Norcros
TIP
Re: Norcros
Hier duurde het ook altijd lang voor orders werden uitgevoerd, zelfs als ik de hoogste bid had. Blijkbaar kunnen de grote vissen op die beurs buiten het orderboekje om handelen, aan koersen die er los van staan.
-
anonymous9
Ja, dat is een algemeen probleem in engeland, ik geloof dat het SEAQ ofzoiets noemt. Marketmakers van bedrijven die niet in het topsegment staan mogen doen wat ze willen, zelfs uw order negeren, tot het hen uitkomt. Ongelooflijk dat dit zelfs maar kan in de moderne wereld.
Dat is het voordeel van de beurs: kan ook weer naar beneden gaan. Soms ben ik zelfs blij als mijn favoriete aandelen dat doen (soms ook niet).
Norcros neemt Merlyn over voor £60m.
Merlyn is een "designer and distributor of mid to high end branded shower enclosures". Producten worden gesourced bij leveranciers in China (net zoals Norcros doet, dus schaalvoordelen mogelijk).
Merlyn genereerde vorig boekjaar een nettowinst van £5m en een bedrijfswinst van £6,4m (& operating cashflow van £6,2m) op een omzet van £30,7m en groeit snel (CAGR van 19,8% van 2015 tot 2017). Marges liggen ook veel hoger dan bij Norcros. Actief in UK en Ierland.
Financiering: kapitaalverhoging voor £31,4m en (goedkope) schulden voor £30m.
Kapitaalverhoging: 18,25m nieuwe aandelen aan £1,72 per aandeel. Prospectus volgt later vandaag. Ruilvoet: 10 nieuwe aandelen voor elke 51 bestaande. Bestuurders van Norcros schrijven volledig in.
Eenmalige kosten: £3,9m (£1,5m voor kapitaalverhoging en £2,4m voor overname).
Progressief dividendbeleid wordt behouden.
Hoop dat we kunnen inschrijven via broker!
Merlyn is een "designer and distributor of mid to high end branded shower enclosures". Producten worden gesourced bij leveranciers in China (net zoals Norcros doet, dus schaalvoordelen mogelijk).
Merlyn genereerde vorig boekjaar een nettowinst van £5m en een bedrijfswinst van £6,4m (& operating cashflow van £6,2m) op een omzet van £30,7m en groeit snel (CAGR van 19,8% van 2015 tot 2017). Marges liggen ook veel hoger dan bij Norcros. Actief in UK en Ierland.
Financiering: kapitaalverhoging voor £31,4m en (goedkope) schulden voor £30m.
Kapitaalverhoging: 18,25m nieuwe aandelen aan £1,72 per aandeel. Prospectus volgt later vandaag. Ruilvoet: 10 nieuwe aandelen voor elke 51 bestaande. Bestuurders van Norcros schrijven volledig in.
Eenmalige kosten: £3,9m (£1,5m voor kapitaalverhoging en £2,4m voor overname).
Progressief dividendbeleid wordt behouden.
Hoop dat we kunnen inschrijven via broker!
-
anonymous9
Awel op het eerste zicht ziet dit er zeer interessant uit. Een groeiende en meteen winstgevende acquisitie kopen aan minder dan 10X EBITDA lijkt me niet slecht.
Zoals ik begrijp zal 11M GBP geplaatst worden door Numis maar ik weet niet of die overige 20-21M als rights issue zal aangeboden worden. Ik zal het eens navragen bij Norcros. Indien wel, zou ik er zeker aan mee doen. Ik hoop van wel, want die 12.088M aandelen is bijna exact 1/5 van de current share count... Dus àls er een rights issue komt, zal dit 5:1 zijn.
Zoals ik begrijp zal 11M GBP geplaatst worden door Numis maar ik weet niet of die overige 20-21M als rights issue zal aangeboden worden. Ik zal het eens navragen bij Norcros. Indien wel, zou ik er zeker aan mee doen. Ik hoop van wel, want die 12.088M aandelen is bijna exact 1/5 van de current share count... Dus àls er een rights issue komt, zal dit 5:1 zijn.
-
anonymous9
Poldermol moet eerst lezen voor ie commentaar geeft 
De rights issue zal 51:10 zijn. Nu, de vraag of buitenlanders gaan kunnen deelnemen staat open
De rights issue zal 51:10 zijn. Nu, de vraag of buitenlanders gaan kunnen deelnemen staat open
Prospectus:
http://tools.morningstar.co.uk/tsweu6nq ... =150475560
Merlyn boekte vorig boekjaar een vks van £4,5m (p10). Degelijke overname. Wel hogere multiples dan die waaraan Norcros zelf noteert. Sterke groei en hogere marges van Merlyn zullen hierin wel hebben meegespeeld.
Merlyn boekte vorig boekjaar een vks van £4,5m (p10). Degelijke overname. Wel hogere multiples dan die waaraan Norcros zelf noteert. Sterke groei en hogere marges van Merlyn zullen hierin wel hebben meegespeeld.
-
anonymous9
Akkoord, en uw FCF gaat ook veel sneller stijgen dan dat de revenue stijgt (revenue in 2 jaar: +50%, FCF in zelfde time frame + 123%. Dus voor 10M in extra revenue, steeg de FCF met meer dan 2.5M. Met andere woorden, de marginale FCF marge op incremental omzet is dus 20-25%, dat is huge). Norcros zelf heeft het over een 13% ROCE, dus dat kan ik wel smaken.jens_dev schreef: ↑2 november 2017, 18:43 Prospectus:
Ook niet vergeten dat de WC changes niet uitgediept werden in de prospectus, én dat er 1M in tax betaald werd, terwijl er maar 0.8M due was. Dus dan stijg je al naar 4.7M FCF.
Als je te weten komt of wij kunnen inschrijven... (:
-
anonymous9
Nick introduceerde me bij een broker van Numis die de cap raise doet. ik zal daar eens horen hoe het zit met bestaande aandeelhouders.
Niet dat het veel uitmaakt, de korting is maar klein. Maar alle beetjes helpen. Ik kan er weinig aan doen, maar ik vind dit een uit-ste-ken-de overname. D'Ieteren had beter zoiets gekocht
Niet dat het veel uitmaakt, de korting is maar klein. Maar alle beetjes helpen. Ik kan er weinig aan doen, maar ik vind dit een uit-ste-ken-de overname. D'Ieteren had beter zoiets gekocht
Interessante ontwikkeling, lijkt cijfermatig een zeer mooie deal.
Is hier momenteel nog maar een 'kweekvijverinvestering', in afwachting van cash om verder op te bouwen. Dus van mij mag de koers nog even gedrukt worden
Is hier momenteel nog maar een 'kweekvijverinvestering', in afwachting van cash om verder op te bouwen. Dus van mij mag de koers nog even gedrukt worden
Thanks voor de info.
Inderdaad een beloftevol bedrijf met berekende risico's.
Ik denk niet dat de koers van de Pond nog veel zal dalen.
En ik hoop dat de Britse politici de dividenden niet zullen belasten zoals in België aan 30%.
Ik heb dan ook een ordertje gedaan aan 1.77.
We zien wel of de vissen zullen happen.
Het dividend is op zich al voldoende om in te tekenen voor de langere termijn.
Inderdaad een beloftevol bedrijf met berekende risico's.
Ik denk niet dat de koers van de Pond nog veel zal dalen.
En ik hoop dat de Britse politici de dividenden niet zullen belasten zoals in België aan 30%.
Ik heb dan ook een ordertje gedaan aan 1.77.
We zien wel of de vissen zullen happen.
Het dividend is op zich al voldoende om in te tekenen voor de langere termijn.
-
anonymous9
Ik kom juist van de telefoon met Numis. Normaalgezien zou het als EU burger geen probleem mogen zijn om deel te nemen. Vandaag werd alle informatie verstuurd naar de personen op de registry office. Dus als Binck onze aandelen aanhoudt als 'Binck Nominees', zouden die effectief ook een document moeten krijgen, begin volgende week... Ik hoop dus dat ze de moeite zullen doen om dat dan ook effectief beschikbaar te stellen.
Het enige wat ik nu kan aanraden is om de broker te bombarderen met een paar emails zodat ze zien dat er wel degelijk interesse is in de plaatsing om deel te nemen, en het dus niet gewoon in de prullenmand gooien.
Het enige wat ik nu kan aanraden is om de broker te bombarderen met een paar emails zodat ze zien dat er wel degelijk interesse is in de plaatsing om deel te nemen, en het dus niet gewoon in de prullenmand gooien.
Bedankt voor info! Nu Binckbank bestoken.