Keytrade Keyplan - belastingsaangifte
TIP
Keytrade Keyplan - belastingsaangifte
Hallo,
Over de formule Keyplan van Keytrade;
Ik stelde de vraag of men inkomsten via zo'n Keyplan bij de belastingen moet aangeven van bepaalde fondsen.
Dat is dus ja. Ik kreeg volgende reactie;
Ik belde trouwens ook naar MeDirect om te vragen of er via de formule vermogensbeheer ook fondsen zijn die men moet aangeven; nee, die zijn er niet.
Over de formule Keyplan van Keytrade;
Ik stelde de vraag of men inkomsten via zo'n Keyplan bij de belastingen moet aangeven van bepaalde fondsen.
Dat is dus ja. Ik kreeg volgende reactie;
Dit leek mij wel interessant om te delen. Dat is dus een gedoe om dit juist te doen. Geen idee of er een reële kans is om daar problemen mee te krijgen met de belastingen. In ieder geval is het hinderlijk. Of je doet het niet maar dan ben je toch ongerust. Zover ik kan zien is er geen FAQ over op de website van Keytrade.Bij een aantal fondsen van Carmignac (gemeenschappelijke beleggingsfondsen, of FCP’s) dient men een aangifte te doen van inkomsten (Inkomsten uit dividenden, inkomsten uit obligaties, of beide).
*) Er zijn in het KEYPLAN 4 Carmignac-fondsen beschikbaar. Drie van die 4 Carmignac-fondsen vallen onder de regelgeving van aangifteplicht. Het betreft de volgende 3 fondsen:
- Carmignac Patrimoine
- Carmignac Emergents
- Carmignac Investissement
Ook de volgende fondsen verkeren in dezelfde situatie:
- Ethna Activ E
- AXA Rosenberg Japan Equity Alpha Fund (EUR) B
Van belang bij de aangifte is de datum wanneer men deelbewijzen van deze fondsen heeft verworven (om bvb te weten hoeveel inkomsten uit obligaties men heeft verkregen). In uw KEYPLAN is zijn er verschillende aankopen over het ganse jaar verspreid.
Meestal een maandelijkse periodiciteit.
Dit is van belang bij de berekening van de ontvangen, aan te geven, dividenden en coupons uit obligaties.
De “Simulator”, beschikbaar op de site van Carmignac, is een goed hulpmiddel om dit onderscheid te kunnen maken tussen
de verschillende aankopen. U zult via de simulator iedere aankoop moeten invoeren, voor de exacte hoeveelheid van al die aankopen.
Ik belde trouwens ook naar MeDirect om te vragen of er via de formule vermogensbeheer ook fondsen zijn die men moet aangeven; nee, die zijn er niet.
Re: Keytrade Keyplan - belastingsaangifte
De aangifte van deze fondsen is helemaal geen gedoe.
Het is zelfs eenvoudig, en als je al je aankoopgegevens (van deze fondsen) in excel (of iets anders) noteert, is het kinderspel.
De algemene uitleg hiervan is hier te vinden : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... gsfondsen/
Als je doorklikt op de verschillende fondsen, wordt het met hand en tand uitgelegd, zelfs met schermafdrukken en welk bekomen bedrag je precies moet aangeven.
Eenvoudiger kan niet.
Of je deze fondsen nu koopt via je Keyplan, via de Mixer bij MeDirect, of los bij eender welke andere broker, dat maakt geen enkel verschil. Je moet ze altijd aangeven.
Het is zelfs eenvoudig, en als je al je aankoopgegevens (van deze fondsen) in excel (of iets anders) noteert, is het kinderspel.
De algemene uitleg hiervan is hier te vinden : https://www.mijnkapitaal.be/thema/fisca ... gsfondsen/
Als je doorklikt op de verschillende fondsen, wordt het met hand en tand uitgelegd, zelfs met schermafdrukken en welk bekomen bedrag je precies moet aangeven.
Eenvoudiger kan niet.
Of je deze fondsen nu koopt via je Keyplan, via de Mixer bij MeDirect, of los bij eender welke andere broker, dat maakt geen enkel verschil. Je moet ze altijd aangeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit leek mij wel interessant om te delen. Dat is dus een gedoe om dit juist te doen. Geen idee of er een reële kans is om daar problemen mee te krijgen met de belastingen. In ieder geval is het hinderlijk. Of je doet het niet maar dan ben je toch ongerust.
Weet dat de fiscus steeds meer en meer inzage krijgt in de bank gegevens.
Of ge voor een paar € risico moet lopen.
Waarschijnlijk vanaf 2018 zelfs recup via aangifte ?
Als maandelijkse aankoop dicipline , elke maand invullen in een excel.
Het jaar nadien de online calculators gebruiken.
En beleggen is niet alleen maar meer meer meer.
Weet dat de fiscus steeds meer en meer inzage krijgt in de bank gegevens.
Of ge voor een paar € risico moet lopen.
Waarschijnlijk vanaf 2018 zelfs recup via aangifte ?
Als maandelijkse aankoop dicipline , elke maand invullen in een excel.
Het jaar nadien de online calculators gebruiken.
En beleggen is niet alleen maar meer meer meer.
Estate Guru believer.
In 2016 is mijn Keyplan enkel licht aangevuld. Ik heb enkel af en toe 25€ bijgestort om het levend te houden.
Dus voor mijn posities in die fondsen heb ik gewoon de aantallen die ik had op het einde van het jaar aangegeven. Die bedragen zijn toch zeer beperkt. Als ik het correct had gedaan, dan denk ik dat het verschil nog geen 2€ was geweest.
Dus voor mijn posities in die fondsen heb ik gewoon de aantallen die ik had op het einde van het jaar aangegeven. Die bedragen zijn toch zeer beperkt. Als ik het correct had gedaan, dan denk ik dat het verschil nog geen 2€ was geweest.
Het is een heel gedoe, maar weet dat het in 2018 niet uitmaakt of je nu 100 euro of 700 euro invult. Je zit nog bij het vrijgestelde bedrag en betaald dus geen 'belasting'.
Goedeavond allemaal,
Ik overweeg ook om een Keyplan te starten.
Over de aangifte van bepaalde fondsen kreeg ik volgende snelle reactie van de helpdesk:
"
U moet geen fondsen van de Keyplan aanbod in uw belastingaangifte bekend maken.
Geen enkel van de fondsen van de Keylan komt in aanmerking van deze fiscale regel.
"
Omdat ik in deze topic andere bevindingen zie dubbelcheck ik liever even.
Iemand ervaring hiermee?
Ik overweeg ook om een Keyplan te starten.
Over de aangifte van bepaalde fondsen kreeg ik volgende snelle reactie van de helpdesk:
"
U moet geen fondsen van de Keyplan aanbod in uw belastingaangifte bekend maken.
Geen enkel van de fondsen van de Keylan komt in aanmerking van deze fiscale regel.
"
Omdat ik in deze topic andere bevindingen zie dubbelcheck ik liever even.
Iemand ervaring hiermee?
Vroeger zaten er inderdaad fondsen in die je moest aangeven aan je belastingen, o.a. van Carmignac.
Sinds de nieuwe samenstelling denk ik niet dat die fondsen er nog inzitten.
'k Heb mijn Keyplan al sinds juni 2015, en ben nog steeds een tevreden klant
.
Het is een heel flexibel systeem, op alle gebied.
'k Heb mijn Keyplan al sinds juni 2015, en ben nog steeds een tevreden klant

Ik heb een Keyplan "voorzichtig" en een Keyplan "gedurd", en in die laatste zit in ieder geval nog een Carmignac:annetje schreef: ↑13 oktober 2021, 09:19 Vroeger zaten er inderdaad fondsen in die je moest aangeven aan je belastingen, o.a. van Carmignac.
'k Heb mijn Keyplan al sinds juni 2015, en ben nog steeds een tevreden klant.
Carmignac Portfolio Green Gold A EUR - Acc
Als het in de simulator staat is er aangifte plicht + jaarlijkse berekening,
https://www.carmignac.be/nl_BE/simulator
Estate Guru believer.
Bedankt voor de reacties.
Even kijken in de simulator bij het overlopen van de fondsen en dan is er geen probleem.
Even kijken in de simulator bij het overlopen van de fondsen en dan is er geen probleem.