) periode dat het geld vaststaat vooraleer fiscaal voordelig uit te keren. ondertussen zelf wat meer info opgezocht en hem uitgelegd hoe hij mijn future- en optieposities moet verwerken. :-)GreenDean schreef: ↑27 juni 2019, 18:26Misschien moet u van boekhouder veranderen? Maar dat weet u het beste. Of als u veel belegt met uw vennootschap zorgen dat u dat stukje boekhoudkundig en fiscaal goed onder de knie heeft, jammer genoeg om werk te controleren dat correct zou moeten zijn (de prijs is anders altijd 'correct'). Ook de nijd van boekhouder en personeel niet onderschatten als u erin slaagt van uw liquide nog wat extra te laten opbrengen, vandaar controle.
Wat is nu de samenvatting van dit topic? Volledig doorgelezen en ik kan geen synthese maken..
Een poging:
Dat je gerust kan beleggen met je vennootschap.
Je winsten (zoals alle winsten) wel nog onderheving zijn aan vennootschapsbelasting.
Behoudens uitzonderingen, minwaarden niet in te brengen zijn al kost.
Je (zoals met alle winsten) op het einde van de rit ook nog eens belast wordt om geld uit je vennootschap naar privé te halen.