Aandelen verwerven via opties
TIP
Aandelen verwerven via opties
Wanneer dat ik 100 aandelen Ahold aan de huidige koers (€14,97) wens aan te kopen, zou mij dat met alle kosten in (Keytrade) €1516 kosten. Stel dat ik via het schrijven van een put optie te werk ga, bv AH P 15/12/2017 16.00, dan zou mij dat als ik het goed heb een premie van €1,33 opleveren minus contractkosten is dat netto €130. In de veronderstelling dat de koers op 15/12/2017 lager is dan €16 zal het contract uitgeoefend worden, wat mij €1600 plus 0,3% uitoefenkost of €1605 zal kosten. Met de premie van €130 ben ik op het eind van de rit €1475 kwijt of €41 minder dan de directe aankoop van de aandelen. Klopt dit zo een beetje, zie ik geen dingen over het hoofd? Risico's? En verder is die strike van €16 een goeie keuze, of beter wat hoger?
En voor de zekerheid, een put optie schijven is verkoop 'positie openen'?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Aandelen verwerven via opties
Dat klopt volledig. Daarom dat ik niet snap hoe 'opties schrijven' nog altijd verafschuwd wordt door beleggers.
Uw strike price dient ge te kiezen in functie van twee elementen
1) hoe graag wil ik de stock?
2) de optiepremie in functie van het 'risico'.
En ten slotte, een extra voordeel zoals je vermeldt is de goedkopere kost bij uitoefening. De meeste brokers (o.m. Binck) gebruiken een OPTIEkost bij uitoefening. Als een gewone transactie op Amsterdam bvb 7.25 kost, zal je bij aankoop via optie-uitoefening slechts 2.25 betalen. Dus zo spaar je nogmaals 5 euro uit. Toch twee Leffe's.
Ik zie bij u dat het 0.3% is. Als je zo een optie zou schrijven op pakweg Akzo P75, zou een 0.3% uitoefeningskost op 75 EUR u dan 22.5 euro kosten, klopt dat??).
Uw strike price dient ge te kiezen in functie van twee elementen
1) hoe graag wil ik de stock?
2) de optiepremie in functie van het 'risico'.
En ten slotte, een extra voordeel zoals je vermeldt is de goedkopere kost bij uitoefening. De meeste brokers (o.m. Binck) gebruiken een OPTIEkost bij uitoefening. Als een gewone transactie op Amsterdam bvb 7.25 kost, zal je bij aankoop via optie-uitoefening slechts 2.25 betalen. Dus zo spaar je nogmaals 5 euro uit. Toch twee Leffe's.
Ik zie bij u dat het 0.3% is. Als je zo een optie zou schrijven op pakweg Akzo P75, zou een 0.3% uitoefeningskost op 75 EUR u dan 22.5 euro kosten, klopt dat??).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Onbekend is onbemind zeker, allez dat is/was hier toch het geval, moet toegeven dat ik al een hele tijd naar opties aan het kijken ben maar tot nu toe nog niet de stap heb durven zetten.
Dat veronderstel ik wel ja, dit zijn de optie tarieven van Keytrade.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Amai, dus als opties worden UITGEOEFEND zit daar een minimum op van 19.95 EUR? Dan zou ik u toch aanraden om dat bij een andere broker zoals Binck te doen. Daar zou je 2.25 EUR betalen op een uitoefening op Ahold opties. Scheelt 17,7 euro, of meer dan een aandeel!
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member
- Contacteer:
17,7 euro .. maar hoeveel leffe's zijn dat?
Zoals ik het interpreteer is het op Euronext 0,3% en op al de rest 0,3% met een minimum van €/$/CHF19,95. Dus ja niet echt goedkoop, zoals de andere tarieven bij Keytrade eigenlijk.
Poldermol schreef: ↑9 september 2017, 13:58 Amai, dus als opties worden UITGEOEFEND zit daar een minimum op van 19.95 EUR? Dan zou ik u toch aanraden om dat bij een andere broker zoals Binck te doen. Daar zou je 2.25 EUR betalen op een uitoefening op Ahold opties. Scheelt 17,7 euro, of meer dan een aandeel!
ja , maar 0,30% is ook niet niks vanaf 6650 euro aandelen zit men al aan die 19,95, wetende dat een rechtstreekse aankoop op de beurs dikwijls maar tussen de 20-25 euro kost per schijf van 50 000
wel de beurstaks van 0,27% volgend jaar 0,3% ook niet vergeten he
Beurstaks is 0.35% volgend jaar, geen 0.3%.paul schreef: ↑9 september 2017, 14:12Poldermol schreef: ↑9 september 2017, 13:58 Amai, dus als opties worden UITGEOEFEND zit daar een minimum op van 19.95 EUR? Dan zou ik u toch aanraden om dat bij een andere broker zoals Binck te doen. Daar zou je 2.25 EUR betalen op een uitoefening op Ahold opties. Scheelt 17,7 euro, of meer dan een aandeel!
ja , maar 0,30% is ook niet niks vanaf 6650 euro aandelen zit men al aan die 19,95, wetende dat een rechtstreekse aankoop op de beurs dikwijls maar tussen de 20-25 euro kost per schijf van 50 000
Voor de kenners, want ik ben niet geheel zeker: is de beurstaks eigenlijk enkel van toepassing op Belgische aandelen, die verhandelbaar zijn op de Belgische beurs?
Wanneer men US aandelen koopt moet men een bepaald bedrag aan Amerikaanse beurstaks betalen. Maar betaal je daarboven nogmaals Belgische beurstaks?
Wanneer men US aandelen koopt moet men een bepaald bedrag aan Amerikaanse beurstaks betalen. Maar betaal je daarboven nogmaals Belgische beurstaks?
Roo schreef: ↑9 september 2017, 14:28 Voor de kenners, want ik ben niet geheel zeker: is de beurstaks eigenlijk enkel van toepassing op Belgische aandelen, die verhandelbaar zijn op de Belgische beurs?
plus belgische beurstaks
vroeger of mogelijk nu nog maakt men wel ondescheid tussen de taks op certifikaten van aandelen ( zoals de meeste amerikaanse aandelen op de brussele beurs werden verhandeld) en aandelen daar was of is de beurstaks wel lager, enkel en alleen om de reden dat het cerfiticaten zijn
Het is al wel veel jaren geleden dat ik nog cerfiticaten van aandelen heb gekocht reden : de dubbele roerende voorheffing
Beurstaks is verschuldigd of je via opties aankoopt of op de open markt. Maakt dus geen verschil uit, tenzij je optieprijs sterk verschilt van marktprijs uiteraard.paul schreef: ↑9 september 2017, 14:12Poldermol schreef: ↑9 september 2017, 13:58 Amai, dus als opties worden UITGEOEFEND zit daar een minimum op van 19.95 EUR? Dan zou ik u toch aanraden om dat bij een andere broker zoals Binck te doen. Daar zou je 2.25 EUR betalen op een uitoefening op Ahold opties. Scheelt 17,7 euro, of meer dan een aandeel!
Als ge 2 zo'n transacties per maand doet is dat op een jaar spreken we toch al over meer dan 150 Leffe's op jaarbasis!
Poldermol schreef: ↑9 september 2017, 14:39Beurstaks is verschuldigd of je via opties aankoopt of op de open markt. Maakt dus geen verschil uit, tenzij je optieprijs sterk verschilt van marktprijs uiteraard.paul schreef: ↑9 september 2017, 14:12
uiteraard is dat zo
kleine nuance
- via een buitenlandse broker betaal je meestal geen beurstaks,maar wat er dan gaat kunnen gebeuren zal je een paar jaar later mogelijk wel merken. Tenzij die pipos van de belastingen er zelf niet aan uit kunnen, EN tenzij ze geen vakje extra voorzien op de belastingsaangifte
Vanaf 2017 is beurstaks te betalen bij gebruik buitenlandse broker. Aangifte van een buitenlandse effectenrekening is momenteel ook al verplicht, bij het CAP en in je belastingaangifte.
buitenlandse brokers houden het meestal zelf niet in
dan moet je de aangifte maar zelf doen, de vormt een directe discriminatie tussen buitenlandse brokers en ook tussen buitenlandse spaarrekeingen.
Daarvan zijn alle gegevens bekend bij de fiscus, terwijl dat van de binnnelandse niet zo is.
Beurtaks voor buitenlandse brokers wordt op dit ogenblik al aangevochten voor het Grondwettelijk Hof
dan moet je de aangifte maar zelf doen, de vormt een directe discriminatie tussen buitenlandse brokers en ook tussen buitenlandse spaarrekeingen.
Daarvan zijn alle gegevens bekend bij de fiscus, terwijl dat van de binnnelandse niet zo is.
Beurtaks voor buitenlandse brokers wordt op dit ogenblik al aangevochten voor het Grondwettelijk Hof