Nut van obligatie-ETF's?
TIP
Nut van obligatie-ETF's?
Dag allen,
Ik zou graag een 20K investeren in volgende trackers:
- Ishares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) => 75%
- Ishares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (EMIM) => 25%
Deze trackers hebben het voordeel dat ze dividenden herbeleggen en gevestigd zijn in Ierland wat het interessant maakt qua belastingen. Bovendien spreid ik zo over de hele wereld en over verschillende sectoren.
Nu wou ik aanvankelijk ook een aantal obligatie-ETF's bij in portfolio steken. Echter, het blijkt dat ETF's die meer dan 25% uit obligaties bestaan altijd tot 27% meerwaardebelasting zullen leiden wanneer ze worden verkocht. Dit maakt het al heel wat minder interessant en nu vraag ik me dus af of het wel nuttig is om ze bij in mijn portfolio te steken. Is het niet beter om gewoon alles in bovenstaande ETF's te steken, op dewelke ik slechts een kleine beurstaks moet betalen bij verkoop?
Jullie mening?
Mvg,
Tjiftjaf
Ik zou graag een 20K investeren in volgende trackers:
- Ishares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA) => 75%
- Ishares Core MSCI EM IMI UCITS ETF (EMIM) => 25%
Deze trackers hebben het voordeel dat ze dividenden herbeleggen en gevestigd zijn in Ierland wat het interessant maakt qua belastingen. Bovendien spreid ik zo over de hele wereld en over verschillende sectoren.
Nu wou ik aanvankelijk ook een aantal obligatie-ETF's bij in portfolio steken. Echter, het blijkt dat ETF's die meer dan 25% uit obligaties bestaan altijd tot 27% meerwaardebelasting zullen leiden wanneer ze worden verkocht. Dit maakt het al heel wat minder interessant en nu vraag ik me dus af of het wel nuttig is om ze bij in mijn portfolio te steken. Is het niet beter om gewoon alles in bovenstaande ETF's te steken, op dewelke ik slechts een kleine beurstaks moet betalen bij verkoop?
Jullie mening?
Mvg,
Tjiftjaf
Re: Nut van obligatie-ETF's?
Hier staat het antwoord op uw vraag:
de-ideale-etf-s-t23507-15.html
persoonlijk hou ik gewoon geld op een spaarrekening.
je hebt garantie, heel kleine rente, heel liquide, geen meerwaarde taksen en kosten.
lijkt mij vandaag de beste keuze op geld te parkeren die je vroeg of laat wil inzetten.
je hebt garantie, heel kleine rente, heel liquide, geen meerwaarde taksen en kosten.
lijkt mij vandaag de beste keuze op geld te parkeren die je vroeg of laat wil inzetten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor je reactie, maar ik lees daar eerlijk gezegd niets over het belastingsaspect. Misschien nuttig om erbij te vermelden dat mijn tijdshorizon zo'n 30 à 40 jaar is trouwensJhn schreef: ↑3 oktober 2017, 13:25 Hier staat het antwoord op uw vraag:
uw eigen conclusie is volgens mij de juiste.
die meerwaarde belasting maakt het zeer pijnlijk, je betaalt al brokerkosten, beurstaks bij aankoop, beheerskosten, meerwaarde belasting etc bij verkoop en dat allemaal voor een 1% rendement!
sorry, maar door dat gedoe maak je alleen maar andere rijk(er)
die meerwaarde belasting maakt het zeer pijnlijk, je betaalt al brokerkosten, beurstaks bij aankoop, beheerskosten, meerwaarde belasting etc bij verkoop en dat allemaal voor een 1% rendement!
sorry, maar door dat gedoe maak je alleen maar andere rijk(er)
Idd. Ik vraag me alleen af of de mate waarin de obligaties neerwaartse koersen kunnen afremmen op de één of andere manier zullen compenseren voor deze hap uit het gekapitaliseerde bedrag door de belastingen. Anderzijds remmen ze natuurlijk ook opwaartse koersen af wat gezien mijn tijdshorizon natuurlijk niet optimaal is.
Ik heb voorlopig ook geen obligatie etfs om dezelfde reden. Vroeger waren ze ook allemaal uitkerend.Tjiftjaf schreef: ↑3 oktober 2017, 15:47 Idd. Ik vraag me alleen af of de mate waarin de obligaties neerwaartse koersen kunnen afremmen op de één of andere manier zullen compenseren voor deze hap uit het gekapitaliseerde bedrag door de belastingen. Anderzijds remmen ze natuurlijk ook opwaartse koersen af wat gezien mijn tijdshorizon natuurlijk niet optimaal is.
Zijn er nu wel al die ook al acc zijn maar dan betaal je opnieuw 27% op de meerwaarde of hoe zit dit dan juist?
Portefeuille: IWDA, cash
Het nut van ETF obligaties (en cash) in je portefeuille, hangt veel af van je beleggingsstrategie;
Vooral in een dalende markt kunnen ze nuttig zijn.
Emoties tijdens het beleggen kunnen desastreus zijn.
Correcties van 10% komen regelmatig voor. Ook -20% kan je om de paar jaar verwachten. Het is waarschijnlijk dat je in je beleggingscariere een dling van 30, 40 of zelfs 50% gaat meemaken.
Hoe voelde je je in Augustus? Hoe goed sliep je in 2015? en 2011? en 2008? of ook 2001?
Wat ga je doen als de markt 10% daalt -- daar gaat je vakantie.......
en dan nog eens 10%
en dan nog eens 5% -- misschien heb je nu een auto of een half huis verloren........
gaat de markt nog eens zoveel dalen?
Ik raad iedereen aan om zijn beleggingsstrategie te documenteren, op papier! zodat je houvast hebt tijdens moeilijke tijden.
Correcties van 10% komen regelmatig voor. Ook -20% kan je om de paar jaar verwachten. Het is waarschijnlijk dat je in je beleggingscariere een dling van 30, 40 of zelfs 50% gaat meemaken.
Hoe voelde je je in Augustus? Hoe goed sliep je in 2015? en 2011? en 2008? of ook 2001?
en dan nog eens 10%
en dan nog eens 5% -- misschien heb je nu een auto of een half huis verloren........
Ik raad iedereen aan om zijn beleggingsstrategie te documenteren, op papier! zodat je houvast hebt tijdens moeilijke tijden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geloof dat je op zowel distributie als kapitalisatie de belasting op meerwaarde moet betalen.Jarexx schreef: ↑3 oktober 2017, 16:19Ik heb voorlopig ook geen obligatie etfs om dezelfde reden. Vroeger waren ze ook allemaal uitkerend.Tjiftjaf schreef: ↑3 oktober 2017, 15:47 Idd. Ik vraag me alleen af of de mate waarin de obligaties neerwaartse koersen kunnen afremmen op de één of andere manier zullen compenseren voor deze hap uit het gekapitaliseerde bedrag door de belastingen. Anderzijds remmen ze natuurlijk ook opwaartse koersen af wat gezien mijn tijdshorizon natuurlijk niet optimaal is.
Zijn er nu wel al die ook al acc zijn maar dan betaal je opnieuw 27% op de meerwaarde of hoe zit dit dan juist?
-
Incremental
- Full Member

Historische rendement van obligaties is niet 1%.Jhn schreef: en dat allemaal voor een 1% rendement!
Grappig hoe mensen hier wel historische rendementen van aandeelindexen durven extrapoleren naar de toekomst.
Maar obligaties? Oh nee, dat gaat niet.
Ik zou 20K in deze fondsen steken en laten staan tot aan mijn pensioen (ik ben nu 25). Het is dus de bedoeling om dit geld nooit meer aan te raken tot mijn pensioen. En gezien het bedrag vandaag niet onoverkomelijk groot is, kan ik psychologisch dus gerust wat fluctuatie aan.B7H4long schreef: ↑3 oktober 2017, 18:57 Het nut van ETF obligaties (en cash) in je portefeuille, hangt veel af van je beleggingsstrategie;
en dan nog eens 10%